Poor Man's Quasar (langdurig project)
Moderator: Beheerdersteam
Misschien moet je wel aan de "Saba greencones"Bergrans schreef:Ik wil eerst eens gaan meten tot waar de 9710M's in het laag bruikbaar zijn. En dat zal ook wel ergens tussen de 200 en 250Hz uitkomen.
Maar voor de bovengenoemde verschijnselen hoef ik me, bij deze frequenties, niet echt druk te maken.
http://home.arcor.de/pfaue/klangkue/gru ... alerie.htm
Mooi project... dat die wangen zoveel invloed zouden hebben..??
Nieuwsgierig wat de metingen op gaan leveren..
Ik heb wat metingen gedaan en als vergelijk eerst maar even een plotje uit de Philips datasheet van de 9710M.

Dat is nog eens een mooi vlak plotje, NOT!
Mijn meting op de as zijn bijna identiek, maar of ik van zo'n curve blij wordt weet ik nog niet.

De zwarte lijn is de rechte kast en de grijze lijn de "wangen" kast. Het verschil is niet schokkend. De kast met wangen heeft een iets gladder verloop. Ik had een groter verschil verwacht, gehoorsmatig zijn de verschillen redelijk groot.
Op 15 graden ziet het er zo uit

En op 30 graden

Het is lastig hier een conclusie aan te hangen. De metingen zijn wel degelijk verschillend maar of je kan zeggen dat de één beter is dan de ander ..?
Het ziet er in ieder geval beter uit (kast met wangen) en het klinkt beter dus ook de rechte kast moet maar een paar "wangen" krijgen.

Dat is nog eens een mooi vlak plotje, NOT!
Mijn meting op de as zijn bijna identiek, maar of ik van zo'n curve blij wordt weet ik nog niet.

De zwarte lijn is de rechte kast en de grijze lijn de "wangen" kast. Het verschil is niet schokkend. De kast met wangen heeft een iets gladder verloop. Ik had een groter verschil verwacht, gehoorsmatig zijn de verschillen redelijk groot.
Op 15 graden ziet het er zo uit

En op 30 graden

Het is lastig hier een conclusie aan te hangen. De metingen zijn wel degelijk verschillend maar of je kan zeggen dat de één beter is dan de ander ..?
Het ziet er in ieder geval beter uit (kast met wangen) en het klinkt beter dus ook de rechte kast moet maar een paar "wangen" krijgen.
Re: Poor Man's Quasar (langdurig project)
Ho ho, dat is toch wel een beetje miskenning van dat beestje. Heb lang geleden die 9710M in een Karlson resonator gehad en dat produceerde een dermate hoeveelheid laag dat de buren toch regelmatig kwamen klagenBergrans schreef:In de afgelopen tijd heb ik al een aantal speakers gekocht om iets mee te gaan doen. Als breedband heb ik een paartje Philips 9710M liggen. Een 8" dual cone driver uit de oude doos. Misschien niet de meest perfecte breedbander met zijn oplopende hoog en beperkte bas weergave maar goed genoeg voor een eerste poging, kan altijd vervangen worden door een Fostex o.i.d.
Maar wie weet is jouw combi wel een succes. Ben heel benieuwd
Re: Poor Man's Quasar (langdurig project)
Ok, misschien wat respectloos voor een speaker met een behoorlijke reputatie (in single driver kringen). Ik ga met een notch filter die bult maar eens recht trekken en kijken/luisteren wat er dan gebeurt.Pjotr schreef:...
Ho ho, dat is toch wel een beetje miskenning van dat beestje...
Hoi Martin,
Zou geen notch gebruiken maar hem boven de 2 Khz in zijn geheel een dB of 5 - 6 lager zetten met een 2e orde filter ozi. Vind ik eigenlijk wel zonde van het mooie rendement van deze speaker.
Eigenlijk zou je de impedantie eens op moeten meten, misschien is een enkele seriespoel icm met de oplopende impedantie wel voldoende. Alhoewel ik mij meen te herinneren dat er een impedantiecorrectiering om de middenpool van de magneet zit.
Die lift boven de 2 KHz kwam mij destijds wel goed uit in de Karlsons.
Zou geen notch gebruiken maar hem boven de 2 Khz in zijn geheel een dB of 5 - 6 lager zetten met een 2e orde filter ozi. Vind ik eigenlijk wel zonde van het mooie rendement van deze speaker.
Eigenlijk zou je de impedantie eens op moeten meten, misschien is een enkele seriespoel icm met de oplopende impedantie wel voldoende. Alhoewel ik mij meen te herinneren dat er een impedantiecorrectiering om de middenpool van de magneet zit.
Die lift boven de 2 KHz kwam mij destijds wel goed uit in de Karlsons.
Hi Pjotr,Pjotr schreef:Hoi Martin,
Zou geen notch gebruiken maar hem boven de 2 Khz in zijn geheel een dB of 5 - 6 lager zetten met een 2e orde filter ozi. Vind ik eigenlijk wel zonde van het mooie rendement van deze speaker.
Eigenlijk zou je de impedantie eens op moeten meten, misschien is een enkele seriespoel icm met de oplopende impedantie wel voldoende. Alhoewel ik mij meen te herinneren dat er een impedantiecorrectiering om de middenpool van de magneet zit.
...
Ik ga de komende week wat verschillende filters proberen, een noth is waarschijnlijk niet het meest geschikt, zoals je al aangeeft. En als dat allemaal geen fatsoenlijk resultaat geeft kan ik nog gaan filteren op 2,5kHz en vanaf daar verder met de NEO3.
Wat de impedantie betreft ben ik nog even te lui geweest en er vanuit gegaan dat de (op het net) bekende metingen wel ongeveer kloppen.
De curve loopt vrij vlak en dat zou komen door de koperen ring op de middenpool

