Pagina 2 van 5
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: di 05 aug 2014, 16:08
door wouter
Ben benieuwd, met een fs van 75Hz
Edit: even ingevoerd en begrijp niet dat het zo goed uitpakt maar dit krijg ik:
Hier een leuk draadje over die woofer:
http://www.fbruechert.de/Lautsprecher/nordpol.html
Lange draadje over forenbox 'Nordpol':
http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-22765-9.html
Keerzijde van de SPA-8PA is een resonantie rond 1-2 kHz. Ook zichtbaar in waterval diagram.
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: di 05 aug 2014, 22:32
door Chris_T
wouter schreef:Ik ben niet bekend met dat programma en met die vuistregel maar mijn ervaring zegt me dat het niet klopt. De curves laten boven 100Hz ideale lijnen zien terwijl de poortafstemming van de Mivoc niet reproduceerbaar is in Ajhorn. Ik weet zeker dat als <400 er zo uit hoort te zien dat er vrijwel geen enkele box door bijvoorbeeld Hobby Hifi goed afgestemd is.
Tja het is ook niet meer dan een vuistregeltje (de bron weet ik helaas niet meer, ging over de grens van hoorbaarheid daarvan).
Als je kijkt naar de groepslooptijd van een gesloten box met q0.7 dan zie je dat die heel laag is en maar flauw oploopt.
Vaak in de orde <5ms.
Bij een bassreflex is dat natuurlijk een stuk meer, maar het lijkt mij wenselijk om voor een strakke basweergave deze groepslooptijd ook zo laag mogelijk te houden.
Dat HobbyHifi met zulke grote kastadviezen aankomt is mij dan ook een raadsel.
Leuk voor de diepgang misschien, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat ook lekker strak klinkt zo'n flinke piek in de groepslooptijd.
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: di 05 aug 2014, 22:59
door wouter
Ach, een beetje lucht achter de driver geeft ook heel veel voordelen. Klinkt veel moeitelozer in het laag en je kunt de backwave beter dempen. Die kastgrootte vind ik nog redelijk meevallen. Ajhorn houdt geen rekening met verliezen. Als ik een te grote kast simuleer - reversed engineren van Hobby Hifi ontwerpen - dan klopt het vaak als ik een beetje demping in de pijp gooi. En dat is wat andere simulaties volgens mij o.a. port-nonlinearities noemen.
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: za 09 aug 2014, 17:08
door metabaron
Zo pootjes gelast eerste laag grondverf er zo op...
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: ma 01 sep 2014, 17:01
door metabaron
Ik heb populieren multiplex laten zagen bij de plaatselijke houthandel.
Het scheelt net een mmtje maar dat redt ik thuis wel met zagen.
Zie foto
Ik ben de bass reflex kasten aan het lijmen.
Dus dat zit van de week wel in elkaar......
Straks nog even een piccie op de standaard.
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: ma 01 sep 2014, 18:03
door pipootje
Wij van Ikea adviseren de slaschaal voor luidsprekerprojecten:
http://www.labjc.com/?p=2790
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: ma 01 sep 2014, 19:59
door metabaron
Nee hoor geen slakom......maar ze hebben bij de ikea wel leuke spullen die je ergens voor kan gebruiken.
Maar hier zijn de nieuwe piccies
En dit is dan de binnenkant
Iemand nog op of aanmerkingen voor hij dicht gaat.....???
De kleur weet ik nog niet misschien ff beitsen of lakken maar ik ga zowiezo proefstukjes maken.
Er komt een 8inch mivoc wm8 in. Die zijn nog niet besteld.
Wel al een bestelling bij rumoh gedaan 2* dayton h10 hoorns en 2* monacor mrd34 pa.
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: ma 01 sep 2014, 20:05
door ds23man
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: ma 01 sep 2014, 20:36
door metabaron
Nou ik hoef geen proefstukjes meer te maken..
Ik heb een geweldige inspiratiebron gekregen
Gr. Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: di 02 sep 2014, 12:10
door wouter
Goed bezig!
Populieren MPX is niet heel erg sterk lijkt me. Deze kast met ongeveer gelijke afmetingen in hoogte, breedte en diepte zal flink kunnen gaan resoneren en bepaald gebied. Staande golven passen er ook in omdat je tot ca 2kHz in de behuizing laat spelen.
Ik raad daarom aan om goed te gaan dempen, zowel de wanden als de (staande) golven.
De wanden kun je op verschillende manieren rustiger krijgen:
Bracen: Ondersteuning door (kruis- of dwars)verstevigingen tussen alle tegenoverstaande wanden. Latjes loodrecht op de wanden kan ook.
Verzwaren: loodbitumen die minimaal 50 procent van de wandoppervlakte bekleden.
