SPH-165 KE ( of een tip )

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Heb eens gezocht naar een prijs en ben hem al op een paar duitse websites voor 49€ tegengekomen. Dus ik schat dat hij hier ietsje duurder zal zijn maar nog altijd een zeer mooi prijsje als je ziet hoe hij gemaakt is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bedankt voor dat kopietje van HH. Overigens wel merkwaardig dat ze (redelijk) anders zijn dan op de monacor-site staan vermeld. Hebben je heel toevallig zelf ook nog metingen gedaan? Anyway, ik ben blij met het kopietje: ik heb namelijk net 4 SPH-165KEP's aangeschaft.

Jan
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Bedankt voor dat kopietje van HH. Overigens wel merkwaardig dat ze (redelijk) anders zijn dan op de monacor-site staan vermeld. Hebben je heel toevallig zelf ook nog metingen gedaan? Anyway, ik ben blij met het kopietje: ik heb namelijk net 4 SPH-165KEP's aangeschaft.

Jan
4 165's en 2 mooie tweeters wat voor moois ga je daar van maken
Jan

PS jij doet geloof iets met buizenbakken of heb ik dat mis??

Dit met het oog op mijn project met de Fostex spaekers...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou, in eerste instantie wordt het eens proberen met een MTM opstelling (vandaar 4 x 165) Een en ander zal actief worden aangestuurd met 2 Aleph 5's van Pass Labs (zelfbouw) Ik doe overigens niets met buizen. Ik heb mij een tijd geleden eens laten voorlichten door iemand die mij het verschil kon laten horen tussen een goede buizen en een goede transistor versterker. Laat ik eerst even over zijn installatie zeggen dat het het beste is wat ik ooit heb gehoord. En die versterkers? Er was geen verschil te horen. Het waren beide sublime versterkers (ook beide eigen ontwerp zelfbouw). Zodoende voor transistor gekozen omdat ik dat toch makkelijker vind om te bouwen. Ik ben dus op dit moment bezig om de tweede set Alephs te bouwen.

Terug naar de luidsprekers: uiteindelijk is het de bedoeling om ook actief het onderste laag eraan toe te voegen. Ik heb nog geen ideeen over welke woofer ik daarvoor ga gebruiken. De versterker voor het laag wordt zeer waarschijnlijk een van de nieuwe Hypex modules)
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Leeuwarden schreef:
Bedankt voor dat kopietje van HH. Overigens wel merkwaardig dat ze (redelijk) anders zijn dan op de monacor-site staan vermeld. Hebben je heel toevallig zelf ook nog metingen gedaan? Anyway, ik ben blij met het kopietje: ik heb namelijk net 4 SPH-165KEP's aangeschaft.

Jan
We hebben zelf nog geen metingen gedaan maar ik heb hem wel al horen zeggen dat hij dat misschien toch eens ging doen. Het feit is gewoon dat die sph-165 kep een makkelijke luidspreker is om mee te werken, er zitten geen onaardige verassingen in het frequentieverloop die je bv bij de nieuwe alu cones tegenkomt. Dit maakt dat de filter niet uit veel componenten hoeft te bestaan en je kan eveneens, voor dezelfde prijs, hogere kwaliteitsonderdelen gebruiken.

Ik ben eens bezig geweest met autocad om wat kastjes te tekenen. Het is uiteindelijk mijn bedoeling dat woofer en tweeter ingefreesd worden. Bij de tweeter is dit niet echt een probleem maar de woofer heeft wel een eigenaardige vorm. Hoe kan ik deze tekenen (combinatie van cirkels oid)?

Misschien dat je hier nog iets mee aankan, dit heb ik ooit gevonden tijdens mijn zoektochten via google : leopard
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Bedankt (wederom!) voor dat stukje over de Leopard. Ik had het wel eens gezien maar was het weer vergeten omdat ik in eerste instantie niet MTM wilde. Ik durf het trouwens haast niet te vragen maar heb je toevallig ook een kopietje die in de K&T heeft gestaan van de SPH165KEP (was 2001 geloof ik). Is misschien leuk om eens te vergelijken.

Infrezen is lastig denk ik. Het gaat alleen met een mal of je legt de speaker op zijn kop op een plaatje hout dat dezelfde dikte heeft als de infrezing. Dat plak je op de baffle en klaar is Kees...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik moet eens zoeken, maar ik had ergens (vergeten te bookmarken of bookmark staat op ander systeem) gezien een relatief eenvoudige manier om van elke vorm een frees-sjabloon te maken. misschien dat iemand anders de link nog wel heeft?
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Leeuwarden schreef:
Bedankt (wederom!) voor dat stukje over de Leopard. Ik had het wel eens gezien maar was het weer vergeten omdat ik in eerste instantie niet MTM wilde. Ik durf het trouwens haast niet te vragen maar heb je toevallig ook een kopietje die in de K&T heeft gestaan van de SPH165KEP (was 2001 geloof ik). Is misschien leuk om eens te vergelijken.

