Anne
Voorversterker voor LM4780 versterker Knuisje
Moderator: Beheerdersteam
- ronnydepony
Re: Voorversterker voor LM4780 versterker Knuisje
Bedankt Anne,
Ga ik verder met jouw schemaatje
Mvg,
Ronny
Ga ik verder met jouw schemaatje
Mvg,
Ronny
Wat is de ratio achter jouw manier van schakelen Anne? Is dit speciaal voor bronnen met een uitgangsweerstand van 100K of zo?
Vlak bij iedere op-amp hoort er een 100nF van V+ naar massa en van V- naar massa en niet anders.
- ronnydepony
Dus wat mijn vorig schemaatje toch OK ?
Mvg,
Ronny
Mvg,
Ronny
Psies, dat was goed. Begrijp ook niet waarom Anne er weer een andere (eigen) draai aan geeft.ronnydepony schreef:Dus wat mijn vorig schemaatje toch OK ?
Mvg,
Ronny
- ronnydepony
OK, ga ik dan maar weer verder met mijn schemaatje
Mvg,
Ronny
Mvg,
Ronny
He ja, die 100k in,ik kom nog uit de tijd van de "kristal-pu"
.
Wat die ontkoppel C's betreft,de massa is zo behoorlijk ontkoppeld zodat een C over de voeding wel zal volstaan.Per slot hebben die dingen een behoorlijke CMRR ,dus waar die massa precies uithangt zal ze een zorg zijn.En mij ook
.
Anne
Wat die ontkoppel C's betreft,de massa is zo behoorlijk ontkoppeld zodat een C over de voeding wel zal volstaan.Per slot hebben die dingen een behoorlijke CMRR ,dus waar die massa precies uithangt zal ze een zorg zijn.En mij ook
Anne
- ronnydepony
Zal beide toepassingen eens bekijken.
Heb nu nog 2 draadbruggen nodig en bij het schema van Anne misschien geen meer.
Mvg,
Ronny
Heb nu nog 2 draadbruggen nodig en bij het schema van Anne misschien geen meer.
Mvg,
Ronny
En het buizentijdperkAh!buis schreef:He ja, die 100k in,ik kom nog uit de tijd van de "kristal-pu"![]()
Wat die ontkoppel C's betreft,de massa is zo behoorlijk ontkoppeld zodat een C over de voeding wel zal volstaan.Per slot hebben die dingen een behoorlijke CMRR ,dus waar die massa precies uithangt zal ze een zorg zijn.En mij ook.
Anne
Wat je zelf klooit is natuurlijk je eigen zaak Anne. Maar laat het niet een ander doen, alleen om je gelijk te willen halen, daar lijkt het nu een beetje op. Het is gewoon standaard handboek soldaat om de voeding van op-amps te ontkoppelen naar massa vlak bij de op-amps. Heeft niets met CMRR te maken maar met HF ontkoppeling om HF oscilleren tegen te gaan.
@Ronny
Je maakt toch een dubbelzijdige print? Enkelzijdig is niet goedkoper of ga je zelf etsen?
- ronnydepony
Als ik een dubbelzijdige print maak, leg ik dan alles dat met massa te maken heeft aan de bovenkant ?
Heb namelijk tot nu toe enkel enkelzijdige gemaakt.
En ik zou de print latan ontwikkelen, niet zelf etsen.
Mvg,
Ronny
Heb namelijk tot nu toe enkel enkelzijdige gemaakt.
En ik zou de print latan ontwikkelen, niet zelf etsen.
Mvg,
Ronny
Dat is wel het handigste en het meest gebruikelijke. Je legt dan een zo goed mogelijk aaneengesloten aardvlak waar je alles op aardt. Maakt het leven gelijk een stuk makkelijker en signaaltechnisch ook beter.ronnydepony schreef:Als ik een dubbelzijdige print maak, leg ik dan alles dat met massa te maken heeft aan de bovenkant ?
- ronnydepony
-
ds23man
- Ook commercieel actief
+1Pjotr schreef:
Wat is de ratio achter jouw manier van schakelen Anne? Is dit speciaal voor bronnen met een uitgangsweerstand van 100K of zo?
Vlak bij iedere op-amp hoort er een 100nF van V+ naar massa en van V- naar massa en niet anders.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En als je helemaal over de top wil gaan pas je bij elke opamp 2x 10u naar massa toeronnydepony schreef:Dus wat mijn vorig schemaatje toch OK ?
