Ray,ik ben er zeker van dat jij er weer een pareltje van gaar maken.Mij attentie heb je alvast
Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Baco Army goods juist heb ik de mijne ook van.
Ray,ik ben er zeker van dat jij er weer een pareltje van gaar maken.Mij attentie heb je alvast
Ray,ik ben er zeker van dat jij er weer een pareltje van gaar maken.Mij attentie heb je alvast
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
die beugels zijn bij Farnell het goedkoopst, moet er zelf toevallig ook nog 8 hebben, volgens mij kosten ze daar 0,70.
Kan er evt wel 4 extra bestellen? Weet niet wat de exacte orderkosten zijn (hun site ligt er tijdelijk uit)
Kan er evt wel 4 extra bestellen? Weet niet wat de exacte orderkosten zijn (hun site ligt er tijdelijk uit)
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
http://nl.farnell.com/lcr-components/ep ... dp/3885355
Gaan per 5: diam. 63,5mm.
Ik kan er 5 leveren voor 4,20 incl.
Groeten,
Gaan per 5: diam. 63,5mm.
Ik kan er 5 leveren voor 4,20 incl.
Groeten,
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
@Okki en menaman; baco had ik al gekeken, ik zag alleen max diameter van 50 mm. ik moet minimaal 62 hebben.
Een zaak als Baco heeft een wisselend assortiment, het kan heel goed dat Patrick dat in het verleden wat besteld heeft wat nu niet meer te vinden is.
Hajé vind ik een beetje te prijzig.
@WielkeB; 0,70 klinkt een heel stuk aantrekkelijker, verzendkosten zijn gratis als je boven de 50,- euro besteld, voor zover ik weet.
Let er wel op dat uit de Europese voorraad besteld, anders komt er 25 US $ bij...
Mocht je een linkje hebben, dan graag, de site doet het nu weer.
Voor wie er overheen gekeken heeft herhaal ik even de andere vragen :
Een zaak als Baco heeft een wisselend assortiment, het kan heel goed dat Patrick dat in het verleden wat besteld heeft wat nu niet meer te vinden is.
Hajé vind ik een beetje te prijzig.
@WielkeB; 0,70 klinkt een heel stuk aantrekkelijker, verzendkosten zijn gratis als je boven de 50,- euro besteld, voor zover ik weet.
Let er wel op dat uit de Europese voorraad besteld, anders komt er 25 US $ bij...
Mocht je een linkje hebben, dan graag, de site doet het nu weer.
Voor wie er overheen gekeken heeft herhaal ik even de andere vragen :
ray5150 schreef:De weerstanden van 221 Ohm, die zijn heel klein in afmetingen, 0,25 Watt namelijk,
en ze zijn talrijk, ik ben van plan om ze te vervangen door 220 Ohm / 0,5 Watt.
Ik vraag me alleen af, waarom is er destijds in het schema gekozen voor 221 Ohm ?,
220 Ohm is namelijk veel couranter , oftewel makkelijker te krijgen.
Wat is eigenlijk beter om de mosfet's mee te isoleren ? siliconenplaatjes of mica met koelpasta ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Verkocht !cool schreef:http://nl.farnell.com/lcr-components/ep ... dp/3885355
Gaan per 5: diam. 63,5mm.
Ik kan er 5 leveren voor 4,20 incl.
Groeten,
Heb je die in huis of moet je ze bestellen, Loek ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat 221 weerstanden en andere precisie waardes zijn door de fabrikant Nelson Pass gekozen, waarom geen 220 Ohm? daar zijn vooral logistieke redenen voor. Ze hebben blijkbaar voor een weerstandserie gekozen uit de E96serie en zien geen reden om E24 weerstanden erbij te nemen vanwege de eenvoud. De fabrikant streeft naar een zo optimaal mogelijke voorraad, daarom zie je ook veel componenten van dezelfde waardes zodat er maar een beperkt aantal soorten op de plank hoeven liggen.
De 220e weerstanden staan over het algemeen in serie met de gate en voeren geen of weinig stroom en daardoor vreten ze ook geen vermogen, 0,25W is meer dan zat. Alleen die ene in de stroombron zou iets aan vermogen kunnen dissiperen.
