Alternatieven voor MiniDSP?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Alternatieven voor MiniDSP?
Ruis, brom en oversturen van de ingangen heb ik vaker gehoord. Maar analoog in is met vrijwel elke DSP een problematisch verhaal op dat soort punten volgens mij.
Graag onderbouwen, wat voor compressie zou dat dan zijn en in welke deelmodule van de miniDSP gebeurt dat dan? Lijkt me erg nuttige informatie.mischa72 schreef:Je zou iets kunnen proberen te ontwikkelen op basis van de SigmaDSP van Analog Devices.
Volgens betrouwbare bronnen passen de MiniDSP's een behoorlijke partij compressie toe. Deze zelfde bron is daarom voor de ontwikkeling van hun nieuwe audiosysteem overgestapt naar de SigmaDSP.
Groeten,
Mischa
Ik weet er het fijne niet van, maar het betreft de mannen van Sphere Audio. Zij hebben een compleet nieuw concept ontwikkeld waarbij 99% Van de signaalweg digitaal is en pas de laatste 10cm analoog. Ze zijn gestart met een miniDSP, maar zijn overgestapt vanwege de in hun ogen matige kwaliteit. Een van de tegenvallers was de eerder genoemde compressie.
Ik heb de heren zakelijk leren kennen, waarna een persoonlijk kontakt is ontstaan. Beiden zijn al een geruim aantal jaren bezig met digitale audioprocessing, onder andere bij Philips voor de SACD.
We hebben ze mogen begroeten tijdens een demo-avond voor onze AudioClub Limburg. Zie hier het verslag.
Voor meer info zou je kontakt met hen op kunnen nemen via hun site: http://www.sphere-audio.com/
Sorry dat ik jullie deze info zelf niet kan geven, daarvoor schiet mijn digitale kennis helaas tekort.
Wat ik wel weet is dat we werden getrakteerd op een van de beste demo's in ruim 3 jaar.
Groeten,
Mischa
Ik heb de heren zakelijk leren kennen, waarna een persoonlijk kontakt is ontstaan. Beiden zijn al een geruim aantal jaren bezig met digitale audioprocessing, onder andere bij Philips voor de SACD.
We hebben ze mogen begroeten tijdens een demo-avond voor onze AudioClub Limburg. Zie hier het verslag.
Voor meer info zou je kontakt met hen op kunnen nemen via hun site: http://www.sphere-audio.com/
Sorry dat ik jullie deze info zelf niet kan geven, daarvoor schiet mijn digitale kennis helaas tekort.
Wat ik wel weet is dat we werden getrakteerd op een van de beste demo's in ruim 3 jaar.
Groeten,
Mischa
In het digitale deel vindt zeker geen compressie plaats. Wel overstuur je de analoge in- of uitgangen vrij gemakkelijk.
De gebruikte dsp is de ADAU1701, en die past geen compressie toe. Kun je in de datasheet nalezen.
Inderdaad beter digitaal in en uit en er een goeie dac achter hangen. Dan is de kwaliteit uitstekend en heb je ook geen last van ruis perikelen e.d.
Inderdaad beter digitaal in en uit en er een goeie dac achter hangen. Dan is de kwaliteit uitstekend en heb je ook geen last van ruis perikelen e.d.
Die laatste berichten geven mij de indruk dat die miniDSP toch niet het fenomenale stukje audio-techniek is zoals velen het beschrijven.
Het is niet dringend, dus ik moet er zeker nog wat over nadenken.
Het is niet dringend, dus ik moet er zeker nog wat over nadenken.
Ik denk dat het er ook aan ligt hoe je hem gebruikt. Ik moet toegeven dat ik hem in de setups die ik tot nog toe gehoord heb gewoon prima vond klinken, maar als je op zoek bent naar het nonplusultra (vrij vertaald uit het Duits) is het misschien niet DE oplossing.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Nee, het hoeft niet echt de meest buitengewone DSP te zijn, maar er worden hier toch negatieve kantjes naar voren geschoven die mij niet zo aanstaan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zoals?rho schreef:Nee, het hoeft niet echt de meest buitengewone DSP te zijn, maar er worden hier toch negatieve kantjes naar voren geschoven die mij niet zo aanstaan.
