de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
peter11 schreef:
krompkous
Die zijn al een keer gebruikt !
:rofl: :rofl: :rofl:
Pas op Ray, anders krijg je de flauwe opmerkingen maffia achter je aan! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

ja ik zal ergens ook wat geld moeten uitgeven, ik heb wel een kolomboormachine gelukkig, en en soldeerbout.

Als deze versterker klaar is ga ik fm ontvanger bouwen met buizen, voor op deze versterker.

Ben nu bezig met het netsnoer en zekeringenhouders te plaatsen en het netontstoorfilter. , dan is de 220v kant klaar.
best weer ff wennen, krimpkousjes en solderen en alle handarbeid, ik heb het wel in mijn vingers zeg maar, maar ze zijn het niet gewend en is lang geleden.

maar het ziet er netjes uit.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Zweitse »

Waar blijven de foto's :mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door TubeHead »

Welke EL84 ga je voor ? Misschien is de russische equivelant er van een tip.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

de buizen worden vermoedlijk van JJ al is er ook een ander merk wat me wel wat doet en dat is EH

maar ik neem denk ik JJ net als de dubbele voedingselko.


de hv trafo ben ik aan het zoeken en kost van hammond 270v-0-270v -200ma.....5v-3a....6,3v-5a= 96 euro en deze is we wat flink qua stroom. tweedehand krijg ik wat aanbod na enkele advertenties maar allemaal oud spul, en dat wil ik niet!

de uitgangstrafo van hammond is de 125 BSE en is 5 watt max dc bias 45 ma en kost 36 euro. 5k-4 ohm.

maar van de week ff naar AE toe als de kwaliteit beter is kies ik die... de uigangs trafo is geloof ik erg geluidbepalend.
de voedingstraf koop ik wel ergens anders ik zag hier op het forum wat beter prijzen 60-70 euro ofzo

ondertussen de subprint gemaakt met de drie keramischebuisvoetjes, de luidspreker aansluitingen gemaakt, en het netsnoer en zekeringhouders erin gezet, het netfilter is aangesloten en moet nog worden vastgezet.
aan de voorkant komt nog een geel ledje in chromen houdertjes.
en 2 weerstanden en 2 elkootjs erin gesoldeerd op het subprint wat van een enkele koperen pertinax printplaat is gemaakt.


En getracht de gaten op de kast te maken, maar dat ging niet goed.
daar op tijd mee gestopt en ga een pons kopen, deze staan wel erg in het zicht, gaten zijn dan tenminste strak, mooi en super rond.
vertserker.jpg
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

ik kreeg een mailtje van iemand die mij deze trafoset te koop aanbied of deel ervan, op de foto ziet het er goed uit !
is de trafo voldoende sterk voor de versterker, op het schema staat er 2x275v 100ma. dus 2x 275 bij 100ma.

geen idee of het wat is EN WIE KAN MIJ HET VERTELLEN?

dit is de mail:
Ik heb 1 originele Philips voeding trafo met een daaraan gemonteerde Philips
EZ81 dubbelzijdige gelijkrichter buis.
Deze buis/trafo combinatie is in staat 120-150 milliampère te leveren.

Verder heb ik 2 originele Philips voedings trafo's met daaraan gemonteerde
Philips EZ80 dubbelzijdige gelijkrichter buisjes.
1 Philips trafo met een Philips EZ80 dubbelzijdige gelijkrichter buis is
staat 75
milliampère te leveren.

Dan heb ik 2 originele Philips EL84 audio UTG trafo's

+ een SR Radio smoorspoel 100 milliampère 10 Henry


--------------------
trafo.jpg
maar ff aan het ontdekken wat wijsheid is
trafo.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Ah!buis »

Omdat er maar 1 smoorspoel is liefst dan ook maar 1 voeding.Die met EZ80 trekken 't niet,is voor monoradio of zo.
Er is voor de voeding met EZ81 geen spanning opgegeven.Mocht die voor een PP bedoeld dan is de spanning wat hoog,is wel bij te spijkeren met de smoorspoel.Was het voor 2x SE dan zit 't zo goed.Wel even naar de gloeiwikkeling(en) vragen.Zou normaal wel goed zijn maar als je niet weet waar ze voor waren kan er evenzogoed iets raars opzitten.Geen ramp maar dan zou je er een trafotje bij moeten zetten om dat op te vangen.
De UGT van Philips vroeger waren vaak voor 5 ohm LS.Ook 7 ohm kwam voor.Die 5 kan ook wel voor 4 ohm zoals de 7 vor 8 ohm kan doorgaan.Hangt er dus vanaf wat je er aan wil hangen.
Anne
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

poe we zitten in een leer proces ff

deze trafo geeft 120 ma minimaal maar heeft een wikkeling , de trafo in het orginele schema heeft 2 wikkelingen van 270 volt en 100ma en das twee maal zo sterk.

