zelfbouw interlinks van audio creative
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Wat ik voornamelijk bedoelde met wachten was of mijn eerst koper variant slaagt. Dan hak ik de knoop door en kunnen we evt. Samen bestellen, dan wacht ik wel tot de 19 april en begin jij vast
. Maar zoals ik al zei, eerst even 1e test voordat ik daar beloften over doe. Maar het is maar een idee, als je liever ASAP begint gewoon bestellen
.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Daar zit wat in, logisch. Ik ging er in eerste instantie van de gedachte uit dikker = beter vanwege de lagere weerstand en kwetsbaarheid. Daar komt bij dat helft van de dikte van de zilverdraad ook meteen de dikte van de prijs is.jeroen_d schreef:Uitgaande van zo veel mogelijk lucht en zo weinig mogelijk contact oppervlak is een 0,4mm draad zelfs beter.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Wat een geld zeg, dat heb je bij wijze van spreken een rol van 100 meter pro-audio signaal kabel en een doos Neutriks voor.Rizzo schreef:Bedankt voor de link, die shield ziet er goed uit. Als ik alles bij elkaar optel voor 2 sets interlinks is het totaal als volgt:
AE Europe BV
Slang 8m eur 3.91
0.8 mm Zilverdraad 8m eur 70.18
Sleeving 4m eur 9.92
Verzendkosten eur 12.1
Techflex
Shielding 4m eur 20.8
Krimpkous rood 1m eur 2.7
Krimpkous blauw 1m eur 2.7
Verzendkosten eur 6
Baxshop
4 RCA Pluggen Neutrik eur 31.6
4 XLR male eur 12.88
Verzendkosten eur 2.5
Totaal eur 175.29
Een hoop geld, maar weinig voor goede interlinks;) Alleen die verzendkosten bij AE Europe BV vallen me erg tegen.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Hallo,
Vooral dat zilver is knap duur.
Ik heb ooit eens een rolletje fijnzilverdraad rechtstreeks bij Schöne in Amsterdam gekocht.
Dan koop je wel minimaal 100 gr. Je betaalt gewoon de marktzilverprijs.
Ik heb het niet meer nodig, maar misschien iets om samen te doen!
Groet,
Leobus
Vooral dat zilver is knap duur.
Ik heb ooit eens een rolletje fijnzilverdraad rechtstreeks bij Schöne in Amsterdam gekocht.
Dan koop je wel minimaal 100 gr. Je betaalt gewoon de marktzilverprijs.
Ik heb het niet meer nodig, maar misschien iets om samen te doen!
Groet,
Leobus
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Maar dit is dan wel de all-singing-and-dancing hot-shot uitoering...ray5150 schreef:Wat een geld zeg, dat heb je bij wijze van spreken een rol van 100 meter pro-audio signaal kabel en een doos Neutriks voor.Rizzo schreef:Bedankt voor de link, die shield ziet er goed uit. Als ik alles bij elkaar optel voor 2 sets interlinks is het totaal als volgt:
AE Europe BV
Slang 8m eur 3.91
0.8 mm Zilverdraad 8m eur 70.18
Sleeving 4m eur 9.92
Verzendkosten eur 12.1
Techflex
Shielding 4m eur 20.8
Krimpkous rood 1m eur 2.7
Krimpkous blauw 1m eur 2.7
Verzendkosten eur 6
Baxshop
4 RCA Pluggen Neutrik eur 31.6
4 XLR male eur 12.88
Verzendkosten eur 2.5
Totaal eur 175.29
Een hoop geld, maar weinig voor goede interlinks;) Alleen die verzendkosten bij AE Europe BV vallen me erg tegen.
Om het even in perspectief te plaatsen, hier mijn boodschappenlijstje met budged opties er bij. De heren van daudio hebben al aangegeven dat met koper ook zeer goede resultaten te bereiken zijn, dus eerst dit eens proberen. Ik wil 1 setje van 60cm maken, maar hier even een lijstje voor 2 setjes voor het idee.
- Geleider: Jantzen Superior Z 2x 0,5mm2 (deze strip is kan helemaal, is N6 koper) a 4 euro p/m, nodig 2,4m + verz. kosten +/- 15 euro. Heb wat meer besteld voor interne bedrading Alpair 5 TL als ik die herbouw in berken multiplex, bonus, verzenkosten toch al gemaakt....
- Alternatieve geleider: Luchtspoel afwikkelen en lak isolatie er af schuren/krabben, +/- 2,50??
