Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door bert stoltenborg »

:rofl:
Jij hebt zeker diffusors? :mrgreen:

Kijk, wat de OP uiteindelijk met zijn ruimte gaat doen is zijn eigen zaak, maar nu vraagt hij gewoon om advies. De adviezen hierboven behelzen het scheefzetten van muren, het toepassen van room ratio's en het inschakelen van bedrijven die, blijkens hun sites, alles volhangen met vage diffusoren. (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 16&t=13505).

Wat mij betreft is dat niet erg goed advies. Je kunt beter (zoals ook gezegd) eerst het gebied onder de Schroederfrequentie aanpakken en daarna vroege reflecties elimineren.
Als iemand van Groningen naar Maastricht wil zou ik het openbaar vervoer adviseren, of een autootje ofzo. Je kunt het ook met een Ferrari doen, maar dat komt niet als eerste optie in mijn geest op. :lol:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Rob Dingen »

Heb mijn kamer volhangen en het werkt perfect.
Mijn mening als je de ruimte hebt om de juiste afmetingen te maken je dat het beste kunt doen dat zorgt later voor minder problemen.
Dan vind ik als je tegen een redelijk klein bedrag t.o.v de totale investering een meting laat verrichten en een stappen plan met middelen maakt zeker niet onverstandig is.
Wat dan de oplossingen moeten worden is altijd budget afhankelijk.
Heb mijn diffusers zelf gebouwd dan is de prijs nog te overzien.
Ben overigens niet de enige die zijn luister ruimte heeft gebouwd volgens soundscapes zijn advies, en ben ook wezen luisteren naar die ruimtes want luisteren daar gaat het mijn inziens om niet alleen meten en theorie.

Rob
Audiolicious

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Audiolicious »

Ik heb vanochtend de sleutel gekregen tot het pand en heb exact alles na kunnen meten, de afmetingen zijn 13.5x4.3x3.8m (LxBxH). Het is geen probleem om de luisterkamer circa 6 meter lang te maken, veel langer dan dat gaat niet, omdat er anders te weinig ruimte overblijft aan de andere kant.

Nu is één van de dilemma's waar ik mee worstel de volgende: hoe zet ik de opstelling straks neer? Stel ik de luidsprekers op langs de langste muur, circa 6 meter in dit geval, de ruimte is dan slechts 4.3 meter diep. Of langs de kortste muur, 4.30 meter, de ruimte is nu circa 6 meter diep. In dat laatste geval ben je bijna verplicht de luidsprekers dicht tegen de zijwanden aan te zetten, om voldoende ruimte ertussen te creëeren.

Wat is wijsheid in dat geval?
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Rob Dingen »

Ik zou de opstelling in de lengte maken dus de luidsprekers tegen de korte wand.
Je kunt dan veel meer spelen met zitpositie en luidspreker positie.
Positie is een van de belangrijke zaken waar je veel kwaliteit winst kunt behalen.

Rob
Audiolicious

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Audiolicious »

Rob Dingen schreef:
Ik zou de opstelling in de lengte maken dus de luidsprekers tegen de korte wand.
Je kunt dan veel meer spelen met zitpositie en luidspreker positie.
Positie is een van de belangrijke zaken waar je veel kwaliteit winst kunt behalen.
Ik neig toch naar de andere optie Rob, om de simpele reden dat op 't lange stuk er meer ruimte is om gezamelijk met vrienden/familie/echtgenote film te kijken c.q. muziek te luisteren. Ander voordeel is dat er meer ruimte beschikbaar is voor de plaatsing van én een set HT luidsprekers én een set HiFi luidsprekers, met de andere optie wordt dat wat krap. Als ik een set ML Theos electrostaten neerzet en dan een set electrodynamische luidsprekers ernaast wordt dat erg krap (en ja, zowel de ML als de andere luidsprekers zijn niet maatje Bose melkpak).
Audiolicious

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Audiolicious »

Okay, even concreet, want ik wil op korte termijn stappen gaan maken en kan het mij niet permitteren om wekenlang zaken af te wegen. Ik wil deze week al voorbereidingen treffen, omdat ik op korte termijn mijn bedrijf wil verhuizen naar dit bedrijfspand. In eerste instantie wil ik dus de muur neerzetten alsook de vliering en het plafond aanbrengen, dan is dat klaar en kan op een later moment gekeken worden naar de inrichting en eventuele akoestische maatregelen.

