250W full balanced
Moderator: Beheerdersteam
Re: 250W full balanced
Alvast een sneak preview van de print. Afmetingen zijn 160x120
Er zijn nog geen bevestigingsgaten en ik vraag me af of die ook wel nodig zijn, de wordt immers via de eindtorren op 72 plaatsen vast gesoldeerd.
De versterker werkt zoals het nu is op een enkele voedingspanning van 60V.
afregelpunten zijn toegevoegd (4 stuks)
1x offset
1x DC werkpunt
2x Bias
De eerste twee werken beide op ingangstrap waarvan de transistoren dicht bij elkaar zitten en dus thermisch kunnen worden gekoppeld, verder zijn aan de ingang twee koppelcondensatoren toegevoegd inclusief een klein bypass C tje. Geen ruimte voor exotische types zoals papier in olie of zo, ik denk meer aan een mooie Wima MKP of een Mundorf Mcap 400V of zo. Voor de Bypass lijkt me een 10nF polystyreen wel mooi, daar heb ik er nog wel een paar van liggen.
Er zijn nog geen bevestigingsgaten en ik vraag me af of die ook wel nodig zijn, de wordt immers via de eindtorren op 72 plaatsen vast gesoldeerd.
De versterker werkt zoals het nu is op een enkele voedingspanning van 60V.
afregelpunten zijn toegevoegd (4 stuks)
1x offset
1x DC werkpunt
2x Bias
De eerste twee werken beide op ingangstrap waarvan de transistoren dicht bij elkaar zitten en dus thermisch kunnen worden gekoppeld, verder zijn aan de ingang twee koppelcondensatoren toegevoegd inclusief een klein bypass C tje. Geen ruimte voor exotische types zoals papier in olie of zo, ik denk meer aan een mooie Wima MKP of een Mundorf Mcap 400V of zo. Voor de Bypass lijkt me een 10nF polystyreen wel mooi, daar heb ik er nog wel een paar van liggen.
Laatst gewijzigd door Mr Tube op do 20 dec 2012, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 250W full balanced
Pff, wat een print. Zit alles erop of ben je langzaam delen aan het toevoegen? En is het een enkelzijdige print? Zo ziet het er wel naar uit. Dan wordt het een kwestie van PCB's kopen en Proto1 etsenMr Tube schreef:Alvast een sneak preview van de print. Afmetingen zijn 160x120
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=430
Re: 250W full balanced
Alles zit erop behalve de spoeltjes in de uitgang, print is dubbelzijdig. De spoeltjes wil ik in de uitgangsbedrading onderbrengen, het liefst maak ik dan de spoeltjes en de bedrading een geheel (zilverdraad?)SuperR schreef:Pff, wat een print. Zit alles erop of ben je langzaam delen aan het toevoegen? En is het een enkelzijdige print? Zo ziet het er wel naar uit. Dan wordt het een kwestie van PCB's kopen en Proto1 etsenMr Tube schreef:Alvast een sneak preview van de print. Afmetingen zijn 160x120
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=430
Ik ga meestal naar Eurocircuits om printen te laten bakken.
Re: 250W full balanced
Ah, dubbelzijdige printen zelf etsen is een aardig lastige klus. Daar ga ik me ook niet aan wagen. Eurocircuits is wel kostbaar. In China kun je 5 van deze printjes maken voor 70 euro (93 dollar). Bij Eurocircuits kun je daar niet eens 1 exemplaar voor maken.Mr Tube schreef:Alles zit erop behalve de spoeltjes in de uitgang, print is dubbelzijdig. De spoeltjes wil ik in de uitgangsbedrading onderbrengen, het liefst maak ik dan de spoeltjes en de bedrading een geheel (zilverdraad?)
Ik ga meestal naar Eurocircuits om printen te laten bakken.
Ik had trouwens gekeken naar de prestaties bij het gebruik van 30 eurocent torren
Waar heb je V6 en V4 door vervangen? Een paar diodes? Ik heb ze beide vervangen door een setje 1n4148's in serie in de simulatie.
Hoe kom je aan je 250 Watt? Als ik naar het clipgedrag kijk denk ik dat je dat niet gaat halen
Laatst gewijzigd door SuperR op do 20 dec 2012, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 250W full balanced
Waar in China kan ik die printen bestellen?
die twee spanningsbronnen heb ik vervangen door de gebruikelijke transistor schakeling.
die twee spanningsbronnen heb ik vervangen door de gebruikelijke transistor schakeling.
Re: 250W full balanced
http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/p ... 18010.html (en dan "max 150*200mm" aanklikken. Die kost voor 5 80 dollar. 13 dollar verzendkosten en voor 93 dollar heb je het 3 weken later in huis)Mr Tube schreef:Waar in China kan ik die printen bestellen?
