PGA2311 volume control

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

De Gaten zitten er nu in en de vullende grondverf zit er op. Dat geeft straks een mooi strak oppervlak als de lak er op zit.
Bijlagen
Kast in de Filler en vol met gaten....
Kast in de Filler en vol met gaten....
Kast in de Filler en vol met gaten....<br />Nu eens anders bekeen
Kast in de Filler en vol met gaten....
Nu eens anders bekeen
Ook de onderkant heeft gaten om de o.a. de printen te monteren.
Ook de onderkant heeft gaten om de o.a. de printen te monteren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Barry2001 »

Dat begint er goed uit te zien Jan, mooi werk zo. Het is toch aardig wat werk om het met zelf programmeren helemaal uit te dokteren zo.
Mooie kasten, die Hammond kasten, wellicht aan de zijkant nog een houten plankje monteren, krijg je zo'n typische 80's look van. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Ziet er mooi uit, moet al redelijk wat werk zijn geweest om al die gaten te boren.

Ben ook benieuwd naar het eindresultaat

Mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door rjmulder »

Ik las iets dat die 2320 wat beter zou zijn vandaar maar het is inderdaad SMD.
Dalojan schreef:
Inbouwen in een (voorlopige ?) kast is begonnen.
Dan ziet dat er wel erg netjes uit voor een voorlopig onderkomen :goeie:
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

rjmulder schreef:
Ik las iets dat die 2320 wat beter zou zijn vandaar maar het is inderdaad SMD.
Dalojan schreef:
Inbouwen in een (voorlopige ?) kast is begonnen.
Dan ziet dat er wel erg netjes uit voor een voorlopig onderkomen :goeie:
Als het er zo goed uit gaat zien dan denk ik dat het 'voorlopige' onderkomen wel eens definitief kan worden. Bedoeling is dat er nog een transistor eindtrap bij in komt maar dat ontwerp is nog niet helemaal klaar, ik ben nog aan het zoeken naar goede stuur transistoren. Die heb ik nog niet gevonden. Beetje geluk moet je altijd hebben en in dit geval had ik die ook want een Velleman HSVM100 past wat betreft hoogte precies in de kast. Ik heb nadat de eerste verf laag er op zat nog ventilatie sleuven ter plaatse van de geplande koelelementen in de bodem gemaakt. Daardoor ben ik wel met handen en voeten gebonden aan een print afmeting en plaats van de eindtransistoren.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

rjmulder schreef:
Ik las iets dat die 2320 wat beter zou zijn vandaar maar het is inderdaad SMD.
Dalojan schreef:
Inbouwen in een (voorlopige ?) kast is begonnen.
Dan ziet dat er wel erg netjes uit voor een voorlopig onderkomen :goeie:
De specificaties van de PGA2320 zijn inderdaad iets beter, in de vervorming scheelt het 'enorm' met de gegeven 0.0003% is het toch ruim 10 maal beter dan de PGA2310 met 0.004%. Vraag is echter hoe erg het bijdraagt in het totaal. Er moet immers nog wat voor om een lage bron weerstand voor de PGA te garanderen en er zit wat na omdat de vervorming toeneemt als de belastings weerstand afneemt. Per saldo denk ik dat het niet echt verschil zal maken. En wat produceren de ingangs relais, condensatoren, weerstanden, voeding en niet te vergeten de bron?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door rjmulder »

Ik kwam het tegen en dacht ik vraag maar :) en dan is het natuurlijk ook nog het gehoor, hoor je dat ook nog :?:
De metingen kunnen wel zeggen dat is perfect maar als het niet lekker luistert is het zeker niet perfect.
Denk dat ik het ook bij de 2310 hou alleen eens kijken waar ik die ga bestellen, zal wel ebay worden of is er een betere plek.

Zoals die behuizing eruit ziet is het ook zonde om dat als tijdelijk te gebruiken, tijdelijk is een plankje :lol:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Dat plankje, is dat dan zoiets als waar ik 's morgens mijn boterhammen op smeer. :rofl:

Neen, zoals het er nu uitziet , vind ik het ook als probeersel te veel werk en te mooi. :)

mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door rjmulder »

ronnydepony schreef:
Dat plankje, is dat dan zoiets als waar ik 's morgens mijn boterhammen op smeer. :rofl:
Mijn testplankje is van ongelakt MDF daar smeer ik mijn brood niet op, brood smeren doe ik op een geoliede bamboe snijplank :lol:
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Het plankje (vervolg) . . .
het 'plankje' of de (voorlopige ??) kast heeft nu koel sleuven in de bodem gekregen op de plaats waar later de koelelementen voor de eindtrap komen. Ook zitten er nu 3 lagen kleur op (MOTIP 555000) en heeft hij 30 minuten in de oven staan drogen op 80 graden. De bodem staat niet in de kleurlak, die is na de montage aan de beurt.
Bijlagen
Kleurlak zit er op.
Kleurlak zit er op.
Koel sleuven in de bodem, hier boven komen de koelelementen
Koel sleuven in de bodem, hier boven komen de koelelementen
De bodem nog niet in de kleur. Dat is voor na de montage, dan staan de koppen van de bouten tenminste ook in de goede kleur.
De bodem nog niet in de kleur. Dat is voor na de montage, dan staan de koppen van de bouten tenminste ook in de goede kleur.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door rjmulder »

Ziet er goed uit alleen jammer dat die puntlas punten zichtbaar zijn :(
Waarom die niet aan de zijkant? is ook niet mooi maar zit niet direct in het zicht.

