Variable Highpass filtertje - Help!

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ray5150

Re: Variable Highpass filtertje - Help!

Bericht door ray5150 »

Vinculum schreef:
Hoe groot is eurokaart? En hou je wel het 24dB Linkwitz schema aan? En wat is Mundorf SGO,

@ds23man
Wel als het in een andere kast moet.
Een eurokaart meet 10 x 16 centimeter. is een soort standaard afmeting.
En een Mundorf Silver Gold Oil is een hele dure en (soms) grote condensator...

Ik teken dan gewoon het hele project 9 van Rod Elliott na, inclusief voeding en een rij printheaders om de de kantelpunten te kunnen omschakelen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Vinculum schreef:
Hoe groot is eurokaart? En hou je wel het 24dB Linkwitz schema aan? En wat is Mundorf SGO,

@ds23man
Wel als het in een andere kast moet.
Een eurokaart meet 10 x 16 centimeter. is een soort standaard afmeting.
En een Mundorf Silver Gold Oil is een hele dure en (soms) grote condensator...

Ik teken dan gewoon het hele project 9 van Rod Elliott na, inclusief voeding en een rij printheaders om de de kantelpunten te kunnen omschakelen.

Heb je daar wel tijd voor? :twisted:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik word een beetje moe van jouw gezeur... :-&
Heb je mischien ook nog inhoudelijk iets in te brengen ?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

ds23man schreef:
Ik zou me niet teveel doodstaren op de condensatoren, Wimaatjes zijn prima! Denk niet dat je in een a/b vergelijking een verschil hoort met andere C's.
Helemaal mee eens.
Is onzinnig om daar peperduur (en vooral groot) spul in te gooien.
Wima's of MKTjes werken daar prima.

Nadeel blijft alleen tolerantie van condensatoren, die verschillen zo 5-10%.
Wordt dus wel een beetje matchen.
Verschil van 10Hz is dan vrij lastig samen te stellen.

Vinculum, hoe ga je de subwoofers filteren?
Met een 2e orde filter of 4e orde?

Overigens bestaat een 4e orde LR filter uit twee 2e orde Butterworth filters, dus je zou evt nog kunnen switchen.

edit:
Aan de andere kant heb je maar rond de 100-220nF nodig.
Zo groot (en duur) zijn die nu ook weer niet :wink:
Laatst gewijzigd door b_force op zo 15 jul 2012, 20:42, 4 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Ik word een beetje moe van jouw gezeur... :-&
Heb je mischien ook nog inhoudelijk iets in te brengen ?

ds23man schreef:
Ik zou me niet teveel doodstaren op de condensatoren, Wimaatjes zijn prima! Denk niet dat je in een a/b vergelijking een verschil hoort met andere C's.

Helemaal mee eens.
Is onzinnig om daar peperduur spul in te gooien.
Wima's of MKTjes werken daar prima.

:sure:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

@Vinculum

Zou je kunnen vertellen wat je eigenlijk met alleen high pass filters wil gaan doen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

@Vinculum, die panasonics die ik voorstelde en verkrijgbaar zijn bij Farnell zijn 3% nauwkeurig.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

@Jeroen_D
Die panasonicjes gaan maar tot 47u en ik heb 100u nodig. Ik heb nu ook een cap meter gekocht dus mijn plan was om 20 van die wima's te bestellen en ze dan te matchen tot 1% ofzo.

@ds23man
Ik heb een highpass nodig om te zorgen dat mijn kleine monitor woofertjes niet onnodig mee gaan klapperen op de frequenties die voor de sub zijn.

@B_force
In de huidige setup vallen zowel de subs als de monitoren af met 24dB Linkwitz. Dit klinkt prima en zorgt gewoon voor een mooie snelle afval, vooral voor die monitoren om bovengenoemde reden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geen 47u maar 47n. Is wel even belangrijk!

Daarnaast, je hebt helemaal geen 100nF nodig. Oftewel je gebruikt grotere weerstanden of je zet er twee van 47nF parallel. N.B. het zijn hele goede condensators van nog geen euro per stuk.

Voor de formule voor de kantelfrequentie van 4de orde Linkwitz Riley in het getoonde schema op de vorige pagina:
f = 1/(2*π*C*Ѵ2*R)

Voorbeeld: R = 22kOhm en C = 47nF geeft f = 109Hz.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Vinculum schreef:
Wat is de beste opamp om te gebruiken? Ik hoor NE5532, LME49720, OPA2134 en LM4562. Is er verschil?
Noem een LM4562, LME49720 of LME9860, en je praat over één en dezelfde chip. :)

Zowel de NE5532, OPA2134 als LM4562 heb ik in HKDAC's gebruikt. Met de NE5532 klinkt de DAC net wat vlakker en zijn de onderste octaven iets minder duidelijk aanwezig als met de andere twee. Waar de laagweergave met de OPA wat warmer klinkt, krijgt deze met de LM meer definitie. Met die laatste komen bij deze DAC ook de ruimtelijke informatie en transparantie bijzonder goed tot uiting, welke vaak als opvallendste argumenten worden genoemd waar men deze DAC boven een andere verkiest.