- Luchtslang: Restant wat ik nog van me ouder vijver had, anders denk ik voor paar euro enkele meters te halen bij vijverwinkel +/- 5 euro??
- Sleeving: Bij kennis wat gebietst, anders via ebay te bestellen voor +/- 1,50 p/m + 3,50 verz. kosten voor 3m 8 euro.
- Teflon tape: GAMMA eigen merk, 40m 3 euro
- Krimpkous zwart + blauw bij Ome Dick +/- 7,50 incl verzenden (ik heb al zwarte en gebruik voor de makrering tape).
-Alternatief, lokale automaterialenzaak een buisje halen, 3 euro. Blauw waterslangentape als markering 1,75 euro.
- RCA pluggen, herbruik ik er 4, nog eens vier incl. verzenden (nog niet bevestigd) 15 euro. Als ik er 8 nodig had gehad zeg 27,50 euro
- Afscherming: Oud stuk COAX kabel opsnorren/kopen/lenen/stelen en gebruiken, als je een stukje van een electroboer koopt zeg euro of 10 max?
Totaal voor mij: +/- 45 euro voor twee setjes met koper geleiders. Dus 22,50 per set.
Als je alles nog moet aanschaffen en het van huis uit wil bestellen en niet moeilijk wilt doen 76 euro, dus 38 euro per setje.
Als het voor dat geld echt een verbetering geeft, en ik hoop vooral op wat meer lucht tussen instrumenten e.d. dan is het mij dat zeker waard
Ik zal zeker niet ontkennen dat met het afmaken van mijn RelaiXed en FettZilla misschien wel meer te behalen is in mijn situatie, maar door personlijke omstandigheden doe ik dat er niet tussen neus en lippen door even bij momenteel (hoewel ik wel wat stapjes heb gemaakt laatste tijd
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Is dit misschien te gebruiken?Gijs schreef:Heb je nog wat over van dat rolletje?
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... =mympBuyer
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Om de zaken wat in perspectief te zetten; hier heeft men een luistertestje gedaan, met vier geluids files, te weten :
-Origineel van CD
-DA/AD met met koperen kabel(Canare)
-DA/AD door een emmer modder
-DA/AD links door een aardappel, rechts door een banaan.
Verbazend was de een flink aantal deelnemers de kwaliteit heel anders beoordeelde dan je zou verwachten!
groet,
Aat
N.B. de uitslag staat op pagina 13 van dit topic...
-Origineel van CD
-DA/AD met met koperen kabel(Canare)
-DA/AD door een emmer modder
-DA/AD links door een aardappel, rechts door een banaan.
Verbazend was de een flink aantal deelnemers de kwaliteit heel anders beoordeelde dan je zou verwachten!
groet,
Aat
N.B. de uitslag staat op pagina 13 van dit topic...
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Is ook gelakt denk ik, dus kan je ook spoel afwikkelen. Maar wel lekker veel voor weinig!
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Zo is dat. Zoals in het T&T filmpje aangegeven wordt: "Zelf sparen is het leukste". Er slingert vast nog wel ergens een oude filterspoel nutteloos rond.
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Zilver is geen must voor de interlinks. Koper doet het ook erg goed. Ik speel nu zelf met koper. En ben daar erg tevreden mee.
Is voor een test ook veel goedkoper.
Is voor een test ook veel goedkoper.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Gijs schreef:Heb je nog wat over van dat rolletje?
Ik neem aan dat de vraag aan mij gesteld is.
Het antwoord is nee. Ik heb alles verwerkt tot interlinks. In totaal had ik 17 m kabel.
En ook die heb ik alleen nog beschikbaar voor eigen gebruik. De rest heb ik aan liefhebbers over gedaan.
Groet,
Leobus
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Voor mij mag je altijd wel een setje (of twee) bijmaken.avdboom schreef:Totaal voor mij: +/- 45 euro voor twee setjes met koper geleiders. Dus 22,50 per set.
Als je alles nog moet aanschaffen en het van huis uit wil bestellen en niet moeilijk wilt doen 76 euro, dus 38 euro per setje.
Als het voor dat geld echt een verbetering geeft, en ik hoop vooral op wat meer lucht tussen instrumenten e.d. dan is het mij dat zeker waard.