Ahh ok, werkt dat beter dan een simpele spanningsval over een diode? Ik zie dat namelijk in bijna 90% van de service manuals gebeuren. Er lag hier toevallig een schema van een rotel rb 1070 op mijn bureau. Ook daar gebruiken ze 2 1n4148's in serie.Mr Tube schreef:die twee spanningsbronnen heb ik vervangen door de gebruikelijke transistor schakeling.
Re: 250W full balanced
Ok bedankt, ik had al begrepen dat knuisje daar ook bestelt. Ik was alleen laatst op die site en toen zag ik alleen een hoop zakelijk blabla waar ik niet wijzer van werd, ik had toen afgehaakt.....
die transistor oplossing voor de bias is een gewoonte die al jaren toepas, komt door de vele elektuur versterkers die ik in het verleden gebouwd heb. Op de print zit deze in het rijtje BD139/140 welke door een alu koelstrip allemaal thermisch verbonden zijn, in totaal 2x 5 stuks op een plaatje.
die transistor oplossing voor de bias is een gewoonte die al jaren toepas, komt door de vele elektuur versterkers die ik in het verleden gebouwd heb. Op de print zit deze in het rijtje BD139/140 welke door een alu koelstrip allemaal thermisch verbonden zijn, in totaal 2x 5 stuks op een plaatje.
Re: 250W full balanced
Die zaak in China/Hongkong/Verweg werkt prima. De communicatie verloopt niet heel snel of bijzonder goed, maar het prijsverschil maakt een hoop goed. Ik heb er nu ook een order lopen voor een ontwerpje. Dat zal de UPC-man in week 1 of 2 van januari wel aan komen bieden.
Maargoed, dat terzijde. Ik vind het leuk dat je met een ontwerpje aan de slag gaat wat afwijkt van "de norm". Ik volg je voortgang graag. Wat wat trouwens de motivatie van de enkele voeding? Vond je het concept van geen 0-crossing mooi of had je simpelweg een trafo liggen die gelijkgericht 60 Vdc uitspuwt?
Maargoed, dat terzijde. Ik vind het leuk dat je met een ontwerpje aan de slag gaat wat afwijkt van "de norm". Ik volg je voortgang graag. Wat wat trouwens de motivatie van de enkele voeding? Vond je het concept van geen 0-crossing mooi of had je simpelweg een trafo liggen die gelijkgericht 60 Vdc uitspuwt?
Re: 250W full balanced
Ik zag geen voordelen in een dubbele voeding, je wilt eigenlijk ook dat de voeding voor de spanningsversterkende trappen schoon is dus liefst gestabiliseerd. Nu wil het "toeval" dat de gevoeligste kant van de gain stages aan de min kant zit, aan de pluskant zit enkel een stroombron. Het komt daarom mooi uit dat de min kant nu ook massa is, dit vind ik een heel groot voordeel omdat de storingen op de voeding zo minimale invloed hebben op de werking. Omdat de stroombron niet ideaal is wordt deze nu evengoed nog gefilterd met een RC combinatie maar dat is dan ook alles wat de plus kant betreft.
verder heb ik nog een stroom begrenzing toegepast met een zener plus diode, in dit geval uitsluitend in de positieve eindtraphelften omdat de onderste altijd in serie staan. In de simulatie begrenst hij perfect zonder rare bijverschijnselen, een keurige blokspanning op de luidspreker zonder pieken enzo. Met een zener van 4,7V plus diode tussen de ingang van de driver en de luidspreker aansluiting is de maximale stroom 25A, 4A per transistor en genoeg om de zekeringen van 5A te laten klappen. Ook sluiting naar chassis is beschermd, de stroom kan alleen geleverd worden door de bovenste eindtraphelften en daarom heb ik geen begrenzing in de onderste zitten.
verder heb ik nog een stroom begrenzing toegepast met een zener plus diode, in dit geval uitsluitend in de positieve eindtraphelften omdat de onderste altijd in serie staan. In de simulatie begrenst hij perfect zonder rare bijverschijnselen, een keurige blokspanning op de luidspreker zonder pieken enzo. Met een zener van 4,7V plus diode tussen de ingang van de driver en de luidspreker aansluiting is de maximale stroom 25A, 4A per transistor en genoeg om de zekeringen van 5A te laten klappen. Ook sluiting naar chassis is beschermd, de stroom kan alleen geleverd worden door de bovenste eindtraphelften en daarom heb ik geen begrenzing in de onderste zitten.
Re: 250W full balanced
Laatste tijd ineens met heel andere dingen bezig geweest (project verhuizing is ertussen gekomen) maar nu gaat eindelijk de print opdracht naar hong kong.
tegen de tijd dat de verhuizing helemaal klaar is dan komen de printen ook en kan ik weer verder met het project, ondertussen heb ik een paar frames gemaakt van staal zodat de basis voor de behuizingen nu klaar is
tegen de tijd dat de verhuizing helemaal klaar is dan komen de printen ook en kan ik weer verder met het project, ondertussen heb ik een paar frames gemaakt van staal zodat de basis voor de behuizingen nu klaar is
Re: 250W full balanced
stiekem verhuizen
interessante keuze om het van staal te maken, ik ben zeer benieuwd wat ik me er bij moet voorstellen
interessante keuze om het van staal te maken, ik ben zeer benieuwd wat ik me er bij moet voorstellen
Re: 250W full balanced
ja volgende maand zit ik weer in IJmuiden, je hoort nog wel hoe of wat.