wat is de opgenomen stroomsterkte zeg maar die de voeding belast van de hele versterker?. ik kan dan meteen vragen naar de gloeispanning.

als dat te weinig is of crities wordt dan maar niet. maar als ie goed is en perfect werkt dan is het oke
ik heb 4 ohm boxen van dali van 93db.
voor mij is het te wazig allemaal!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ik kan nu ook een grote trafo kopen die er goed uit ziet 2x 270v 120 ma 6,3v 5a. grote zware trafo( 20 euro incl verzending).
en de rest nieuw kopen van hammond of ae.
dit bevalt me beter.

ben er al uit door zelf ff na te denken, de smoorspoel is minimaal 100ma in het orginee schema dus meer dan 100 ma trekt de versterker niet.

ik heb ff een mail gestuurd voor de spanningen en of er een 6,3v op zit.
Laatst gewijzigd door peter11 op do 28 nov 2013, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door RobertD »

Het ligt er een beetje aan wat je moet betalen voor deze trafo's, maar ze zien er best goed uit.

Als het Single ended UGT's zijn, kun je ze prima toepassen. Met de transformator waar de EZ81 aan vast zit moet je een eind komen. Smoorspoeltje vind ik altijd aan te bevelen in een buizenversterker.

Waar je wel tegenaan kunt lopen is dat de trafo een beetje mechanisch kan brommen, maar dat moet de praktijk uitwijzen.
Wel zijn deze trafo's allemaal gemaakt voor 220VAC, alhoewel de meeste ook wel een 240VAC aansluitingen zullen hebben.
Dat kan wat invloed hebben op de gloeispanningen die je straks beschikbaar zult hebben.

Heeft de verkoper opgegeven welke spanningen er uit de transformatoren komen?
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

dank je wel, zal ff vragen of ze vanuit een se komen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
ivm die trekponzen, ik heb een trapboor gekocht. Lijkt me ook voor andere doeleinden nog nuttig. Maar, feit, het was toch weer 84 euro extra uitgegeven.
peter11 schreef:

En getracht de gaten op de kast te maken, maar dat ging niet goed.
daar op tijd mee gestopt en ga een pons kopen, deze staan wel erg in het zicht, gaten zijn dan tenminste strak, mooi en super rond.
Dat volg ik effe niet, je hebt een trappenboor van ruim 8 tientjes, ( :shock: :shock: ) en het lukt je niet om er een gat mee te boren ?
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

als je goed leest heb ik dat niet geschreven ! ik heb geen trappenboor.
dus dan snap je het nu wel..( :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Henkjan »

dan weet je nu dus wat je moet kopen en wat t kost :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

peter11 schreef:
als je goed leest heb ik dat niet geschreven ! ik heb geen trappenboor.
dus dan snap je het nu wel..( :rofl: :rofl:
Verdomd, je hebt gelijk. ik heb jullie door elkaar gehaald... :oops:
Het leek me al zo vreemd.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

de ugt zijn 10 euro per stuk en de trafo is 20 euro en dan de verzendkosten totaal 46,95

het zijn die van de foto en deze zien er best oke uit.

michien dat het geluid niet high end is , maar als het ongelofelijk lekker klinkt is dat ook oke.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
dan weet je nu dus wat je moet kopen en wat t kost :rofl:
Ik heb er zo een, boort als de neten.
http://www.ecotools.nl/stappenboor-4-20mm/
Ja, natuurlijk niet door 5 mm plaatstaal, met voor aluminium van een millimeter of 2 a 3 dik is het geen probleem.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik heb er zo een, boort als de neten.
Rare huisdieren daar in het Haagse :shock: ,of alleen in huize Ray :? .