Ik zal zeker niet ontkennen dat met het afmaken van mijn RelaiXed en FettZilla misschien wel meer te behalen is in mijn situatie, maar door personlijke omstandigheden doe ik dat er niet tussen neus en lippen door even bij momenteel (hoewel ik wel wat stapjes heb gemaakt laatste tijd). En dit kan dat wel, dus vandaar dat ik zo lekker ga hobbyen. Een ketting is toch maar zo sterk als de zwakste schakel, en dan pakken we deze al aan, want nu speel ik (overigens zonder klachten hoor) met microfoonkabel interlinks wat niet echt iets bijzonders is.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Geniaal! Ergens vind ik het toch wel verbazingwekkend dat zelfs banaan goed klinktAatV schreef:Om de zaken wat in perspectief te zetten; hier heeft men een luistertestje gedaan, met vier geluids files, te weten :
-Origineel van CD
-DA/AD met met koperen kabel(Canare)
-DA/AD door een emmer modder
-DA/AD links door een aardappel, rechts door een banaan.
Verbazend was de een flink aantal deelnemers de kwaliteit heel anders beoordeelde dan je zou verwachten!![]()
groet,
Aat
N.B. de uitslag staat op pagina 13 van dit topic...
Aardappel en modder zijn nog goedkoper. Misschien een test waard?hans_b schreef:Zilver is geen must voor de interlinks. Koper doet het ook erg goed. Ik speel nu zelf met koper. En ben daar erg tevreden mee.
Is voor een test ook veel goedkoper.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Jamaar, over welke modder gaat het hier dan? En hoe nat is die? En die banaan, bio of niet? Rijp of rot?Martijn M schreef:Geniaal! Ergens vind ik het toch wel verbazingwekkend dat zelfs banaan goed klinkt.
Aardappel en modder zijn nog goedkoper. Misschien een test waard?
Dat gezegd zijnde is het natuurlijk altijd leuk om voor een goeie prijs een goed klinkende interlink te hebben. Of wie gebruikt hier nog tot z'n volle tevredenheid dropveters tussen z'n zelfbouwaudiocomponenten?!
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Niet te min doen over dropveters hoor. Die "dropveters" van mij zijn van speciaal getrokken electrolytisch koper! En ja, dat is tot tevredenheid stemmend! Het ziet zwart van de lucht tussen de instrumenten...Muug schreef:Of wie gebruikt hier nog tot z'n volle tevredenheid dropveters tussen z'n zelfbouwaudiocomponenten?!
groet,
Aat
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Ik stuur je vanavond wel ff een PB.Muug schreef:Voor mij mag je altijd wel een setje (of twee) bijmaken.avdboom schreef:Totaal voor mij: +/- 45 euro voor twee setjes met koper geleiders. Dus 22,50 per set.
Als je alles nog moet aanschaffen en het van huis uit wil bestellen en niet moeilijk wilt doen 76 euro, dus 38 euro per setje.
Als het voor dat geld echt een verbetering geeft, en ik hoop vooral op wat meer lucht tussen instrumenten e.d. dan is het mij dat zeker waard.
Ik zal zeker niet ontkennen dat met het afmaken van mijn RelaiXed en FettZilla misschien wel meer te behalen is in mijn situatie, maar door personlijke omstandigheden doe ik dat er niet tussen neus en lippen door even bij momenteel (hoewel ik wel wat stapjes heb gemaakt laatste tijd). En dit kan dat wel, dus vandaar dat ik zo lekker ga hobbyen. Een ketting is toch maar zo sterk als de zwakste schakel, en dan pakken we deze al aan, want nu speel ik (overigens zonder klachten hoor) met microfoonkabel interlinks wat niet echt iets bijzonders is.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Jeroen, heb jij misschien geëxperimenteerd met verschillende diktes? Verschillen (klankmatig) kunnen ontdekken?jeroen_d schreef:Uitgaande van zo veel mogelijk lucht en zo weinig mogelijk contact oppervlak is een 0,4mm draad zelfs beter.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
ok !avdboom schreef:Ik stuur je vanavond wel ff een PB.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Over dun snoer e.d :
Het is misschien aardig om kennis te nemen van de ideëen van (de inmiddels overleden) Allen Wright, een ontwerper van buizenapparatuur en interlinks.
Een greep uit zijn ideëen :
Dun snoer is beter dan dik snoer;
Folie is beter dan (rond) snoer;
Teflon is prima;
Geen diëlectricum is beter dan wel een diëlectricum etc.
Niet noodzakelijk geheel strokend met mijn eigen ideëen en ervaringen, maar toch interessant is een overzicht hiervan in de review van zijn Cable Cookbook. Het staat HIER!
groet,
Aat
Het is misschien aardig om kennis te nemen van de ideëen van (de inmiddels overleden) Allen Wright, een ontwerper van buizenapparatuur en interlinks.
