Naden in MDF plamuren ?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

fietserik

Re: Naden in MDF plamuren ?

Bericht door fietserik »

rikpost schreef:
Er is geen plamuur waarbij de naden definitief wegblijven ,je zit nu eenmaal met verschillende delen en matarialen op elkaar.
Uiteindelijk ga je het altijd zien.
Enige remedie is de gehele speaker voorzien van een laagje glasvezel.
Of wanneer het anders mag granollen met een fijn structuurtje met elastische latex :mrgreen:
Niet helemaal mee eens. Er zijn verschillende plamuren in de handel die na uitharding enigsinds flexibel/samendrukbaar blijven. Finaxa heeft bijvoorbeeld een zwarte polyester putty in het gamma onder de naam Gapol die specifiek hiervoor ontwikkeld is. Zelf mooie resultaten mee geboekt. Maar ook ik wacht op de eerste betaalbare 3D printer waarmee een speakerkast geprint kan worden die me uren en uren stofhappen en schuren bespaart.

Nu zelf bezig met de bouw van een 2 x 1000 subwoofer zoals de NEXO RS 15. Daar hoeft geen plamuur op, die is vanzelf al knap.

Succes!
Coinman63

Bericht door Coinman63 »

Ik zou dat afwerken met glasvezel wel eens willen proberen. Ik heb gezocht naar een tutorial, maar kan alleen iets vinden over het maken van subwooferkasten in de auto. Heeft iemand ervaring met het bekleden met glasvezel en kan me wat tips geven?
rikpost

Bericht door rikpost »

Coinman63 schreef:
Ik zou dat afwerken met glasvezel wel eens willen proberen. Ik heb gezocht naar een tutorial, maar kan alleen iets vinden over het maken van subwooferkasten in de auto. Heeft iemand ervaring met het bekleden met glasvezel en kan me wat tips geven?
Ja ik ! :mrgreen:
Mijn luidsprekers op de avatar zijn ook met glasvezel bekleed .
Maak op de naad een flinke v groef met de boven frees vul deze op met polyester plamuur .
Of beter nog met polyester hars met glasvezel snippers.
Dan vervolgens met minimaal 3 mm dik polyester afwerken.
De zwaarste mat die je kunt krijgen brengt per laag een mm op.
en daarna lekker schuren ](*,)
Ik heb ze in 2006 gebouwd en nog geen naadje of overgang te zien.
mijn nieuw gebouwde luidsprekers heb ik dunner gedaan met een geweven mat en daar zie je het dus wel.
richard

Bericht door richard »

Coinman63 schreef:
Voor het werken met glasvezel en epoxy in combinatie met multiplex moet je in de botenbouw zijn. Daar moet het ook sterk, vormvast en strak zijn.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

youtube stikt van de tutorials......van wat je ook zoekt....., galsvezel, epoxy, carbon, aquadipping you name it.
Plaats reactie