ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

Ik heb zojuist de tweeter losgesoldeerd van het filter en daarna aangesloten op mijn versterker. Ik heb wat nummers afgespeeld via de laptop en hoor enkel een heel erg zacht signaaltje met krakend en krassend geluid bij pieken. Heb daarna de tweeter ontkoppelt en de litzedraadjes die voorop zitten even aangestipt met mijn soldeerbout en opnieuw aangesloten. Helaas mocht dit niet baten en ben ik uiteindelijk ook tot de conclusie gekomen dat de tweeter duidelijk defect is. Echter heb ik niet vast kunnen stellen wat er precies aan de hand is. Maar omdat het repareren cq vervangen van de tweeter waarschijnlijk te veel geld zou kosten in verhouding met de waarde van de speakers, stopt dit draadje hier..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door ray5150 »

Dan douw je er toch gewoon een paar goedkope dingen van een knaak per stuk erin ?
Paar adapterringen zagen van een plaatje triplex, spuitbusje zwart erover, rooster ervoor, en je ziet er niks meer van. :mrgreen:

't zal natuurlijk niet klinken als een Accuton, maar dat deed het origineel ook niet.

http://www.ebay.com/itm/2x-500W-Watts-H ... 56619eff77

http://www.ebay.com/itm/2pcs-2-inch-8Oh ... 2342a0a55b

http://www.ebay.com/itm/2pcs-2-inch-4Oh ... 23437d2877
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door nxs77 »

Elektrisch zijn ze goed blijkbaar maar dit lijkt mij dan eerder een mechanische probleem.
Heb je al een tweeter open gemaakt? 4 schroefjes los en even kijken...
Als het spreekspoeltje vast zit bijv dan zal het geluid erg zacht zijn.
Mischien dat het alsnog opgelost kan worden.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

Ja ik heb alle schroefjes los gehad, het probleem is echter dat alles vast gelijmd zit dus zal ik moeten breken om de tweeter uit elkaar te halen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door Walt »

Nu is hij ook onbruikbaar, dus wellicht moet je maar even geweld gebruiken.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door nxs77 »

Mischien voorzichtig met een mesje het spul open wrikken? Mischien dat het dan zonder schade lukt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door Olaf Analogue »

Je zou ook kunnen overwegen om er oude Philipsen in te gooien. ik denk dat dat nog best wel eens een goed resultaat zou kunnen geven.
In ieder geval heb je dan geen last meer van ferrofluid.

Een setje Philips 4 ohm

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... c6db858f31
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... c6db858f31

Een setje Itt 4 ohm

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... c6db858f31
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 16 nov 2014, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door nxs77 »

Voor weinig erg fijne tweeters. Ook geen slecht idee. Ik gebruik ze ook icm passende 8" woofers.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

Thanks voor de tips, ik zal eens kijken of ik er een paar oude tweeters in kan doen. Ben benieuwd of dat werkt!
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

ik heb de tweeters nu uitelkaar gehaald en de spreekspoel was volledig aan gort, dit verklaart natuurlijk een hoop. ik heb geen idee of er ferrofluid in hoort te zitten maar dat kon ik ook niet bespeuren. ik heb nu gereageerd op een advertentie op marktplaats, ik ga ze vervangen door iets wat er op lijkt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door Olaf Analogue »

Dat verklaart inderdaad genoeg, welke heb je nu op het oog als ik vragen mag ?
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

De ITT'svan hierboven. Ze lijken het meeste op wat er in zat en ik denk dat ze misschien wel zonder extra boren en zagen in de kast passen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Ik blijf het volgen..
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door ief »

Wat staat er achter op de tweeters? 2de cijfer is de maat van de spreekspoel, die is bij de mp itt tweets 19 mm, bij jou rond de 25? Lijkt er op dat itt de tweet graag met een 4,7 uF filtert met spoel er bij, zo word de mp tweet ook gefilterd in andere ontwerpen, of de spoel het zelfde is? Misschien werkt het best, het zijn ook geen super duper high end dingen maar op zich... ik heb een 3 weg versie als de jouwe en die doen het best leuk, misschien toch proberen er iets zo gelijkends mogelijk in te zetten?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door nxs77 »

Anders die flipsen van marktplaats. Die ad160 tweeters.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door Olaf Analogue »

Die philipsen zijn wel de meer hufter bestendige tweeters, ik heb nog nooit een defecte exemplaar gehad terwijl ze hier soms toch flink op hun donder krijgen, en de klank is goed.
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

De spreekspoel vande tweeter die er in zat is inderdaad 25 mm. Dus wat dat betreft enig verschil, als het geluid straks na de ingreep niet erg storend klinkt wil ik er verder weinig aandacht aan besteden. Het zijn zoals gezegd inderdaad geen super high end dingen. Maar vond het leuk om ze nog een 2e leven te gunnen.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door ief »

Hmm, soort van grappig, zocht een fototje kom ik deze tegen, low and behold, als dat dezelfde 'tweeter' niet is. Met een super tweetertje er bij dus. Beetje appart in mijn ogen daar je zou verwachten dat als je het vermogen wilt opkrikken je er een mid tussen zet. Snap ik er nog minder van dat de 19 mm in andere ontwerpen ook met de 4,7 uF gefiltert worden al kan dat natuurlijk prima met een andere impendantie samengaan (wat dan wel betekent dat het bij jouw een beetje raar effect gaat geven lijkt me als je de 19 mm er in zet???)

Zit maar wat hardop te denken, alles onder voorbehoud want weet niet hoe mijn filter er uit ziet (staan bij vriendin) en of mijn tweeter echt hetzelfde is (of bijv. de 8 ohm versie) of of of.
Bijlagen
itt.jpg
Gebruikersavatar
dopiereit
Berichten: 116
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 19:25
Locatie: Leeuwarden

Re: ITT Hyperion H2-60 Opknappen?

Bericht door dopiereit »

Nou, gisteren pakketje ontvangen, de tweeters. Ik heb ze er zojuist in gezet en even een cd-tje van dire straits op gezet. Het klinkt op het eerste gehoor beslist niet raar. Ik hoor geen blikkig of schel geluid o.i.d. Dus in principe geen bijzonderheden omtrent het hoog. Heb ze misschien een 10 minuten kunnen testen dus kan nog geen preciese beschrijving geven van eventuele schoonheidsfoutjes in het geluid. Foto's volgen!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”