Building a Pass F5 !

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Building a Pass F5 !

Bericht door ray5150 »

Ach, zielige dunne printspoortjes....moeten jullie een paar Ampere per stuk gaan transporteren... :idea: :-s

Ik vraag niks over de sofstart print...maarre, waarom ets je de versterker print niet zelf ? :mrgreen:
studiostevus

Bericht door studiostevus »

Ja die printbaantjes klopt... ik had ze eerst dikker, maar toen kwam ik niet uit met de gelijkrichterdiodes (moet namelijk tussen de pootjes door). Ik zal de rest verdikken.

Hoe bereken ik overigens de dissipatie van de MUR diodes? De heatsinks zijn SK129, met dissipatie van 7.8C/W... Geen idee of dat genoeg is
ray5150

Bericht door ray5150 »

Welke hoogte ga je die SK129 nemen ?
studiostevus

Ik heb er nog een paar in de la liggen.... even gemeten: 38mm :roll:

edit: ik zie 6.5 k/w
jacco vermeulen
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door jacco vermeulen »

studiostevus schreef:
Hoe bereken ik overigens de dissipatie van de MUR diodes?
Natte vinger, diodestroom 10x zo hoog nemen als ruststroom, bij die waarde uit de datasheet de Vf aflezen.
Of Precies, gekozen CRC in PSU designer simuleren (PSUD2, Duncan amps), met laadperioden/stroomsterkte/Vf (weer uit datasheet) dissipatie bepalen.

Nog nattere vinger : realiseren dat voor zo'n versterker met 'n dergelijke voeding een koelprofiel al snel groot genoeg is.
(bij het Duitse audio forum dachtten enkele heren 'n paar jaar terug dat de MUR dioden in de gelijkrichtbrug voor een Aleph-J het wel geheel zonder heatsinks zouden kunnen)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Even een tekening gemaakt,hoe de diodes anders bedraden (dikker),'k moet toch wat doen :D .
De eerste met zoals de diodes getekend stonden,de tweede door de diodes+koelblokken een kwart slag te draaien.
Anne
Bijlagen
rer.JPG
studiostevus

Zoals Cruijff al zei: "Je gaat het pas zien als je het doorhebt" :D

thanks!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Met een paar draadbruggen erbij zou dat er een heel stuk strakker eruit kunnen zien ! :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja :!: draadbruggen niet weggooien,kunnen ook opnieuw gebruikt...
Typisch Ray ,weggooien...dan nog liever een draadbrug (of twee :x ) :rofl:
Anne
studiostevus

Het lijkt erop dat de levering van de meeste onderdelen wel even zal gaan duren. In de tussentijd kan ik me even bezig houden met de behuizing. Ik zal een Hifi2000 kast gebruiken (makkelijk, mooi, en past goed bij de rest van de apparatuur).

De vraag is dan welke? Natuurlijk een pesante dissipante, maar er zijn 2 opties:

De F5 heeft een dissipatie van ongeveer 62W (idle) per kant...

3U 400mm diep: 2 heatsinks per kant met (elk?) een capaciteit van 0,5C/W --> 62*(0.5/2) = 15,5C boven kamertemp
4U 300mm diep: 1 heatsink per kan met een capaciteit van 0,31C/W = 19,2C boven kamertemp

Het zou volgens mij dus allebei kunnen, of maak ik ergens een rekenfout?
studiostevus

The postman always rings twice....
Bijlagen
F5 en Softstart pcb's
F5 en Softstart pcb's
studiostevus

En een plaatje van de PSU board... helaas passen de heatsinks niet op het board... beetje slordig, maar niet dramatisch.
Bijlagen
Screen shot 2012-03-22 at 3.14.39 PM.png
SuperR

Bericht door SuperR »

Heb je de library van de mundorfs zelf gemaakt? Ik vind de pinout er wat gek uit zien. Welk type is het exact? En je hebt maar 1 supply uitgang terwijl 2 natuurlijk eenvoudiger is :)
Bijlagen
pinoutmundorf.png
studiostevus

Ja zelf getekend aan de hand van de datasheet. Wat vind je er zo raar aan?

Net even op papier het bord geprint en de pinouts gecheckt.... klopt gewoon hoor...
SuperR

Bericht door SuperR »

Prima, dan is het goed. Het enige plaatje wat ik in de PDF vond is die in de bijlage. Daarbij zijn de pinnen veel gelijkmatiger verdeeld. Vandaar de vraag.
johan283

Bericht door johan283 »

studiostevus schreef:
Het lijkt erop dat de levering van de meeste onderdelen wel even zal gaan duren. In de tussentijd kan ik me even bezig houden met de behuizing. Ik zal een Hifi2000 kast gebruiken (makkelijk, mooi, en past goed bij de rest van de apparatuur).

