Zen Dipole Open Speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Vandaag even druk bezig geweest met mijn woofers, de stofkappen heb ik er af gehaald (uitgesneden), die zwabberden, met coating bij gewerkt, perfecte bas nu, dieper, gort en gort droog, hele verbetering! Ook heb ik de stofkapjes (gaasje) van de breedbanders behandeld met een papperige acryl coating (zelf gemaakt) de breedbanders slisten een klein beetje, en heb de super tweeters daarom eerder ingezet (vanaf 16.000Hz) heeeeeeeele verbetering, geen slis meer en toch heel mooi hoog met de super tweeters van de kringloop (5 euro). Happy now.. :yeah:
Bijlagen
SDC11361.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door richard »

carbon schreef:
... perfecte bas nu, dieper, gort en gort droog,
Het begint zeker al aardig te stuiven bij jou? Geen wonder dat die plant dood is, je moet hem water geven :mrgreen: .
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

richard schreef:
carbon schreef:
... perfecte bas nu, dieper, gort en gort droog,
Het begint zeker al aardig te stuiven bij jou? Geen wonder dat die plant dood is, je moet hem water geven :mrgreen: .
Kijk met water erbij beginnen ze spontaan te bloeien :mrgreen: alleen het zwart nog wat bijwerken vandaag :rofl:

Gelijk even bij gewerkt, staan er mooi voor, en het geluid wat eruit komt is geweldig!! Geen geslis meer en super mooie aansluiting op de tweeters :relax: en ze kunnen snoeihard met minder vervorming als voorheen. De rolranden behandeld met een rubberen coating, sweet sound in het middengebied, fijntjes in het hoog :rock: perfect nu.
Bijlagen
SDC11374.JPG
SDC11380.JPG
Laatst gewijzigd door carbon op wo 11 mar 2015, 9:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door MickRS »

Gaaf man, dit. 8) zo benieuwd hoe dit klinkt. Je zou verwachten dat dit zonder dsp of zoiets helemaal niet kan...
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

MickRS schreef:
Gaaf man, dit. 8) zo benieuwd hoe dit klinkt. Je zou verwachten dat dit zonder dsp of zoiets helemaal niet kan...
Gaat perfect met dat laag nu, ik zette de muziek in het begin om met de equalizer in Audacity om meer laag te krijgen, maar dat is nu niet meer nodig, komt door de coating en de stofkappen die er af gehaald zijn, en ze zijn nu al wat ingespeeld, gaan erg diep nu! Lage tonen worden gelift door de vloer doordat ze onder een hoek van 45 graden dicht bij de grond staan/liggen.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door meiborg »

Ik begrijp dat de coating de conus vd woofer verzwaart en de Qts verhoogt, dus meer laag is een logisch gevolg. Echter, dat de bas ook strakker wordt is typisch, de verhouding BL / mms wordt negatief beïnvloed en dus zou je het juist andersom verwachten. Overigens waarom de dustcaps verwijderen, ik snap het zwabberen niet, die dingen geven juist stevigheid aan het geheel?

Zo ook het dichtsmeren van de luchtdoorlatende stofkapjes van de breedbanders, deze zijn doorlatend omdat het waarschijnlijk de enige ventilatie is van de ruimte tussen magneet en spreekstoel, misschien dat het slissen dan ook lucht was die door de stofkap werd geperst (in dipool wordt een woofertje niet zo gedempt als in een kastje, misschien zit de breedbander wel mechanisch aan zijn max). Dichtsmeren met een papje geeft waarschijnlijk een bult in de respons door de mechanische weerstand die omhoog schiet, kan aan de andere kant wel voorkomen dat hij mechanisch wordt overbelast (oude Saba woofers werden op dezelfde manier mechanisch "gefilterd" vanwege het gebruik in een lekke kast / dipool constructie wat toentertijd heel normaal was).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Het was een vlakke stofkap, vrij groot. Normaal zijn het bolletjes (en dus stevig) deze niet vandaar het zwabberen wat nu weg is. Bedankt voor de nuttige info van je 8)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door meiborg »

Ah ja, dan is het inderdaad enkel wat kruislingse krachten opvangen. Toch niet slecht dergelijke woofers voor zo'n prijsje!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door meiborg »

Overigens, de tweetert zo naar achteren gericht is slim gevonden van je, enkele andere forumleden hebben met een dergelijke plaatsing ook veel succes gehad. Geeft weer meer ruimtelijkheid aan het plaatje!
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Dit zijn ze origineel..
Best zwaar ook nog, 35,- niet te geloven zo goedkoop.
Bijlagen
370335_BB_00_FB.EPS.jpg
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

https://www.youtube.com/watch?v=sry7GixIn-0


Nog even wat verzinnen voor de stofkappen van de woofers om dat netjes te krijgen..verder ben ik uit gemod, beter is haast niet meer mogelijk. ff bedenken nog voor de stofkappen..

