Jadis JP-30 voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Jadis JP-30 voorversterker
Dit kan nooit goed werken......
ik zal een voorstel doen waarbij je de print intact kan laten.
verwijder de opamp, C6 t/m C7, 6,2V zener en R11.
verbind bij het IC pin 6 en 7
plaats een 12V zener op de plek waar de 6,2V zener zat en plaats een Elco van 47uF daaraan parallel (C6)
monteer een BC550 op de plek van R11 collector aan de emitter van de BUX85 en emitter aan de zenerdiode.
De basis kan op pin3 waar het IC zat.
De combinatie R9 en R10 moeten dan samen rond de 33K worden zodat de uitgang op de juiste spanning komt rond de 300V.
Voor de stabiliteit kan er nog een condensator van pakweg 100p tussen basis en collector van de BC550
De BUX85 wordt nu als cascode gebruikt voor de BC550 zodat deze op een beschaafde spanning blijft werken van rond de 24V
ik zal een voorstel doen waarbij je de print intact kan laten.
verwijder de opamp, C6 t/m C7, 6,2V zener en R11.
verbind bij het IC pin 6 en 7
plaats een 12V zener op de plek waar de 6,2V zener zat en plaats een Elco van 47uF daaraan parallel (C6)
monteer een BC550 op de plek van R11 collector aan de emitter van de BUX85 en emitter aan de zenerdiode.
De basis kan op pin3 waar het IC zat.
De combinatie R9 en R10 moeten dan samen rond de 33K worden zodat de uitgang op de juiste spanning komt rond de 300V.
Voor de stabiliteit kan er nog een condensator van pakweg 100p tussen basis en collector van de BC550
De BUX85 wordt nu als cascode gebruikt voor de BC550 zodat deze op een beschaafde spanning blijft werken van rond de 24V
Goedenavond,
Hartelijk dank voor de suggestie! Ik heb het even uitgetekend: ik heb C9 en C10 laten zitten waar ze zaten.
voor de volledigheid het Jadis ontwerp met C10 op zijn plaats en de juiste waarde cf. mijn post van eerder vandaag:
Is dit wat het zou moeten zijn?
En dan de meer fundamentele vraag: is dit schema of meer algemeen deze aanpak van hoogspanningsstabilisatie effectief, oftewel, helpt het?
Gezien het feit dat er een hele rij Rc filters met relatief hoge C en R waarden achter hangt.
Ik ben wel overtuigd van goede stabilisatie bij een ontwerp als dit met een voor links en rechts gemeenschappelijke voeding, en zeker met spanningsversterkers met een simpele weerstand als anodebelasting, maar is deze schakeling effectief in dat opzicht?
Jan Geert
Hartelijk dank voor de suggestie! Ik heb het even uitgetekend: ik heb C9 en C10 laten zitten waar ze zaten.
voor de volledigheid het Jadis ontwerp met C10 op zijn plaats en de juiste waarde cf. mijn post van eerder vandaag:
Is dit wat het zou moeten zijn?
En dan de meer fundamentele vraag: is dit schema of meer algemeen deze aanpak van hoogspanningsstabilisatie effectief, oftewel, helpt het?
Gezien het feit dat er een hele rij Rc filters met relatief hoge C en R waarden achter hangt.
Ik ben wel overtuigd van goede stabilisatie bij een ontwerp als dit met een voor links en rechts gemeenschappelijke voeding, en zeker met spanningsversterkers met een simpele weerstand als anodebelasting, maar is deze schakeling effectief in dat opzicht?
Jan Geert
Effectief? veel slechter zal wel niet,in ieder geval stuk minder kans op onstabiliteit
Beetje bijgewerkt
.Om de oorsprongkelijke uitgangsspaning te krijgen (volgens vorige schakeling) zou R9 eerder iets van 22k moeten zijn.Regelbaar maken of uitproberen,als je ten minste weet welke spanning bedoeld is
.
Anne
Beetje bijgewerkt
Anne
Ja die C8 moet er echt uit anders regelt ie nog voor geen meter.