Besef echter dat dit geen algemene conclusies zijn m.b.t. de opamps, maar dat het wellicht sterk samenhangt met de schakeling waarin deze worden toegepast. Vaak gaat het om een combinatie van factoren. Wel denk ik dat je met dit trio de meest voor de hand liggende opamps voor je filter noemde, en dat je met alledrie tot uitstekende resultaten kan komen. Een mogelijkheid is dat je een handjevol NE's van 0,35 bestelt, om je schakeling operationeel te maken, en 2 OPA's + 2 LM(E)'s om op je gemak uit te vinden of een van de twee je in jouw situatie beter bevalt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Waarmee filter je je subs dan?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

@Jeroen_D
Ok goed argument. Dan zou ik even alles moeten herberekenen. Ik vind het grote nadeel dat het bij Farnell is. Moet ik weer minstens 50 euro bestellen of via iemand anders doen. Heb daar zo'n hekel aan. Wat is beter? Panasonics van 3% á 1 euro of Wima's á 0,55 euro maar matchen naar 1 a 2%.....

@Marp
Het zal ook een kwestie van smaak zijn en een combi met de rest. Voor de bedragen die je neertelt van die opamps en het feit dat ze uitwisselbaar zijn kun je nog wat experimenteren. Ik denk dat ik een stel OPA2134 doe en LM4562 om mee te spelen.

@ds23man
Dat is een miniDSP. En ja ik weet dat dit raar klinkt maar ik wil zoveel mogelijk een standaard stereo setup met zo min mogelijk in het pad van de monitors. Dadelijk is het alleen DAC, actief filter, speakers. Daarom wil ik ook alleen highpass en zo eenvoudig mogelijk.
De subs daarentegen hebben natuurlijk wat meer correctie nodig (room equalisation) en wat meer filtervrijheid. Vandaar de DSP. Dat er een extra ADC/DAC conversie nodig is, is bij een sub niet zo erg.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Vinculum schreef:
@Jeroen_D
Ok goed argument. Dan zou ik even alles moeten herberekenen. Ik vind het grote nadeel dat het bij Farnell is. Moet ik weer minstens 50 euro bestellen of via iemand anders doen. Heb daar zo'n hekel aan. Wat is beter? Panasonics van 3% á 1 euro of Wima's á 0,55 euro maar matchen naar 1 a 2%.....
Als ik ervan uitga dat je ook een ringkerntrafo(tje) nodig hebt, en een kastje, chassisdelen, IC's en dergelijke, dan kom je wel aardig aan de 50 euro ?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

ray5150 schreef:
Als ik ervan uitga dat je ook een ringkerntrafo(tje) nodig hebt, en een kastje, chassisdelen, IC's en dergelijke, dan kom je wel aardig aan de 50 euro ?
Nee, want een kast en chassisdelen heb ik al. Dit filter komt in een bestaande kast dus dat is er allemaal al. Trafo wel. Maar goed, ik kijk HJ wel weer eens lief aan. Ging de vorige keer ook prima. Ik ga wel opnieuw rekenen met de 47nF van Panasonic.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nog een alternatief voor je gevonden, scheelt weer rekenen en gemakkelijk bestellen bij Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5013 ... Detail=005

5% nauwkeurig, moet te doen zijn als je er teveel koopt en selecteert.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kan dat niet wat kleiner, Jeroen ? anders word het het wel wat erg vol op de PCB... :(
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Pfff pak gewoon die wima's jongens. Als het dan toch een universele print gaat worden dan moet je ook wat universele conponenten gebruiken. Wil je afwijken dan zul je de caps zelf moeten inhacken vind ik.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zal er wel rekening mee houden, en een mogelijkheid maken om meerdere steekmaten erin te zetten.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

@Vinculum

Hou je wel rekening met de latency van de minidsp??? Volgens mij gaat dit niet goed komen, je subs krijgen een vertraagd signaal t.o.v. de monitors! Daardoor klopt er geen bal meer van het fasereine scheidingspunt volgens Linkwitz!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klopt, elke DSP geeft vertraging en negatieve delay instellen gaat niet. Komt nog bij dat de subs vaak verder van de luisteraar afstaan en het nog erger wordt. Je kunt wel analoge delay's aan je highpass filter toevoegen, als je niet erg vindt dat het nog ingewikkelder wordt.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Zucht... Het word altijd ingewikkelder blijkbaar. :(
Ok, hoe maak je zo'n analoge delay dan? En hoeveel is de latency van de dsp?
En is dit nog van invloed op de sound?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Analoge delays zijn zeer slecht!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
@Vinculum

Hou je wel rekening met de latency van de minidsp??? Volgens mij gaat dit niet goed komen, je subs krijgen een vertraagd signaal t.o.v. de monitors! Daardoor klopt er geen bal meer van het fasereine scheidingspunt volgens Linkwitz!
Ho, ho,

De meest gangbare DSP implementaties werken met IIR filters en de latency daarvan is hooguit 1 sample tijd. Het uiteindelijk filter delay is niet veel meer dan een analoge implementatie. Verdere digitale stappen zoals AD/DA omzetting zullen er nog wat samples delay aan toevoegen maar toch niet veel. Of je dat op lage frequenties echt gaat merken..................?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dat vroeg ik me dus ook al af. Het lijkt me toch niet dat er op <100hz iets van te horen is. Ik hoor ook geen verschil of mijn subs nu voor of achter mijn monitors staan. Ik denk dat we hier met mieren fornicatie bezig zijn. Als we dan toch die kant op gaan: De kabels naar mijn sub zijn aanzienlijk korter en bij de monitoren zit er nog een passief filter tussen. Denk dat door deze 2 dingen het verschil al verminderd is. :sure:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat klopt ja, zolang de frequenties niet te hoog zijn valt het wel mee. Desnoods maak je de helling van het laagdoorlaatfilter voor de subs slechts 3de orde zodat wat extra fasedraaiing door afstandsverschil resulteert in een totaal wat overeenkomt met de fasedraaiing van 4de orde.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”