Een vraag die nu voor mij van belang is is of er verkeerde keuzes te maken zijn voor de constructie van de scheidingswand en het plafond c.q. de vliering en de daarvoor gebruikte materialen?

Concreet heb ik dus de volgende vragen:

1) Afmetingen ruimte? Golden ratio een goed beginpunt? Circa 6.96x4.30x2.66m (LxBxH).
2) Materialen scheidingswand, ik denk aan houtskelet bouw met 22mm OSB (underlayment) aan beide zijden, evt. tussenruimte gevuld met glas/steenwol, afwerking met glasvezel behang.
3) Materialen vliering, ik denk aan houtskelet bouw met om de 50cm 7x22cm dikke balken, daarop 22mm OSB (underlayment) en tegen de onderkant 12.5mm gipsplaat dat vlak gestuct zal worden (met glasvezel band tussen de platen) en voorzien van inbouw spots, evt. tussenruimte gevuld met glas/steenwol.

Als er geen stevige vraagtekens gezet worden bij een dergelijke opbouw wou ik graag op korte termijn (volgende week) beginnen met de opbouw van dit alles om verder geen onnodige vertraging op te lopen. Daarna kan er dan gekeken worden hoe de ruimte akoestisch gezien aangepakt kan worden.

Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast dank daarvoor!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door John P »

Ik zou de diepte bepalen aan de hand van je ruimtebehoefte, denk eens goed na over wat je er in wil hebben. Hoe veel ruimte heb je nodig voor stereo en film, zo lang de ruimte niet (bijna) vierkant is dan is de maat goed. Je krijgt al absorptie van de bas door je plafond constructie. Ik weet niet hoe groot je bent maar zorg ervoor dat je met je handen in de lucht en licht huppelend niet het plafond raakt. Heel belangrijk in jouw situatie lijkt mij dat je niet opgesloten voelt: zorg voor goede geluidloze ventilatie en glas in de tussenwand. Het moet niet voelen alsof je in een gevangeniscel zit voor de hobby. Het is misschien een goed idee om zowel de korte wand als de tussenmuur volledig uit te voeren met een "kastwand". Denk aan de mogelijkheid in de hoeken een "basstrap" te kunnen maken indien nodig. Persoonlijk zou ik liever de plafondplaten tussen de balken aanbrengen om dat vlak iets te breken, maar dat is een kwestie van smaak.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door markbakk »

Ik zou de ruimte tussen alle balklagen (wanden én plafond) gebruiken als breedbandabsorbers en zeker niet alles aan de binnenkant hard aftimmeren. Vergeet die gulden snede en bepaal met echte simulatiemodellen wat een goede ratio is voor de verdeling van staande golven. Verder verval ik in herhaling.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door bert stoltenborg »

markbakk schreef:
Ik zou de ruimte tussen alle balklagen (wanden én plafond) gebruiken als breedbandabsorbers en zeker niet alles aan de binnenkant hard aftimmeren. Vergeet die gulden snede en bepaal met echte simulatiemodellen wat een goede ratio is voor de verdeling van staande golven. Verder verval ik in herhaling.
:mrgreen:
Ja, altijd geinig hier. Met echte simulatiemodellen bedoel je waarschijnlijk meten? :lol: Maar luister nou naar deze man. Met je vliering :D .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door hannesie »

bert stoltenborg schreef:
Ik heb eerlijk gezegd niks te luisteren, ik doe eigenlijk niet meer aan hifi of aan luidsprekers.
Doet mij een beetje denken aan de cabaretier die vertelde over de Paus en zijn mening over sex.
Die gaf toen deze opmerking.

"Als je de sport niet beoefend moet je je niet met de spelregels bemoeien." :lol: :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door architect »

Kun je niet heel makkelijk een basstrap maken door de kamer een halve meter uit de achterwand te plaatsen en de tussenruimte te vullen met minerale wol? Eventueel kun je in de hoeken de achterwand nog open maken, maar dan ziet het er netjes en gewoon uit. Maar je kunt vast ook een basstrap maken door juist achterin boven het plafond een volume hiervoor te reserveren.

Je kunt ook van die gipsplaten met gaatjes gebruiken, Rigitone heet dat, misschien het plafond en de wanden tot een bepaalde hoogte. Je kunt zo bepalen waar het geluid meer gedempt wordt en waar het beter reflecteerd (frequentieafhankelijk).

