http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 27&t=15529
Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
ik zeg: mee naar Breda dat ding. en dan denk ik dat er nog wel meer basgitaren opduikenarjank schreef:...... Ik durf met zekerheid te stellen dat dit de beste 2x10 kast is, punt.
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Ziet er goed uit!!!
Zelf heb ik een fEarfull gebouwd
te vinden op Talkbass
bedacht door Greenboy
Eminence 3015LF voor laag tot 625Hz
18sound mid 6ND410
tweeter tijdelijk buiten gebruik, passief filter verwijderd)
actief filter op 625 Hz,
dubbel ucd400 voor laag
enkele voor mid/hoog
Ook prima kast en niet zwaar, gaat heel hard, momenteel begrenst de voeding (smps400) het maximale volume.
Zelf heb ik een fEarfull gebouwd
te vinden op Talkbass
bedacht door Greenboy
Eminence 3015LF voor laag tot 625Hz
18sound mid 6ND410
tweeter tijdelijk buiten gebruik, passief filter verwijderd)
actief filter op 625 Hz,
dubbel ucd400 voor laag
enkele voor mid/hoog
Ook prima kast en niet zwaar, gaat heel hard, momenteel begrenst de voeding (smps400) het maximale volume.
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
b_force schreef:
Thnx!
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Gaat gebeuren!Henkjan schreef:ik zeg: mee naar Breda dat ding. en dan denk ik dat er nog wel meer basgitaren opduikenarjank schreef:...... Ik durf met zekerheid te stellen dat dit de beste 2x10 kast is, punt.
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
architect schreef:Ziet er goed uit!!!
Zelf heb ik een fEarfull gebouwd
te vinden op Talkbass
bedacht door Greenboy
Eminence 3015LF voor laag tot 625Hz
18sound mid 6ND410
tweeter tijdelijk buiten gebruik, passief filter verwijderd)
actief filter op 625 Hz,
dubbel ucd400 voor laag
enkele voor mid/hoog
Ook prima kast en niet zwaar, gaat heel hard, momenteel begrenst de voeding (smps400) het maximale volume.
De fEarfull van Greenboy ken ik, heb vaak met hem (en anderen op het talkbass forum) discussies gevoerd.
Wij hebben beiden een bepaalde filosofie over wat een baskast moet kunnen. Voor hem is het de fEarfull voor mij is het mijn eigen ontwerp. Mijn eigen ontwerp is neutraler en zal een meer uniform afstraalgedrag hebben, twee punten die hoog op mijn lijstje staan. Tevens wilde ik dat het systeem 4ohm is omdat de meeste tops daar meer vermogen kunnen leveren.
Mooi om te horen dat jij de fEarfull aktief hebt gemaakt.
Trouwens het hele fEarfull concept heb ik zo'n 15 jaar geleden al eens toegepast, ik had destijds twee kasten met ieder een 15" driver en een 6" breedbander voor het mid/hoog, klonk te gek.
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
interessant,
wat was meer precies je bezwaar ten opzichte van het fearful-ontwerp?
wat was meer precies je bezwaar ten opzichte van het fearful-ontwerp?
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
De fEarfull geeft mij niet de studio sound die ik graag op het podium wil. De filters van greenboy zijn niet op optimale lineariteit afgestemd wat bij mijn ontwerp wel het geval is. Ik wil absoluut niet dat de speaker iets aan de klankleur toevoegd, de bas en je pre-amp moeten dit in mijn ogen(oren) doen. Dit is naar mijn idee de enige manier om maximale controle over je sound te hebben op het podium als er tevens een signaal naar de pa gaat. De fEarfull benaderd dit wel maar niet helemaal. Je kan het ontwerp van mij ook met een 18" Oberton driver ipv de twee 10"-ers maken, die past in een kast ter grote van de fEarfull en kan dan ook nog een stukje luider en zal in het mid en hoog beter klinken.
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
meer lineair dus
ik heb wel een ander filter dan greenboy, namelijk actief
maar het is wat zonde om een andere basspeaker te maken
misschien wil ik nog wel eens een nieuwe kast bouwen
ik heb nu namelijk nog de versterkers in de luidsprekerkast ingebouwd
en die haal ik eruit
zou een gesloten kast niet beter laag geven?
ik heb wel een ander filter dan greenboy, namelijk actief
maar het is wat zonde om een andere basspeaker te maken
misschien wil ik nog wel eens een nieuwe kast bouwen
ik heb nu namelijk nog de versterkers in de luidsprekerkast ingebouwd
en die haal ik eruit
zou een gesloten kast niet beter laag geven?
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Yeah, al twee succesjes geboekt met mijn 2x10 kast.
Laatst bij een bekende bassist in Amsterdam geweest, mijn kastje maakte zelfs gehakt van een 410 Eden kast (was wel de goedkoopste 410 van Eden maar dan is het nog leuk als je het van 4 10" woofertjes wint). Kwa klank was de Eden kast helemaal nergens, kartonnendoos sound, verre van strak en gedefinieërd. Ook een vergelijk gedaan met de beste 2x10 van Eden....dat ding klinkt eigenlijk nergens naar.