22K ? met 33K kwam ik rond de 300V uit, de spanning op het knooppunt (basis van BC550) is daar 12,6V.
ik ben uitgegaan van de JD80 uitvoering waar de voedingspanning zo'n 310 V is
bij de JD30 is deze ruim 430V!!!!
Toch even terug naar de originele situatie... De rimpel onderdrukking gebeurt dus door de RC filtering op de versterker printen en die is heel effectief, zeker met die 100K weerstand ertussen.
Die regeling is dus een trage regeling die alleen maar dienst doet als DC instelling zoals een servo in een transistorversterker, rimpelonderdrukking doet hij dus niet. Als dusdanig moet de vreemde schakeling dus wel goed kunnen werken.
Er zijn twee mogelijkheden:
origineel gewoon opbouwen en testen, moet goed werken.
voeding modificeren volgens de eerdere posts en de versterkerprinten aanpassen naar de JD80 uitvoering zodat ze op 300V kunnen werken. Hierbij rekening houden met de vrij hoge voedingspanning, misschien nog een RC filter voor de stabilisatie plaatsen om ca 50 a 100V op te vreten.
morgen wil er nog wel even meer aan gaan rekenen.
22K ? met 33K kwam ik rond de 300V uit, de spanning op het knooppunt (basis van BC550) is daar 12,6V.
ik ben uitgegaan van de JD80 uitvoering waar de voedingspanning zo'n 310 V is
bij de JD30 is deze ruim 430V!!!!
Toch even terug naar de originele situatie... De rimpel onderdrukking gebeurt dus door de RC filtering op de versterker printen en die is heel effectief, zeker met die 100K weerstand ertussen.
Die regeling is dus een trage regeling die alleen maar dienst doet als DC instelling zoals een servo in een transistorversterker, rimpelonderdrukking doet hij dus niet. Als dusdanig moet de vreemde schakeling dus wel goed kunnen werken.
Er zijn twee mogelijkheden:
origineel gewoon opbouwen en testen, moet goed werken.
voeding modificeren volgens de eerdere posts en de versterkerprinten aanpassen naar de JD80 uitvoering zodat ze op 300V kunnen werken. Hierbij rekening houden met de vrij hoge voedingspanning, misschien nog een RC filter voor de stabilisatie plaatsen om ca 50 a 100V op te vreten.
morgen wil er nog wel even meer aan gaan rekenen.
Ik haal vanavond de trafo even los om de onbelaste DC hoogspanning te meten. Gezien de serieschakeling van C1 en C2 zal de DC spanning na de gelijkrichter in ieder geval wel boven de 400V uitkomen. Ik neem niet aan dat ze dat alleen maar gedaan hebben om een spanningsdeler voor de gloeistroom referentie te hebben.
Een B+ van 430v, dan zou ik denken dat C3 intussen wel overleden zou zijn, maar dat is niet het geval. De C's in de RC lijn zouden de eerste 30 seconden of zo ook overspanning krijgen, er zit geen vertraging op de hoogspanning.
Bij 22k kom ik op 430V uit.
Ik was ook uitgegaan van 310V B+ conform JP80 met minimale RC filtering.
Een B+ van 430v, dan zou ik denken dat C3 intussen wel overleden zou zijn, maar dat is niet het geval. De C's in de RC lijn zouden de eerste 30 seconden of zo ook overspanning krijgen, er zit geen vertraging op de hoogspanning.
Bij 22k kom ik op 430V uit.
Ik was ook uitgegaan van 310V B+ conform JP80 met minimale RC filtering.
Dus de spanning zou toch onder de 400V moeten zijn... de ECC83 in de lijntrap heeft graag een voedingspanning van rond de 300V wil het lekker werken, nu zit ik te rekenen dat de schakeling al snel 1,5 a 2mA trekt wat tot gevolg heeft dat de spanningsval over R20 in de lintrap ca 150 a 200V is. Ik zou zeggen dat de voedingspanning dan minstens 450V moet zijn wil het goed werken! ik heb twijfels over R20.... moet het geen 10K zijn? en 562 geen 5K6?