Verstijven: een sandwich met ander materiaal, bijvoorbeeld vloertegels verlijmen. Zo'n sandwich verzwaard uiteraard ook.
Bedempen: wandbekleding met minimaal 50 procent poreuze demping die vast zit aan de wand, bijvoorbeeld Damping 10 en Damping 30. Er zijn goedkope(re) alternatieven. Waar het op neerkomt is dat je de demping vastmaakt aan de wand. Een dun vilt of ondertapijt zal minder effectief zijn dan relatief zwaar en dik(ker) materiaal.
Daarnaast kun je de golven dempen. Hoe dikker het materiaal (uitsteekt vanaf de wand) hoe grotere golflengtes het effectief kan dempen. Je kunt de wanden met noppenschuim bekleden, indien je bijvoorbeeld geen demping 10/30 hebt gebruikt. BAF is een synthetisch materiaal dat relatief goed dempt voor de prijs. Omdat je een (open) basreflex constructie hebt zou ik geen geplozen schapenwol of Twaron gebruiken. Als je de box vult met BAF kun je het beste de ruimte rondom de woofer en rondom de poort (ca 5 cm) vrij laten en moet een substantieel deel vrij zijn voor de weg tussen woofer en baspoort (meen ik me te herinneren, maar kan ook onzin zijn).
Ik zou echt de wanden enigszins versterken door bracing. Een stuk rondhout tussen alle tegenoverstaande wanden kan ook. Op de achterwand kun je de schijf monteren die je voor de woofer uitzaagt.
Daarnaast zou ik de wanden bekleden met Demping 10 en dan nog BAF rondom langs de wanden. Maar dat is uiteraard aan jou. Bondum 800 en vergelijkbaar harder geperste matten kun je ook gebruiken in plaats van Demping 10 (+BAF). Pritex is dan niet meer zo zinvol denk ik. Toch is wat BAF wel aan te bevelen om er voor te zorgen dat de backwave gedempt wordt. Binnen in de kast wordt de geluidsdruk meer dan 120dB en dat gaat eenvoudig door de dunne papieren conus naar buiten. En dat willen we niet, het verstoort het signaal, het is immers te laat (reflectie) en ongecontroleerd.
Succes!
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: di 02 sep 2014, 12:44
door metabaron
Ok wouter bedankt voor je commentaar.
Hier heb ik wat aan en zal je goede raad zeker opvolgen.
Bracing zal ik er nog in lijmen
Een paar vragen :
Als ik loodbitumen tegen de wanden aanplak kan ik dan de damping 10 er ook nog overheen plakken?
Zal het verstandig zijn om echt elk plekje hoekje gaatje met damping 10 vol te plakken?
De baf gewoon in het midden van de kast , maar hoeveel? Of gewoon uitproberen?
Tot zover alvast bedankt Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: di 02 sep 2014, 18:43
door wouter
metabaron schreef:Als ik loodbitumen tegen de wanden aanplak kan ik dan de damping 10 er ook nog overheen plakken?
Zal het verstandig zijn om echt elk plekje hoekje gaatje met damping 10 vol te plakken?
De baf gewoon in het midden van de kast , maar hoeveel? Of gewoon uitproberen?
Mooi, dat klinkt alsof het helemaal gaat goed komen.
Damping 10 kan over loodbitumen heen. Echter, dan kun je ook de cloth matten overwegen, dat kost de helft.
http://www.rumoh.eu/nl/172-damping-material
Bitumen zou ik minimaal 50% aanhouden (in het midden kun je immers de plank beter dempen dan langs de wand) Je gaat ook met bracing aan de gang. Tja, dan is het toch een beetje op gevoel. Bracing verhoogt de resonantie, loodbitumen verlagen de resonantie. Ik denk dat je bij delen die 20 cm overbruggen wel goed doet aan loodbitumen. Aan 10 cm of minder... nauwelijks. Dan kun je meteen over naar de zachtere dempmaterialen.
Voor wat betreft wandbekleding van dempmaterialen, ik zou dan 80% toch wel aanhouden. Dan raakt het elkaar bijna in de hoeken, maar zeker meer dan 50%.
De hoeveelheid BAF kun je op gehoor doen. Het mooist is ook een impedantiemeting. Een basreflex heeft daar 2 pieken in het laag (onder 200Hz) en bij de weinig demping is de laagste piek hoger dan de hogere, bij te veel demping (gebeurt ook vaak) is de linker piek veel lager dan de rechter. Het is dan bijna een heuvel en een piek.
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: do 25 sep 2014, 17:23
door metabaron
heren weer wat vooruitgang , bestelling van rumoh binnengekomen.
De dayton hoorns en de monacor mrd 34 pa.
