Compacte buizenversterker 2.1
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Nog enkele vraagjes:
- Kan de huidige voeding (65VA) 2 printen aansturen, dus de stereo uitvoering?
- Is een steraarde nodig, we hebben nl. 2 versterkerprinten waar de groundplane telkens als aarde dienst doet en de net-aarde is verbonden met het chassis?
Hieronder zie je een opbouwconcept in U-vormig chassis:
... graag jullie opmerkingen.
- Kan de huidige voeding (65VA) 2 printen aansturen, dus de stereo uitvoering?
- Is een steraarde nodig, we hebben nl. 2 versterkerprinten waar de groundplane telkens als aarde dienst doet en de net-aarde is verbonden met het chassis?
Hieronder zie je een opbouwconcept in U-vormig chassis:
... graag jullie opmerkingen.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
De voeding die ik getekend heb, is voor stereo en jij zit boven mijn opgave.
Ik mis wel de 36V Zenerdiode, die de spanning begrenst als de gloeidraden het begeven.
Ik zou de print wel een ander nummer geven bijv. CTA-1433 (2014 week 33), zodat ie niet met mijn ontwerp verward wordt.
De Lay-out ziet er op het eerste gezicht goed uit, let op de groundpane, ik heb 0"03 (0,8mm) ruimte gebruikt.
Waar je moet aarden, is altijd een probleem, hangt er ook vanaf hoe je andere apparatuur geaard is.
Ik mis wel de 36V Zenerdiode, die de spanning begrenst als de gloeidraden het begeven.
Ik zou de print wel een ander nummer geven bijv. CTA-1433 (2014 week 33), zodat ie niet met mijn ontwerp verward wordt.
De Lay-out ziet er op het eerste gezicht goed uit, let op de groundpane, ik heb 0"03 (0,8mm) ruimte gebruikt.
Waar je moet aarden, is altijd een probleem, hangt er ook vanaf hoe je andere apparatuur geaard is.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Wat bedoel je met "... je zit boven mijn opgave"?mtb schreef:De voeding die ik getekend heb, is voor stereo en jij zit boven mijn opgave.
Als het gaat over de Block van 24V/30VA, die was met €10,73 maar €0,60 duurder dan een 24VA bij Reichelt. Ik werk graag met dit type trafo, dat ik prefereer boven andere uitvoeringen
De voedingsprint op het opbouwconcept is maar een tekeningetje (waar een zener -D3- op aanwezig is), de definitieve layout moet ik nog doen.mtb schreef:Ik mis wel de 36V Zenerdiode
Ik wijzig mijn nummering naar CTA-1433-AMP (versterker) of CTA-1433-PS (voeding), gevolgd door een versionering .0 , .1 ... .mtb schreef:Ik zou de print wel een ander nummer geven bijv. CTA-1433 (2014 week 33)
Op dit forum zou ik wel willen blijven spreken over de CTA-1350, vermits het jouw ontwikkeling is waar overigens niks aan gewijzigd werd.
Tenzij er ergens een spoor vergeten is heb ik overal 1mm ruimte t.o.v. grounplane toegepast. Ik kijk nog eens na.mtb schreef:let op de groundpane, ik heb 0"03 (0,8mm) ruimte gebruikt
Bedankt voor alle info.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Het (schema)ontwerp is Compact Tube Amp: CTA-2.1, mijn printontwerp de CTA-1350 (ik heb er twee gehouden en 10 "verkocht"), jouw printontwerp zou CTA-1433 kunnen zijn.
De voedingsprint zou ik Tube Power Supply: TPS-1433 o.i.d. noemen, want die is ook voor andere ontwerpen geschikt (te maken).
50VA is voldoende voor de 230V, in mijn lijst heb inderdaad 65VA genoemd en dat is meer dan genoeg.
Ik zou de voeding in een andere kast bouwen, bijv. in een oude PC-voeding (PSU), daar zitten ook onderdelen in, die je kunt gebruiken.
Die kan je uit het zicht zetten, en de versterkerkast wordt dan niet zo lomp.
De voedingsprint zou ik Tube Power Supply: TPS-1433 o.i.d. noemen, want die is ook voor andere ontwerpen geschikt (te maken).
50VA is voldoende voor de 230V, in mijn lijst heb inderdaad 65VA genoemd en dat is meer dan genoeg.
Ik zou de voeding in een andere kast bouwen, bijv. in een oude PC-voeding (PSU), daar zitten ook onderdelen in, die je kunt gebruiken.
Die kan je uit het zicht zetten, en de versterkerkast wordt dan niet zo lomp.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Wel dat verduidelijkt veel, ik vroeg me al af waar CTA voor stond.
