Accu capaciteit meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Agent327
Berichten: 127
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 11:36
Locatie: Utrecht

Re: Accu capaciteit meten

Bericht door Agent327 »

asterduc schreef:

Klopt mijn redenering of vergeet ik iets?
Volgens mij wordt i.i.ig. bij loodaccu's de capaciteit gespecificeerd bij een ontlaad tijd van 20 uur.
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: Accu capaciteit meten

Bericht door buisje »

Heeft iemand een leuk schema van een accu regenerator oid mijn bosch accus worden ook minder.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu capaciteit meten

Bericht door Pjotr »

buisje schreef:
Heeft iemand een leuk schema van een accu regenerator oid mijn bosch accus worden ook minder.
Nieuw accu kopen. Er zijn geen verjongingkuurtjes voor boormachine accu's :mrgreen:

Alleen als je Nicads steeds maar half leeg maakt kan de capaciteit ervan schijnbaar terug lopen. Kwestie van een keertje helemaal leeg ontladen en weer opladen dan. Neemt de capaciteit daarmee niet toe dan zijn ze gewoon versleten.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Accu capaciteit meten

Bericht door asterduc »

Pjotr schreef:
asterduc schreef:
Als je de accu's zo zwaar gaat belasten dat ze in 7 minuten leeg zijn, ga je van zijn levensdagen niet de nominale capaciteit halen.
neenee, pas op, ik heb de meting gedaan met een weerstand van 8 ohm en bij die belasting duurt het 45 minuten.
Ik weet ook niet hoe je het anders moet opmeten!

en constant 6x100 schroeven, dat doe je met dat klein toestelletje uiteraard niet elke dag.
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: Accu capaciteit meten

Bericht door Lutkeveld »

7 minuten.... dat is met +/-12C ontladen. Dat gaan de meeste cellen niet leuk vinden. Wat cellen al helemaal niet leuk vinden is diepontlading. Het liefst niet onder 3.3v, al helemaal niet onder de 2.5v. Dan treedt er grote permanente schade op: gereduceerde capaciteit en verminderde maximaal ontlaad stroom. Daarna de beschadigde cellen ook nog eens flink belasten kan een leuk vuurtje geven.
Plaats reactie