Auster Largo (3-weg met Peerless HDS Exclusive)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik wil ze wel eens horen! Zorg maar dat ze klaar zijn ten tijde van DIY2007 :lol: 8) .
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

zal ik tegen dan een kleine bestelwagen moeten huren, beestjes worden ongeveer 190 cm hoog, 52 cm diep en 25 cm breed :-)

naar het gewicht heb ik voorlopig het raden :?

wie ze wil horen zal waarschijnlijk 'een dagje uit' naar Gent moeten maken :wink:

bart
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Aquilon schreef:
zal ik tegen dan een kleine bestelwagen moeten huren, beestjes worden ongeveer 190 cm hoog, 52 cm diep en 25 cm breed :-)

naar het gewicht heb ik voorlopig het raden :?

wie ze wil horen zal waarschijnlijk 'een dagje uit' naar Gent moeten maken :wink:

bart
Jammer dat het zo ver is. Als ik ooit in de buurt ben, hoop ik nog aan je te denken; dan stuur ik je vooraf een PM.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Nog even een update. De midkasten zijn samengelijmd en de foujes weggeplamuurd. De achterkant is nog open, daarin komt het filter immers en ik weet nog niet hoeveel plaats deze gaat innemen, wanneer niet teveel verlies plaats ik hier ook nog een verstevigingsbalk in. Er wordt wel nog bitumen tegen de wanden geplakt en de ruimte wordt achteraf zeker geheel opgevuld met zand.

Afbeelding

Afbeelding

bart
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

en we blijven (langzaam maar gestaag) verder doen

De midconsoles hebben een goede laag spuitplamuur gekregen, alles daarna opgeschuurd tot het zo glad was als een spiegel, daarna 2 lagen primer, weer opschuren en daarnet de eerste laag (zijdeglans lichtgrijs) op het frontpaneel gespoten. De rest van de kast komt in zijdeglans zwart.
Hopelijk kunnen eind volgende week de units erin en kunnen deze al eens gemeten worden (zonder filter).

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Aangezien ik de tweeters maar 2 dagen voor kerstdag heb ontvangen is er dus ondertussen niet veel meer gebeurd :?

Maar nu het goede weer eindelijk weer in het land is komt de zin om verder te werken ook weer boven. De voorbije dagen dus fiks de handen uit de mouwen.

De mid-consoles hebben ondertussen goed kunnen leven en dus waren er hier en daar naden onstaan. Alles is ondertussen weer bijgeplamuurd en opgeschuurd. Het voordeel van enkele maanden rust :wink:
De 4 kasten voor de woofers zijn ondertussen ook verlijmd en staan ook in de plamuur, klaar om ook opgeschuurd te worden. Deze morgen de laatste van de fronts voor de bas-consoles geschaafd, gevijld en opgeschuurd, alsook de baspijpen op lengte gezaagd.
Morgen wellicht alle consoles opschuren en dan wachten tot onze japanse kerselaar is uitgebloeid en zn blaadjes niet meer verliest zodat we kunnen beginnen met spuiten.

Maar omdat foto's meer zeggen dan woorden, hier snel enkele ervan;

Bart
Bijlagen
Auster Largo fronts bas 06.jpg
Auster Largo fronts bas 05.jpg
Auster Largo fronts bas 02.jpg
zover waren we 2 maand terug
zover waren we 2 maand terug
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ziet er erg goed uit zeg, wordt het eigenlijk een geheel passief systeem of....?
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

wordt inderdaad een geheel passief systeem, minimum impedantie wordt iets onder de 3 ohm, er zal dus inderdaad een goede versterker voor moeten 8)

bart
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

zo Bart,

dat gaat een fors systeem worden.
Mooi freeswerk trouwens.

