Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb daar wel verslagen over gelezen, en dan deed de Weiss, als ik het goed schrijf, het bijv. wel goed maar een heel stel anderen (Pro) vielen aardig door de mand.
Zo lang ik in ieder geval, het betere of geremasterde hier kan draaien, vind ik het goed. :sure:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

ik heb van The Colour of Spring 3 versies, vinyl, CD, en SACD. die laatste draai ik nooit omdat de remaster er extra hoog in gedaan heeft waardoor het gewoon niet prettig meer luistert. dus ja, voor SACD wordt zeker andere masters gebruikt dan voor de CD
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Alle labels die Hires materiaal uitbrengen zullen het 1 of ander aan de master kloojen, je moet toch ergens het prijsverschil waarmaken? :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Maar aan de andere kant, als al veel materiaal al door dit soort masteringsoftware gehaald wordt, vraag ik me af of je dan nog verschil hoort tussen cd of hires.....

http://www.apogeedigital.com/products/uv22hr.php
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door scanspeakman »

John P schreef:
Met droefenis nemen wij kennis van het ter ziele gaan van de squeezebox apparaten. :evil:
Doodzonde :-s ; luister er nog dagelijk met plezier naar. Zeker met een losse dac ongeevenaarde prijs/kwaliteit-verhouding...

Scanspeakman
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door FR_Aad »

Een Apple Airport Express in combinatie met een iPhone/iPod bediening kan een alternatief zijn. (niet helemaal want je hebt iTunes als server nodig :( )
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door BertDB »

ds23man schreef:
Wat je nu noemt is Sonos, Linux en apps ( gratis) die kunnen draaien op pc, Iphone of android. Maar Sonos heeft ook een dedicated controler
De dedicated controller is er meen ik een tijdje geleden uit gegaan :wink:
Maar ik vind het werkelijk een genot om te bedienen met m'n iPad !

Maar om even in te haken op de discussie.
Probleem met de Squeezebox is, zoals al eerder vernoemd, dat het een server ergens moet draaien om je muziek te streamen.
Met een grote muziekcollectie gaat dat al heel snel wegen op de snelheid van het apparaat.
Squeezeboxserver op een desktop draaien gaat prima, maar op een NAS vraagt het best wel veel, en dat merk je ook bij grotere collecties.
Ik denk dat dit deels de dooddoener geweest is van SB. Nevertheless waren het prima apparaten waar ikzelf, voor m'n Sonos, ook met plezier muziek doorstuurde 8)

Een iTunes server draait nog vrij makkelijk op de meeste nassen (waar het vaak al ingebakken zit in de firmware, denk maar aan Qnap en Synology).
Met een Airport express kan je dan (digitaal zelfs) prima uit de voeten. Heb er echter zelf geen ervaring mee.

De Pioneer N30 die Jeroen aanhaalt lijkt ook een prima apparaat, maar met een prijs gelijk aan die van de Sonos Connect zou bij mij de keuze toch snel gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Laatst gewijzigd door hannesie op wo 12 sep 2012, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door BertDB »

met z'n prijskaartje van 600€ vind ik dat toch wel aan de dure kant..
Ok, hij doet hires, maar buiten dat is het een dure Sonos-kloon :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ray5150 »

Als ik zoveel geld te besteden had, kocht ik wel een tape-streamer ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door knuisje »

Een cd speler streamt ook bits. :lol:
Dat was zelfs ooit een marketingterm van Philips.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ray5150 »

Ik bedoel dus zo'n soort streamer !
Drieling.jpg
Laat dat duidelijk zijn... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

ray5150 schreef:
Ik bedoel dus zo'n soort streamer !
Drieling.jpg
Laat dat duidelijk zijn... :mrgreen:
Kan je daar ook de radiozenders op ontvangen............?? :D :D =; :hide:
Waarschijnlijk dan de verkeerde. :rofl:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door knuisje »

Ook taperecorders werden in het begin van het computertijdperk gebruikt om bits op te slaan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Marp »

ray5150 schreef:
Ik bedoel dus zo'n soort streamer !
Drieling.jpg
Laat dat duidelijk zijn... :mrgreen:
Jammer hoor, anders had ik nog wel een z.g.a.n. HP SureStore 2000 voor je. Preciés snel genoeg om 44.1 kHz PCM audio realtime te kunnen afspelen, of met lossless compressie misschien zelfs wel 96 kHz! Destijds bedoeld voor professionele backups, maar ik beschreef slechts 40 DAT-tapes met data-CD's. Daar stopte ik alweer mee toen een grote doos CD-Recordables nog maar f 1.000,- kostte. Het beestje is dus nog goed voor jááááááren speelplezier. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

"De dedicated controller is er meen ik een tijdje geleden uit gegaan
Maar ik vind het werkelijk een genot om te bedienen met m'n iPad !"