En hoe wil de je verlichting doen, lichtpunten kun je maar beter van te voren bedenken. Maar je kunt ook een koof rondom maken waarin de lichtbron uit het zit weggewerkt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door markbakk »

bert stoltenborg schreef:
Met echte simulatiemodellen bedoel je waarschijnlijk meten? :lol
Als het effe kan. Is ook helemaal geen probleem als de ruimte er nog niet staat :-#
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Even over je plafond afwerking: doe dat niet met gipsplaten en stucwerk, je krijgt dan gegarandeerd een keiharde ruimte......

Gewoon een akoestisch systeemplafond er in! Dat geeft al een behoorlijke basisakoestiek die je naar behoefte kan aanvullen met andere maatregelen.

http://www.systeemplafond.nu/systeempla ... afond.html
Audiolicious

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
Even over je plafond afwerking: doe dat niet met gipsplaten en stucwerk, je krijgt dan gegarandeerd een keiharde ruimte......

Gewoon een akoestisch systeemplafond er in! Dat geeft al een behoorlijke basisakoestiek die je naar behoefte kan aanvullen met andere maatregelen.

http://www.systeemplafond.nu/systeempla ... afond.html
Dat gaat helaas niet, er komt dan minimaal 20cm bij, dan hou ik geen ruimte meer over voor de vliering.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Audiolicious schreef:
ds23man schreef:
Even over je plafond afwerking: doe dat niet met gipsplaten en stucwerk, je krijgt dan gegarandeerd een keiharde ruimte......

Gewoon een akoestisch systeemplafond er in! Dat geeft al een behoorlijke basisakoestiek die je naar behoefte kan aanvullen met andere maatregelen.

http://www.systeemplafond.nu/systeempla ... afond.html
Dat gaat helaas niet, er komt dan minimaal 20cm bij, dan hou ik geen ruimte meer over voor de vliering.
Kan toch strak onder de balken langs?
Audiolicious

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Audiolicious »

ds23man schreef:
Kan toch strak onder de balken langs?
Om heel eerlijk te zijn vind ik een systeemplafond erg lelijk, dat zou dus ook niet m'n eerste keuze zijn, Rigitone gipsplaat lijkt mij een prima oplossing, ik zal daar vandaag wat dieper induiken. Maar, zoals aangegeven, zal ik eerst de ruimte kwa afmetingen (laten) doorrekenen en kijken hoe de room modes zich verhouden, dan kan in ieder geval de feitelijke constructie van de luisterkamer beginnen.
Audiolicious

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Audiolicious »

hannesie schreef:
bert stoltenborg schreef:
Ik heb eerlijk gezegd niks te luisteren, ik doe eigenlijk niet meer aan hifi of aan luidsprekers.
Doet mij een beetje denken aan de cabaretier die vertelde over de Paus en zijn mening over sex.
Die gaf toen deze opmerking.

"Als je de sport niet beoefend moet je je niet met de spelregels bemoeien." :lol: :lol:
Heren toch! Gedraag u! Omdat iemand niet aktief bezig is met HiFi en luidsprekers betekent toch niet dat deze persoon geen bijdrage kan leveren in dit topic? Akoestiek heeft immers niet alleen te maken met HiFi en luidsprekers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

Audiolicious schreef:
ds23man schreef:
Kan toch strak onder de balken langs?
Om heel eerlijk te zijn vind ik een systeemplafond erg lelijk, dat zou dus ook niet m'n eerste keuze zijn, Rigitone gipsplaat lijkt mij een prima oplossing, ik zal daar vandaag wat dieper induiken. Maar, zoals aangegeven, zal ik eerst de ruimte kwa afmetingen (laten) doorrekenen en kijken hoe de room modes zich verhouden, dan kan in ieder geval de feitelijke constructie van de luisterkamer beginnen.
Tip:

http://producten.rockfon.nl/nl/products ... ic-te.aspx
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door bert stoltenborg »

Audiolicious schreef:
hannesie schreef:
bert stoltenborg schreef:
Ik heb eerlijk gezegd niks te luisteren, ik doe eigenlijk niet meer aan hifi of aan luidsprekers.
Doet mij een beetje denken aan de cabaretier die vertelde over de Paus en zijn mening over sex.
Die gaf toen deze opmerking.