De printjes worden CTA-1433.01 en TPS-1433.01, de nieuwe dochters van CTA-2.1
De printjes worden CTA-1433.01 en TPS-1433.01, de nieuwe dochters van CTA-2.1
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Klaar om de printplaten te maken (Sprint-Layout files en Gerbers in bijlage).
Ik heb de print van de versterkers nog wat aangepast zodat er betere ondersteuning is t.b.v de buizen, ik was vergeten dat je behoorlijk wat kracht moet kunnen zetten om de buizen in te pluggen.
De voedingsprint is geschikt voor een Block-trafo, zowel de 24VA- als de 30VA-versie. Voor C4 kan zowel een radiaal als axiaal condensator toegepast worden.
Mijn bedoeling is om na de bouw, test en afregeling vd printen het geheel in te bouwen in een simpel zelf te maken kastje: een alu-onderplaat met printen, trafo's en achterkant in- en outputs + gezekerde stroomvoorziening. Boven een geplooide alu-plaat met enkel vooraan de volumeregelaar + netschakelaar. versterkersprint: voedingsprint: opbouw:
Ik heb de print van de versterkers nog wat aangepast zodat er betere ondersteuning is t.b.v de buizen, ik was vergeten dat je behoorlijk wat kracht moet kunnen zetten om de buizen in te pluggen.
De voedingsprint is geschikt voor een Block-trafo, zowel de 24VA- als de 30VA-versie. Voor C4 kan zowel een radiaal als axiaal condensator toegepast worden.
Mijn bedoeling is om na de bouw, test en afregeling vd printen het geheel in te bouwen in een simpel zelf te maken kastje: een alu-onderplaat met printen, trafo's en achterkant in- en outputs + gezekerde stroomvoorziening. Boven een geplooide alu-plaat met enkel vooraan de volumeregelaar + netschakelaar. versterkersprint: voedingsprint: opbouw:
- Bijlagen
-
- GERBERenSPRINT.rar
- (64.95 KiB) 89 keer gedownload
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Willy_61
Bedankt voor lay-out,s.
Zal even kijken of ik ze kan spiegelen.
Bedankt voor lay-out,s.
Zal even kijken of ik ze kan spiegelen.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Als je een oudere versie hebt van Sprint-Layout kan je de Sprint-files (versie 6) niet openen.
Je kan de viewer gratis downloaden en daarmee kan je de layouts openen en printen.
Het print-dialoogvenster geeft je alle mogelijkheden om te kiezen wat en hoe het wordt afgedrukt.
Je kan de viewer gratis downloaden en daarmee kan je de layouts openen en printen.
Het print-dialoogvenster geeft je alle mogelijkheden om te kiezen wat en hoe het wordt afgedrukt.
- Bijlagen
-
- Sprint-Layout60_Viewer.rar
- (947.56 KiB) 69 keer gedownload
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Is er iemand die een setje printjes wil etsen/frezen voor me tegen een goede kosten vergoeding
Boren kan ik zelf
Opdruk hoeft ook niet op componenten zijde.
Alleen Kopersporen etsen is genoeg voor me
Boren kan ik zelf
Opdruk hoeft ook niet op componenten zijde.
Alleen Kopersporen etsen is genoeg voor me
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Als er zoveel geïnteresseerden zijn, lijkt me het verstandiger dat iemand gewoon de CTA-1350 bij Itead bestelt, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=20542 en ze verkoopt, ik begin er niet meer aan, het is me teveel gedoe.
Mijn CTA-1350 dubbelzijdig doorgemetalliseerde printjes, hebben €26 gekost incl. verzendkosten, voor 12 stuks en ik heb ze verkocht voor €10 per setje incl. verzendkosten.
Ik heb 2 jaar geleden bij MijnPrintplaat.nl 3 enkelzijdige (zonder opdruk/masker) voorlopers van de CTA laten maken voor €54 !
Mijn CTA-1350 dubbelzijdig doorgemetalliseerde printjes, hebben €26 gekost incl. verzendkosten, voor 12 stuks en ik heb ze verkocht voor €10 per setje incl. verzendkosten.
Ik heb 2 jaar geleden bij MijnPrintplaat.nl 3 enkelzijdige (zonder opdruk/masker) voorlopers van de CTA laten maken voor €54 !