Op internet een aantal meetwaardes gevonden en gezien dat de anodespanning van de ECC83's toch wel heel erg laag is, de kathodevolger zou dan zo'n 0,35mA voeren (kathode op ca 35V).
Op internet een aantal meetwaardes gevonden en gezien dat de anodespanning van de ECC83's toch wel heel erg laag is, de kathodevolger zou dan zo'n 0,35mA voeren (kathode op ca 35V).
Het is zelfs nog erger...Mr Tube schreef:ik heb twijfels over R20.... moet het geen 10K zijn? en 562 geen 5K6?
Ik heb bij het overtekenen in visio mijn eigen handschrift niet goed gelezen....
en mijn R en K lijken nogal op elkaar....
even het kladje teruggepakt (gelukkig nog niet weggegooid) en de kleurcode gechecked.
R20 is maar 100R ipv 100K
562R klopt wel. Die RC sectie lijkt er een beetje voor Jan met de korte achternaam in te zitten? Bij de JP80 lijkt op dat punt de B+ aangesloten te zijn, dus tussen de 2 ECC83 voedingspunten in. Zou ik hier ook kunnen doen, al weet ik niet of dat wat uitmaakt. Ziet er alleen wat logischer uit.
duizend excuses....ik moet dit niet meer 's avonds laat zitten doen.
Overigens, als ik het voorgaande goed begrijp zal met die 100R de rimpelonderdrukking niet geweldig zijn.
Eerst maar eens de hoogspanning van de trafo meten, dan weten we meer.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op wo 11 sep 2013, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
heb je daar een link naartoe? Ik had dat nog niet gevonden.Mr Tube schreef:Op internet een aantal meetwaardes gevonden en gezien dat de anodespanning van de ECC83's toch wel heel erg laag is, de kathodevolger zou dan zo'n 0,35mA voeren (kathode op ca 35V).
Bij een kathode op 35v zou die hele optil actie van de gloeispanning niet nodig zijn....
Het betreft een bouwkit van de JP200 die er ook weer veel op lijkt, volgens mijn berekeningen schattingen zit de kathode op zo'n 100V wat me logischer lijkt.
Oh ja...
http://www.ebay.com/itm/DIY-Kit-ref-Jad ... 0309605639
Oh ja...
http://www.ebay.com/itm/DIY-Kit-ref-Jad ... 0309605639
Ah, die JP200 kit van Analogmetric en anderen.
Ik begrijp niet zo goed wat het parallel schakelen van alle triodes nou precies voor voordeel heeft behalve een verdubbeling van de stroomrekening..
Maar het ziet er wel indrukwekkend uit en dat is ook nooit weg in die prijsklasse.
Een beetje stom die verkeerde weerstandswaarden. Dit is de eerste keer dat ik een versterker onderhanden heb waarvan ik de hoogspanning niet in kan schakelen en het schema from scratch moet tekenen. Normaal meet ik als check even alle relevante spanningen, zet ze in het schema en check vervolgens of de spanning/ weerstand/ stroom verhouding klopt, en controleer de buisinstellingen met de datasheet. Dan haal je dit soort fouten er wel uit..
Ik begrijp niet zo goed wat het parallel schakelen van alle triodes nou precies voor voordeel heeft behalve een verdubbeling van de stroomrekening..
Maar het ziet er wel indrukwekkend uit en dat is ook nooit weg in die prijsklasse.
Een beetje stom die verkeerde weerstandswaarden. Dit is de eerste keer dat ik een versterker onderhanden heb waarvan ik de hoogspanning niet in kan schakelen en het schema from scratch moet tekenen. Normaal meet ik als check even alle relevante spanningen, zet ze in het schema en check vervolgens of de spanning/ weerstand/ stroom verhouding klopt, en controleer de buisinstellingen met de datasheet. Dan haal je dit soort fouten er wel uit..
