Decommissioning Harbeth Compact Monitor.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Decommissioning Harbeth Compact Monitor.

Bericht door ray5150 »

@bas, van teveel ijsjes eten ga je ook dood... :wink:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Van leven ook.....

Ik hoop dat moment echter nog even uit te stellen :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Van leven ook.....

Ik hoop dat moment echter nog even uit te stellen :wink:

Bas is nogal van het "kruistochten voeren tegen de misstanden in de maatschappij"... :wink:

Maar goed, om weer even on-topic te zijn, ken je PLS audio op de Oude Haagweg, even naast de begraafplaats ? Ik meen dat men daar ook metingen doet.
zal wel niet voor niks zijn, maar misschien is het wel voor jou vlak in de buurt.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ha, de naam PLS Audio komt me wel bekend voor, maar niet in het Haagse. Ik heb op audiogebied een flink aantal jaren onder een steen gebivakkeerd hoor (niet op Eik en Duinen gelukkig :sure:). Ik moet er weer even inkomen.

Dank voor het adres. Ik ga daar zeker even een kijkje nemen.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

ray5150 schreef:
Onze bullterrier is er 14jaar mee geworden , 2/4 jaar ouder dan gemiddelt , wat goed voor de hond is is ook goed voor de mens .
ray5150 schreef:
Bas is nogal van het "kruistochten voeren tegen de misstanden in de maatschappij"... :wink:
Klopt deels Ray , is ook een manier om niet elke keer met mijn eigen problemen te komen .

markbakk schreef:
En demping luistert nauw in een tweeweg reflexsysteem.
Dan komt het erop aan het goede matriaal , niet te veel en niet te weinig .

@ leo pb is beandwoordt , uiteraard kan je het ook hier vragen of iemand mooie stofkappen weet .
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

De reden dat ik vrij gemakkelijk afscheid heb genomen van die Harbeth Monitors, is dat ik deze dingen al in huis heb. Een zuil van 1 meter hoog twee compartimenten met twee Focal 5N412 woofers en Dynaudio tweeter erin en het onderste gedeelte gevuld met zand.
FocalZuil.jpg
Na de eerste geslaagde versie van mijn kleine monitorspeakers (op de achtergrond is een onlangs opnieuw gebouwd exemplaar te zien). het ik daar een dubbele versie van gemaakt in een d'Appolito configuratie. Een beetje gebaseerd op de Dynaudio Twynn die ik al eerder nagebouwd had en op dat moment mijn hoofdluidspreker was. Mijn broer heeft later de Harbeth gebouwd, qua opbouw een tweelingbroertje. We hebben ze nooit naast elkaar gezet, die zuilen van mij wegen 45kg per stuk, die Harbeths deden daar niet voor onder, maar die bestonden nog uit 2 stukken.

Ik heb altijd gevonden dat die Harbeth's niet echt super klonken. Toen ik ze na al die tijd in huis kreeg was het duidelijk, die Harbeths konden zich echt niet meten met de Focals. Zelfs niet met de beschadiging die door kinderhandjes aan mijn woofers zijn toegebracht; alle 4 de stofdoppen lagen er finaal af. (Leuk hè, bezoekende neefjes waar je voor "de lieve vrede" niets over mag zeggen). Ik heb alleen stofdoppen kunnen krijgen die te groot zijn; die heb ik er toch maar op geplakt.

Ik heb wel begrepen dat het plaatsen van nieuwe konussen een moeilijk verhaal wordt ivm verkrijgbaarheid. Als ik nog eens de hand kan leggen op een paar stofdoppen van 42mm, dan wil ik die nog wel vervangen. De lijm is wel los te krijgen, maar ik denk wel dat de konus dan opnieuw gecoat moet worden; er zit een soort coatinglaagje op. Weet iemand wat voor spul dat is?

Als iemand weet waar stofdoppen te verkrijgen zijn van exact 42mm, dan houd ik mij aanbevolen.
Walt

Bericht door Walt »

Ik vind het er eigenlijk niet lelijk uitzien nu, door de stofkappen weer te gaan vervangen wordt het totaal er denk ik niet beter op. Beter de konussen maar met rust laten.

Als ik jouw was zou ik deze speaker eens laten opmeten, eerst de woofers los, dan de tweeter los en dan het geheel dus woofers met tweeter met filter.

Daarna kun je dan eens gaan simuleren met een gratis programma als boxsim of speakerworkshop. Eerste test is dan de gemeten responsie van woofers + tweeters + filters proberen te benaderen met een simulatie. Als dat overeenstemt dan weet je dat het allemaal klopt en kun je zelfs proberen het filter verder te verbeteren.

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Maar goed, om weer even on-topic te zijn, ken je PLS audio op de Oude Haagweg, even naast de begraafplaats ? Ik meen dat men daar ook metingen doet.
zal wel niet voor niks zijn, maar misschien is het wel voor jou vlak in de buurt.
Ik ben er even langs geweest. Aardige kerel. Heeft van alle 4 de woofertjes even een impedantiekarakteristiek gemaakt.
HarbethImp.jpg
:)
markbakk