Laatst gewijzigd door mtb op wo 20 aug 2014, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
zo dat heb jouw heel erg veel geld gekost 26x12=314+54=368
ik kan me voorstellen dat je enigszins je buik er van vol hebt
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Het staat inderdaad onduidelijk op Itead, maar je bestelt er 10 (max.10x10cm) voor $20 plus verzendkosten, en je krijgt er meestal 12.mtb schreef:Mijn CTA-1350 dubbelzijdig doorgemetalliseerde printjes, hebben €26 gekost incl. verzendkosten, voor 12 stuks en ik heb ze verkocht voor €10 per setje incl. verzendkosten.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Bert61
Waarom niet je eigen print maken ..........
Is niet zo moeilijk
Waarom niet je eigen print maken ..........
Is niet zo moeilijk
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Voor de een is het niet moeilijk printjes maken
Ik bak er niks van
de gebruikte buizen zijn pcl86 ergens een bron voor die buizen ???
bij Conrad heb ik gezien zijn ze niet zo heel duur als je er 4 koopt € 4.60
en Ik vind het een mooie lamp om te zien de 14GW8
Of klopt de afbeelding weer niet bij Conrad
Is er nog belangstelling om er meer te nemen en ze te matchen ergens
Ik heb daar wel de spullen voor gemaakt maar geen buizen
Ik bak er niks van
de gebruikte buizen zijn pcl86 ergens een bron voor die buizen ???
bij Conrad heb ik gezien zijn ze niet zo heel duur als je er 4 koopt € 4.60
en Ik vind het een mooie lamp om te zien de 14GW8
Of klopt de afbeelding weer niet bij Conrad
Is er nog belangstelling om er meer te nemen en ze te matchen ergens
Ik heb daar wel de spullen voor gemaakt maar geen buizen
Re: Compacte buizenversterker 2.1
De afbeeldingen kloppen dikwijls niet, ook niet bij Reichelt.
In bijlage een excel, gebaseerd op de onderdelenlijst van mtb. Deze heb ik gemaakt om -voor hetgeen ik niet op voorraad had- prijzen te vergelijken van Conrad met Reichelt (waar ik vrijwel alles bestel - maar ze hebben niks i.v.m. buizentechniek).
Je geeft zelf de eenheidsprijs in en de te bestellen hoeveelheid, in de betreffende kolom (Conrad of Reichelt) komt dan het totaal voor deze component te staan. Tevens wordt het eindtotaal onderaan geactualiseerd.
De onderdelen die ik opgezocht heb bevatten in kolom "J" een link naar de betreffende website, direct naar het onderdeel.
In de eindtotalen zitten verzendkosten reeds inbegrepen. Hou er rekening mee dat je bij Reichelt steeds 6,95€ verzendkosten betaalt (tot 10kg) bij Conrad is dat hetzelfde tot 24,99€ en vanaf 25€ gratis.
Ik heb uit de excel een deel lijnen (met Reichelt-bestellingen, die niks met CTA-1350 te maken hadden) verwijderd, waardoor het nu net niet meer interessant is om ook bij Reichelt te bestellen, gezien de extra 6.95€ port (tegenover een besparing van ca. 5€ t.o.v. Conrad). Dat moet je dus in 't oog houden
In bijlage een excel, gebaseerd op de onderdelenlijst van mtb. Deze heb ik gemaakt om -voor hetgeen ik niet op voorraad had- prijzen te vergelijken van Conrad met Reichelt (waar ik vrijwel alles bestel - maar ze hebben niks i.v.m. buizentechniek).
Je geeft zelf de eenheidsprijs in en de te bestellen hoeveelheid, in de betreffende kolom (Conrad of Reichelt) komt dan het totaal voor deze component te staan. Tevens wordt het eindtotaal onderaan geactualiseerd.
De onderdelen die ik opgezocht heb bevatten in kolom "J" een link naar de betreffende website, direct naar het onderdeel.
In de eindtotalen zitten verzendkosten reeds inbegrepen. Hou er rekening mee dat je bij Reichelt steeds 6,95€ verzendkosten betaalt (tot 10kg) bij Conrad is dat hetzelfde tot 24,99€ en vanaf 25€ gratis.
Ik heb uit de excel een deel lijnen (met Reichelt-bestellingen, die niks met CTA-1350 te maken hadden) verwijderd, waardoor het nu net niet meer interessant is om ook bij Reichelt te bestellen, gezien de extra 6.95€ port (tegenover een besparing van ca. 5€ t.o.v. Conrad). Dat moet je dus in 't oog houden
- Bijlagen
-
- CTA2.XLS
- (52 KiB) 147 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Willy_61 op do 21 aug 2014, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Kijk daar kan ik wat mee !!
Super
Is het schema wat boven aan in de Topic staat ook nog actueel ?
