Ik heb ooit een nieuwe set Elac fs208a gekocht, die werkelijk belabberd klonken, zo uit de doos. Ik had echt het gevoel een kat in de zak gekocht te hebben. Een vriend van mij kwam die avond langs om ze te bekijken/beluisteren en hij deelde mij mening. Na een maandje ofzo kwam hij weer en zijn mond viel open: enorme verbetering. Veel losser, dynamischer, strakker en meer gedefinieerd laag, rustiger, noem maar op. Uiteindelijk bleken ze niet "mijn kopje thee" en heb ik ze vervangen voor een set gebruikte Dynaudio's. Daar heb ik later nieuwe Esotar2 tweeters ingezet en daarmee had ik dezelfde ervaring. Direct uit de doos hard, gruizig, scherp en ongenuanceerd. Weer dezelfde vriend langs en wederom dezelfde ervaring: veel meer rust, detail en "lucht". Het klonk na "inspelen" ineens levensecht.
Fabel of niet: ik geloof dat "inrijden", net als met een auto, wel degelijk bestaat. Het is niet van invloed op het geluid, maar een gegeven: de klank verandert in de eerste x uren gebruik. Voor dat de speaker goed is ingespeeld, is ie nog niet helemaal "af" ofzo.
Inspelen van luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
- Tom Magchielse
Re: Inspelen van luidsprekers
Ik denk dat "inspelen" de verkeerde naam is voor dit verschijnsel. Het gaat er eigenlijk om dat de mechanische eigenschappen van vooral een membraan niet altijd heel stabiel zijn.
- De randophanging en de spider vertonen vermoeidheidsverschijnselen (microbreukjes zoals iemand al zei)
- poreuze membranen nemen vocht op uit de omgevingslucht, wat tot verandering van de voortplantingssnelheid van drukgolven en transversale golven in het membraan leidt (variatie in de cone break-up)
- Door vochtopname verandert de conusmassa bij poreuze membranen, andere TS parameters.
- De elasticiteit van kunststof membranen en vooral ophangingen is soms zeer temperatuurgevoelig. Een paar graden temperatuurverandering kan al tot een merkbaar hogere Fs of een hoorbaar ander midden leiden.
- Kunststoffen vertonen een geheugeneffect, de eigenschappen van een surround kunnen na sterke uitsturing blijvend veranderen.
Dat alles bedenkende, kun je een heleboel redenen verzinnen waarom sommigen inspeeleffekten waarnemen. Vooral als je "gewenning" ook nog opneemt in de vergelijking...
vr groet,
Tom
- De randophanging en de spider vertonen vermoeidheidsverschijnselen (microbreukjes zoals iemand al zei)
- poreuze membranen nemen vocht op uit de omgevingslucht, wat tot verandering van de voortplantingssnelheid van drukgolven en transversale golven in het membraan leidt (variatie in de cone break-up)
- Door vochtopname verandert de conusmassa bij poreuze membranen, andere TS parameters.
- De elasticiteit van kunststof membranen en vooral ophangingen is soms zeer temperatuurgevoelig. Een paar graden temperatuurverandering kan al tot een merkbaar hogere Fs of een hoorbaar ander midden leiden.
- Kunststoffen vertonen een geheugeneffect, de eigenschappen van een surround kunnen na sterke uitsturing blijvend veranderen.
Dat alles bedenkende, kun je een heleboel redenen verzinnen waarom sommigen inspeeleffekten waarnemen. Vooral als je "gewenning" ook nog opneemt in de vergelijking...
vr groet,
Tom