3-weg actief in ultra compact design

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: 3-weg actief in ultra compact design

Bericht door Pjotr »

Hoi Gerrit,

Ja, zag pas later dat het de sheet van LW was. Is toch anders. Maar mijn sheet zwerft ook al sinds het begin van DIYaudio,com daar rond.

Hier mijn resultaat:
Wavecor-SW223BD02.gif
Die Wavecor gaat dus uitstekend voor wat Wouter wil: Op 20 Hz niet meer boost nodig dan 9 dB. En zet je er nog een HP voor ter bescherming dan kun je nog lager equalisen. Overigens is een vervorming bij de X_max van nog geen 3% ook nog wel te tolereren. Maar dat ga je bij normaal luisterniveau bij lange na niet halen. Ik kan met de TRIO-8 best behoorlijk luid spelen, die heb ik op 30 Hz ge-equalised met de Hypex DSP van de AS200. Met de pauken in Stravinsky's Vuurvogel heeft het helemaal geen moeite.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Eng he Wouter, die fabriekskastjes die zo uitzonderlijk mooi meten :lol: . Je moest voor de grap eens een cheap-ass Behringer B2031a of B2031p voor de mic zetten. Ook zo'n ding met ingebouwde 'waveguide'. Griezelig mooi off-axis...Dat krijg je zelf voor die prijs, echt niet voor elkaar :oops: . Gelukkig voor ons, zijn dit uitzonderingen...

Heb dit topic alleen snel gescand (sorry), dus kreeg je precieze pakket van eisen er niet helemaal uit gefilterd.
Ik kan maar 2 dingen bedenken, die nog niet zijn vermeld. Beslis zelf maar of je het wat vindt :lol: :
- http://www.ground-zero-audio.com/en/pro ... 00neo.html (lelijk ! Maar goedkoop, TSP zien er redelijk acceptabel uit. Maar wel hoge Vas, en geen X-max bekend)
- Een tymphany LAT in de achterzijde ? Is iets totaal anders, maar lijkt ook binnen je concept te passen. (EDIT. Ik zie dat die helaas 3cm te breed zijn..)
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Hoi Gerrit,

Ja, zag pas later dat het de sheet van LW was. Is toch anders. Maar mijn sheet zwerft ook al sinds het begin van DIYaudio,com daar rond.

Hier mijn resultaat:
De bijlage Wavecor-SW223BD02.gif is niet meer beschikbaar
Die Wavecor gaat dus uitstekend voor wat Wouter wil: Op 20 Hz niet meer boost nodig dan 9 dB. En zet je er nog een HP voor ter bescherming dan kun je nog lager equalisen. Overigens is een vervorming bij de X_max van nog geen 3% ook nog wel te tolereren. Maar dat ga je bij normaal luisterniveau bij lange na niet halen. Ik kan met de TRIO-8 best behoorlijk luid spelen, die heb ik op 30 Hz ge-equalised met de Hypex DSP van de AS200. Met de pauken in Stravinsky's Vuurvogel heeft het helemaal geen moeite.
Hoi Peter,
Da's ook een mooie sheet, lekker overzichtelijk en alles bij de hand. Spreadsheets zijn erg handig als je met de parameters wilt spelen, het gaat veel makkelijker dan met LS design pakketten. Zelf wat formules in een sheet zetten is ook goed voor het algehele begrip van de materie (vindt ik tenminste).
Hier is nog een variant: Designing a Linkwitz Transform Circuit. Ik speel zelf nog met het idee om, als het helemaal is uitgezocht, de LT analoog op te bouwen i.v.m. met het verlies van bitjes door de boost. Misschien is dit ook wel onzin en is het verlies van een bitje of twee (van de 24) te verkiezen boven het gedoe met onderdelen toleranties van een analoog filter.
- http://www.ground-zero-audio.com/en/pro ... 00neo.html (lelijk ! Maar goedkoop, TSP zien er redelijk acceptabel uit. Maar wel hoge Vas, en geen X-max bekend)
Die 200Neo kun je schudden:
200Neo.png
Voor dezelfde afstemming als de Wavecor (30Hz, Q=0.7) is hier bijna 20 dB boost nodig, dat kun je echt vergeten.