De vraag is dan welke? Natuurlijk een pesante dissipante, maar er zijn 2 opties:

De F5 heeft een dissipatie van ongeveer 62W (idle) per kant...

3U 400mm diep: 2 heatsinks per kant met (elk?) een capaciteit van 0,5C/W --> 62*(0.5/2) = 15,5C boven kamertemp
4U 300mm diep: 1 heatsink per kan met een capaciteit van 0,31C/W = 19,2C boven kamertemp

Het zou volgens mij dus allebei kunnen, of maak ik ergens een rekenfout?

Volgens mij kun je niet de warmteweerstand van twee kanten delen. Elke kant afzonderlijk heeft een wamteweerstand van 0,5c/w, want ik neem aan dat er per kant een heatsink wordt gebruikt. Dus dat zou betekenen dat per heatsink de temp iets is van 31 C boven kamertemp 62W idle
studiostevus

Weet ik niet zeker, misschien dat iemand kan adviseren.

De 400mm kast heeft aan elke kant 2 heatsinks van 200mm (elk 0.5C/W). Ik kan me inderdaad voorstellen dat de heat transfer niet 100% efficient is van de ene naar de andere kant...
johan283

Bericht door johan283 »

Wat bedoel je met een dissipatie van 62 W per kant?

Bedoel je per kanaal? links en rechts ingeval van stereo? Dan totale dissipatie 2*62=124 W. Maar je moet dan per kant/heatsink een kanaal monteren

Meestal in de maximale junction temp van FETS iets van 120 C

Dus bij een warmteweerstand van 0,5 V/w zou de junctie temp dan worden 31+kamertemp=22 ==> 53 graden ruim beneden de max temp Dus 0,5 C/w zou voldoende zijn.
In de zomer wordt de temp van hoger.... :lol: In de winter is dat lekker maar in de zomer minder :lol: :lol:

Check even de max temp van de gebruikte fets
studiostevus

johan283 schreef:
Wat bedoel je met een dissipatie van 62 W per kant?

Bedoel je per kanaal? links en rechts ingeval van stereo? Dan totale dissipatie 2*62=124 W. Maar je moet dan per kant/heatsink een kanaal monteren
Yep, en yep. De 62W per kanaal, en elk kanaal wordt inderdaad elk aan een kant van de kast gemonteerd.

Ik begreep dat de rule of thumb is een maximum van ongeveer 55graden C op de heatsinks (20 graden boven omgevingstemperatuur)...
johan283

Bericht door johan283 »

studiostevus schreef:

Ik begreep dat de rule of thumb is een maximum van ongeveer 55graden C op de heatsinks (20 graden boven omgevingstemperatuur)...
Jij bent zeker een koukleum met een kamertemp van 35 graden :lol:

55 graden op de heatsinks is goed denk ik en komt de levensduur van de FETS ten goede, lager is natuurlijk beter maar ook duurder vanwege betere koeling
Je moet kijken hoeveel Wat per FET wordt gedissipeerd, dan kun je bepalen of de temp van de FET niet te hoog wordt.

Maar ik denk dat je met 0,5C/W per kant wel goed zit
studiostevus

Ben overigens nog steeds op zoek naar een geschikte trafo.. nu blijkt dat het nota bene goedkoper is dan een 400VA Antek ringkern uit Amerika te laten komen (101USD inclusief shipping) dan een Amplimo (500VA) in Nederland te bestellen!

Ergens verdient er iemand veel geld.
SuperR

Bericht door SuperR »

edit; Ik zei weer wat stoms.......
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het zal wel te maken hebben met wisselkoersen.
De Amplimo's worden bij mijn weten gemaakt in Engeland. dus heb je een koers van Pond naar Euro.
Blijkbaar is dat ongunstiger dan van Dollar naar Euro ?

Misschien dat de koperprijs in de US ook een stuk lager is dan hier ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SuperR schreef,
edit; Ik zei weer wat stoms.......
Welkom bij de club :oops: :lol:

Wat de trafo uit de VS betreft,afgezien dat ze daar 117V hebben is het daar ook 60Hz :shock: .
Dat laat wel kleinere afmetingen toe(goedkoper),gebruik op 50Hz gaat wel,maar meer verliezen (heter).
En of ze op 50Hz niet brommen :-s .
Maar als ze ze maken voor 230V/50Hz,en het klopt,is er niks mis :sure: .
Anne
studiostevus

Ze zijn gespecificeerd voor 50/60hz, dus ik neem aan dat het moet lukken... Daarnaast heb ik eigenlijk ook wel graag een trafo met dubbele primaire windings (2x115v) aangezien het niet ondenkbaar is dat ik in de komende jaren wel eens zou kunnen komen te werken en wonen in het buitenland...
Plaats reactie