Staal kan ik zelf lassen, voor alu heb ik geen spullen en mis daarvoor ook de vaardigheden.
Het worden bakjes ter grootte van een flinke autoaccu (ca 20 x20 x35cm)
Er komt een alu front op en het koelblok komt intern, ik moet er nog foto's van maken dan zal ik die posten.
Staal kan ik zelf lassen, voor alu heb ik geen spullen en mis daarvoor ook de vaardigheden.
Het worden bakjes ter grootte van een flinke autoaccu (ca 20 x20 x35cm)
Er komt een alu front op en het koelblok komt intern, ik moet er nog foto's van maken dan zal ik die posten.
Re: 250W full balanced
nou goede zaak, ben ik blij om!we faxen nog wel even.
gelukkig worden het mono blokken, anders had je ook een steekkar mogen maken
Front kan ik evt. voor je watersnijden.
gelukkig worden het mono blokken, anders had je ook een steekkar mogen maken
Front kan ik evt. voor je watersnijden.
Re: 250W full balanced
Ja we zullen het over het front nog wel hebben, goed idee.maikbike schreef:nou goede zaak, ben ik blij om!we faxen nog wel even.
gelukkig worden het mono blokken, anders had je ook een steekkar mogen maken![]()
Front kan ik evt. voor je watersnijden.
Re: 250W full balanced
update,
printen zijn onderweg uit China.
heeft wat vertraging ivm Chinees nieuwjaar.
printen zijn onderweg uit China.
heeft wat vertraging ivm Chinees nieuwjaar.
Re: 250W full balanced
Gaaf, ik ben benieuwd of het straks allemaal naar verwachting presteert. Heeft u al een voeding klaar liggen of op het oog?
Re: 250W full balanced
Ik heb al twee frames in elkaar gelast en de koelblokken klaar liggen.
Elco's heb ik ook en een trafo van 2x 40V/500VA
Elco's heb ik ook en een trafo van 2x 40V/500VA
Re: 250W full balanced
2 frames en 1 ringkern, dat klinkt als een voeding-behuizing en een versterker-behuizing.Mr Tube schreef:Ik heb al twee frames in elkaar gelast en de koelblokken klaar liggen.
Elco's heb ik ook en een trafo van 2x 40V/500VA
Re: 250W full balanced
Ha Ha! nee ik moet er nog een bij bestellen. Wat ik nu heb is gewon uit voorraad.
Het worden twee monoblokken.
Het worden twee monoblokken.
Re: 250W full balanced
Welk type koelblokken ga je gebruiken.Mr Tube schreef:Ik heb al twee frames in elkaar gelast en de koelblokken klaar liggen.
Re: 250W full balanced
Ik heb twee koelblokken van 216 x 190m x 83mm. Deze kwamen bj Deltour in Amsterdam vandaan en had ik op de lengte van 190 latan afzagen.
Deze koelbokken waren destijds aangeschaft voor de Aleph 60 versterker, heb er nu nog een paar over die mooi in dit project passen.
type koelplaat DEF71
De monoblokken zelf worden nu 225mm x 200m x 300mm (bxhxl) en ik monteer de koelplaat intern, zoals eerder opgemerkt krigen de monoblokkem ongeveer het formaat "autoaccu" en dat vind ik best nog wel compact voor het vermogen enzo.
Deze koelbokken waren destijds aangeschaft voor de Aleph 60 versterker, heb er nu nog een paar over die mooi in dit project passen.
type koelplaat DEF71
De monoblokken zelf worden nu 225mm x 200m x 300mm (bxhxl) en ik monteer de koelplaat intern, zoals eerder opgemerkt krigen de monoblokkem ongeveer het formaat "autoaccu" en dat vind ik best nog wel compact voor het vermogen enzo.
Re: 250W full balanced
Printplaten zijn aangekomen uit China, ziet er prima uit allemaal.
heeft iets langer geduurd vanwege chinees nieuwjaar.
er kan gesoldeerd worden, wacht alleen nog op andere onderdelen (oa 300 weerstanden van 1 Ohm)
heeft iets langer geduurd vanwege chinees nieuwjaar.
er kan gesoldeerd worden, wacht alleen nog op andere onderdelen (oa 300 weerstanden van 1 Ohm)
Re: 250W full balanced
Had je dan niet beter 1 weerstand van 300 ohm kunnen nemen.Mr Tube schreef:er kan gesoldeerd worden, wacht alleen nog op andere onderdelen (oa 300 weerstanden van 1 Ohm)