Mvg,
Ronny
Lees en huiver: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1583574
Waar Anne trouwens weer een andere (overigens de goede) mening is toegedaan
Waar Anne trouwens weer een andere (overigens de goede) mening is toegedaan
Ah!buis schreef:Zoiets dus en zorgen dat dingen die aan de +in uit de buurt van het uit-circuit blijven.
Anne
- ronnydepony
even een tussendoortje, alles is nu nog zonder massa.
afmetingen printje is nu ongeveer 9 cm op 4.5 cm
Mvg,
Ronny
afmetingen printje is nu ongeveer 9 cm op 4.5 cm
Mvg,
Ronny
Dat voorbeeld van een tijdje terug ging over een voorversterker met kleine signalen,dan kun je niet goed genoeg ontkoppelen.Hier gaat 't om iets in de orde van 500mV.
Kijk 's naar schakelingen met maar een voeding.Gewoon een C van de + naar de -,is dan massa.Om de ingangen te polariseren zit er meestal een spanningsdeler met één C naar massa,niet ook nog een naar de+ ,de - is meestal de referentie.
Met twee voedingen is geen van twee de referentie,dat is de massa.Zolang die referentie ver genoeg van de voedingsspanningen blijft gaat alles goed.Hoeveel van het verschuiven van de referentie(massa) doordringt in de uitgang hangt af van de opa,de CMRR.
Anne
Zie net nieuwe printjes,even bewonderen
Kijk 's naar schakelingen met maar een voeding.Gewoon een C van de + naar de -,is dan massa.Om de ingangen te polariseren zit er meestal een spanningsdeler met één C naar massa,niet ook nog een naar de+ ,de - is meestal de referentie.
Met twee voedingen is geen van twee de referentie,dat is de massa.Zolang die referentie ver genoeg van de voedingsspanningen blijft gaat alles goed.Hoeveel van het verschuiven van de referentie(massa) doordringt in de uitgang hangt af van de opa,de CMRR.
Anne
Zie net nieuwe printjes,even bewonderen
- ronnydepony
Gaat de goede kant op
Zou alleen wel iets meer ruimte nemen en alle weerstanden 7,5mm (of 0,3") steek maken.. Printjes bij iteadstudio kosten tot 10cm x 10 cm toch allemaal hetzelfde.
Zou alleen wel iets meer ruimte nemen en alle weerstanden 7,5mm (of 0,3") steek maken.. Printjes bij iteadstudio kosten tot 10cm x 10 cm toch allemaal hetzelfde.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ziet er strak uit! Ik neem aan dat je Molex KK connectoren gaat gebruiken i.p.v. die rare dingen die er nu opzitten?
Er is nog iets wat ik anders zou doen.De C aan de uitgang houdt eigenlijk niks tegen,zit praktisch geen gelijkspanning.
Maar wat er binnenkomt weet je niet,beter daar de evt.gelijkspanning tegenhouden.Met een lekweerstand erbij.
Wil niet zeggen dat de C aan de Uit kwaad kan.
Anne
Maar wat er binnenkomt weet je niet,beter daar de evt.gelijkspanning tegenhouden.Met een lekweerstand erbij.
Wil niet zeggen dat de C aan de Uit kwaad kan.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 22 jul 2012, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- ronnydepony
Dank U
De weerstanden zijn nu op een tweetal na reeds 7 mm in grid.
Dit zijn ook al Molex connectoren 57... serie.
Zal die KK's eens bekijken.
Zal wel voor vanavond zijn nu.
Mvg,
Ronny
De weerstanden zijn nu op een tweetal na reeds 7 mm in grid.
Dit zijn ook al Molex connectoren 57... serie.
Zal die KK's eens bekijken.
Zal wel voor vanavond zijn nu.
Mvg,
Ronny
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Molex KK is wat Hypex toepast op de ucd modules en Knuisje op zijn dac board.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zit me net te bedenken dat Cirrus blijkbaar ook dezelfde denkfout maakt met ontkoppel c's. In de datasheet van de CS3318 volumeregelchip staan over de + en - voedingslijnen 1x 100nf en 1x 10uf....... Heb ik zo blind overgenomen in mijn schema, gelukkig nog niet definitief!