Gerrit
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

En dan een mogelijke, de Dayton die ik heb gebruikt met die Blanda schalen van 9 liter??

http://www.daytonaudio.com/index.php/sd ... oofer.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Hans,

Die Dayton is geen verkeerde speaker en er zijn goede resultaten te behalen. Maar wat telt bij boosten is het rendement onder Fb. Ik heb hem destijds ook vergeleken, zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=16268

Daar zie je dat die Dayton w.d.b. in de onderste regionen valt t.o.v. de rest (oranje lijn).
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat is dan weer een andere, diegene die ik heb gebruikt is er nu ook niet meer, is nu de A versie van gekomen.
Jij hebt daar de RS 225-4 en ik heb de SD215-88 gebruikt met de dubbele spreekstoel.
Dat is dan nu de 215A-88
http://www.rumoh.eu/nl/dayton-audio/435 ... 5a-88.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmmmm.....
Dayton SD215-88l.GIF
Dat gaat niet veel lager komen dan 40Hz. Scheelt toch wel een heel octaaf met de Wavecor. Bovendien is het BL product ook niet bijster hoog. Maar voor nog geen 50 euries niet verkeerd
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Ik speel zelf nog met het idee om, als het helemaal is uitgezocht, de LT analoog op te bouwen i.v.m. met het verlies van bitjes door de boost. Misschien is dit ook wel onzin en is het verlies van een bitje of twee (van de 24) te verkiezen boven het gedoe met onderdelen toleranties van een analoog filter.

Gerrit
Hoi Gerrit,

Voor het laag lijkt mij dat i.d.d. een beetje onzin t.o.v. een DSP. Een DSP biedt zoveel voordelen zoals snel kunnen aanpassen en daarnaast de mogelijkheid om de kamer akoestiek te temmen.

Samen met een aantal collega's heb ik 25 jaar geleden al heel wat af geëxperimenteerd met het actief corrigeren van gesloten kasten, o.a. 2x een Visaton GF200 in 40L. Begonnen met het filter van LW zoals hij dat gepubliceerd had in destijds WW. Al snel liepen we tegen wat beperkingen er van aan: De componentenwaarden zijn erg kritisch en soms kom je op negatieve waarden uit. Bovendien is het geen echt bi-quad filter en met zo'n 1-op-amp constructie stres je de op-amp ook wel erg. Een echt bi-quad kun je ook maken met de som van een LP. HP en BP filter. Daar zijn wij toen mee verder gegaan en daarvoor is ook de Excel sheet bedoeld die ik liet zien. Die constructie vergde weliswaar 5 op-ampjes en wat meer componenten maar de componentenwaarden voor de filters zijn veel realistischer, veel minder kritisch en bood het de mogelijkheid van nauwkeurig afregelen op de speakerkast in kwestie met een paar potmetertjes. Dat gaat met het filter van LW sowieso niet zonder alle waarden te wijzigen. Bovendien worden die op-ampjes dan veel minder gestrest (mede vanwege het GBP van de op-amps) en gaf consistentere resultaten. Werkte dus prima. Maar eerlijk gezegd werkt de DSP van de Hypex AS200 (en die is niet eens high-end :D ) naar mijn indruk evengoed maar wel een heel stuk makkelijker en sneller.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

MarcoSQ schreef:
Eng he Wouter, die fabriekskastjes die zo uitzonderlijk mooi meten :lol: . Je moest voor de grap eens een cheap-ass Behringer B2031a of B2031p voor de mic zetten. Ook zo'n ding met ingebouwde 'waveguide'. Griezelig mooi off-axis...Dat krijg je zelf voor die prijs, echt niet voor elkaar :oops: . Gelukkig voor ons, zijn dit uitzonderingen...

Heb dit topic alleen snel gescand (sorry), dus kreeg je precieze pakket van eisen er niet helemaal uit gefilterd.
Ik kan maar 2 dingen bedenken, die nog niet zijn vermeld. Beslis zelf maar of je het wat vindt :lol: :
- Een tymphany LAT in de achterzijde ? Is iets totaal anders, maar lijkt ook binnen je concept te passen. (EDIT. Ik zie dat die helaas 3cm te breed zijn..)
Tja, het is wat met die waveguide 2-wegjes inderdaad. Toch het de OVTR1 net iets te veel dat je bij opstaan het tophoog kwijtraakt. Maar ja, wellicht klinkt het daarom in mijn kamer wel beter dan een doorsnee rondstralend concept.

