Compacte buizenversterker 2.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

mtb
Contacteer:

Re: Compacte buizenversterker 2.0

Bericht door mtb »

Het eerste ontwerp heb ik ruim een jaar geleden ingestuurd, maar het gaat nu over de 2.0!
Ik heb de onbalans overdreven om nog wat te kunnen zien en zoals ik al schreef, doet ie het beter dan de Hammond.
De koppelingsfactor heb ik al besproken in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zag dat Conrad zelfs ook nog geschikte buisjes verkoopt :)
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/130632/

(plaatjes klopt alleen niet)

5 euro valt nog best te doen :)
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Dat is mij ook opgevallen dat Conrad steeds hetzelfde plaatje gebruikt voor alle buizen in hun archief
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Trouwens, als je die trafo op 0-1,25W gebruikt, pak je dan je midden aftakking op 5W neem ik aan?
Maar hoe zit je dan op 0-2,5W?? (ik denk op 5W)
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

De ELA-100V is ontworpen voor 100Vac(max) signaaloverdracht en je kan hem het beste helemaal primair gebruiken, dus met Raa tussen 0-0W625 en 2W5 als middenaftakking om te voorkomen dat ie bij lage frequenties in de verzadiging komt.
De trafo kan 100V over 0-10W hebben en dan staat er over 0-0W625 400V, wat aardig overkomt met het buizengebruik.
Bij 0-1W25 is de middenaftakking 5W en bij 0-2W5 10W, maar dan raakt ie eerder in verzadiging.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

mtb schreef:
Dit is een vervolg op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19480 wat een rommeltje is geworden vanwege verschillen tussen metingen en simulaties, maar dat is nu verholpen met nieuwe modellen, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20049.
Ook ging ik uit van oude data van de PCL86 die maar tot 230V gespecificeerd wordt, waardoor er "maar" 5W uitkomt.
Latere data laat echter zien dat de PCL86 (op de gloei na) precies hetzelfde is als de ECL86 die tot 300V gespecificeerd wordt:
De bijlage ECL86.PNG is niet meer beschikbaar
Ik heb de schakeling getest op 280V (vanwege een eenvoudige voeding, die ik later zal bespreken) op een Ik(=Ia+Ig2) van 2x30mA en er komt ca. 10Wmax uit.
En dat met het wel erg goedkope (€ 5 !) trafo'tje van Conrad:
De bijlage ELA-100V.JPG is niet meer beschikbaar
Deze is al besproken bij http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958.
De gemeten vervorming/bandbreedte is vrijwel hetzelfde als eerder gemeten op 230V en komt aardig overeen met wat Philips opgeeft.
Binnenkort schema's, foto's e.d.
Nog even voor alle duidelijkheid welke pinnen gebruik je nu voor de RAA en op welke pin komt nu de 250 volt op te staan.

Als ik het goed begrijp dan is je RAA de buitenste twee aansluitingen en waar 2,5 Watt staat je 250 volt aansluiting.

Ik zie ook dat als het plaatje teminste klopt makkelijk geconfigureerd kan worden naar single end

dan hoef je alleen maar de lasjes door te zagen en er een stukje karton tussen liggen

Maar ja dan blijft wel de vraag hoeveel Ma je dit dan mag belasten
Bijlagen
Afbeelding 056-a.JPG
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

nl3prc schreef:
Als ik het goed begrijp dan is je RAA de buitenste twee aansluitingen en waar 2,5 Watt staat je 250 volt aansluiting.
Inderdaad.
Ik heb ook aan zaagsnedes gedacht voor SE, maar dan haaks op de zij-jukken, je zou het kunnen proberen (het trafo'tje kost maar €5) en ik ben benieuwd naar hoeveel inductie je dan nog overhoudt.
Je kan dit nameten zoals beschreven in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958 en daar staat ook een formule voor de Bsat.
tijger

Bericht door tijger »

Zijn er dan net zoals een multimeter dan geen meters voor om die Mh te meten
En ik vraag me af of de isolatie het wel toelaat om er zo'n 300 volt op te zetten.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

tijger schreef:
Zijn er dan net zoals een multimeter dan geen meters voor om die Mh te meten
Zie de link in mijn laatste post.
tijger schreef:
En ik vraag me af of de isolatie het wel toelaat om er zo'n 300 volt op te zetten.
Zie vijf posts terug.
tijger

Bericht door tijger »

Ja daar heb je het over wissel spanning zoals ik het lees maar ik bedoel eigenlijk DC spanning.
Op een bepaald moment in de fase zou er dan 300 + 400 = 700 volts op staan.

Kan die trafo dit wel aan.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ja natuurlijk, hij werkt toch goed in een PP op 280Vdc, daar gaat dit topic over!
Plaats reactie