Infrezen is lastig denk ik. Het gaat alleen met een mal of je legt de speaker op zijn kop op een plaatje hout dat dezelfde dikte heeft als de infrezing. Dat plak je op de baffle en klaar is Kees...
Zoals ik al vermeld heb verdien ik niet de eer voor het inscannen van het HH artikel, dit heeft iemand anders gedaan. Hij vertelde me ook dat de sph 165 kep ooit getest was in de K+T maar dat nummer had hij niet direct liggen dus daar heb ik spijtig genoeg ook geen scan van (heb trouwens wel nog een scan van de sph 135 kep test liggen als iemand daarin geïnteresseerd is).
Ik zou die twee testen eigenlijk ook wel eens naast mekaar willen leggen. Misschien dat ik volgende week nog eens in de bib ga rondneuzen bij de tijdschriften, als ik hem vind scan ik hem zeker in.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

diyBylie schreef:
Zoals ik al vermeld heb verdien ik niet de eer voor het inscannen van het HH artikel, dit heeft iemand anders gedaan. Hij vertelde me ook dat de sph 165 kep ooit getest was in de K+T maar dat nummer had hij niet direct liggen dus daar heb ik spijtig genoeg ook geen scan van (heb trouwens wel nog een scan van de sph 135 kep test liggen als iemand daarin geïnteresseerd is).
Ik zou die twee testen eigenlijk ook wel eens naast mekaar willen leggen. Misschien dat ik volgende week nog eens in de bib ga rondneuzen bij de tijdschriften, als ik hem vind scan ik hem zeker in.
Heeft de bieb bij jou, exemplaren van HH / K&T liggen? ('t is al heel lang geleden dat ik in de bieb ben geweest :oops: )
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Ik weet niet of ze die hebben hoor maar ik heb toch al eens gezien dat ze de elektuur en nog een heleboel andere tijdschriften hadden. Dus wie weet :).
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Bedankt (wederom!) voor dat stukje over de Leopard. Ik had het wel eens gezien maar was het weer vergeten omdat ik in eerste instantie niet MTM wilde. Ik durf het trouwens haast niet te vragen maar heb je toevallig ook een kopietje die in de K&T heeft gestaan van de SPH165KEP (was 2001 geloof ik). Is misschien leuk om eens te vergelijken.

Infrezen is lastig denk ik. Het gaat alleen met een mal of je legt de speaker op zijn kop op een plaatje hout dat dezelfde dikte heeft als de infrezing. Dat plak je op de baffle en klaar is Kees...
Mooi die MTM Leopard mi zou het filter veel eenvoudiger kunnen
dus met minder meer.... moet je Klaas maar eens vragen.. :idea: :idea:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik was van plan om te filteren voor de eindversterker :-)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Ik was van plan om te filteren voor de eindversterker :-)
Ok was ik ff vergeten...
maar passief is er ook heel wat moois van te maken..
Had nog wat foto's willen posten van mijn eigen projectje..
Hoop ze deze week ff te kunnen beluisteren..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

weidok schreef:
Hoop ze deze week ff te kunnen beluisteren..
Spannend!
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Dit is nu echt weer iets typisch voor mij eh.

Zit ik mezelf hier al een hele tijd te overtuigen dat ik definitief de dd8-mk2 van Tony Gee zou gaan bouwen (eventueel in 24l versie, heb het ontwerp al half getekend).
En nu heb ik die sph-165 kep's weeral gehoord, wat kan kiezen toch moeilijk zijn :wink:.

Puur technisch gezien, welk ontwerp is dan eigenlijk superieur? Ik weet natuurlijk wel dat er heeel veel factoren meespelen in het gehele plaatje maar je moet toch ergens keuzes op maken.