Die Ground-zero lijkt me niet passen bij de ambities van dit project. En een shallow woofer heeft alleen zin als ik er 2 kwijt kan in de behuizing. En als je bedenkt dat het in 8,7 liter al niet echt bijzonder presteert, des te minder in 4,3 liter.
Die Aurasound NSF8 opzet was echt een bijzonder gelukt geheel, met duidelijk ook wat beperkingen.

Heb wel een nieuwe 7" gevonden die dat kan:
Dayton ES180Ti-8
http://www.daytonaudio.com/media/resour ... -sheet.pdf
http://www.daytonaudio.com/index.php/lo ... 8-ohm.html
http://techtalk.parts-express.com/showt ... eric/page2

Echter, een 7" met een Xmax van 5,3 mm... Dat geeft een lage Vd dan een 8" met 11,7mm Xmax

Misschien in de caraudio hoek eens zoeken, K+T had vroeger ook een plat subje gemaakt met zo'n ding (wel voor in de auto onder de voorstoel :-$ )

Verder vind ik het sympathiek dat mee gedacht wordt. In dat geval is het handig om te weten dat budget vrijwel geen issue is. Daarvoor heb ik al de Mivoc XAW210HC destijds gebruikt. Dat ging prima. Het is nu tijd om de grens in geluidskwaliteit op te zoeken binnen de gestelde afmetingen. En ik denk dat de Trio 8, beide Wavecor SW233 woofers en de Scan Speak 23W daarvoor in aanmerking komen. De Trio valt 8. De Scan Speak 23W bied vrijwel geen voordelen, klankmatig zou het vergeleken kunnen worden maar de 4 Ohm Wavecor is by far het meest flexibel. Maximale SPL is namelijk ondergeschikt aan kwaliteit tijdens normaal luisteren. Dynamiek heeft het toch wel omdat het een stereo opstelling betreft, 2 subjes dus.

Edit: Die Daytons zijn best leuk maar komen niet in de buurt van de Wavecor:
hex 12.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Wouter,

Begrijp ik goed dat woef en mid/hoog in 1 kast zit? Dan zit je eigenlijk vast aan 2 woofers (aan beide kanten eentje). Met 1 woofer gaat zo'n kleine kast anders toch wel erg trillen (bewegen) door de reactiekrachten van de woofer. Wat dat dan weer met het mi/hoog doet?

GHP of DSP, je hebt voor het laag flink vermogen nodig. Eigenlijk niet eens vermogen maar een flinke spanning headroom met equalizen en een flinke stroom headroom met een GHP, wat automatisch om een flinke versterker vraagt. Je zit dan toch aan bi-ampen vast. Dan haal je m.i. er meer uit met een CB + DSP dan met een GHP
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dag Peter,

Het ontwerp wordt ongeveer gelijk aan de Infinity Overture 1.
Die staat niet te waggelen op z'n standaard, dat is de praktijk.

Hij klinkt erg goed en heeft een heel mooi laag. De curve is ook iets van Q 0,5

De GHP pas ik in de simulatie alleen toe omdat ik op die manier een beetje laag kan 'zien'. Die GHP ga ik uiteraard niet toepassen i.c.m. DSP. Elke woofer wordt het zoals beschreven aangestuurd door 400Watt UcD versterkers van Hypex met DSP.
De 2x4" MTM mid-hoog sectie zit in dezelfde behuizing, de mids elk in 0,5 - 1 liter per stuk.
Deze krijgen ook een signaal van de hypex, de overgang rond 2,5kHz wordt passief gefilterd. Bafflestep achtige correcties worden per DSP gedaan op dat kanaal.

\:D/

Het systeem dat ik voorstelde met de Aurasounds was goed over nagedacht. Uiteindelijk zie ik dat anderen het ook gaan inzien. Neemt niet weg dat de Wavecor de betere woofer is (los van de constructie). Ik denk nu na over een kast in een kast die in een soort dempende laag komt te liggen. Omdat de wavecor niet perse 8,7 liter nodig heeft is er ruimte voor zo'n constructie.