Norah Jones Crazy (live) gaat door merg en been, wat een heerlijk nummer, pure emotie..kippenvel!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Olaf Analogue »

Een mooie MKP op de tweeter in plaats van de elco is nog mogelijk :)
Edit: misschien is het reeds een MKP, ik kan dat niet zo goed zien.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Olaf Markus schreef:
Een mooie MKP op de tweeter in plaats van de elco is nog mogelijk :)
Edit: misschien is het reeds een MKP, ik kan dat niet zo goed zien.
Roederstein MKT voor de tweeters, en Roederstein EKU voor de BB :beer:
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Stofkappen van de woofers ook al weer opgelost, waar een plastic mantje wel niet goed voor kan zijn, ze zwabberen niet als de echte stofkappen, lucht kan er ruim doorheen, gelijk even afgewerkt! en het is weer netjes :mrgreen:
Bijlagen
SDC11387.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Barry2001 »

Mooi compact. Die passen wel achter in de auto, luisterdag :mrgreen: Leuk geworden, weer eens wat anders.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door meiborg »

Ja ik vind dit soort projecten ook altijd fascinerend.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Vond de nieuwe stofkappen toch niet mooi, ze zijn er weer vanaf, ben nu de dikke randen van de oude stofkappen aan het uitsnijden en met kit bij te werken, kan er morgen nog een dun laagje acrylkit vermengt met zwarte menverf (verdund) overheen voor de laatste afwerking. Denk dat ik ze heel mooi krijg. Wat gaat dat diep zeg dat laag wooww 8)
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Olaf Markus schreef:
Een mooie MKP op de tweeter in plaats van de elco is nog mogelijk :)
Edit: misschien is het reeds een MKP, ik kan dat niet zo goed zien.
Ik heb de MKT voor de tweeter vervangen door de goddelijk klinkende Roederstein EKU, het hoog is wat sweeter geworden qua klankkleur.

Dit zijn ze, gebruik ze overal in CD speler Versterker.
Bijlagen
muP6DRbY14520dSPycIVELg.jpg
muP6DRbY14520dSPycIVELg.jpg (8.61 KiB) 189 keer bekeken
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door sevenup »

carbon schreef:
Olaf Markus schreef:
Een mooie MKP op de tweeter in plaats van de elco is nog mogelijk :)
Edit: misschien is het reeds een MKP, ik kan dat niet zo goed zien.
Ik heb de MKT voor de tweeter vervangen door de goddelijk klinkende Roederstein EKU, het hoog is wat sweeter geworden qua klankkleur.

Dit zijn ze, gebruik ze overal in CD speler Versterker.
Kan dit wel?deze condensatoren zijn toch niet bipolair?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Olaf Analogue »

Dit zijn juist gewone elco's. Dat is ten opzichte van mkt juist een stap terug. Bovendien zijn ze niet bipolair.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Olaf Markus schreef:
Dit zijn juist gewone elco's. Dat is ten opzichte van mkt juist een stap terug. Bovendien zijn ze niet bipolair.
Roedersten EK zijn niet bipolair, Roederstein EKU zijn wel bipolair ;-) ze klinken iets softer dan de MKT, precies mijn bedoeling ;-) vond het iets te scherp, vandaar. :rock: foto van internet.
Afbeelding
Dit zijn ze zonder +- die vorige voorbeeld zijn niet de juiste.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Olaf Analogue »

De nieuwe foto toont inderdaad bipolaire elco's. Het klopt dat het hoog met een Elco wat softer wordt ( minder detail) dus als dat juist gewenst is dan is het goed.
Uiteraard zou je ook kunnen proberen om juist wel een mkp toe te passen maar dan ook een weerstand in serie te zetten om daarmee het volume waarop de tweeter speelt aan te passen aan de breedbander.
En er uiteraard voor waken dat de frequentie overlap tussen beide drivers niet te groot is. Eventueel wat kleinere waardes voor de condensator proberen.
Dat kan namelijk ook de indruk van een te fel hoog veroorzaken. Ik denk dat je waardes van 1,0 of O,68 uf moet proberen.
Welke waarde heeft de huidige condensator?
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 13 mar 2015, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Olaf Markus schreef:
De nieuwe foto toont inderdaad bipolaire elco's. Het klopt dat het hoog met een Elco wat softer wordt ( minder detail) dus als dat juist gewenst is dan is het goed.
Uiteraard zou je ook kunnen proberen om juist wel een mkp toe te passen maar dan ook een weerstand in serie te zetten om daarmee het volume waarop de tweeter speelt aan te passen aan de breedbander.
En er uiteraard voor waken dat de frequentie overlap tussen beide drivers niet te groot is. Eventueel wat kleinere waardes voor de condensator proberen.
Ga ik allemaal proberen, eerst zo even genieten van dat mooie geluid. De EKU zijn 1uf in mijn geval, dus vanaf 12.000hz, kan nu iets hoger ingezet worden misschien, dat finetunen moet dus nog, gaat allemaal op gehoor zonder metingen, best wel moeilijk om alles op elkaar aan te sluiten, maar ben dicht bij perfec :D
Laatst gewijzigd door carbon op vr 13 mar 2015, 8:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door Olaf Analogue »

Leuk en leerzaam om zo bezig te zijn. Ik blijf het volgen.
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Zen Dipole Open Speaker

Bericht door carbon »

Ben al weer bezig geweest met de Roederstein EKU, 12 stuks, 10uF EKU in serie, maakt een mooie 0.83uF, nu vanaf 14.000Hz Heel misschien steek ik er nog 1 bij, eerst even weer uitgebreid luisteren, klinkt ietsje beter nu met 0.83uF

:yeah:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”