Ik heb een aantal Aleph 60 gebouwd en Aleph X en altijd silicon plaatjes gebruikt, dat werkte heel goed.
Had ook over het algemeen zo'n 100000uF afvlakking per kanaal
De 220e weerstanden staan over het algemeen in serie met de gate en voeren geen of weinig stroom en daardoor vreten ze ook geen vermogen, 0,25W is meer dan zat. Alleen die ene in de stroombron zou iets aan vermogen kunnen dissiperen.
Ik heb een aantal Aleph 60 gebouwd en Aleph X en altijd silicon plaatjes gebruikt, dat werkte heel goed.
Had ook over het algemeen zo'n 100000uF afvlakking per kanaal
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik moet deze bestellen Ray, wellicht heb je nog meer nodig?ray5150 schreef:cool schreef:Verkocht !
Heb je die in huis of moet je ze bestellen, Loek ?
Heb wel gelijksoortige(nieuw) in huis die momenteel niet op voorraad zijn bij Farnell (met flens). Kun je ook nemen want ik ge ze nog even niet gebruiken.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Mr.Pass koopt groot in en heeft 221 ohm op de plank liggen. Als je soms een apparrat open hebt zie je ook weerstanden van dezelfde waarde parallel staan(Luxman b.v.), inderdaad logistiek goedkoper.
Siliconen plaatjes hebben het voordeel dat er geen tandpasta tussen hoeft i.t.t. mica....
Siliconen plaatjes hebben het voordeel dat er geen tandpasta tussen hoeft i.t.t. mica....
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Of ik meer nodig heb kan ik niet zo zeggen,Loek. ik zou wel wat extra IRFP240 willen hebben maar die zijn bij Farnell meer dan twee keer zo duur als bij Dick Best,
De IRF9610 is ook niet echt goedkoop, (ik wil eerst de oude doormeten), en ik begreep dat ik de ZTX450 / MPSA18 zonder al te veel problemen kan vervangen door de BC550C. (die ik op voorraad heb.)
Overig spul kan ook allemaal bij Dick Best.
Bestel in ieder geval die beugels maar, die heb ik het eerste op korte termijn nodig.
Stuur maar een PB als je ze binnenhebt, dan spreken we af wat.
De IRF9610 is ook niet echt goedkoop, (ik wil eerst de oude doormeten), en ik begreep dat ik de ZTX450 / MPSA18 zonder al te veel problemen kan vervangen door de BC550C. (die ik op voorraad heb.)
Overig spul kan ook allemaal bij Dick Best.
Bestel in ieder geval die beugels maar, die heb ik het eerste op korte termijn nodig.
Stuur maar een PB als je ze binnenhebt, dan spreken we af wat.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik heb ruim 20 jaar geleden de Hitachi-mosfets van mijn Crescendo met siliconenplaatjes geïsoleerd. Het ding werkt nog steeds prima (voedingsspanningen zo'n 63V, ruststroom ruim 200mA per mosfet). So much for de (middel)lange termijn. Ik hoor nu vaak dat Softtherm beter zou zijn...ray5150 schreef:Wat is eigenlijk beter om de mosfet's mee te isoleren ? siliconenplaatjes of mica met koelpasta
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Softtherm ? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik moest voor mijn werk vlakbij de Hornbach zijn...
Dus gelijk even wat hardware ingeslagen.
Dus gelijk even wat hardware ingeslagen.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
@cool... kun je er dan nog 10 bijbestellen voor mij?cool schreef:Ik moet deze bestellen Ray, wellicht heb je nog meer nodig?ray5150 schreef:cool schreef:Verkocht !
Heb je die in huis of moet je ze bestellen, Loek ?
Heb wel gelijksoortige(nieuw) in huis die momenteel niet op voorraad zijn bij Farnell (met flens). Kun je ook nemen want ik ge ze nog even niet gebruiken.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dat kan Wielke, alleen woon jij niet bij mij in de buurt zoals Ray.
