Suggesties gevraagd voor tweeters, midrange en filters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel

Re: Suggesties gevraagd voor tweeters, midrange en filters

Bericht door Ronkel »

Ik zou voor de AL130 gaan en niet voor de TI100. Beide hebben erg lage vervorming maar de AL130 heeft veel meer luchtverplaatsing. De TI100 is als bas-mid voor een serieuze speaker toch net wat onderbemeten denk ik. De AL130 gaat ook wat lager, wat gebruik met een HT-receiver en sub makkelijker maakt.

Of evt. een (goedkoper) alternatief. De Seas L16RNX is ook een erg mooie driver bijvoorbeeld.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Stonelesscutter schreef:
Ik krijg het idee dat die filters dan custom made zouden worden. Heeft iemand wellicht een indicatieprijs per filter? Dan kan ik daar vast enigszins rekening mee houden.
Van een paar tientjes tot meer dan 100,-. Meer valt daar niet over te zeggen.

Het gedrag van de gekozen drivers in een daarvoor geschikt systeem bepaalt hoe gefilterd moet worden en of daarbij correcties noodzakelijk zijn. Wat markbakk al min of meer aangaf: drivers met een harde conus zijn doorgaans filterkritisch en vergen complexere filters om dominerende resonanties te vermijden. Mocht je om estetische redenen geen gemoedelijkere polypro(pyl)een of papieren conus willen gebruiken, zoals de genoemde W170S met zijn conus van gecoat papier, dan dien je er rekening mee te houden dat dit medebepalend voor de complexiteit en dus ook kosten voor het filter.
Stonelesscutter schreef:
Qua prijsniveau ben ik bereid om tot maximaal 150 euro te gaan per speaker wat betreft de tweeters, midrange drivers en scheidingsfilters. De casing is hier dus niet bij inbegrepen.
Stonelesscutter schreef:
Tot zover heb ik een drietal drivers gevonden die mij qua uiterlijk zeer aanspreken en waarvan ik vermoed dat ze ook compatible zijn met m'n wensen. Ik denk dat m'n speakers hierdoor mogelijk iets duurder uit zullen vallen dan ik had voorzien. Graag verneem ik eventuele opmerkingen die jullie mij kunnen geven over deze drivers. De geraamde kosten zijn voor één luidspreker, en zonder

Visaton TI 100 - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 100_8.html

Visaton AL 130 - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 130_8.html

Visaton AL 130 M - 8 Ohm
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 30m_8.html
Dat is tegenstrijdig. Behalve dat een TI100 inderdaad geschikter is als middentoner, legt deze driver alleen al beslag op je volledige budget. Hoezeer "misschien iets duurder" te zwak is uitgedrukt, zal hieronder blijken.

Als voorbeeld maakte ik een begroting voor je met de genoemde Fountek FW146, waarmee forumlid Edo een goed klinkend ontwerp voor een boekenplankluidspreker maakte. Deze Aether staat tevens op zijn website. De kostprijs kan nog worden gedrukt met goedkopere componenten, maar het mag duidelijk zijn dat de drivers slechts een fractie van de totaalprijs voor hun rekening nemen.

CODE: Selecteer alles

KOSTENBERAMING BOEKENPLANKLUIDSPREKER, D.D. JULI 2013

artikel					stuksprijs	bedrag

1x Fountek FW146				 34,32 €	34,32 €
1x Fountek NeoCD1.0M SB				 44,50 €	44,50 €
1x ClarityCap SA 3.30 uF	SA3u3		  6,58 € 	 6,58 € 
1x ClarityCap ESA 5.60 uF		ESA5u6		 16,57 € 	16,57 € 
2x ClarityCap ESA 8.20 uF		ESA8u2		 21,70 € 	43,40 € 
1x 16 AWG CrossCoil 0.33 mH	CC16A0.33m	 10,27 € 	10,27 € 
1x 1.40 mm Wire Coil 1.50 mH	JA140m1.50/1469	 15,25 € 	15,25 € 
2x Z-Superior Cap 0.15 uF	JAsup0.15	  6,98 € 	13,96 € 
1x 1.00 O MOX 5W Metalized	1341920		  0,87 € 	 0,87 € 
1x 6.80 O MOX 5W Metalized	1341940		  0,87 € 	 0,87 € 
2x 2.20 O MOX 5W Metalized	1341928		  0,87 € 	 1,74 €

Totaal  producten (BTW incl.):		178,33 €
			Korting forumleden ZBA (5%):		  8,92 € -
			Totale verzendkosten (BTW incl.):	  3,00 €

Totaal (incl. BTW.)			172,41 €

Het begrote bedrag is pér luidspreker. Niet meegerekend zijn materiaalkosten voor de behuizing en voor bijkomende zaken als Pritex, lamswol, bedrading, terminals, enz.
Stonelesscutter

Bericht door Stonelesscutter »

Dank voor je reactie Marp.

Ik besef mij inmiddels ook dat de kosten voor het maken van speakertjes iets hoger uit gaan vallen dan ik aanvankelijk had gedacht. Dit betekend niet dat ik er van af ga zien maar eerder dat het wat langer gaat duren voordat ze klaar zullen zijn. Wellicht kan ik de speakers in fases bouwen.

Ik lees dat de filters van die Aether speakers ongeveer 100 euro per stuk waren. Aangezien ik totaal geen verstand heb van (het maken van) filters ga ik er voorlopig maar van uit dat ik voor mijn speakers een vergelijkbaar bedrag kwijt zal zijn aan filters. Ben wel benieuwd wat ongeveerd de overige kosten zouden kunnen worden van de genoemde zaken als lamswol, bedrading en terminals. En wat is Pritex?

Op het moment speel ik met het idee om 3-weg speakers te gaan maken. Ik heb min of meer mijn zinnen gezet op een AL130M als middentoner. Deze kan natuurlijk ook het laag voor zijn rekening nemen, maar mijn idee is om later nog een AL200 toe te voegen voor dat doeleinde. Ik zeg later omdat die AL200's wel meteen een aanzienlijk bedrag toevoegen aan de begroting. Mijn idee is om de box te scheiden in 2 compartimenten waarbij de AL130M en een tweeter aan de voorzijde komen en de AL200 aan de achterzijde met een eigen compartiment. Ik denk verder dat ik geen gebruik ga maken van bass-reflex dus het worden dan 2 closed cabinets die samen 1 geheel vormen. Het idee is dus om de kast al te bouwen rekening houdend met de woofers maar die alleen nog niet meteen in te bouwen. Dat scheelt zo'n 260 euro aan initïele kosten.

Waarschijnlijk betekend dit wel dat ik aanvankelijk een stukje laag zal missen aangezien het filter wel al zal moeten worden ontworpen en gebouwd. Maar goed, dit zei dan maar zo.

Op het moment heb ik een vraag uitstaan bij Visaton die ik via hun website gesteld heb. Ik vraag me namelijk af wat voor volume wordt aangeraden voor de AL130M bij gebruik in een closed cabinet en natuurlijk hetzelfde voor de AL200. Als iemand hier dit toevallig weet dan hoor ik dat graag, dan kan ik namelijk weer wat verder met het ontwerp.

Ik weet overigens nog niet zeker welke tweeters het gaan worden. Hierover heb ik een apart topic gestart. Ik zie nu pas dat daar ook al op is gereageerd. Blijkbaar ben ik vergeten om mezelf te subscriben op m'n eigen thread.

EDIT: Inmiddels heb ik weer een apart topic gestart specifiek over hoe ik met Boxsim om moet gaan.
Plaats reactie