Het lijkt dus een beetje hier op:
deftech_b00422l3ee-xray1lg.jpg
Alleen dan gesloten en is de kast niet groter dan de 4" van buitenmaat tot buiten maat. En ook die diepte
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, duidelijk Wouter. Interessant draadje verder waar naar mijn idee de achtergrond naar voren komt van het hoe en waarom de verschillende drivers klankmatig zo kunnen verschillen. Ik kwam op de site van Wavecor nog deze pdf tegen: http://www.wavecor.com/Balanced_Drive_t ... _paper.pdf

Verhelderend is dit plaatje:
Wavecor BD Drive.GIF
Zo te zien heeft ook Wavecor ondanks alle inspanningen, ook grote moeite om de BL waarde over een groter gebied van de conusverplaatsing constant te houden. Naar mijn idee is dit een van de belangrijke zaken wat de de klankmatige kwalitatieve verschillen uitmaakt. En al helemaal als je onder Fb gaat zitten en de force factor tegen de veerkarcht van de kast gaat werken. Verklaart ook het grote verschil tussen de Mivoc met een relatief eenvoudige motor en de Trio8 met een geavanceerdere motor. Wellicht dat hierin de Wavecor ook nog wat verschilt met de ScanSpeak?

Naar mijn idee geeft dit ook een duidelijke reden waarom grote conussen met een kleine conusverplaatsing beter klinken dan kleine conussen met een grote conusverplaatsing. De lineariteit van de aandrijving kan bij een kleine conusverplaatsing behoorlijk groter blijven dan bij een grote conusverplaatsing.

Pleit wel om voor de meer geavanceerde (en dus duurdere) speakers te gaan als je optimale klankmatige kwaliteit wilt. I.i.g. geeft het allemaal wel aan om de van fabriekswege opgegeven lineaire X_max met een flinke korrel zout te nemen: Je weet het pas als je de unit zelf in handen hebt en aansluit.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Gerrit schreef:
...Voor het laag lijkt mij dat i.d.d. een beetje onzin t.o.v. een DSP. Een DSP biedt zoveel voordelen zoals snel kunnen aanpassen en daarnaast de mogelijkheid om de kamer akoestiek te temmen.

Samen met een aantal collega's heb ik 25 jaar geleden al heel wat af geëxperimenteerd met het actief corrigeren van gesloten kasten, o.a. 2x een Visaton GF200 in 40L. Begonnen met het filter van LW zoals hij dat gepubliceerd had in destijds WW. Al snel liepen we tegen wat beperkingen er van aan: De componentenwaarden zijn erg kritisch en soms kom je op negatieve waarden uit. Bovendien is het geen echt bi-quad filter en met zo'n 1-op-amp constructie stres je de op-amp ook wel erg. Een echt bi-quad kun je ook maken met de som van een LP. HP en BP filter. Daar zijn wij toen mee verder gegaan en daarvoor is ook de Excel sheet bedoeld die ik liet zien. Die constructie vergde weliswaar 5 op-ampjes en wat meer componenten maar de componentenwaarden voor de filters zijn veel realistischer, veel minder kritisch en bood het de mogelijkheid van nauwkeurig afregelen op de speakerkast in kwestie met een paar potmetertjes. Dat gaat met het filter van LW sowieso niet zonder alle waarden te wijzigen. Bovendien worden die op-ampjes dan veel minder gestrest (mede vanwege het GBP van de op-amps) en gaf consistentere resultaten. Werkte dus prima. Maar eerlijk gezegd werkt de DSP van de Hypex AS200 (en die is niet eens high-end :D ) naar mijn indruk evengoed maar wel een heel stuk makkelijker en sneller.
Ah, ik zie dat je serieuze ervaring hebt op dit gebied. Dat komt goed uit, dan hoef ik met mijn beperkte kennis dit niet uit te zoeken en houdt ik het lekker bij DSP.

De Hypex AS2.100 is volgens mij ook een ondergewaardeerd bakkie, ik heb er nu vier in gebruik en ik heb ze nog niet op onhebbelijkheden kunnen betrappen. Het is wel niet echt goedkoop, maar bij de digitale versie heb je meteen ook een USB DAC en afstandsbediening. Een streamer er bij en je hebt een mooi compact systeem voor de 21e eeuw :lol:
Naar mijn idee geeft dit ook een duidelijke reden waarom grote conussen met een kleine conusverplaatsing beter klinken dan kleine conussen met een grote conusverplaatsing. De lineariteit van de aandrijving kan bij een kleine conusverplaatsing behoorlijk groter blijven dan bij een grote conusverplaatsing.