Ik ga voor mezelf eventjes een paar dingen op een rijtje zetten in de hoop dat anderen hier eventueel wat toelichting bij kunnen geven.

dd8-mk2:
+ Het is al een uitgewerkt ontwerp, niet dat ik er iets op tegen zou hebben om zelf vanalles uit te zoeken hoor, maar volgens mij heb ik op dit moment de kennis en het meetmateriaal nog niet om filters te ontwerpen zoals Tony ze maakt. Ik mag al blij zijn dat ik een aantal mensen ken die me willen helpen met veel meer kennis van houtbewerking etc.
+ De metingen zien er op het eerste zicht mooi uit zonder enige tekenen van "nasty" resonanties die eigen zijn aan de alucones. Dit bewijst volgens mij dus dat het filterontwerp wel goed zit.
- Diezelfde filter is nogal een ingewikkelde zaak. Ik heb er dus ook een beetje schrik voor dat, als het uiteindelijk toch niet klinkt zoals ik gehoopt had, het voor mij niet echt makkelijk zou zijn om eventuele veranderingen hieraan door te voeren.

sph-165 kep:
+ Het frequentieverloop van deze ziet er vanzelf al heel mooi uit en lijkt mogelijkheden te geven tot een "less is more" filterontwerp. Ook heb ik deze al eens gehoord en het beviel me op het eerste gehoor wel :).
+ Ik kan eventueel terugvallen op het ontwerp van die kennis van mij. Echter zijn daar ook nog helemaal geen metingen van gemaakt dus wie weet kunnen er nog tal van verbeteringen in gemaakt worden.
- Het ontwerp zal ik zelf moeten maken. De kast berekenen etc zal niet zo"n groot probleem vormen. Het filter is echter een ander paar mouwen, ik heb hier bijna geen ervaring in en heb geen meetmateriaal. Op het gehoor ontwerpen zou nog te doen zijn bij een 2-weg maar ik denk dat je af en toe toch wel es zou willen weten of je goed bezig bent via een meting. (denk dat ik gek werd als ik "altijd" maar naar de luidspreker aan het luisteren was ipv naar de muziek :))

Hmm is een hele lap tekst geworden precies maar geeft wel redelijk goed de twijfels weer waar ik nog mee zit. Heb gewoon een beetje schrik om op het einde van de rit toch nog niet 100% tevreden te zijn (kan dit ooit :), 99% zou ook al mooi zijn). Enige commentaar is dus meer dan welkom, ik kan bijna beter mijn nick gaan veranderen in diyTwijfelaar heb ik zo het gevoel :).

Anyway thx.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik heb zelf twee 135-kep's in mijn center zitten (die nog niet helemaal af is)

Ik kan zeggen de het frequentieverkoop idd erg vlak is, en loopt door tot ongeveer 10 Khz. Ik heb ff geen duidelijke metingen bij de hand, maar zal er binnenkort nog wat maken. Ik heb wel nog een baffle step correctie nodig, maar dat mag de pret niet drukken :)

Enigste nadeel: rond de BR tuning komt er hoorbaar lucht lang de spleet van de phase plug bij hoge volumes. Bij echte muziek is dat niet storend, maar bij een sinus hoor je het duidelijk. Een echte ramp is het niet! Het schijnt een van de nadelen te zijn van een phaseplug...

Het klint ook nog uitstekend verder. ik gebruik ze nu nog ff fullrage met een ribbon die 1e orde met 3,3 uf gefillterd is. Geeft mij een behoorlijk vlakke curve, maar uiteindelijk wordt het een actieve speaker, met en 5e filter orde op 2.5 Khz :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

'k heb weer wat te doen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik lees een hoop goede dingen overdeze units, en nu ben ik wellicht ook geinteresseerd in een setje 135 of 165 voor een monitortje.

Punten die mij zeer aanspreken zijn makkelijk met filteren, geen rare dingen in het frekwentie verloop, en goede laagweergave. Mijn idee van makkelijk filteren is eerste order serie met eventueel een impedantie correctie voor de woofer, en een gevoeligheids aanpassing voor de tweeter. Nu zul je wel denken, eerste order bij een twee weg. :?: Achja, ik weet zelf ook niet of dit echt haalbaar is. Maar als ik zo lees dat de 135 tot een 10 Khz te gebruiken is, en ik combineer dit met een tweeter die vanaf 2 Khz te gebruiken is (seas excel T25CF001 met fs = 750 Hz) dan heb je een flinke overlap. Stel als x over punt 7-8 KHz, dan zal de tweeter het toch zeker niet moeilijk krijgen ofwel? :?
De seas tweeter heb ik al liggen, en komt in een andere kast. Maar dat houd me niet tegen om deze tweeter ook te gebruiken in een proto voor een monitorje. Ik zou eventueel ook een andere 'zware' tweeter kunnen gebruiken.... Of, een breedbander voor het mid/hoog (heb ik al een proto monitortje van staan maar ik denk dat het netter kan klinken in het hoog met een mooie tweeter. En een eerste order serie filter schopt niet zoveel rotzooi in de phase respone.

