Woofer aan de zijkant

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Visaton Vox'en filteren de bass (die aan de zijkant zit) bij +- 200 hz en niet al te steil, heeft iemand deze weleens gehoord?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Jup, wrm ?

Staan trouwens te luisteren in speaker & co

Groetjes
Rudy
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Marp schreef:
Door kastresonanties aan je geluid toe te voegen maak je van de weergever inderdaad een muziekinstrument, wat bijzonder fraai kan klinken. ...
Dit kan een zeer indrukwekkende, en warme klankrijkdom opleveren, waarbij in een direkte vergelijking zelfs de meest perfekte luidspreker doods zal klinken.....
Een dergelijke constructie valt vaak door de mand als je er een complex en luid orkestwerk op laat spelen. Hiervoor zijn het vierde deel van Saint-Saëns Orgelsymfonie of de luide passages uit het Dies irae van Verdi's Requiem ideaal om een luidspreker op te beoordelen. Een slechte installatie maakt hier een brij van.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat ontkent Marp ook niet. Het is dan ook de truuk om bij verkoop de juiste muziek te laten spelen :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:

Het lijkt wel alsof niemand zoiets echt goed probeert, ik heb het wel gedaan geen enkel probleem. Als je niet boven de 100 Hz komt is filteren met slechts 12 dB/oct ook geen probleem.

.............

Groetjes, Jeroen
Hallo Jeroen,

Nou heb het dus wel geprobeerd: Twee woofers in 1 kast. 1 links en 1 rechts met daartussen aluminium stangen van 20 mm rond om de reactiekrachten te elimineren. 12 dB gefilterd op 150 Hz. Klonk zeker niet verkeerd. Maar toch vind ik een woofer aan de voorkant beter klinken. Het verschil is subtiel maar toch...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

150 Hz is net iets te hoog ben ik bang. En ik moet die 12 dB/oct ietsje bijstellen. In mijn geval kom ik akoestisch eerder op 18 dB/oct uit.

In jouw geval zit je dan op 300 Hz slechts 12 dB onder het nominale niveau, dat lijkt me net wat teveel en inderdaad subtiel net wat minder klinken.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
In jouw geval zit je dan op 300 Hz slechts 12 dB onder het nominale niveau, dat lijkt me net wat teveel
Zeg maar 10 dB :D

Wat ook nog al lastig was om mbh van het filter het delay (was iets van 18 cm) van de woofer te compenseren op 150 Hz. Daarom denk ik dat 80 Hz wel de limiet is met woefs aan de zijkant.

Voor een 3 weg wil ik gewoon niet lager gaan dan 150 Hz ivm de belastbaarheid van de mid. 75 Hz of 150 Hz scheelt toch 6 dB kwa max. output, een factor 4 kwa x_max en het filtert ook wat makkelijker.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 25 mei 2005, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

10 dB tov van de mid, inderdaad :lol:

Wat je zegt van die 6 dB het is zelfs 12 dB per octaaf natuurlijk wat maximale output betreft. Dus inderdaad zit je op 75 Hz nogal ongunstig. Maar de genoemde 100 Hz en akoestisch 18 dB/oct gaat dus in mijn geval prima, ik ben tevreden met per box net iets onder de 100 dB maxSPL. Wordt natuurlijk wel een probleem als je het over een echte mid hebt met nogal beperkte Xmax, dus zou ik in jouw geval waarschijnlijk ook op een woofer naar voren gericht uitgekomen zijn.

Groet, Jeroen
Plaats reactie