Pleit wel om voor de meer geavanceerde (en dus duurdere) speakers te gaan als je optimale klankmatige kwaliteit wilt. I.i.g. geeft het allemaal wel aan om de van fabriekswege opgegeven lineaire X_max met een flinke korrel zout te nemen: Je weet het pas als je de unit zelf in handen hebt en aansluit.
Helemaal mee eens, een motor met een grote lineaire Xmax maken is gewoon niet eenvoudig. Dat is de keerzijde van dit verhaal, als je een compacte speaker wilt die een beetje fatsoenlijk laag produceert dan kost dat nu eenmaal geld, dat is helaas niet anders. Als het groot mag zijn dan kan het goedkoper.

Gerrit
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

@Pjotr

Eh, niet dat ik er met veel kennis naar kijk maar ik zie dat 70% van de BL over is bij 5,5 mm uitslag. Dat is exact zoals je een Xmax hoort op te geven. Het is ook precies (spoelhoogte-dikte poolplaat) / 2. En dat is de andere manier op Xmax op te geven.

Dus, ik ga er vanuit dat deze unit 5,5 mm Xmax heeft, zoals ook een grotere of kleinere woofer 5,5 Xmax heeft. Hoe het gebied (de flanken) er buiten Xmax uitziet is vast per constructie verschillend. Waarschijnlijk heeft de XBL^2 (korte verzonken spoel binnen 2 een bovenste en en onderste poolplaat) binnen Xmax geen verlies in kracht en is het overal meer dan 90%. Dat zou goed kunnen, als ze het strooiveld goed tussen beide poolplaten weten te houden. Zou de betere klank ook kunnen verklaren.

Echter, de Trio 8 is er straks niet meer dus daarmee gaan we niet verde :( =;

Toch ben ik content met het alternatief. 8 Liter was zeer krap voor de Trio. De wavecor kan met minder ook nog functioneren (ca. 40 Hz) dus biedt voldoende perspectieven. Het fijne van niet kunnen vergelijken is dat je niet weet hoe het anders was geweest. En ik denk dat de Wavecor met een Q=0,5 en f3 van 30 Hz voldoende kwaliteit heeft bij stereo gebruik dat het niet meer de zwakste schakel is. Afstraling en filtering van de 3-weg en de opstelling in de kamer (met enorme akoestische invloeden) zal wel meer impact hebben op de geluidskwaliteit en de beleving.

Misschien dat ik nog een andere unit tegenkomt die meer kan dan de Aura's zouden kunnen... Ik zal Quint Audio eens vragen wat 4 stuks uitloop units moeten kosten. Dan kan ik het concept wel aan de tand voelen. :-k Zoals Henkjan en jij aangeven, het is een mooi concept waar je eigenlijk niet om heen kan als het om pure kwaliteit gaat. Echter... geen plaats voor als ik geen geschikte unit vind... [-o<

@ Gerrit,

Mooi dat ze bevallen. Ze zijn erg welkom in dit concept. Alleen toen ze net uit kwamen wilde ik een paartje kopen maar die bleken nog niet vlekkeloos te werken. Iets dat ik vaker met Hypex had meegemaakt. Inmiddels zijn de kinderziektes er wel uit blijkbaar.

En wat de woofers kosten is ondergeschikt aan wat hij presteert. Indien het groter kon, ja dan had het heel anders gekund ;-)
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

bas focal m180 schreef:
Mijn antwoordt op je vraag wat ''klinkt beter''.

Dat Impuls gecorrigeerd veel beter klinkt zal je ook wel weten dan een woofer met zware membraam met in een verhouding lichte speaker die dan ook nog eens op een voet komt te staan.

klankmatig wint impuls gecorrigeerd.
Pjotr schreef:
Hoi Wouter,

Begrijp ik goed dat woef en mid/hoog in 1 kast zit? Dan zit je eigenlijk vast aan 2 woofers (aan beide kanten eentje). Met 1 woofer gaat zo'n kleine kast anders toch wel erg trillen (bewegen) door de reactiekrachten van de woofer. Wat dat dan weer met het mi/hoog doet?
Metingen hebben uitgewezen dat een significante verbetering plaats vindt met impuls gecorrigeerd.