En 10 st. is een pakketje dus komt er ca 7 euro bij voor jou.
Stuur maar een pb als je er 10 wil hebben.
En 10 st. is een pakketje dus komt er ca 7 euro bij voor jou.
Stuur maar een pb als je er 10 wil hebben.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Met eens flens ? wat moet ik me daar bij voorstellen ?cool schreef:Heb wel gelijksoortige(nieuw) in huis die momenteel niet op voorraad zijn bij Farnell (met flens). Kun je ook nemen want ik ge ze nog even niet gebruiken.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Met flens zit er een randje aan de onderkant zodat de C er niet doorheen zakt. Zonder flens kun je gebruiken als ze door een bodemplaat heen steken. In de pdf's staat een schets:
http://www.farnell.com/datasheets/308839.pdf
http://www.farnell.com/datasheets/308839.pdf
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ze komen op een aluminium onderplaat te staan, dus die kan ik ook gebruiken.
Heb je er daar 4 van ?
Heb je er daar 4 van ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Even gechecked: er zitten er 4 in de zak, de 5e zal wel ergens zwerven.
Dus deze kun je hebben
Verder PB?
Dus deze kun je hebben
Verder PB?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha! en jullie dachten dat Farnell snel leverde...dan kennen jullie Loek nog niet !

Weer een probleem opgelost...
Weer een probleem opgelost...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik ken hem wel(Loek), maar dit wist ik ook niet. 
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Eerst even de 221 weerstanden
Da's gewoon 220 ohm hoor, 22 met 1 nul erachter
Kijk 's naar de rest, 453 da's dan 45 en 3 nullen ofte 45k en ook 221k danwel 220k
Dan een,volgens mij,misser
.Links boven in het schema zit er een weerstand aan de +34V met vermelding 221,
dat moet 222 zijn (2k2)
Nog een vraagje,in het schema staat IRF244 dat is een metalen TO3 maar bij je fotos zie ik een kunststofbehuizing,welke mosfet heb je daar dan
Anne
Da's gewoon 220 ohm hoor, 22 met 1 nul erachter
Kijk 's naar de rest, 453 da's dan 45 en 3 nullen ofte 45k en ook 221k danwel 220k
Dan een,volgens mij,misser
dat moet 222 zijn (2k2)
Nog een vraagje,in het schema staat IRF244 dat is een metalen TO3 maar bij je fotos zie ik een kunststofbehuizing,welke mosfet heb je daar dan
Anne
-
Duck Twacy
- Berichten: 530
- Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
- Locatie: Den Haag
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dit is (was) de Aleph5 van onze audiovriend uit het noorden van het land (een van de 11 steden zeg maar). We zien toen met zijn drieën begonnen met het bouwen van een Aleph5 (inderdaad bewust voor de pcb van de Aleph4 gekozen).
Alleen deze heeft wel en aantal jaren gespeeld, terwijl die van mij nooit is afgekomen
Mmm, misschien ga ik hier wel wat inspiratie uit halen
Plaatje van mijn oude nooit afgebouwde Alpeh5:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
Dezelfde 20 cm hoge Seifert en 650VA amplimo's
Alleen die van mij was met 10*22000uF/kanaal gepland, met pi filter (op basis van 4 tritecs), black gates op de pcb, snelle diodes, caddock, wbt de hele meut
Alleen deze heeft wel en aantal jaren gespeeld, terwijl die van mij nooit is afgekomen
Mmm, misschien ga ik hier wel wat inspiratie uit halen
Plaatje van mijn oude nooit afgebouwde Alpeh5:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater
Dezelfde 20 cm hoge Seifert en 650VA amplimo's
Alleen die van mij was met 10*22000uF/kanaal gepland, met pi filter (op basis van 4 tritecs), black gates op de pcb, snelle diodes, caddock, wbt de hele meut
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Da's idd zo goed als hetzelfde ,200V ipv 250V doet met 2x34V niks ter zake
.
Wel makkelijker monteren en iets betere warmtegeleiding,gemak dient de mens
Anne
Wel makkelijker monteren en iets betere warmtegeleiding,gemak dient de mens
Anne