Maar je versterker gaat zich daar wel in thuis voelen :rofl:
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

De preamp zit nu in de kast, voorbereiding voor de eindversterkers is rekening mee gehouden. Als die klaar is kan die er zo in. Maar ik heb weer muziek en het speelt fantastisch, nog wat ingangs bedrading er in, er zijn pas 2 ingangen aangesloten: de ingang voor mijn SonoS en de phono ingang. Beide werken naar behoren. Wat nog mankeert is een fatsoenlijke knop voor de encoder (pulsgever) die straks ook dienst gaat doen voor o.a. volumeregeling. Tot nu toe dus gewoon de afstandsbediening. Behalve de knop moet ook de software daarvoor geschreven worden, ik heb dus nog even de tijd.
Bijlagen
Inkijkje van uit vogelvlucht
Inkijkje van uit vogelvlucht
Nog wel even de bedrading netjes maken.
Nog wel even de bedrading netjes maken.
Het display geeft aan welke ingang gekozen is en hoe hard hij staat.
Het display geeft aan welke ingang gekozen is en hoe hard hij staat.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door rjmulder »

Ziet er mooi uit :kwijl:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Prachtig , maar aan de woorden te lezen zal die eindversterker niet lang nablijven.

Mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Enige vorderingen ?
Is alweer een aantal dagen stil hier .

Mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Tja er is wel wat gedaan maar niet zo dat er echt iets is veranderd behalve dan de kleur van de kast. Omdat mijn echtviendin de kastkleur niet vond passen bij de kleur van het display heb ik de kast maar over gespoten in een andere kleur, MOTIP 55090. Dat is een aparte kleur zilver metallic. En eerlijk gezegd had ze ook gelijk, dit past beter. Nu eerst de voorlopige Velleman K8060 eindversterkers aanpassen (versterking moet lager) en afregelen, daarna in de kast monteren. De uiteindelijke eindversterkers krijgen dezelfde afmeting print en gebruiken het zelfde koel element. Dat past namelijk precies in de kast.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Ben ik verkeerd, maar een Velleman versterker :rofl:
Gelukkig las ik nadien 'voorlopig' :sure:

Nu ja, die WAF-factor is toch meestal belangrijk hoor :wink:

mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Ik heb die kitjes al jaren liggen, en ik gebruik ook een voor luidspreker testen en meten. Het koel element bleek precies in de kast te passen en is reeds voor geboord en betaalbaar. Dus heb ik besloten een eindversterker te maken die op die maat print moet passen en de zelfde montage gaten krijgt en de eind transistoren op dezelfde plaats hebben. Gemak dient de mens. Het gaat ongeveer 50 Watt leveren want ik denk dat je dan niets te kort komt. Ik baseer dat op het feit dat ik nu een 8 Watt versterker (300B) gebruik op een paar QUAD ESL63 speakers, geen popconcert niveau en dus ook geen buren ruzie.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Nu ja breek het niet echt af hoor, maar een eindversterker voor 60 Euro , kan dat dan nog een hi-fi geluid afgeven ?

Dus ik ging ervan uit,dit is voorlopig, met uw kennis Jan, kan je toch wel iets speciaals uitvinden zoals je voorversterker =D>

mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Het wordt inderdaad iets anders als de Velleman kit, enige wat ze gemeen gaan krijgen is de koelplaat en de maat van de printplaat. Verder wordt het heel wat anders. Ontwerp is bijna klaar alleen ben ik nog aan het zoeken naar geschikte transistoren voor o.a. de drivers en eindtransistoren. En het is nog een aardige puzzel om het op de print te krijgen. In tegenstelling tot de Velleman zal de voeding er niet op gaan passen.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: PGA2311 volume control

Bericht door ronnydepony »

Hier wordt ik opnieuw blij van :goeie:

Mvg,
Ronny
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: PGA2311 volume control

Bericht door meanman64 »

Er blijkt een goede MOD te zijn voor de K8060 modules,questie van effe zoeken of ik het terug vind.Ik had er wel een schema van denk ik.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Ik heb me er nog niet echt in verdiept maar het ding is zo basic dat een verbetering heel simpel zal zijn, eerste stap die voor mij wel moet is de ingangs gevoeligheid verlagen ( kleinere waarde R8) omdat 600 mV sterk overdreven is. Een stroombron in plaats van een weerstand voor de ingangs trap is ook geen overbodige luxe maar daar is de print niet op ingericht. Voorlopig eerst de versterking omlaag en verder werken aan een 'waardiger' eindversterker in plaats van modificatie van de K8060.
Gebruikersavatar
Dalojan
In memoriam †
Berichten: 555
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door Dalojan »

Weer vorderingen gemaakt, zij het dan beperkt. De Velleman K8060 hebben nu een plaatsje in de kast gevonden en zijn aangesloten. Wel lichtelijk gemodificeerd om de versterking aan te passen op de preamp. Origineel zijn deze K8060 uit te sturen met 600mV wat hier sterk overdreven is en ik heb er dus maar 1500mV van gemaakt omdat de versterking dan ongeveer gelijk is met mijn 300B eindtrappen. Vermogen van de K8060 is natuurlijk veel groter dan ik nodig heb. Al luisterend is het nu een totaal beeld dat boven gemiddeld is maar ook geen topper, dat is met die Velleman kitjes (K8060) ook niet te verwachten. Voor het ware genieten gewoon de 300B op de preamp output en de kwaliteit is er weer. Straks even een paar foto's maken voor wie het ook wil zien. Een ding moet nog gebeuren en dat is de Solid State Relais voor de aan/uit van de versterker voeding. De Microprocessor in de preamp is al in staat die aan te sturen maar moet nog geplaatst worden, schakelt dan tegelijk de 230V uitgang op de preamp voor het aan/uit schakelen van o.a. mij ESL's en eventueel de CD speler.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: PGA2311 volume control

Bericht door nl3prc »

:foto:
Plaats reactie