Wouter jij hebt toch ook de H&H waarin dat staat.
rikpost

Bericht door rikpost »

Who dat is wel een heel compact ontwerp ,ik wist niet eens dat dat kon.
Mooier speaker zo hoor gaaf als dat naar tevredenheid uitpakt.
Ik ga het volgen :rock:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Wouter,

Het was ook meer dat ik die PDF bij Wavecor tegen kwam. Persoonlijk denk ik dat je tot nu toe met de Wavecor wel een van meest optimale/realistische units hebt gevonden.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

eh... Heb deze teruggevonden, stond in een K+T van 2001:

FD Acoustics FW 8.2 K4
http://www.dsecomputers.biz/documents/p ... ifi/fd.php

Vas: 25 liter
fs: 23 Hz
Qts: 017
Xmax: 7,5 mm
Diepte 50 mm

Eens kijken of zoiets nog verkrijgbaar is...

"Flachmann" uit Klang und Ton 3/2001
fs: 28,5
Re: 4,0
Qms: 6,2
Qes: 0,20
Qts: 0,19
Vas: 15,6 liter
Mms: 126 gram
SPL: 87,4 (2,83V)
Sd: 212 qcm
Cms:0,25 mm/N
BxL: 20,37 N/A
Rms: 3,95 kg/s

R 1kHz: 19 Ohm (grafiek zeer klein...)
R 10kHz: 90 Ohm

bas focal m180 schreef:
bas focal m180 schreef:
Mijn antwoordt op je vraag wat ''klinkt beter''.

Dat Impuls gecorrigeerd veel beter klinkt zal je ook wel weten dan een woofer met zware membraam met in een verhouding lichte speaker die dan ook nog eens op een voet komt te staan.

klankmatig wint impuls gecorrigeerd.
Metingen hebben uitgewezen dat een significante verbetering plaats vindt met impuls gecorrigeerd.

Wouter jij hebt toch ook de H&H waarin dat staat.
Eh bas, nogmaals, je vergelijkt dan dezelfde woofers in een andere configuratie. Dat is nu toch helemaal geen optie in 15 cm?!

Edit: FD acoustics gesimuleerd... niet grappig :think: . Die kan in 2 liter gesloten per stuk, 4 liter is max. Hier 3,5 liter impulsgecompenseerd. Xmax en SPL max zijn niet opgegeven en ik heb 7,5mm ingevoerd. Waarschijnlijk toch niet meer leverbaar, maar ik ga onze 12V hifi specialist eens vragen of hij tips heeft voor een shallow 8" subwoofer...
hex 13.png
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoezo niet grappig?
Flachmann.GIF
En dan heb ik er nog wel 2 ingestopt :D
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Precies Peter,

Die waren erg bruikbaar geweest 8-[
En dan gaan we weer... bijna de knoop doorgehakt.

Eens verder kijken bij Caraudio. JL audio is dan wel verantwoord :mrgreen:

Als hier nou eens een 8" broertje van komt:
JL Audio TW3

15mm Xmax one way. 8,5 cm inbouw maat etc. etc.
Check: http://videos.sonicelectronix.com/v/136 ... uct-13tw5/

Het gaat dus om subwoofers die in ca 4 liter (max) kunnen presteren en max 7,5 cm diep zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heeft TC Audio niets? Die had destijds ook XBL motors.

Maareh, Zou je niet gewoon een paar kleine losse subjes maken? :hide: Ben je van dat gedoe met die impuls compensatie ook af en is beter plaatsbaar i.v.m. room modes. Scheelt een hoop slapeloze nachten :mrgreen:

Dat die Trio8 uitlopend is is suf, maar in car-audioland is het helemaal zo vergankelijk als een kweeniewat
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Begrijp nu beter wat je zoekt. Mocht je nog steeds iets voor de 'impulsgecorrigeerde' variant zoeken : dat is extreeeem zeldzaam. Ik heb er jaren geleden iets behoorlijk soortgelijks voor gezocht. Ik kwam op de volgende opties toen, allen in de car audio hoek, mogelijk handig voor je research/zoektocht :

- Phase Linear Alliante 8. Vrij geschikt, maar geen hoge X-max. Bedrijf bestaat helaas niet meer.
- Dit bedrijf, en de platte subs, zijn toen overgenomen door http://www.mac-audio.de . Die website werkt (bij mij) niet lekker; ik weet niet of ze nog actief zijn.
- Alto Mobile Falstaff 8. Dat bedrijf zal denk ik ook niet meer bestaan (voor de car audio spullen)
- Earthquake SWS-8. Die bestaan nog wél. Maar : hoge Q drivers, zullen zich niet heel lekker voelen in kleine huisjes.