Afgelopen zaterdag bij een bassist geweest van een aantal bekende nederlands muziek acts(zeg nog niet wie).
Na drie noten was het bekeken, hij keek me aan en zijn mond viel open
Ook hij speelt normaal over Eden.
Hij vertelde me dat hij al alles uitgeprobeerd heeft en dit nog nooit heeft meegemaakt, al helemaal niet van een 2x10 kast.
Binnenkort krijgt hij alleen nog een test sample van DNA (de founder van Eden welke nu weer voor zich zelf is begonnen). Hij gaf zelf al aan dat die DNA's wel heel erg goed moeten zijn wil hij niet voor mijn systeem gaan.
Als het door gaat moet ik 2 410 versies van mijn kast gaan bouwen
Zou cool zijn!
Laatst bij een bekende bassist in Amsterdam geweest, mijn kastje maakte zelfs gehakt van een 410 Eden kast (was wel de goedkoopste 410 van Eden maar dan is het nog leuk als je het van 4 10" woofertjes wint). Kwa klank was de Eden kast helemaal nergens, kartonnendoos sound, verre van strak en gedefinieërd. Ook een vergelijk gedaan met de beste 2x10 van Eden....dat ding klinkt eigenlijk nergens naar.
Afgelopen zaterdag bij een bassist geweest van een aantal bekende nederlands muziek acts(zeg nog niet wie).
Na drie noten was het bekeken, hij keek me aan en zijn mond viel open
Ook hij speelt normaal over Eden.
Hij vertelde me dat hij al alles uitgeprobeerd heeft en dit nog nooit heeft meegemaakt, al helemaal niet van een 2x10 kast.
Binnenkort krijgt hij alleen nog een test sample van DNA (de founder van Eden welke nu weer voor zich zelf is begonnen). Hij gaf zelf al aan dat die DNA's wel heel erg goed moeten zijn wil hij niet voor mijn systeem gaan.
Als het door gaat moet ik 2 410 versies van mijn kast gaan bouwen
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Dat is nog eens een leuk verhaal !
En die gaan dat dan ook aan hun vrienden en collega's vertellen, en die willen er vervolgens ook een.
En die gaan dat dan ook aan hun vrienden en collega's vertellen, en die willen er vervolgens ook een.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Nou, dat gaat wel de goede richting uit.
Ben benieuwd om hem zelf te horen.
Breng je hem mee naar Breda? probeer ik mijn 2x10 setje (ondertussen bijna 20 jaar oud) mee te brengen.
Destijds heb ik veel tijd dorgebracht met David, de oprichter van Eden. Wij deelden 5 jaar lang een stand op Musik en Harmony. David had echt goede kennis wat geluid (ook HiFi trouwens) betreft en was daarnaast nog ontzettend sympathiek ook. Typisch Iowa figuur.
De huidige Eden kasten ken ik niet.
Groeten,
Ed
Ben benieuwd om hem zelf te horen.
Breng je hem mee naar Breda? probeer ik mijn 2x10 setje (ondertussen bijna 20 jaar oud) mee te brengen.
Destijds heb ik veel tijd dorgebracht met David, de oprichter van Eden. Wij deelden 5 jaar lang een stand op Musik en Harmony. David had echt goede kennis wat geluid (ook HiFi trouwens) betreft en was daarnaast nog ontzettend sympathiek ook. Typisch Iowa figuur.
De huidige Eden kasten ken ik niet.
Groeten,
Ed
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Dat zijn leuke berichten!arjank schreef:Yeah, al twee succesjes geboekt met mijn 2x10 kast.
Laatst bij een bekende bassist in Amsterdam geweest, mijn kastje maakte zelfs gehakt van een 410 Eden kast (was wel de goedkoopste 410 van Eden maar dan is het nog leuk als je het van 4 10" woofertjes wint). Kwa klank was de Eden kast helemaal nergens, kartonnendoos sound, verre van strak en gedefinieërd. Ook een vergelijk gedaan met de beste 2x10 van Eden....dat ding klinkt eigenlijk nergens naar.
Afgelopen zaterdag bij een bassist geweest van een aantal bekende nederlands muziek acts(zeg nog niet wie).
Na drie noten was het bekeken, hij keek me aan en zijn mond viel open![]()
Ook hij speelt normaal over Eden.
Hij vertelde me dat hij al alles uitgeprobeerd heeft en dit nog nooit heeft meegemaakt, al helemaal niet van een 2x10 kast.
Binnenkort krijgt hij alleen nog een test sample van DNA (de founder van Eden welke nu weer voor zich zelf is begonnen). Hij gaf zelf al aan dat die DNA's wel heel erg goed moeten zijn wil hij niet voor mijn systeem gaan.