Lijkt me duidelijk. Blijkbaar compressie in het AD/DA gedeelte en niet vrij van ruis. Mij lijkt dan de nanoDIGI met een goede meerkanaals DAC erachter een betere oplossing zoals knuisje al aangaf. Analoog in is dan helaas niet mogelijk en dat is vooral vervelend voor de vinyl liefhebbers. Maar ja, ik denk eerlijk gezegd dat vinyl liefhebbers sowieso niets van DSP met noodzakelijke AD conversie moeten hebben. Dat is voor die mensen de wereld op zijn kop, een analoge bron digitaal maken, zo schat ik in. 
Daar zit je dan een beetje mis. Een AD convertor in de headshell lijkt me cool!
Nanodigi is de weg die ik ook ben gegaan.jeroen_d schreef:Lijkt me duidelijk. Blijkbaar compressie in het AD/DA gedeelte en niet vrij van ruis. Mij lijkt dan de nanoDIGI met een goede meerkanaals DAC erachter een betere oplossing zoals knuisje al aangaf. Analoog in is dan helaas niet mogelijk en dat is vooral vervelend voor de vinyl liefhebbers. Maar ja, ik denk eerlijk gezegd dat vinyl liefhebbers sowieso niets van DSP met noodzakelijke AD conversie moeten hebben. Dat is voor die mensen de wereld op zijn kop, een analoge bron digitaal maken, zo schat ik in.
Setup:
Nanodigi, 8 x mono pcm1798 dac, Itx pc, touchscreen bediening.(+/- € 700,- uitgegeven)
ADC ben ik nog niet uit.
Ik kon niet langer wachten op Hypex.
Compressie? Dat is voor het eerst dat ik daarover iets lees, zijn er ook metingen beschikbaar die deze stelling onderbouwen?
En zo ja, is het dan software/plugin afhankelijk?
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn voor de vele tegenstrijdige ervaringen met ruis van o.a. de 2x4 miniDSP.
Toevallig heb ik metingen gevonden van het MiniDSP team zelf.
Het betreft een analoge loopback-meting van een 2x4 MiniDSP met een Emu1212m geluidskaart.
Ik zou zeggen, daar is niets op aan te merken. Hele nette (probleemloze) waarden.
Metingen van mijn eigen 2x4 board laten dan weer iets heel anders zien: Toegeven het is geen eerlijk vergelijk met 24bit vs 16bit, maar de limit van 16bit (96dB) is nog niet bereikt.
Je mag daarom vanuit gaan dat de waarde niet veel beter zal worden in 24bit modus.
Gebruikte plugin was een 2-way advanced, default settings.
Meetapparaat: Emu Tracker Pre (meet heel dicht bij het theoretisch maximum).
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn voor de vele tegenstrijdige ervaringen met ruis van o.a. de 2x4 miniDSP.
Toevallig heb ik metingen gevonden van het MiniDSP team zelf.
Het betreft een analoge loopback-meting van een 2x4 MiniDSP met een Emu1212m geluidskaart.
Ik zou zeggen, daar is niets op aan te merken. Hele nette (probleemloze) waarden.
Metingen van mijn eigen 2x4 board laten dan weer iets heel anders zien: Toegeven het is geen eerlijk vergelijk met 24bit vs 16bit, maar de limit van 16bit (96dB) is nog niet bereikt.
Je mag daarom vanuit gaan dat de waarde niet veel beter zal worden in 24bit modus.
Gebruikte plugin was een 2-way advanced, default settings.
Meetapparaat: Emu Tracker Pre (meet heel dicht bij het theoretisch maximum).
Chris_T schreef:Compressie? Dat is voor het eerst dat ik daarover iets lees, zijn er ook metingen beschikbaar die deze stelling onderbouwen?
mischa72 schreef:Voor meer info zou je kontakt met hen op kunnen nemen via hun site: http://www.sphere-audio.com/
De MiniDSP is als DSP op zich gewoon goed, alleen moet je goed kijken hoe je genoemde problemen voorkomt. Maar problemen met ruis, aardlussen e.d. kun je met elke DSP krijgen als je analoog in gaat. Bij elke DSP kun je beter digitaal in gaan, bijv via TOSlink, of een galvanische scheiding aanbrengen op de analoge inputs. De aanbeveling om aparte AD/DA toe toe voegen of digitaal in te gaan is in dit geval afdoende denk ik.rho schreef:Nee, het hoeft niet echt de meest buitengewone DSP te zijn, maar er worden hier toch negatieve kantjes naar voren geschoven die mij niet zo aanstaan.