Lijkt een mooie prijs voor die trafo's :) .
Hoewel,ik zie wel weer moeilijkheden komen."Waar dienen al die aansluitingen voor,hoe sluit ik dat aan"... enz.
Hopelijk heeft Peter11 een multimeter en weet er mee om te gaan 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Ik heb er zo een, boort als de neten.
Rare huisdieren daar in het Haagse :shock: ,of alleen in huize Ray :? .
Da's gewoon een lokale uitdrukking. betekend dat iets goed werkt. :lol:

Ik hoorde een tijdje geleden een Vlaamse vrouw praten over een "aftrekkertje". :shock: :shock:
Bleek dat ze een raamwissertje bedoelde... :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Ik heb er zo een, boort als de neten.
Rare huisdieren daar in het Haagse :shock: ,of alleen in huize Ray :? .
Da's gewoon een lokale uitdrukking. betekend dat iets goed werkt. :lol:

Ik hoorde een tijdje geleden een Vlaamse vrouw praten over een "aftrekkertje". :shock: :shock:
Bleek dat ze een raamwissertje bedoelde... :rofl:
:rofl: :rofl: Ze bedoelen daar ook wel een flessenopener (voor kroonkurken) mee
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door John P »

ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
dan weet je nu dus wat je moet kopen en wat t kost :rofl:
Ik heb er zo een, boort als de neten.
http://www.ecotools.nl/stappenboor-4-20mm/
Ja, natuurlijk niet door 5 mm plaatstaal, met voor aluminium van een millimeter of 2 a 3 dik is het geen probleem.
Maak je me eerst lekker, blijkt Erwin Krol er een stokje voor te steken.
stormschade.PNG
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

jullie gaan verbaast staan over de snelle inzichten in ontwikkeling, en ja ik heb een multimeter en ja ik weet hoe ik moet meten !
ik was vroeger technicus en storingsmonteur, maar ik heb 20 jaar niets gedaan in de techniek en al helemaal niets met buizen op een zendertje na toen ik 16 was ofzo.

maarre we gaan er voor !.

Vandaag op de planning , het blokhutje met de naam kookabura in de tuin eens opruimen en in de hoek een klein werkplaatsje gaan maken
zat gisteren al met een boortje in eettafel, gelukkig kan je het alleen maar zien als je het weet, maar om een lading gezeik te vermijden, is het beter de bouw van het hele project te verplaatsen naar de blokhut.
kan ik ook alles laten liggen, doe ik nu ook, maar ik zie mijn vrouw er al naar kijken ( en zich afvragen wanneer al dat gereedschap wordt opgeruimd).
nu is ze best geduldig, maar ja je ziet het gewoon aan haar gezicht wat zegt....een eetafel vol gereedschap?).

en zo zorgt een buizenversterker ook weer voor andere ontwikkelingen.

peter11
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

Een klein werkplaatsje ? geloof mij nou maar, je hebt nooit ruimte genoeg ! :mrgreen:
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

vandaag maar besloten om de gehele philps set te kopen, trafo heeft voldoende spanning en 6,3 v zit er ook op , voldoende power voor ales buisjes. en er zit een buisje bij de ez81.

En de twee indentieke ugt speciaal voor een el84 SE, en de smoorspoel van 10h.

Dus dat is compleet.

Nou hopen dat er met deze spullen een beetje leuk geluid uit komt, specificaties enzo maken mij niks uit, aLs het maar lekker warm en open klinkt met een lekker lage bas erin op mijn dali boxen.

wel een erg leuk project !

hoop dat ik een beetje de goed beslissingen neem, probeer toch een beetje door te bouwen en dan moet het betaalbaar zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Ah!buis »

Zoiets bijv.Om niet op de rand te zitten,niet de dikste toegelaten elco na de gelijkrichter aangegeven,33µ is zat.
De gloei zit aan een eigen 6V wikkeling (voorkeur),als die er niet is mag 't ook aan die van de andere buizen.
De 100µ mag een enkele,beter is elke versterker z'n eigen tussen UGT en kathode-elco van de EL84 (niet echt nodig).
Tegelijk erbij getekend hoe Philips meestal de (net) spanningskeuze deed.Is misschien niet hetezelfde.
Anne
Bijlagen
VP11.JPG
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

nu ff wachten tot de trafoos binnen zijn. das wel leuk !
dank je wel voor het schemaatje
kom er nog op terug!

maarre om een buizen versterker knap te bouwen, mag je best over wat gereedschap en vaardigheden beschikken.
stappenboor of trekponzen en ga zomaar door.

best eenhoop verschillende vaardigheden zeg !
Plaats reactie