"Als je de sport niet beoefend moet je je niet met de spelregels bemoeien." :lol: :lol:
Heren toch! Gedraag u! Omdat iemand niet aktief bezig is met HiFi en luidsprekers betekent toch niet dat deze persoon geen bijdrage kan leveren in dit topic? Akoestiek heeft immers niet alleen te maken met HiFi en luidsprekers.
Als je dus ziek bent en je dokter niet, dan luister je niet naar die man?
:rofl:
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 464
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door bert stoltenborg »

Dat Rigitone gips is meer om spraak te dempen en werkt in het laag niet erg goed.
Is dus geen vervanging voor een systeemplafond of andere breedbandige oplossing.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door beijert »

Is een spanplafond misschien een optie?
Audiolicious

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Audiolicious »

Ik heb dmv. een online room mode calculator wat zitten rekenen, waarbij ik vooral let op een zo ideal mogelijke Bonello chart, ik kom dan met de volgende afmetingen prima uit als ik mij niet vergis?

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Computed Information:
Room Dimensions: Length=6.5 m, Width=4.3 m, Height=2.7 m
Room Ratio: 1 : 1.59 : 2.4
R. Walker BBC 1996:
- 1.1w / h < l / h < ((4.5w / h) - 4): Pass
- l < 3h & w < 3h: Pass
- no integer multiple within 5%: Pass
Nearest Known Ratio:
- "4) L. W. Sepmeyer: 1965" 1 : 1.6 : 2.33
RT60 (IEC/AEC N 12-A standard): 268 ms
- ±50ms from 200Hz to 3.5kHz = 218 to 318ms
- ±100ms above 3.5kHz = 168 to 368ms
- <+300ms at 63hz = 568ms
- 300<RT60<600ms
RT60 (ITU/EBU Control Room Recommended): 227 ms
- ±50ms from 200Hz to 4kHz = 177 to 277ms
- <+300ms at 63hz = 527ms
- 200<RT60<400ms
Absorbtion to achieve ITU RT60: 574 sabins
Volume: 75 m^3
Surface Area Total: 110 m^2
Surface Area Floor: 27 m^2
Surface Area Ceiling+Floor: 54 m^2
Surface Area Front Wall: 11 m^2
Surface Area Front and Rear Wall: 22 m^2
Surface Area Left Wall: 17 m^2
Surface Area Left and Right Wall: 34 m^2
Surface Area 4 Walls: 56 m^2
Surface Area 4 Walls + floor: 83 m^2
(sabins - front wall - carpet) / Left+Right+Rear wall: 34 %
(sabins - front wall) / Left+Right+Rear wall: 94 %
Schroeder Fc: 103hz
Frequency Regions:
- No modal boost: 1hz to 26hz
- Room Modes dominate: 26hz to 103hz
- Diffraction and Diffusion dominate: 103hz to 412hz
- Specular reflections and ray accoustics prevail: 412hz to 20000hz
Count (26.5-184hz) : Axials=12, Tangentials=44, Obliques=48
Count (26.5-100hz) : Axials=6, Tangentials=8, Obliques=2
Critical Distance (direct = reverberant field): 4.70m
bonello_chart_001.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door ds23man »

beijert schreef:
Is een spanplafond misschien een optie?
Verrek, waarom ik niet op dat idee gekomen! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door beijert »

Ach, ik kijk met mijn neus. :oops:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nieuw te bouwen luisterkamer, adviezen?

Bericht door Wowly »

Ik zou juist als ik vaart wilde maken een ervaren persoon inhuren. Naast het feit dat het kostbaar is aanpassingen te maken die mogelijk van minder nut zijn kun je in ieder geval een basis creeeren waaruit je later ( met of zonder ervaringsdeskundige) kunt uitbouwen. Snel, kostentechnisch slim maar vooral effectief.

Ik ken toine dingemans niet persoonlijk, maar hij is op het htforum altijd bijzonder hulpvaardig en erg transparant, ook op zijn site. Volgens mij kun je met hem alle kanten op. De snelle goedkope maar ook de dure uitgebreide. Het lijkt me een enthousiasteling, en da's altijd een pre hahaha!

Weet niet wat ie kost, maar gezien rob zijn reply's zal dat geen bizarre vorm aannemen.

Zou je meer tijd en energie erin willen/kunnen stoppen dan kun je mogelijk zelf het wiel uitvinden zoals wel meer hier doen :D en dan het liefste via het zba natuurlijk!
Plaats reactie