Hier alvast een snel opzetje....
Nog even een vraag..hoe zal dit zijn , De bass reflex nog wat bracing loodbitumen op de wanden. pritex daaroverheen en dan baf erin????
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: wo 01 okt 2014, 20:13
door meiborg
Hallo Dennis,
Ik zou qua bracing ieder plankje een lat ter versteviging geven, deze asymmetrisch plaatsen zal het beste resultaat geven. Dan inderdaad bitumen, pritex of baf. Je kunt hem al dicht lijmen dan want spelen met vulling kan natuurlijk via het woofergat. Ik ben benieuwd, leuk project!
Mvg Reinder
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: wo 01 okt 2014, 20:37
door metabaron
Ja inderdaad er komt nog bracing in dan loodbitumen pritex en baf...
Dit is mijn eerste speaker dus ik moet veel lezen kijken vragen.
Ik check jou econowave ook af en toe veel gelijkenis ik ben benieuwd naar de resultaten.
Eerst moet ik die mivocs nog bestellen daarna kan ik weer verder.
Maar de hoorns zijn nu wit gespoten en liggen te wachten.
Houtsamples moet ik nog maken beitsen lakken enz
Poten en hoorns wit , hout donkerder.
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: wo 01 okt 2014, 21:49
door meiborg
Hoi Dennis,
Ja inderdaad er zijn wel raakvlakken tussen de twee, kijken wie er eerst klaar is

. Dacht zelf qua beits aan kersen voor het hout, lijkt me mooi combineren met het wit.
Mvg Reinder
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: vr 05 dec 2014, 15:51
door metabaron
Ok eindelijk weer wat te melden de mivoc wm8 zijn binnen.
Beste magneet zit er achter op
Grote lellen dus ik ben erg benieuwd wat voor laag eruit de kasten komt.
Loodbitumen en de pritex schuim is ook binnen dus dan kan ik met de kasten beginnen.
Binnenkort ben ik klaar met klussen thuis dus dan kan ik me weer op de audio hobby storten
Ik kijk er al naar uit het filter te meten berekenen en te maken....
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: vr 05 dec 2014, 15:54
door Barry2001
Oef, ziet er veelbelovend uit inderdaad!
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: zo 07 dec 2014, 15:15
door wouter
Prachtig ding voor het geld, zit tussen PA en Home Hifi in. Heb nu ervaring met de Monacor SP8/PRO maar merk wel dat onder een bepaalde frequentie je daar niets meer uit krijgt. De Mivoc heeft wat meer liters nodig en geeft dan ook net dat beetje diepgang dat maakt dat het volwaardig kan klinken (zonder sub) lijkt me.
Mooi dat je verder kunt!
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: wo 28 jan 2015, 12:33
door wouter
Ook leuk, een serieus te nemen merk gebruikt de Visaton frs5x in een hoorn vanaf 500 Hz en in een 3-weg vanaf 1kHz:
http://www.jawil-audio.de/produkte/jawil-diy-selbstbau/
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: di 17 feb 2015, 15:22
door metabaron
beetje vooruitgang gaat niet vlug door tijdgebrek maar ga toch stug door....
de kast wordt de onderste kleur van de sample 2 keer beitsen en dan lakken.
dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: di 17 feb 2015, 22:45
door meiborg
Ik vind hem héél eigenwijs, echt een brutaal design. Beter goed gejat dan slecht bedacht toch

, en je doet het voortreffelijk moet ik zeggen. Erg geslaagd, nu al.
Mvg Reinder
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: wo 18 feb 2015, 0:02
door rikpost
meiborg schreef:Ik vind hem héél eigenwijs, echt een brutaal design. Beter goed gejat dan slecht bedacht toch

, en je doet het voortreffelijk moet ik zeggen. Erg geslaagd, nu al.
Mvg Reinder
Inderdaad er is even over heen gegaan maar dit lijkt toch wel haast indentiek aan die luidspreker in je openingspost.
Heb je een idee wanneer er geluid uit gaat komen ?
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: wo 18 feb 2015, 12:51
door metabaron
Ik probeer de luidsprekers binnen een paar weken af te krijgen.
Maar het filter is weer een ander verhaal. Ik ben niet in het bezit van een meet microfoon een geluidskaart en arta wat is dat ? Dus dat wordt lastig....
Maar daar moet ik nog een beslissing over maken of ik zelf de spullen bij elkaar ga kopen of het uitbesteed?!?!!
Ik wil het zelf doen maarja
Dennis
Re: Project 04: 2 weg hoornluidspreker
Geplaatst: wo 18 feb 2015, 13:03
door dre
Zelf doen,je moet er toch een keer aan beginnen.