Weinig nog bestaande suggesties dus, maar misschien brengt een zoektocht naar deze drivers, een alternatief naar boven ? FD-acoustics werd een jaar of 10-15 geleden trouwens geleverd, via Intertechnik, zeker weten.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mac-Audio bestaat nog steeds maar die site is al een tijdje bagger i.d.d. Hun catalogus werkt wel: http://www.mac-audio.de/car-hifi-2014/de/index.html#/1/
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Da's in elk geval iets :). Maar : er staan geen Alliante subs meer in :cry: .

Mischien heb ik nóg wel een tip voor je, maar dán een goeie :). Mits het een slagje kleiner mag : CDT Audio QES 680. Zie http://www.cdtaudio.com/sep_components/ ... qes680.htm

Parameterblad kan ik op de officiele site niet zo gauw terugvinden, maar wel hier : http://www.cdtaudio.ru/node/64 . Tweede tabblad. Xmax even met een korreltje zout nemen...

Van een ander, ouder klein type CDT sub, kan ik je uit ervaring zeggen dat écht serieus spul is.
Ongebruikelijk goed voor car-spul.

EDIT. Ik moet iets duidelijker zijn : dit was een voorstel, voor de variant met aan elke zijde een woofer. Dat lijkt nét, of net níét te passen. (Ik weet niet wat ze exact met 'inbouwdiepte' bedoelen). Stel dat het net niet past, dan kan altijd de linker woofer hoog gemonteerd, en de rechter laag. Dan heb je voldoende verplaatst volume, ik schat hooguit 15dB correctie nodig op 30Hz (ik kan die excelsheet niet openen), en kwalitatief vrij hoogstaande woofers. Ze zijn ONdieper dan voorgenoemde Peerless SLS.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

MarcoSQ schreef:
Begrijp nu beter wat je zoekt. Mocht je nog steeds iets voor de 'impulsgecorrigeerde' variant zoeken : dat is extreeeem zeldzaam. Ik heb er jaren geleden iets behoorlijk soortgelijks voor gezocht. Ik kwam op de volgende opties toen, allen in de car audio hoek, mogelijk handig voor je research/zoektocht :

- Phase Linear Alliante 8. Vrij geschikt, maar geen hoge X-max. Bedrijf bestaat helaas niet meer.
- Dit bedrijf, en de platte subs, zijn toen overgenomen door http://www.mac-audio.de . Die website werkt (bij mij) niet lekker; ik weet niet of ze nog actief zijn.
- Alto Mobile Falstaff 8. Dat bedrijf zal denk ik ook niet meer bestaan (voor de car audio spullen)
- Earthquake SWS-8. Die bestaan nog wél. Maar : hoge Q drivers, zullen zich niet heel lekker voelen in kleine huisjes.

Weinig nog bestaande suggesties dus, maar misschien brengt een zoektocht naar deze drivers, een alternatief naar boven ? FD-acoustics werd een jaar of 10-15 geleden trouwens geleverd, via Intertechnik, zeker weten.
Ja, soms duurt het blijkbaar even voor duidelijk is wat ik bedoel :roll:

Het gaat dus om een geheel systeem, geen losse subs. Het moet reproduceerbaar blijven, dus geen 'one-off' en inderdaad met een top 8" subwoofer (waarbij het budget ondergeschikt is). Het zeer verfijnde alternatief is werken met 2 shallow woofers, maar dan moet het wel eigenlijk gaan om 2x 8".

Die Alto Mobile Falstaff 8 is een mooi ding, alleen zou hij sowieso niet passen. Inbouw is al 77 mm, en dat is niet de complete hoogte. Ook is de Xmax met 3,5 mm te beperkt.
http://www.diymobileaudio.com/forum/car ... oofer.html

Leuk om te zien dat iemand die in die hoek zocht in 2008 ook de Aurasound NSF8 er tussen heeft gezet, kan ik het direct vergelijken.
Simulations.jpg
Hier zitten dus die Earthequake en de Fallstaff naast de Aurasound NSF8
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”