Een greep uit zijn ideëen :
Dun snoer is beter dan dik snoer;
Folie is beter dan (rond) snoer;
Teflon is prima;
Geen diëlectricum is beter dan wel een diëlectricum etc.
Niet noodzakelijk geheel strokend met mijn eigen ideëen en ervaringen, maar toch interessant is een overzicht hiervan in de review van zijn Cable Cookbook. Het staat HIER!
groet,
Aat
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
AatV heeft het antwoord al gegeven en dat soort zaken heb ik als uitgangspunt gebruikt.Rizzo schreef:Jeroen, heb jij misschien geëxperimenteerd met verschillende diktes? Verschillen (klankmatig) kunnen ontdekken?jeroen_d schreef:Uitgaande van zo veel mogelijk lucht en zo weinig mogelijk contact oppervlak is een 0,4mm draad zelfs beter.
En zilver klinkt duidelijk anders dan koper maar dat wist je waarschijnlijk al. NIET desnoods beter, dit is ook een kwestie van matchen met je set. Mundorf silver/gold is ook erg mooi.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Zilver kost ruwweg een eurotje of 500 de kilo. Een metertje 0,8 weegt 5 gram als ik me niet vergis. Dan betaal je dus bijna 1,6 euro per gram en dat maakt 1600 euro de kilo. Ik vind het nogal wat, maar goed een hobby mag wat kosten.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
So, I took one for the team... lesson learned... vergeet de GAMMA eigenmerk Teflon tape en koop gewoon een kwaliteits rolletje! Wat een troep zeg, komt neit eens in de buurt van wat het zou moeten doen...
Ik ben dus bezig geweest met twee kabels (voor een setje) waarvan 1 al afscherming omheen zit, de ander nog moet.
Verder geleerd dat afscherming van een COAX afhalen en overzetten leuk voor een keertje is, maar lekker werkt het niet, en het bedekt ook maar matig, denk wel genoeg voor de werking, maar als ik een nauw omsluitende mantel heb voelt het toch wat beter. Dus die koop ik voor volgende sets ook los, is wat duurder maar werkt veel makkelijker denk ik en omhult vele malen beter.
Verder, gebruik niet te dunwandige buisjes. Ik had nog wat luchtslang van mijn vijver en na de tweede laag Teflon tape begint dat toch een beetje zichzelf plat te duwen. Zeker niet plat van binnen, maar dat is niet het idee, dat is zo veel mogelijk lucht. Voor volgende setjes heb ik al een stukje wat stevigere slang liggen die beter uit de bus zou moeten komen.
Vanavond proberen weer wat verder te gaan, en dan post ik nog wel wat foto's van de bouw.
Ik ben dus bezig geweest met twee kabels (voor een setje) waarvan 1 al afscherming omheen zit, de ander nog moet.
Verder geleerd dat afscherming van een COAX afhalen en overzetten leuk voor een keertje is, maar lekker werkt het niet, en het bedekt ook maar matig, denk wel genoeg voor de werking, maar als ik een nauw omsluitende mantel heb voelt het toch wat beter. Dus die koop ik voor volgende sets ook los, is wat duurder maar werkt veel makkelijker denk ik en omhult vele malen beter.
Verder, gebruik niet te dunwandige buisjes. Ik had nog wat luchtslang van mijn vijver en na de tweede laag Teflon tape begint dat toch een beetje zichzelf plat te duwen. Zeker niet plat van binnen, maar dat is niet het idee, dat is zo veel mogelijk lucht. Voor volgende setjes heb ik al een stukje wat stevigere slang liggen die beter uit de bus zou moeten komen.
Vanavond proberen weer wat verder te gaan, en dan post ik nog wel wat foto's van de bouw.
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Ik heb het teflon tape van de Karwei, dat belooft wat;) De slang is besteld bij AE, hopelijk gaat dat beter. Van het weekend aan de slag en zal mijn ervaringen posten.
Edit: de AE slang is vandaag binnengekomen, voelt stevig. Zaterdag mee aan de slag!
Edit: de AE slang is vandaag binnengekomen, voelt stevig. Zaterdag mee aan de slag!
Re: zelfbouw interlinks van audio creative
Die slang ziet er op het plaatje hetzelfde uit wat ik hier heb, de andere dan.. pvc lucht/waterslang. Zou goed moeten zijn
Ben weer wat verder, alleen geen tijd voor foto verslag. Maar hang on! Komen nog wat handige tips aan!
Ben weer wat verder, alleen geen tijd voor foto verslag. Maar hang on! Komen nog wat handige tips aan!