Laatst gewijzigd door Jan Geert op wo 11 sep 2013, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De rimpel onderdrukking valt best mee
de eerste RC sectie doet ca 20dB en de tweede pakt al 40 dB
de laatste brengt het rimpelsignaal tot minder dan 1uV
de eerste RC sectie doet ca 20dB en de tweede pakt al 40 dB
de laatste brengt het rimpelsignaal tot minder dan 1uV
Die 22k ipv 33k is wat weinig,had ook al regelbaar voorgesteld,was op 't oog zonder narekenen
.
Ging er van uit dat de spanning niet ver van de 400V moet zijn,gezien de oorsprongkelijke waardes (met 6,8V zener).
De voeding van de JP-80 is (ruwweg) regelbaar van 180...330V ,maar is wel gemaakt om de brom weg te werken
.
Over verkeerde weerstanden,kijk ook 's naar R17
.
Anne
Ging er van uit dat de spanning niet ver van de 400V moet zijn,gezien de oorsprongkelijke waardes (met 6,8V zener).
De voeding van de JP-80 is (ruwweg) regelbaar van 180...330V ,maar is wel gemaakt om de brom weg te werken
Over verkeerde weerstanden,kijk ook 's naar R17
Anne
We hebben even de aanwezige voedingsspanningen gemeten.
C1, C2 en C3 even teruggezet, D1 eruit en de zekering van 315mA eruit, in het stopcontact en schakelaar om. Lampje gaat aan.
okaaaay.....
de hoogspanning is dus 511VDC onbelast voor 373VAC........en dat is helaas een beetje veel.
Nameten van de laagspanning levert vwb de 24V voedingen geen verrassingen op, met een kleine 24VAC op de trafo. Gezien de beperkte stroomvraag ziet dit er goed uit.
de 12.6V..... komt uit een 17.6V wikkeling die DC onbelast bijna 23V doet. En dergelijke idiote dimensionering heb ik alleen in een Audio Research SP10 gezien, een voorversterker in 2 kloeke kasten (voor een kloeke prijs!), waarbij 1 van die kasten bitter noodzakelijk is om alle metal can regulators te herbergen die de 25V gloeispanning moeten terugbrengen naar een meer hanteerbare 15V. Die vervolgens met wat 'tuning' weerstanden wordt teruggebracht naar 12,6v, waarmee dan in serie per paar de 6922's worden gegloeid. Want er zitten in die versterker geen buizen die 'native' op 12.6 gloeien. Hilarisch, als het niet zo duur en serieus werd gebracht.
Het is nu wel duidelijk waarom de print rond de 12V regelaar zo verkleurd is. Ik dacht, 0.5 ampère die nodig is om 4 ecc'tjes te gloeien op 12.6v, hoe moeilijk kan dat nu zijn? Maar dat weten we dus ook weer.
Rare jongens die Galliërs
Jan Geert
C1, C2 en C3 even teruggezet, D1 eruit en de zekering van 315mA eruit, in het stopcontact en schakelaar om. Lampje gaat aan.
okaaaay.....
de hoogspanning is dus 511VDC onbelast voor 373VAC........en dat is helaas een beetje veel.
Nameten van de laagspanning levert vwb de 24V voedingen geen verrassingen op, met een kleine 24VAC op de trafo. Gezien de beperkte stroomvraag ziet dit er goed uit.
de 12.6V..... komt uit een 17.6V wikkeling die DC onbelast bijna 23V doet. En dergelijke idiote dimensionering heb ik alleen in een Audio Research SP10 gezien, een voorversterker in 2 kloeke kasten (voor een kloeke prijs!), waarbij 1 van die kasten bitter noodzakelijk is om alle metal can regulators te herbergen die de 25V gloeispanning moeten terugbrengen naar een meer hanteerbare 15V. Die vervolgens met wat 'tuning' weerstanden wordt teruggebracht naar 12,6v, waarmee dan in serie per paar de 6922's worden gegloeid. Want er zitten in die versterker geen buizen die 'native' op 12.6 gloeien. Hilarisch, als het niet zo duur en serieus werd gebracht.
