Hulp gezocht voor versterk zoeken.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Hulp gezocht voor versterk zoeken.

Bericht door JvS »

-Mike- schreef:
als je alle 2 de gemodde versies naast elkaar houd zou volgens mij de Ta2020 meer vermogen eruit kunnen gooien.
Dat is alleen zo als je er meer dan 12V op aansluit. Bij 12V en 4ohm speakers, is de 15watt die de TA2024 ook kan leveren de max. De TA2020 doet dan gewoon precies hetzelfde. Alleen als je met hoge voltages (24V of met omvormers) gaat werken heeft het zin om grotere versterkers te nemen.

Maar weet, van 15 naar 25 watt is maar hooguit 2,5db in geluid erbij. Dat is echt heel weinig...

Dat 'modden' heeft weer niets met vermogen te maken, maar met hoe 'gevoelig' de versterker is. Met een gemodde versterker kan je een zwak signaal ook op vol vermogen versterken (een MP3 speler geeft meestal een zwak signaal).
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Marp schreef:
Chris_T schreef:
Zoals Marp al heeft aangegeven mag/wil je een loodaccu niet verder ontladen dan 80%.
Met een 7.2Ah accu houd je dus bruikbaar 5.6Ah over.
Een kleine, maar zeer belangrijke nuancering: een loodaccu tot 80% ontladen betekent dat je hem maar 20% kan benutten. Bij een 7.2Ah accu hou je dus 1,44Ah over om te gebruiken. Bij een gemiddelde belasting met 15.3W is dat goed voor 68 minuten muziek.
Ik waardeer je alertheid, maar de strekking is toch eenduidig? In die zin is er niets verkeerd aan mijn taalgebruik.
Okee een klein foutje gemaakt, in gedachten uitgegaan van 7Ah i.p.v. 7.2Ah, dus het moet bruikbaar 5.76Ah zijn.
Marp schreef:
JvS schreef:
Ontopic:
Je kunt 80% van de capaciteit van een accu gebruiken.
Dit kan je slechts stellen als je weet dat een tractie-accu of gel-accu wordt gebruikt. Wordt een standaard loodaccu (startaccu) gebruikt dan benut je die maar beter niet meer dan 20%, anders leeft hij niet lang. [-(
Wikipedia schreef:
Typen loodaccu's

Er worden de volgende typen loodaccu's onderscheiden, afhankelijk van het beoogde gebruik en daarmee de bouw van de accu:
  • startaccu's: deze kunnen korte tijd hoge stroom leveren. Autoaccu's zijn startaccu's. Aanbevolen wordt om een startaccu niet verder dan 20% te ontladen. In auto's met een verbrandingsmotor wordt daaraan voldaan: na de hoge stroom om de automotor te starten wordt de accu snel weer opgeladen. Startaccu's hebben relatief veel en dunne loden platen. De capaciteit van een startaccu gaat sterk achteruit door sterk ontladen en weer laden, ten gevolg van sulfatering. Bij sulfatering ontstaat een harde, onoplosbare laag op de elektroden, die niet elektrisch geleidend is. Dit type accu's is de goedkoopste soort.
  • stationaire accu's of semi-tractie accu's: leveren een lagere stroom dan startaccu's, maar kunnen dieper ontladen worden, tot 50%. Deze accu's zijn beter tegen sulfatering bestand dan startaccu's.
  • (vol-)tractie-accu's: kunnen tot 80% ontladen worden, en hebben een langere levensduur (uitgedrukt in ontlaad-laad-cycli) dan stationaire accu's. Echter, vol-tractie accu's zijn aanmerkelijk duurder dan stationaire accu's.
Naast de "gewone" natte-elektrolyt accu's bestaan er ook gel-accu's (zie verderop in dit artikel). Deze bevatten een elektroliet in gel-vorm, en zijn daarmee ook in gekantelde toestand bruikbaar. Deze kunnen langdurig diep ontladen worden, tot 80%, en weer snel geladen worden.
Super om het wikipedia linkje neer te zetten! Ik wist niet dat startaccu's maar zo weinig bruikbaar capaciteit hadden.
Maar ik denk niet dat er daar veel gebruik van wordt gemaakt bij kratradio's.
Bij de meeste bouwsels zie je dat gewoon gel-accu's toegepast worden (wordt op GOT ook aangeraden trouwens).

Hopelijk beseft de TS ook dat het gebruik van een natte accu in een draagbare bier/kratradio uit den boze is, al is het alleen maar i.v.m. de onveiligheid daarvan (kans op accuzuur dat in de kratradio komt met eventuele kortsluiting -> boem/brand).
Ook is het heel belangrijk om de ruimte waarin de loodaccu (dus ook de gelaccu's) komt te staan, goed geventileerd te houden.
Dit om opbouw van waterstofgas/knalgas te voorkomen in geval van het overladen van de accu.
Misschien heeft de TS bij scheikunde al een proefje gedaan met knalgas, dan weet hij dat zo'n explosie best heftig kan zijn. Helemaal in een gesloten ruimte.
-Mike- schreef:
Tevens mij vraag wat voor speakers er goed op passen, ik zat te denken aan deze:
Sony 3-weg luidspreker XS-F1737SE
Je komt wel steeds met een ander type caraudio speaker, ik dacht dat ik al voldoende antwoord op je vraag heb gegeven :-s .
Er valt niets zinnigs over te vertellen omdat caraudio fabrikanten haast geen meetgegevens van de units geven.
Geen frequentieplot en geen parameters (om het type luidspreker en het kastvolume te bepalen).
De meeste zullen het wel redelijk doen in een gesloten kast met een paar gaten erin (benaderd de omgeving van een autodeur).
Neem voor de gok maar het volume dat binnen een autodeur zit (pak hem beet 10 liter?)
Verder is het devies dus om naar de winkel te gaan en te luisteren.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

SuperR schreef:
Wat een manier om je ochtend te besteden :)
Wel leuk om mee te lezen overigens. Geeft een aardig idee van het verbruik.
Het scheelt dat ik al een berekening/schatting had gemaakt voor mijn eigen DAB (draagbaar audio box) project en om 5 uur al opgestart was met een bak koffie :mrgreen:.
-Mike-

Bericht door -Mike- »

spullen zijn bestelt:
Ta2020 gemod,Accu 12 V 17 Ah, Speakers Sony 17 cm
ik hou jullie op de hoogte van alles.
Plaats reactie