MenGyue Mini buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: MenGyue Mini buizenversterker

Bericht door ray5150 »

317 toepassen is niet verstandig, als eerste heeft die een verschil tussen in en output van minimaal 3 VDC nodig. dat ga je amper halen als je je gloeistroom gelijkricht.
Ten tweede kan die maximaal 1.5 Ampere leveren, echter voor een stuks EL84 heb je al 760 mA nodig.
Je zou beter eens kunnen kijken naar de LT1083 familie. heeft maar aan 1 VDC tussen in-en-output nodig, en levert met gemak een Ampere of 5.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De 317 wordt hier als stroombron voor de EL84 ruststroom gebruikt, Ray, niet voor de gloei.
Dat kan best wel aardig werken. DHTRob heeft er weleens wat over geschreven.

Voetjes kun je kopen bij http://www.jukebox-revival.nl of bij http://www.baco-army-goods.nl
Goed, snel en goedkoop.

Ook Ebay is ook een goede optie.
Fredvandam

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
De stuurtrap van dit schema is een parafase trapje. Spreekt mij meer aan dan de kathodyne uit het schema van de modificatie.
Ik zou alleen de 450k weerstand vervangen door ook een 470k en de potmeter weglaten.
Verder moet de 1k Kathode weerstand van de rechter triode ontkoppeld worden door een elco.

De eindbuizen wel elk van een eigen kathodeweerstand blijven voorzien, dat is gewoon beter.
Even over de parafase trap: begrijp ik goed dat zowel de originele MengYue Mini als de Yarland FV 34 CIII een parafase trap hebben? Ik plaats beide schema's even. Dus dan hoef ik niet veel te modificeren aan het schema :lol:
Bijlagen
6P1%20Mengyue%20schematic2.gif
Yarland FV 34 CIII  schematic.gif
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De schakeling van de MengYue is op de fasedraaier na wel het beste.Wat de fasedraaier betreft,de tweede is beter maar niet erg fraai,nogal grote lekweerstanden voor de eindbuizen.
Je kunt de fasedraaier van de HF-10 toepassen (draadtje van Theo) met ook een elko over de de kathode-weerstand.
Wel een 6N2P (is ongeveer de ECC83) en niet de 6N3 gebruiken.
Anne
TheoK

Bericht door TheoK »

Even een vraagje tussendoor.
Kun je de fasedraaier van de HF10 ook gebruiken voor een EL84 SE versterker?
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

TheoK schreef:
Even een vraagje tussendoor.
Kun je de fasedraaier van de HF10 ook gebruiken voor een EL84 SE versterker?
Voor een Single Ended versterker is geen fase draaier nodig omdat je geen twee buizen in tegenfase hoeft aan te sturen. In dat geval stuur je normaliter de EL84 direct uit de ingangs trap aan.
Fredvandam

Ah!buis schreef:
De schakeling van de MengYue is op de fasedraaier na wel het beste.Wat de fasedraaier betreft,de tweede is beter maar niet erg fraai,nogal grote lekweerstanden voor de eindbuizen.
Je kunt de fasedraaier van de HF-10 toepassen (draadtje van Theo) met ook een elko over de de kathode-weerstand.
Wel een 6N2P (is ongeveer de ECC83) en niet de 6N3 gebruiken.
Anne
Hoi Anne,
Je bedoeld deze schakeling? Kan je uitleggen waarom ik niet de 6N3 kan gebruiken?
Bijlagen
Philips%20HF10%20mod_%20schema,%202011_gif%20met%201608.gif
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er is een nogal groot verschil in versterking tussen die twee.De weerstanden naar het rooster van de fasedraaier zouden gelijk moeten zijn als de versterking van de buis heeel groot is.Is dus niet,daarom dat extra weerstandje in serie,maar mag door de redelijk grote versterking van de 6N2P desnoods wel weggelaten.Met een 6N3P moet die er zeker wel in en met veel grotere waarde.Ook de ingangs-gevoeligheid wordt kleiner en als je tegenkoppeling wil toepassen stelt die niet veel meer voor wegens de kleine openlus versterking.
Anne
Fredvandam