Voor zover ik heb kunnen achterhalen ligt veel aan de manier waarop je gain toepast. Ik zie vaak de aanbeveling om de volumeregeling na de DSP te doen ipv er voor. Dat is misschien iets moeilijker te implementeren, maar het lijkt me een hele goeie raad. Het probleem in dit geval is natuurlijk dat als je een commerciele product gebruikt als VV, je deze mogelijkheid niet hebt. Dan komt de DSP meestal tussen de VV en EV te zitten.
In het geval dat je digitaal de DSP wil binnen gaan moet je na de bronkeuze voor analoge inputs een ADC schakelen en de bronnen die een digitale output hebben komen na die ADC. Of je moet een ADC voor elke input toepassen. Dat maakt ofwel de bronkeuze complex, ofwel redelijk duur.
Dat geeft ook al een beeld waarom goeie commerciele DSPs wel betrekkelijk duur kunnen worden.
Misschien moet ik toch maar afzien van zomaar even snel voor een budget DSP te gaan en eens op zoek gaan naar een echt goeie implementatie. (Maar ik vrees dan weer dat ik daar de tijd niet voor wil uittrekken. Ik weet altijd wel weer iets leukers te verzinnen om te doen
... of iets belangrijkers)
In het geval dat je digitaal de DSP wil binnen gaan moet je na de bronkeuze voor analoge inputs een ADC schakelen en de bronnen die een digitale output hebben komen na die ADC. Of je moet een ADC voor elke input toepassen. Dat maakt ofwel de bronkeuze complex, ofwel redelijk duur.
Dat geeft ook al een beeld waarom goeie commerciele DSPs wel betrekkelijk duur kunnen worden.
Misschien moet ik toch maar afzien van zomaar even snel voor een budget DSP te gaan en eens op zoek gaan naar een echt goeie implementatie. (Maar ik vrees dan weer dat ik daar de tijd niet voor wil uittrekken. Ik weet altijd wel weer iets leukers te verzinnen om te doen
Hier geef je wel goed aan waar het probleem 'm eigenlijk zit. Digitaal in met aparte bronselectie (+ADC) en volumeregeling na de DSP is voor de signaalkwaliteit de beste optie. En inderdaad relatief complexrho schreef:Voor zover ik heb kunnen achterhalen ligt veel aan de manier waarop je gain toepast. Ik zie vaak de aanbeveling om de volumeregeling na de DSP te doen ipv er voor. Dat is misschien iets moeilijker te implementeren, maar het lijkt me een hele goeie raad. Het probleem in dit geval is natuurlijk dat als je een commerciele product gebruikt als VV, je deze mogelijkheid niet hebt. Dan komt de DSP meestal tussen de VV en EV te zitten.
Misschien moet ik toch maar afzien van zomaar even snel voor een budget DSP te gaan en eens op zoek gaan naar een echt goeie implementatie. (Maar ik vrees dan weer dat ik daar de tijd niet voor wil uittrekken. Ik weet altijd wel weer iets leukers te verzinnen om te doen... of iets belangrijkers)
Ik heb mezelf daarom beperkt tot één bron (laptop met USB geluidskaartje met TOSlink output) en een surround-receiver die de volumeregeling en versterking doet. Dat is goedkoop en snel geregeld.
Was hier niet ooit een 'project' voor een DSP-met-bronselectie-DAC-en-volumeregeling?Henkjan schreef:of volumeregeling in de DSP (of de DAC) natuurlijk
Yep, en dat was toen, door dat MiniDsp met de 8 kanaals kwam, een stille dood gestorven.
Moeten we met z'n allen zelf geen dsp board ontwerpen. Aan kennis en vaardigheden ontbreekt het hier bij zelfbouwaudio niet. Ikzelf ben al een tijdje met evaluatie bordjes aan het spelen, maar kan zelf geen multilayer print ontwerpen maken. Verder zou iemand het optimaliseren van de software op zich kunnen nemen. Mogelijk is er iemand die zich voelt aangetrokken om de optimale voedingen hiervoor te ontwerpen.
Mijn voorzet zou zijn:
Voldoende ingangen( analoog 4x, sdpif 2x, toslink 2x, AES/EBU, I2S).
PCM4222 voor ADC
ADAU1445 als DSP
8 uitgangen met monoDAC's na eigen keuze. ( mijn keuze PCM1798)
Uitgangen ook beschikbaar als I2S.
Dit alles te sturen/bedienen vanaf een Itx PC, arduino of raspberry PI platform.