Het is nu wel duidelijk waarom de print rond de 12V regelaar zo verkleurd is. Ik dacht, 0.5 ampère die nodig is om 4 ecc'tjes te gloeien op 12.6v, hoe moeilijk kan dat nu zijn? Maar dat weten we dus ook weer.
Rare jongens die Galliërs
Jan Geert
Zou 't daarom Jadis heten
Betekent Voorheen , als voorversterker bedoeld , een puinhoop geworden
.
Anne
Anne
Ja maar opgeruimd staat gestoord!!Ah!buis schreef:Zou 't daarom Jadis hetenBetekent Voorheen , als voorversterker bedoeld , een puinhoop geworden
.
Anne
Je bent de neus vergetenMr Tube schreef:Ja maar opgeruimd staat gestoord!!Ah!buis schreef:Zou 't daarom Jadis hetenBetekent Voorheen , als voorversterker bedoeld , een puinhoop geworden
.
Anne
Anne
Ik moet nu eigenlijk beslissen welke route ik ga nemen om dit ding werkend te krijgen. Belangrijkste is: houden we het origineel? Heeft dat wel enige waarde?
In eerste instantie ga ik proberen de bestaande topologie werkend te krijgen. Omdat ik gisterenavond de nieuwe 33k weerstanden binnen heb gekregen, heb ik vanmiddag de boel er maar eens ingezet en de spanning erop gezet. Wat heb ik gedaan:
- de collector van de BUS13 aangesloten op de hoogspanning;
- C8 die over R9 en R10 heen stond verwijderd;
- Tussen R4 en R5 een C van 47uF/500v gemonteerd, cf. suggestie Anne. Die heet nu C8(!)
- C9 gereset naar 220pF
- R9 en R10, samen 13.1k vervangen door 1 maal 15k. Die 12.1k en 1k zaten er een beetje vreemd in, in denk dat di 1k als 'tuning' weerstand is gebruikt. Er is op de print maar ruimte voor 1 weerstand, dus zijn beide weerstanden als een 'dakje' erin gezet. Zie foto: Multimeter aangesloten op de uitgang bij C3, spanning erop met de ogen op het display. 500V. spanning eraf.
Wat nu.
Eerst C3 er maar eens uit, anders loopt dit fout af. Dan per meetpunt de multimeter aansluiten, even de spanning erop, wachten op stabilisatie, aflezen en spanning er weer af.
Dan is dit nu het schema, met de verschillende spanningen: Het is nu in ieder geval duidelijk waarom R14 bij demontage spontaan uit elkaar viel. De weerstand verstookt ongeveer 1.3watt.
Nog een paar opmerkingen:
-reset van R9 naar 12k levert een spanning op van 8V op pin3 van de MC1741. Dat is wel logisch. De hoogspanning trekt zich daar niets van aan.
- weer loshalen van de collector van BUS13 geeft geen verandering
- terugplaatsen van de C over R9 levert ook geen verandering op.
Alle suggesties zijn welkom.
In eerste instantie ga ik proberen de bestaande topologie werkend te krijgen. Omdat ik gisterenavond de nieuwe 33k weerstanden binnen heb gekregen, heb ik vanmiddag de boel er maar eens ingezet en de spanning erop gezet. Wat heb ik gedaan:
- de collector van de BUS13 aangesloten op de hoogspanning;
- C8 die over R9 en R10 heen stond verwijderd;
- Tussen R4 en R5 een C van 47uF/500v gemonteerd, cf. suggestie Anne. Die heet nu C8(!)
- C9 gereset naar 220pF
- R9 en R10, samen 13.1k vervangen door 1 maal 15k. Die 12.1k en 1k zaten er een beetje vreemd in, in denk dat di 1k als 'tuning' weerstand is gebruikt. Er is op de print maar ruimte voor 1 weerstand, dus zijn beide weerstanden als een 'dakje' erin gezet. Zie foto: Multimeter aangesloten op de uitgang bij C3, spanning erop met de ogen op het display. 500V. spanning eraf.