Ah!buis schreef:
Er is een nogal groot verschil in versterking tussen die twee.De weerstanden naar het rooster van de fasedraaier zouden gelijk moeten zijn als de versterking van de buis heeel groot is.Is dus niet,daarom dat extra weerstandje in serie,maar mag door de redelijk grote versterking van de 6N2P desnoods wel weggelaten.Met een 6N3P moet die er zeker wel in en met veel grotere waarde.Ook de ingangs-gevoeligheid wordt kleiner en als je tegenkoppeling wil toepassen stelt die niet veel meer voor wegens de kleine openlus versterking.
Anne
Duidelijk. Want als ik een 6N2P ga gebruiken, dat zit ik op slopershoogte. Ik kan dan niet meer de print gebruiken en moet ik alles opnieuw (hardwired) opbouwen. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen (subchassis, soldeersteunen).
Nog een vraag: een kanaal heeft een gloeispanning van 6,6 volt en de ander 6,3. Beide wikkelingen parallel schakelen en zo beide kanalen voeden?
Fredvandam

Over slopershoogte gesproken: ik vond dit artikel.
Bijlagen
blencowe2996.pdf
(477.35 KiB) 431 keer gedownload
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Mm, ik ben nooit zo'n voorstander van al die halfgeleiders in een buizenversterker, maar dat is meer gevoelsmatig.

Een subchassis is redelijk makkelijk te maken voor jouw versterker. Je kunt het gatenpatroon van de printplaat overnemen op een plaatje 2mm aluminium met dezelfde afmetingen. Daar zet je dan buisvoeten in om hardwired te bouwen. Ik zou het advies van Ah!Buis volgen en de HF10 variant bouwen. Die heeft al een aantal volgelingen, mijn eigen EL84 PP versterker gaat dit pad ook nog weleens volgen.

Voedingswikkelingen met verschillen in spanning moet je nooit parallel zetten. Dan gaat er stroom van de ene wikkeling naar de ander vloeien en wordt de transformator heel heet.
Hoe is het met de warmte ontwikkeling in jouw transformator? Loopt deze nu warm?
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

RobertD schreef:
Mm, ik ben nooit zo'n voorstander van al die halfgeleiders in een buizenversterker, maar dat is meer gevoelsmatig.

Een subchassis is redelijk makkelijk te maken voor jouw versterker. Je kunt het gatenpatroon van de printplaat overnemen op een plaatje 2mm aluminium met dezelfde afmetingen. Daar zet je dan buisvoeten in om hardwired te bouwen. Ik zou het advies van Ah!Buis volgen en de HF10 variant bouwen. Die heeft al een aantal volgelingen, mijn eigen EL84 PP versterker gaat dit pad ook nog weleens volgen.

Voedingswikkelingen met verschillen in spanning moet je nooit parallel zetten. Dan gaat er stroom van de ene wikkeling naar de ander vloeien en wordt de transformator heel heet.
Hoe is het met de warmte ontwikkeling in jouw transformator? Loopt deze nu warm?
Het lijkt me aan te raden de transistor in de voeding zoals die in het PDF staat wel te koelen (isoleren). Halfgeleiders kunnen ook zoals hier in een buizen schakeling goede diensten bewijzen. Als je hard-wired gaat bedraden kan je dat ook doen door soldeersteunen met meerdere soldeer lippen te monteren en deze samen met de boutjes van de buisvoeten vast zetten. Dan hoef je geen print of sub chassis te maken en dat is al vanuit het vroege verleden een bewezen montage methode. Ziet alleen vaak niet heel fraai uit.
Fredvandam

RobertD schreef:

Ik vond dit artikel. De HF10 spreekt mij meer aan.
De trafo wordt wel warm, dit is met de kap erop. Het kan ook warmtestraling van de buizen zelf zijn. Ze ruiken niet. In het pdf artikel hadden ze het over dat de lak uit de trafo liep. Dat is bij die van mij niet.
Ik kan een weerstand plaatsen om 0,3 volt spanningsval te krijgen
Fredvandam

Die Audyn caps van 0,33 uf, zijn die geschikt als koppel condensator? Zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 21&t=17061