Succes,
Ed.
Stofman
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 25 sep 2006, 14:57

Bericht door Stofman »

Erg mooi werk ! Je blijft me verbazen ;)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Aquilon schreef:
wordt inderdaad een geheel passief systeem, minimum impedantie wordt iets onder de 3 ohm, er zal dus inderdaad een goede versterker voor moeten 8)

bart
Begint er leuk uit te zien. Prima job.
Maar ff die impedantie. Vermoedelijk twee basjes parallel en de tweet.
Ik vraag me tegenwoordig wel es af, of je eigenlijk bij die impedantie berekening die tweet wel mee moet rekenen. Want de versterker wordt vooral belast door de woofs met de laag weergave en die tweets, nou, belasting voor de versterker...?
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

Het systeem zal bestaan uit 2 woofers 8 inch, 2 mids 5 inch en de tweeter
de impedantie voor de woofs parallel bedraagt ongeveer 3.4 ohm over hun gehele bereik, voor de mids wordt dat maar 3 ohm met een minimum aan ongeveer 1000 Hz van 2.8 ohm, de tweet blijft op een goede 3 zitten.
Dit zijn echter maaar resultaten met LSPCad 5.0 berekent, ik denk bij effectieve metingen wel hoger uit te komen.

of zoals ze in frankrijk zeggen; 'on vera' :D

Bart
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ben erg benieuwd, aangezien ik de midwoofers van Peerless eigenlijk mooier vind klinken dan hun veel duurdere equivalent van Scanspeak.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Nog vorderingen gemaakt?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik ben benieuwd hoe het hier mee gaat ondertussen?
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

ze staan nog steeds klaar om gespoten te worden :oops:

een van de volgende weekends komt het er misschien wel eens van :D
gerdinio
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 17:06

Bericht door gerdinio »

hey Aquilon,

tijdje geleden van je gehoord.
ben ook benieuwd hoe ze er dan gaan uitzien hoor. Hou ons op de hoogte hé, vind het een pracht project.

mvg Geert (vanuit Wetteren)
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

volgende week enkele updates :wink:

hier alvast een voorproefje
Bijlagen
na 2 lagen lak, nog niet opgeschuurd
na 2 lagen lak, nog niet opgeschuurd
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

de baskasten

de fronts zijn wat te smal geschuurd t.o.v. de kast, daar is nog wat aanpassingswerk voor nodig

de baskasten komen in echt eik fineer (platen van 20 cm breed), de zijkanten van de kast zijn 50 cm, dus daar zal nog wat werk inkruipen om de tekening van het fineer vloeiend te laten lopen
de fronts van de baskasten komen in zijdeglans zwarte lak

ik hoop tegen eind van de zomer alle hout- en schilderwerk af te hebben (2 midkasten en 4 baskasten) \:D/
Bijlagen
fineer lichte eik 20 - 230 cm
fineer lichte eik 20 - 230 cm
front wat te smal voor kast
front wat te smal voor kast
met gemonteerd front
met gemonteerd front
met dempingsmateriaal
met dempingsmateriaal
innerlijke versteviging van de baskast
innerlijke versteviging van de baskast
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Yess, dr wordt hier gelukkig nog aan gewerkt!
Is een mooi project. :)
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

De baskasten (2 van de 4) werden verder afgewerkt en zijn bijna klaar om de fineer erop te leggen. Er ligt nu een dunne laag afwerkplamuur op de zijkanten van het front die na mijn vakantie opgeschuurd zullen worden waarna ze een laag spuitplamuur en primer krijgen.

En nu rap mijn bagage maken zodat ik vanaf morgen kan genieten van welverdiende vakantie :D
Bijlagen
na opschuren eerste laag plamuur
na opschuren eerste laag plamuur
met eerste laag plamuur
met eerste laag plamuur
na het drogen van de lijm
na het drogen van de lijm
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

eindelijk, de eerste midconsole is af :D

alleen het zwart moet nog gepolished worden

eerste preview

een minpunt, de mid-units zijn een halve mm te diep verzonken
Bijlagen
Preview 02.jpg
Preview 01.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Die halve millimeter kun je toch gewoon uitvullen met bijv. kartonnen schijven?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Erg netjes zeg. Mooi gedaan.

Wat betreft de midunits....je kan er een paar extra laagjes vijverfolie of tochtstrip tussen doen. Daarmee kun je die halve mm wel corrigeren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is echt een zeer fraaie speaker geworden !
Top, mooi uitgekozen op kleur en ook nog goede untis :D

Je kunt de drivers idd prima verhogen met tochstrip oid. Ik gebruik zelf altijd zwart foam.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”