Afgelopen week met verschillende filters zitten stoeien maar nog geen geweldige afstemming gevonden. Het beste tot nu toe is een eerste orde filter vanaf 2,5kHz het mid/hoog remmen met 9dB.
Verder een actief filter gemaakt zodat ik vanavond voor het eerst van het dipool laag kon genieten. En nu ik een tijdje heb zitten luisteren begin ik het eindelijk het idee te krijgen dat dit iets moois kan worden.

Voor de test maak ik nu gebruik van T-AMP voor het mid/hoog en mijn mono hybride versterkers voor het laag.

Ik ga nu nog even verder luisteren/genieten. Later meer.
Verder een actief filter gemaakt zodat ik vanavond voor het eerst van het dipool laag kon genieten. En nu ik een tijdje heb zitten luisteren begin ik het eindelijk het idee te krijgen dat dit iets moois kan worden.

Voor de test maak ik nu gebruik van T-AMP voor het mid/hoog en mijn mono hybride versterkers voor het laag.

Ik ga nu nog even verder luisteren/genieten. Later meer.
Lang zitten vogelen met filters om de 9710M recht te trekken. Het beste resultaat tot nu toe is met het volgende filter:

Simulatie van dit filter ziet er als het volgt uit:

En als je dat dan gaat meten ziet dat er zo uit:

De bovenste curve is de ongefilterde 9710M, de zwarte curve is met het filter zoals hierboven en de onderste curve is met filter zonder C2.
Met de bijbehorende waterval:

Nog even een foto van de test opstelling. De NEO's zijn vorige week binnengekomen (dank aan Roland) en is hier via een enkel C'tje (3,9uF) aangesloten om even een idee te krijgen van de klank. Langzaam gaat het de goede kant op.


Simulatie van dit filter ziet er als het volgt uit:

En als je dat dan gaat meten ziet dat er zo uit:

De bovenste curve is de ongefilterde 9710M, de zwarte curve is met het filter zoals hierboven en de onderste curve is met filter zonder C2.
Met de bijbehorende waterval:

Nog even een foto van de test opstelling. De NEO's zijn vorige week binnengekomen (dank aan Roland) en is hier via een enkel C'tje (3,9uF) aangesloten om even een idee te krijgen van de klank. Langzaam gaat het de goede kant op.