Ik zie de uitvoering modulair. Dsp en sturing/bediening op 1 print met aan twee kanten multi connectoren. 1 kant connector voor de ingangen(I2S) de andere kant voor de uitgangen(I2S).
Dan nog een ingangsprint voor de omzetting van analoog, sdpif,toslink, AES/EBU naar I2S en een uitgangsprint van I2S naar analoog(Dac van Wolfson, Sabre, TI, Philips of AK)of sdpif.
Is dit een idee voor een nieuwe thread? Andere voorstellen welkom.
Mijn voorzet zou zijn:
PCM4222 voor ADC
ADAU1445 als DSP
Dit alles te sturen/bedienen vanaf een Itx PC, arduino of raspberry PI platform.
Ik zie de uitvoering modulair. Dsp en sturing/bediening op 1 print met aan twee kanten multi connectoren. 1 kant connector voor de ingangen(I2S) de andere kant voor de uitgangen(I2S).
Dan nog een ingangsprint voor de omzetting van analoog, sdpif,toslink, AES/EBU naar I2S en een uitgangsprint van I2S naar analoog(Dac van Wolfson, Sabre, TI, Philips of AK)of sdpif.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ah, we gaan het wiel opnieuw uitvinden!koifarm schreef:Moeten we met z'n allen zelf geen dsp board ontwerpen. Aan kennis en vaardigheden ontbreekt het hier bij zelfbouwaudio niet. Ikzelf ben al een tijdje met evaluatie bordjes aan het spelen, maar kan zelf geen multilayer print ontwerpen maken. Verder zou iemand het optimaliseren van de software op zich kunnen nemen. Mogelijk is er iemand die zich voelt aangetrokken om de optimale voedingen hiervoor te ontwerpen.
Mijn voorzet zou zijn:
PCM4222 voor ADC
ADAU1445 als DSP
Wat jij opnoemt zit al in het ontwerp op diy audio, voor degene die een all in one oplossing willen hebben komt er de Hypex DLCP. Beide zijn in productie en worden de komende weken beschikbaar. Gewoon even rustig afwachten en dan je keuze maken.
Ds23man, de door jou aangeven dsp's hebben te veel beperkingen.
- Geen vrije keuze van de analoge uitgangs DAC's.
- Middelmatige ADC chips.
- Gebruik van middelmatige DSP platforms.
- Te weinig kanalen.
- Te duur.
En nog steeds niet beschikbaar.
Bij mij speelt de combinatie van Pcm4222, ADAU1445, PCM1798 DAC zeer goed. Veel beter als mijn DCX2496 die ik als referentie heb. Alleen heb ik alles als losse evaluatie printen. ik zou het zeer fijn vinden dat alles in 1 ontwerp zou worden geintegreerd. Wordt het ook behoorlijk goedkoper van. Ik ben nu ongeveer € 1000,- kwijt voor de losse evaluatie printen. Een compleet geintegreerd ontwerp zal tussen de € 250 en € 300 aan materiaal kosten, waarbij de printen het meeste kosten.
Ik lees ook op forums als DIY, minidsp enz. maar de meeste mensen willen een volledig digitale DSP waarbij zijzelf kunnen bepalen wat er gebruikt wordt voor de ADC en DAC omzetting. En dat zie je nou nergens.
- Geen vrije keuze van de analoge uitgangs DAC's.
- Middelmatige ADC chips.
- Gebruik van middelmatige DSP platforms.
- Te weinig kanalen.
- Te duur.
En nog steeds niet beschikbaar.
Bij mij speelt de combinatie van Pcm4222, ADAU1445, PCM1798 DAC zeer goed. Veel beter als mijn DCX2496 die ik als referentie heb. Alleen heb ik alles als losse evaluatie printen. ik zou het zeer fijn vinden dat alles in 1 ontwerp zou worden geintegreerd. Wordt het ook behoorlijk goedkoper van. Ik ben nu ongeveer € 1000,- kwijt voor de losse evaluatie printen. Een compleet geintegreerd ontwerp zal tussen de € 250 en € 300 aan materiaal kosten, waarbij de printen het meeste kosten.
Ik lees ook op forums als DIY, minidsp enz. maar de meeste mensen willen een volledig digitale DSP waarbij zijzelf kunnen bepalen wat er gebruikt wordt voor de ADC en DAC omzetting. En dat zie je nou nergens.