Ik kom dan op 1 Hz ipv 3.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Koppelcondensatoren kunnen tussen de 220nF en 1uF zijn. Dat komt voor dit soort versterkers niet zo heel nauw.
0,33uF ( = 330nF ) is een prima waarde.
Fredvandam

Nu nog een vraag: hoe heten die soldeerlippen die ze in de HF10 gebruikt hebben? Ik zoek me rot on Internet :oops:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

In het engels heten dat tagboards. Bij http://www.dickbest.nl of http://www.baco-army-goods.nl te koop. Volgens mij onder de naam soldeerlijst oid.
Fredvandam

RobertD schreef:
In het engels heten dat tagboards. Bij http://www.dickbest.nl of http://www.baco-army-goods.nl te koop. Volgens mij onder de naam soldeerlijst oid.
Gevonden: soldeerstrip bij Conrad. Bij Baco of DickBest kon ik ze niet vinden.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Kwestie van zoeken Fred: http://www.baco-army-goods.nl/radiobuiz ... orden.html
Waarschijnlijk goedkoper dan conrad ...
Fredvandam

RobertD schreef:
Kwestie van zoeken Fred: http://www.baco-army-goods.nl/radiobuiz ... orden.html
Waarschijnlijk goedkoper dan conrad ...
Je moet wel op de naam komen :?:

Ik wil eerst de schakeling in LTSpice simuleren. De HF10 draait op 100 volt meer dan de MengYue Mini. Is wel van invloed op de weerstanden, dacht ik zo.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bij BACO is (vaak?) iets,zoals hier,niet op voorraad :(
Hier http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... egend.html kun je ook wel wat vinden.
Was het verschil in spanning met de HF10 betreft,gewoon de anode- en kathode-weerstanden laten die er in zitten.
Anne
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Mijn ervaring met Tubetown is dat ze eigenlijk altijd alles in voorraad hebben en dat je het met twee of drie dagen in huis hebt, en porto is vaak goedkoper dan dat je in nederland besteld. Spul wat ze leveren is van goede kwaliteit (vind ik zelf) Ik gebruik regelmatig in mijn buizen versterkers hun Xicon koppel C's, die zijn goedkoop en goed, de JJ elco's trouwens ook. Het lijkt een zaak te zijn die specifiek gitaar versterker spullen levert maar ze leveren ook wel veel Hi-Fi geschikt spul. Ik heb er ook mijn JJ 2A3-40 buizen gekocht terwijl die niet in hun prijslijst staan, gewoon even gevraagd, ze leverden ook nog tegen een niet verkeerde prijs vergeleken met wat ik in nederland moest betalen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dalojan schreef:
Mijn ervaring met Tubetown is dat ze eigenlijk altijd alles in voorraad hebben en dat je het met twee of drie dagen in huis hebt, en porto is vaak goedkoper dan dat je in nederland besteld. Spul wat ze leveren is van goede kwaliteit (vind ik zelf) Ik gebruik regelmatig in mijn buizen versterkers hun Xicon koppel C's, die zijn goedkoop en goed, de JJ elco's trouwens ook. Het lijkt een zaak te zijn die specifiek gitaar versterker spullen levert maar ze leveren ook wel veel Hi-Fi geschikt spul. Ik heb er ook mijn JJ 2A3-40 buizen gekocht terwijl die niet in hun prijslijst staan, gewoon even gevraagd, ze leverden ook nog tegen een niet verkeerde prijs vergeleken met wat ik in nederland moest betalen.
Dat is het ook mijn ervaring. Alleen kan het soms even duren voor je spullen er zijn.
TheoK

Bericht door TheoK »

Als ik wat bij Tube-town bestel dan mail ik eerst even om te vragen of het op voorraad is.
Altijd binnen 2 uur antwoord terug gehad.
De bestelling heb ik tot nu toe altijd binnen 2 werkdagen mogen ontvangen.
Absolute goeie service vind ik.
Fredvandam

Tot 10 kg 8 Euro verzendkosten naar Nederland. Als je wat meer besteld, is dat goed te doen.
Plaats reactie