Het filter doet een hoop goed, zelfs de fase plot is wat rustiger. De 9710M klinkt heel dynamisch en open. Als je de 9710M's geen bas laat weergeven (1st orde HP op 200Hz) wordt het een heel ander beestje, veel meer rust in de weergave. Op de as klinkt het zeker niet suf, maar de sweetspot is (veel) te klein om het zonder tweeter af te kunnen.Pjotr schreef:Dat ziet er niet verkeerd uitMaar hoe klinkt die AD9710 (zonder extra tweeter) nu met dat filter? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Gaat ie zo niet te suffig klinken?
Ik zit nog met een punt wat ik even over het hoofd heb gezien. Door de hoge Q van het filter schiet de impedantie rond de 2.2kHz net onder de 3 ohm. Voor mijn huidige versterker niet zo'n probleem maar mijn voornemen om nog eens mooie SE buizenbakjes te maken komt daarmee een beetje op de tocht te staan. Ik heb niet voor niets voor hoogrendement units gekozen.
Wat ik nu eerst ga proberen is de NEO's een grotere rol te geven. 4de orde filteren rond de 2.5kHz. Hiermee hoop ik de hele bult in de curve van de 9710M te kunnen omzeilen. Doordat de 9710M en de NEO3 relatief ver uit elkaar zitten is het misschien ook wel wenselijk om lager te wisselen (lobbing).
Dan blijft nog de vraag of de NEO's als dipool gebruikt moeten worden of een "dode kamer" achter de unit moet maken zoals in de datasheet. Ik lees daar tegenstrijdige berichten over.
Hoi Bergrans
Heb je er wel eens over gedacht een Beyma 8 ag/n het midden te laten doen? http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbase ... 112456.pdf Mischien kan je het filter wat simpeler houden met de beyma, hij past in ieder geavl in de opzet met een prijs van 33 euro. De beyma heeft erg lage vervorming cijfers en een xmax van 2mm.
24 db okt bij 2500hz is miz overdreven voor de neo 3, 2000 hz en 12 db moet ie makkelijk aan kunnen. (mischien lukt het zelfs met 6db/okt)
succes met je project! Laat je ook een foto zien van de voorkant met de neo 3 erbij? En ben je tevreden met de dipool bas?
Groeten Roland
Heb je er wel eens over gedacht een Beyma 8 ag/n het midden te laten doen? http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbase ... 112456.pdf Mischien kan je het filter wat simpeler houden met de beyma, hij past in ieder geavl in de opzet met een prijs van 33 euro. De beyma heeft erg lage vervorming cijfers en een xmax van 2mm.
24 db okt bij 2500hz is miz overdreven voor de neo 3, 2000 hz en 12 db moet ie makkelijk aan kunnen. (mischien lukt het zelfs met 6db/okt)
succes met je project! Laat je ook een foto zien van de voorkant met de neo 3 erbij? En ben je tevreden met de dipool bas?
Groeten Roland
Hoi Roland,Roland schreef:Hoi Bergrans
Heb je er wel eens over gedacht een Beyma 8 ag/n het midden te laten doen? http://www.hifisound.de/oxid/out/oxbase ... 112456.pdf Mischien kan je het filter wat simpeler houden met de beyma, hij past in ieder geavl in de opzet met een prijs van 33 euro. De beyma heeft erg lage vervorming cijfers en een xmax van 2mm.
24 db okt bij 2500hz is miz overdreven voor de neo 3, 2000 hz en 12 db moet ie makkelijk aan kunnen. (mischien lukt het zelfs met 6db/okt)
succes met je project! Laat je ook een foto zien van de voorkant met de neo 3 erbij? En ben je tevreden met de dipool bas?
Groeten Roland
De 9710M's heb ik (voor weinig) gekocht met het idee eens lekker te kunnen rommelen met breedbandspeakers. Ik heb niet veel ervaring met het ontwerpen/bouwen van speakers en filters, mijn huidige DHZ speakers zijn al bijna 20 jaar oud. Dit is dus een project om mijn kennis een beetje op peil te brengen. Ik heb nog niet echt over plaatsvervangers na zitten denken maar die Beyma zou er één kunnen zijn. Een Ciare CH250 (10") zou het ook goed moeten doen in een open baffle. En er zijn nog wel een aantal Fostex kandidaten. Maar ik heb de 9710M's nog niet afgeschreven, wat ik gisteren heb gehoord stemde zeer hoopvol.
Wat het filter betreft wil ik de 9710M wel stijl filteren, die 10dB sprong is nogal hardnekkig. Is het dan niet het mooiste om de NEO's ook zo stijl te filteren?
Ik was aangenaam verrast door het geluid van de dipoolbas (en dat in een spaanplaten opstelling), het is heel anders dan het TL laag wat ik dagelijks hoor. Het kan allemaal nog een stuk strakker maar dat komt in de uiteindelijke versie wel goed. En er moet nog wel het nodige aan het filter gebeuren, sluit nog niet zo mooi aan op het midden. Maar eerst moet het midden en hoog kloppen voor ik daar weer mee verder ga.
space
De NEO3 ziet er wel goed uit, al heb ik ook al weer plannen om de plastic faceplates te vervangen door iets zwaarders.
Succes joh! Wat dat filter betreft, dat klopt inderdaad. Eerst het midhoog zo neutraal mogelijk krijgen. Je maakt het jezelf niet makkelijk wat dat betreft, met die breedbander in open baffle. Als ik naar je meting kijk dan heb je wellicht toch een brede notch nodig rond 400 Hz om de bult die ontstaat door het voor- en achterwaartse geluid dat rond die frequentie in fase is. Pas als je dat echt evenwichtig hebt is het niet meer zo moeilijk om de goede aansluiting op de dipoolbas te krijgen.
Ik heb gisterenavond wat metingen met een ander filter gedaan en daarmee heel leuke resultaten verkregen.
Ik had het volgende idee:

De bult heeft een voorflank van 18dB/oct (rode curve). Als ik nu vanaf 2,2kHz ook met 18dB/oct ga filteren (groene lijn) dan zou ik dit elkaar ongeveer moet opheffen tot de grafiek bij ca. 3,8kHz weer vlak gaat lopen. Vanaf dat punt zou het resultaat een 18dB/oct LP filter moeten worden. Het resultaat zou de blauwe curve moeten zijn.
Zie hier het resultaat:

Lijkt dus aardig te kloppen. De NEO3 heeft een 18dB/oct filter gekregen op 4,1kHz. Nog een beetje fine tuning en het blijft allemaal binnen de +/-2,5dB. Best redelijk gezien het gedrag van de 9710M.
Nog even een frequentie/fase plotje:

En wat zijn de min puntjes? De impedantie loopt rond de 3kHz op naar 22 Ohm. Op zich niet zo erg, beter dan de dip onder de 3 Ohm van het voorgaande filter.
En hoe klinkt dat dan? Wegens het gebrek aan voldoende spoelen, voor een stereo opstelling, alleen nog maar mono geluisterd. Eerste indruk is een evenwichtig spectrum maar veel meer kan ik er niet over zeggen.
Later meer!
Ik had het volgende idee:

De bult heeft een voorflank van 18dB/oct (rode curve). Als ik nu vanaf 2,2kHz ook met 18dB/oct ga filteren (groene lijn) dan zou ik dit elkaar ongeveer moet opheffen tot de grafiek bij ca. 3,8kHz weer vlak gaat lopen. Vanaf dat punt zou het resultaat een 18dB/oct LP filter moeten worden. Het resultaat zou de blauwe curve moeten zijn.
Zie hier het resultaat:

Lijkt dus aardig te kloppen. De NEO3 heeft een 18dB/oct filter gekregen op 4,1kHz. Nog een beetje fine tuning en het blijft allemaal binnen de +/-2,5dB. Best redelijk gezien het gedrag van de 9710M.
Nog even een frequentie/fase plotje:

En wat zijn de min puntjes? De impedantie loopt rond de 3kHz op naar 22 Ohm. Op zich niet zo erg, beter dan de dip onder de 3 Ohm van het voorgaande filter.
En hoe klinkt dat dan? Wegens het gebrek aan voldoende spoelen, voor een stereo opstelling, alleen nog maar mono geluisterd. Eerste indruk is een evenwichtig spectrum maar veel meer kan ik er niet over zeggen.
Later meer!
Werd het heel lang heel stil ...weidok schreef:En.. toen ???
Is er dan geen voortgang? Ja wel. Er werden twee nette (test) filters in elkaar gezet, dat klonk allemaal veel belovend en toen ...

Zomer, kamperen, bootje varen, wijntje/biertje drinken maar weinig DIY.
Nu de regen weer met bakken uit de lucht komt is er weer tijd/lust om te klussen.
Ik weet zeker dat ik met dit project verder ga maar heb geen zin op dit prototype te gaan finetunen. Dus terug naar de tekentafel voor de uiteindelijke versie.
Maar eerst ga ik een ander project afmaken, namelijk mijn CD speler. Dit CD-Pro2M project is op mijn website te volgen.
Rondjes van 31.5
Vandaag de nodige rondjes van 31.5 gemaakt, niet op de ijsbaan maar wel lekker buiten. Echte zelfbouwers draaien ook in de winter hun rondjes

Eindelijk weer eens tijd om dit project op te pakken, nadat het meer dan een jaar heeft stil gelegen. De Philips 9710M gaat plaatsmaken voor een FR8C van Hemp Acoustics. Ik heb een paartje van deze speakers gekregen en ze bevallen me beter dan de 9710M's.
Deze versie maak ik van (3x18mm) berkenmultiplex. Het wordt een T constructie.


De voorste panelen zijn klaar en goed gelukt, nu de achterliggende nog.

Eindelijk weer eens tijd om dit project op te pakken, nadat het meer dan een jaar heeft stil gelegen. De Philips 9710M gaat plaatsmaken voor een FR8C van Hemp Acoustics. Ik heb een paartje van deze speakers gekregen en ze bevallen me beter dan de 9710M's.
Deze versie maak ik van (3x18mm) berkenmultiplex. Het wordt een T constructie.


De voorste panelen zijn klaar en goed gelukt, nu de achterliggende nog.
Ja, hij gaat wel aardig richting jouw ontwerp. De cup's zijn al van de NEO's af. Klinkt een stuk beter en zo wordt het een volledig dipool systeem. De NEO's gaat alleen daar bijspringen waar de FR8 het niet weer redt.GeertM2 schreef:Dat ziet er niet verkeerd uit! Ik hou wel van breedbanders in deze combi.
Heb je ook overwogen om de neo's zonder back cup te gebruiken?
Groeten, Geert
Eindelijk komt er weer beweging in. Moest zelfs de spinnenwebben van de speakers halen. Ik heb de term "langdurig project" wel erg letterlijk genomen. Maar nu is het echte werk begonnen en hoop ik het hele project ook binnen redelijke termijn af te ronden.jeroen_d schreef:Hee, dat ziet er goed uit! Je gaat nu over naar het echte werk!
Voor het aansturen van de SLS12 ben ik twee stuks AMP10 van 41Hz.com in elkaar aan het zetten, zo krijgt elke driver zijn eigen versterker. Maar daarover later meer.
Helemaal als ik daar straks een NEO bij zet.Bergrans schreef:Ja, hij gaat wel aardig richting jouw ontwerp. De cup's zijn al van de NEO's af. Klinkt een stuk beter en zo wordt het een volledig dipool systeem.
Heb je de Hemp al kunnen beluisteren? Ben benieuwd hoe ze klinken.
Ben je van plan actief te gaan filteren?
Oh ja, als je van plan ben om de bekabeling in de poot van de T te verwerken zoals ik gedaan heb, maak dan super mooi glooiende bochtjes, ruime kanalen en bedenk hoe je ze erdoor gaat steken. Dat ging bij mij niet helemaal lekker...
Groeten, Geert