De CR200 gaat er inderdaad uit, maar is nog wel verkrijgbaar. Zelf vindt ik het een beetje dom van Sonos, want door het gebruik van apps op andere apparaten ben je verplicht om ook een wifi netwerk te hebben. De CR200 maakt verbinding met het eigen draadloze net van Sonos. Ik heb hier geen wifi maar een volledig bekabeld gigabit netwerk door het huis.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

BertDB schreef:
met z'n prijskaartje van 600€ vind ik dat toch wel aan de dure kant..
Ok, hij doet hires, maar buiten dat is het een dure Sonos-kloon :mrgreen:
Inderdaad zeer duur, niet draadloos maar via stopcontact of ethernet. En je hebt weer een wifi netwerk nodig voor je controler app.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Inderdaad zeer duur, niet draadloos maar via stopcontact of ethernet. En je hebt weer een wifi netwerk nodig voor je controller app.
Dus, gaan we hem zelf maken.............?? :D
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
ds23man schreef:
Inderdaad zeer duur, niet draadloos maar via stopcontact of ethernet. En je hebt weer een wifi netwerk nodig voor je controller app.
Dus, gaan we hem zelf maken.............?? :D
Of je sloopt gewoon een Sonos, voeding en DAC upgraden. En spelen met die hap. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

cobaltjeh schreef:
hannesie schreef:
ds23man schreef:
Inderdaad zeer duur, niet draadloos maar via stopcontact of ethernet. En je hebt weer een wifi netwerk nodig voor je controller app.
Dus, gaan we hem zelf maken.............?? :D
Of je sloopt gewoon een Sonos, voeding en DAC upgraden. En spelen met die hap. :mrgreen:
De Sonos heeft een digitale uitgang hoor!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
ds23man schreef:
Inderdaad zeer duur, niet draadloos maar via stopcontact of ethernet. En je hebt weer een wifi netwerk nodig voor je controller app.
Dus, gaan we hem zelf maken.............?? :D
Ikke niet, tegen de tijd dat we wat betrouwbaars in elkaar geknutseld hebben is het al weer achterhaald.

Overigens is Bryan (linuxworks, zie link amb forum) al tot de conclusie gekomen dat de Pi gemeenschap nog heel wat werk moet verzetten........
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

ds23man schreef:
Overigens zijn er al mensen die met de Pi als streamer aan het klooien zijn:http://www.amb.org/forum/raspberrry-pi-t1619-30.html
De stand van zaken is daar eigenlijk dat er genoeg freeware bestaat rond MPD (Music Player Demon). Het verbinden een USB-audiocard is nog moeizaam op driverniveau. Er zijn al werkende systemen maar die zijn nog niet stabiel. Ik heb nog niemand gehoord die de RPI via hdmi met een AV-receiver getest heeft op geluidskwaliteit. Er zijn ook mensen die het I2S signaal van de RPI aftappen, er zijn echter vragen over de kwaliteit van het I2S signaal op het bordje.
De uitdaging zit voornamelijk in het produceren van een goed spdif signaal. Mischien is deze kaart een aankopingspunt, deze kan echter geen hires. Maar goed, er is dus wel kennis nodig over het maken van drivers in linux. Als er gegadigden zijn mogen zij de hand opsteken, ik moet eerst een vierjarige cursus volgen denk ik.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door cobaltjeh »

ds23man schreef:
Ikke niet, tegen de tijd dat we wat betrouwbaars in elkaar geknutseld hebben is het al weer achterhaald.
Daar zeg je misschien nog wel het belangrijkste, techniek gaat zo snel. Daarnaast zijn dit soort projecten te hoog gegrepen voor een forum zoals dit. Uiteindelijk valt het toch stil.
Daarnaast wil ik een plug en play apparaat zoals de Sonos, en geen hobby plug en pray ding. :rofl:

Spendeer die tijd liever aan klooien met speakers.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

En het vervolg,
http://www.amb.org/forum/raspberry-pi-l ... t1970.html. :mrgreen:

En het USB streamertje van MiniDsp heb ik al aan de praat met een SP/Dif uitgang, kan zo naar een DAC.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Ik blijf gewoon rustig van de zijlijn kijken of Bryan de zaak voor elkaar weet te krijgen. Hij is geen domme jonge op Linux gebied, het is zijn werk namelijk......
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”