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
Ik heb wel begrepen dat het plaatsen van nieuwe konussen een moeilijk verhaal wordt ivm verkrijgbaarheid. Als ik nog eens de hand kan leggen op een paar stofdoppen van 42mm, dan wil ik die nog wel vervangen. De lijm is wel los te krijgen, maar ik denk wel dat de konus dan opnieuw gecoat moet worden; er zit een soort coatinglaagje op. Weet iemand wat voor spul dat is?.
Coating heeft Visaton wel. En bij TSR kun je units laten repareren, reconen zo nodig. Ik denk wel dat andere stofkappen tot een ander akoestisch gedrag leiden.
Heeft van alle 4 de woofertjes even een impedantiekarakteristiek gemaakt.
Dat ziet er niet best uit, inderdaad een ophanging die is verhard. Of de rolrand. Alleen nog te gebruiken als middentoner ben ik bang. Je zou ze een etmaal aan een sinus van 50Hz kunnen hangen en kijken of de resonantiefrequentie nog terugkomt op normale waarden. Maar dat is mij met oude units nooit echt gelukt.
SARK

Bericht door SARK »

markbakk schreef:
Coating heeft Visaton wel.
lts50.jpg
[EDIT]Even de gemeten impedantie-curve over de catalogus-curve gelegd ....[/EDIT]
Het lijkt wel of de piek van 50 naar 25 Ohm is gezakt en van 55 naar 80 Hz gezakt gestegen ... is dat niet een beetje extreem :?:
Harbeth LF5 MKIII.jpg
Laatst gewijzigd door SARK op za 12 okt 2013, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

SARK schreef:
Even de gemeten impedantie-curve over de catalogus-curve gelegd ....
Het lijkt wel of de piek van 50 naar 25 Ohm is gezakt en van 55 naar 80 Hz gezakt ... is dat niet een beetje extreem :?:
Harbeth LF5 MKIII.jpg
Van 55 naar 80 Hz gestegen bedoel je waarschijnlijk.
Dat was me ook al opgevallen.
Zoveel verschillende mensen die meten, zoveel verschillende grafieken, lijkt het wel.

Ook opvallend is dat de Harbeth units zo weinig onderling afwijken. Heel weinig onderlinge tolerantie. Dat betekent dan toch dat als er al een verouderingsproces heeft plaatsgevonden, dat dat echt heel mooi gelijkmatig is gebeurd.

Die Harbeth kast had absoluut geen problemen in het laag, waar je de problemen zou verwachten ivm de incorrecte afstemming door de wijziging van de luidsprekerparameters. De problemen zaten in het middengebied en ik denk zelf dat de kast een probleem had, en dat mijn Focal units gewoon beter zijn. Zelfs die met de geknutselde stofdop. De kast van de Harbeth was ondanks de dikte van het gebruikte MDF niet akoestisch dood. Als je er met je knokkels op tikte leek het wel een kerkklok; een minuut later hoor je hem nog, bij wijze van spreken.

Ik ga gewoon wat proberen met die units en zien of er toch nog een leuk geluidje uit te krijgen is. Bevindingen zullen worden gepost :wink:
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 12 okt 2013, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
SARK

Bericht door SARK »

pappaleo schreef:
Van 55 naar 80 Hz gestegen bedoel je waarschijnlijk.
:oops:
markbakk

Bericht door markbakk »

pappaleo schreef:
De problemen zaten in het middengebied en ik denk zelf dat de kast een probleem had, en dat mijn Focal units gewoon beter zijn. Zelfs die met de geknutselde stofdop.
Nou had ik al iets geroepen over onvoldoende dempingsmaatregelen ín de kast. Dat heeft met name invloed op het midden: resonanties (van de lucht) in de kast komen door conus en BR-opening weer naar buiten en zorgen voor belabberd geluid. Die Harbeths zijn (mits goed toegepast) echt wel OK, ik heb de Compact Monitor zelf vroeger wel beluisterd én gemeten. Dat ze slechter zouden zijn dan gemodde Focals lijkt me eerlijk gezegd sterk. Dat ze anders klinken, dat geloof ik zó. De stijging van Fs is bij deze units niet zó extreem, flink inspelen zal wel leiden tot een daling richting 55Hz.

Iets anders is dat de filters die je toepast natuurlijk ook van grote invloed zijn op je geluid. De Compact Monitors hebben een redelijk adequaat filter dat in elk geval op de as netjes meet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

als refoamer is dit leuk om te zien. veel rubber surrounds worden hard. Ook visaton AL 130 & 170 bijvoorbeeld. Als ik mij Vifa P13 voor en na behandeling vergelijk zie ik 70% lagere fs. Idem bij Kef B110 units
, na een paar keer met siliconenspray te hebben ingewreven zijn ze weer giga soepel! rol keukenpapier en Hema busje sil.spray :-)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

bas focal m180 schreef:
pappaleo schreef:
Rudolf schreef:
Ik ga ze bij mij allemaal meteen doorknippen; ik wist het niet ? :rofl:
Net nieuwe rolrandjes op 4 Focal woofertjes laten zetten :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Welke wooferts
De 4 stuks 5N412 woofers zijn gerepareerd.
Eigenlijk middentoners als je de hier vaak gehoorde stelregel aanhoudt dat alles wat kleiner is dan 10" een middntoner is :mrgreen:
Ze waren enige jaren geleden gemold (stofdoppen er volledig afgescheurd) en ik had ze provisorisch gerepareerd met een paar eigenlijk te grote stofdoppen:
Afbeelding

Ik heb ze naar Total Speaker Repair in Bedum gebracht. Hij had nog een flink aantal originele reparatiesetjes van Focal liggen. Ze zijn volledig gereconed en dat is echt heel netjes gedaan. Het zijn gewoon 4 nieuwe units geworden :goedzo:

Ik zal vanavond nog even een fotootje maken en plaatsen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ben wel benieuwd hoe ze dan nu meten als ze ingespeeld zijn...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”