Wat denkt men ervan?? (of zal ik ff een nieuw topic openen)
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

1ste orde moet volgens mij zeker te doen zijn. De luidsprekers die ik al gehoord hebben waren immers 1ste orde gefilterd met x-over op 7KHz (wel parallel) en het klonk zeer fraai. Van de resonantie op 5KHz, zoals je in de watervalplots kan zien, heb ik eigenlijk niks gehoord maar misschien klinkt ie nog wat "netter" als je hiervoor filtert.
Heb voor mezelf toch maar beslist om de sprong te wagen en te gaan spelen met deze sph-165 kep's (wat zijn het toch beauties eh :)). Ik ben van plan om ook een serieel filter te gaan proberen (1ste orde) om eens te kunnen vergelijken met het parallel dat ik nu al gehoord heb.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Gedacht op dezelfde lijn?! Leuk!!! :D

Ik twijfelde er een beetje aan of de 165 ook geschikt is voor een dergelijk hoog x over punt en eerste order wegens bundelen enzo. Een MTM met de 135 is misschien ook een optie.

Reden voor het eerste orde serie filter is voor de centen. Een ingewikkeld twee weg filter waag ik me niet aan, en laat ik doen. Maar een simpel filtertje kan ik zelf ook wel maken. Kan ik weer meer besteden aan een deftige tweeter!
Als ik het goed heb kost de 165 kep zo'n 70 euro, dan kan ik zo'n 200 per tweeter weg zetten. Ten minste 270 aan componenten voor een deftige monitor lijkt me een mooi bedrag. (das net geen thiel C23 :( (heeft een nog mooiere fs van 350 Hz))

diyBylie, met welke tweeter heb jij de 165 gehoord? En welke wil je zelf gaan gebruiken?
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Ik heb de 165 gehoord met volgende tweeter : DT-25TI
Hij heeft deze tweeter gekozen omdat hij een nogal apart ontwerp heeft gemaakt waarvoor hij een nogal kleine tweeter nodig had. Eigenlijk kun je het nog het beste vergelijken met volgende luidsprekers :
Afbeelding
Dus tweeter staat er apart bovenop.

Ikzelf ben nog aan het twijfelen tussen 3 exemplaren eigenlijk :
- Seas 27TDFC (zou voor het geld niet te kloppen zijn)
- Seas T25CF001 (vind ik wel duur maar zou erg goed moeten zijn)
- Monacor DT-400 (nieuw model en mooie specs maar vind nergens iemand die hier een oordeel kan over geven)
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Als je een beetje in de buurt woont mag je wel eens langs komen om de T25CF001 eens te beluisteren, of je neemt dr 1 mee om zelf wat mee te testen.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Ik woon eigenlijk in Limburgs België :) vlakbij de grens met Nederland. The thing is dat ik heel waarschijnlijk pas begin volgende jaar daaraan ga (kunnen) beginnen hoor (eindejaarsperiode wordt weer druk). In de tussentijd ben ik zoveel mogelijk voorbereidingen aan het maken (autocad tekening met juiste maten, simulaties, theoretisch filter, afwerking, etc).
Hoeveel heb jij eigenlijk betaald voor die seas t25cf001 en is deze echt zoveel beter dan de standaard 27tdfc bv?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik heb de tweeter voor een mooi prijsje kunnen overnemen. Voor die prijs vind je ze niet gauw (ik weet het niet eens exact, ik dacht 160-170 voor twee stuks incl verzending).
Ik heb verder geen verglijk met andere tweeters. Dit is het eerste stel tweeters dat ik in m'n leven aangeschaft heb. :D En tot nu toe heb ik er 1 ingezet in een nogal afwijkende set up.

Wanneer ik begin aan de monitor weet ik ook niet. Ben net begonnen met de voorbereiding. Ik maak dit kastje voor een kennis. De eerste stap is om verschillende mogelijkheden in verschillende prijsklasse te presenteren. Het ontwerp met een eerste orde serie filter is goedkoop en geeft een goed resultaat mits de units nauwkeurig gekozen zijn. Ik heb nu een lijstje met 8 woofers en 8 tweeters welke op het eerste gezicht geschikt zijn voor een ontwerp met eerste orde filtering (tweeters uitgezocht op fs en woofers op een mooi frekwentie plotje). Volgende stap is om de woofers te bekijken op hun kunnen in het laag om zo de selectie uit te dunnen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

diyBylie schreef:
Ik woon eigenlijk in Limburgs België :) vlakbij de grens met Nederland.
Serieus? Ik woon ook in Limburg. Peer meerbepaald. Waar woon jij ergens? Kunnen we misschien een keer afspreken?
Plaats reactie