Super
Is het schema wat boven aan in de Topic staat ook nog actueel ?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Mooi ben ook druk bezig met die HF10 en nog wat andere projecten die leuk zijnvolgens mtb wel
Maar dit kan er nog wel bij
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ik veronderstel dan dat de 2 buizen niet expliciet moeten gematcht zijn?mtb schreef:Op de bias-header meet je de ruststromen, die door R5 en R18 lopen. Voor bijv. 25mA meet je 25mAx10Ω= 250mV.
Je stelt met P2 de grootte in en met P1 de balans van de ruststromen.
Waarvoor dient header "FB" juist?
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Gesnapt Willy hoe je de ruststroom in stelt
De steilheid van de buizen kunnen best verschillen
de steilheid is de verandering in anode stroom bij 1 volt verandering op het rooster
dus ondanks dat je de rustroom het zelfde kan instellen kan de verandering van anode stroom ( versterking)
van de buizen erg verschillen
Ik heb geen flauw idee of je dat hoort.
ik ben bang dat ik dat niet hoor na 20 jaar in een lawaaiige fabriek te hebben rond gesjouwd
wel vreemd is dat ik boven 8000 Hz volgens een gehoor test op -40db zit en het andere oor op -100dB
, daar is een ook nog botje in kapot van een ongeval , ik het wel mis als het er niet in de muziek zit door bijvoorbeeld het weg te filteren.
De steilheid van de buizen kunnen best verschillen
de steilheid is de verandering in anode stroom bij 1 volt verandering op het rooster
dus ondanks dat je de rustroom het zelfde kan instellen kan de verandering van anode stroom ( versterking)
van de buizen erg verschillen
Ik heb geen flauw idee of je dat hoort.
ik ben bang dat ik dat niet hoor na 20 jaar in een lawaaiige fabriek te hebben rond gesjouwd
wel vreemd is dat ik boven 8000 Hz volgens een gehoor test op -40db zit en het andere oor op -100dB
, daar is een ook nog botje in kapot van een ongeval , ik het wel mis als het er niet in de muziek zit door bijvoorbeeld het weg te filteren.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ja altijd lastig als je gehoor beschadigd is heb ik ook aan één oor door vuurwerk die een mafkees mijn richting op gooide
this wel zo dat je lichaam er zich op in gaat stellen zodat het op een gegeven moment niet hinderlijk meer is.
this wel zo dat je lichaam er zich op in gaat stellen zodat het op een gegeven moment niet hinderlijk meer is.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Je kan de "match" controleren met de stand van de instelpots, of gebruiken om buizen te matchen.Willy_61 schreef:Ik veronderstel dan dat de 2 buizen niet expliciet moeten gematcht zijn?mtb schreef:Op de bias-header meet je de ruststromen, die door R5 en R18 lopen. Voor bijv. 25mA meet je 25mAx10Ω= 250mV.
Je stelt met P2 de grootte in en met P1 de balans van de ruststromen.
Waarvoor dient header "FB" juist?
Met FB open koppel je ca. 10dB (3x) tegen en kortgesloten niet.
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Ja alles went Eigenlijk nietJa altijd lastig als je gehoor beschadigd is heb ik ook aan één oor door vuurwerk die een mafkees mijn richting op gooide
this wel zo dat je lichaam er zich op in gaat stellen zodat het op een gegeven moment niet hinderlijk meer is.
ik kan geen richting bepalen waaruit een geluid komt en dat is verdomd vervelend
Ook is het heel raar en lijkt het of er een gedeelte terug komt van mijn gehoor gedurende een paar seconde
Dat ervaar ik als ik op een computer hoofd telefoontje luister
No way dat daar een dynamiek van 100dB in zit
Maar zomaar opeens hoor ik daar een stukje uit het mp3 tje dat ik beluister !
kan ook zo maar een truc zijn van stereo verbreder,s of zo iets
Dat het lijkt of ik het links hoor maar dat het rechts is
Ik ben een volslagen leek op dit gebied MTBMet FB open koppel je ca. 10dB (3x) tegen en kortgesloten niet.
waar dient dit voor open deur natuurlijk
Maar welk doel wordt hier mee na gestreefd
Re: Compacte buizenversterker 2.1
Citaat:
Met FB open koppel je ca. 10dB (3x) tegen en kortgesloten niet.
Ik ben een volslagen leek op dit gebied MTB
waar dient dit voor open deur natuurlijk
antw. om tegen te koppellen 
Maar welk doel wordt hier mee na gestreefd
Met FB open koppel je ca. 10dB (3x) tegen en kortgesloten niet.
Ik ben een volslagen leek op dit gebied MTB
waar dient dit voor open deur natuurlijk
Maar welk doel wordt hier mee na gestreefd