Wat nu.
Eerst C3 er maar eens uit, anders loopt dit fout af. Dan per meetpunt de multimeter aansluiten, even de spanning erop, wachten op stabilisatie, aflezen en spanning er weer af.
Dan is dit nu het schema, met de verschillende spanningen: Het is nu in ieder geval duidelijk waarom R14 bij demontage spontaan uit elkaar viel. De weerstand verstookt ongeveer 1.3watt.
Nog een paar opmerkingen:
-reset van R9 naar 12k levert een spanning op van 8V op pin3 van de MC1741. Dat is wel logisch. De hoogspanning trekt zich daar niets van aan.
- weer loshalen van de collector van BUS13 geeft geen verandering
- terugplaatsen van de C over R9 levert ook geen verandering op.
Alle suggesties zijn welkom.
De twee torren bovenaan zijn denk ik defect, ik zie 2V basis emmitterspanning op de eindtor en de Tip zou hem niet open mogen sturen omdat de basis spanning negatief is ten opzichte van de emitter.
De TIP49 is idd bijna zeker kortgesloten.Omdat 't ook mis gaat zonder de doorverbinding hoeft de BUS13 niet stuk te zijn.Mr Tube schreef:De twee torren bovenaan zijn denk ik defect, ik zie 2V basis emmitterspanning op de eindtor en de Tip zou hem niet open mogen sturen omdat de basis spanning negatief is ten opzichte van de emitter.
Anne
Laten we dan maar hopen dat BUS13 nog goed is.....
Een TIP49 of 50 daar is wel aan te komen. Een BUS13, ik kan er eigenlijk niet eens echt zo gauw een equivalent van vinden. Het is nog een TO3 ook.
Ik heb allen nog een paar maal TIP41 liggen, maar daarvan is de rating volstrekt onvoldoende lijkt me.
Over de oorzaak: kan de TIP49 overleden zijn door het ontbreken van C1 in de schakeling?
Het enige zichbare effect daarvan op de print is een door hitte verkleurde R1.
Jan Geert
Een TIP49 of 50 daar is wel aan te komen. Een BUS13, ik kan er eigenlijk niet eens echt zo gauw een equivalent van vinden. Het is nog een TO3 ook.
Ik heb allen nog een paar maal TIP41 liggen, maar daarvan is de rating volstrekt onvoldoende lijkt me.
Over de oorzaak: kan de TIP49 overleden zijn door het ontbreken van C1 in de schakeling?
Het enige zichbare effect daarvan op de print is een door hitte verkleurde R1.
Jan Geert
Kijk eerst wel die R1 , R2 en die twee diodes na.Die zorgen er voor dat de spanning over de doorlaat-transistors niet te hoog kan oplopen.Je kunt de voeding uittesten zonder de draadbrug,werk dan ook zolang je niet veel stroom trekt.
Anne
Anne
Bedankt, dat gaat zeker lukken!buisje schreef:Leuk ding hoop dat je m weer werkend krijgt
Een TIP49 of een hoger gespecificeerde TIP50 kan ik zo bij Conrad bestellen.
Voor de zekerheid zou ik ook een BUS13 of 14 willen hebben, maar die bestaan niet meer.
Blijvend bij TO3 NPN trnasistoren kom ik eigenlijk alleen de BUX 48A tegen die een met de BUS vergelijkbare hoge Uce van 450 volt heeft, en een voldoende stroomrating.
Is die bruikbaar als eventuele vervanger van de BUS13?
Voor de zekerheid zou ik ook een BUS13 of 14 willen hebben, maar die bestaan niet meer.
Blijvend bij TO3 NPN trnasistoren kom ik eigenlijk alleen de BUX 48A tegen die een met de BUS vergelijkbare hoge Uce van 450 volt heeft, en een voldoende stroomrating.
Is die bruikbaar als eventuele vervanger van de BUS13?