Als het door gaat moet ik 2 410 versies van mijn kast gaan bouwenZou cool zijn!
Een vraagje over het afstraalgedrag: dat lijkt me behoorlijk breed, klopt dat? Misschien moet ik ook maar eens zoiets gaan bouwen, ik hoor mezelf op het podium vaker niet dan wel... (de zaal daarentegen
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Inderdaad, het afstraalgedrag is zeer breed. En juist dat probleem wat jij schets was een van mijn argumenten om voor een coax te gaan boven de ca. 400hz.bertor schreef:Een vraagje over het afstraalgedrag: dat lijkt me behoorlijk breed, klopt dat? Misschien moet ik ook maar eens zoiets gaan bouwen, ik hoor mezelf op het podium vaker niet dan wel... (de zaal daarentegen)
Ook al sta je vlak voor de kast je hoort nog steeds bijna alle kleine details. Dat heb je met een normale 2x10 of 4x10 niet.
Er zijn dan wel een aantal andere bascabinet ontwerpers die coaxen hebben gebruikt maar niet op de manier zoals ik nu heb gedaan. Zij passen dan bij een van de 10"-ers een coaxiaal type toe waarbij ze nog steeds een vrij hoog overname punt gebruiken (tussen de 3 en 4khz). Dat schiet dus nog niet veel op. Bij mijn ontwerp ligt het overname punt rond de 1.8khz. Dat dit prima gaat komt door het feit dat de hogetonen driver een flinke jonge is met een spreekspoel diameter van 44mm, het echte werk dus.
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Die 400 en 1800 Hz lijken me ook erg logische overnamepunten. Oberton geeft een dispersie van 100 graden op, op die frequentie zal de bundeling van de 8" wel ongeveer overeenkomen met die van de compressiedriver. Ik verwacht een mooi uniform verlopend afstraalgedrag, heb je er wel eens aan gemeten? Ik ben ook wel benieuwd wat een 4x10" met hoorn op 3.5 kHz zal doen: waarschijnlijk een onregelmatig afstraalgedrag en heel veel mid/hoog op kniehoogte 
Ik speel een beetje met de gedachte om een zeer compact bassguitar monitor te ontwerpen met een 12" of 15" coax. Deze Oberton (http://www.oberton.com/index.php?option ... m-coaxials) zal waarschijnlijk prima geschikt zijn daarvoor. De crossover komt dan ergens op 1 tot 1.5 kHz te liggen. De dispersie is met 80 graden wat nauwer dan de 100 graden van de 8", maar ik denk dat de winst in klank vooral zit in het goed gecontroleerde afstraalgedrag en het 'monitor' concept. Wat denk jij?
Ik speel een beetje met de gedachte om een zeer compact bassguitar monitor te ontwerpen met een 12" of 15" coax. Deze Oberton (http://www.oberton.com/index.php?option ... m-coaxials) zal waarschijnlijk prima geschikt zijn daarvoor. De crossover komt dan ergens op 1 tot 1.5 kHz te liggen. De dispersie is met 80 graden wat nauwer dan de 100 graden van de 8", maar ik denk dat de winst in klank vooral zit in het goed gecontroleerde afstraalgedrag en het 'monitor' concept. Wat denk jij?
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Op pagina 1 van dit draadje heb ik alleen de axiale meting en die onder 15 graden gepost, eigenlijk alleen om te laten zien dat de onregelmatigheden van een coax zich meestal alleen axiaal voordoen. Ik heb ook eens onder 45 graden gemeten, zag er zeer uniform uit ik heb alleen geen afbeelding meer daar van.bertor schreef:Die 400 en 1800 Hz lijken me ook erg logische overnamepunten. Oberton geeft een dispersie van 100 graden op, op die frequentie zal de bundeling van de 8" wel ongeveer overeenkomen met die van de compressiedriver. Ik verwacht een mooi uniform verlopend afstraalgedrag, heb je er wel eens aan gemeten? Ik ben ook wel benieuwd wat een 4x10" met hoorn op 3.5 kHz zal doen: waarschijnlijk een onregelmatig afstraalgedrag en heel veel mid/hoog op kniehoogte![]()
Een 4x10 met bullet-tweetertje op 3.5khz is inderdaad vragen om problemen.....
+1bertor schreef:Ik speel een beetje met de gedachte om een zeer compact bassguitar monitor te ontwerpen met een 12" of 15" coax. Deze Oberton (http://www.oberton.com/index.php?option ... m-coaxials) zal waarschijnlijk prima geschikt zijn daarvoor. De crossover komt dan ergens op 1 tot 1.5 kHz te liggen. De dispersie is met 80 graden wat nauwer dan de 100 graden van de 8", maar ik denk dat de winst in klank vooral zit in het goed gecontroleerde afstraalgedrag en het 'monitor' concept. Wat denk jij?
Zeer goed plan, voor een compacte bass-monitor met high-end kwaliteiten is dit wel de oplossing.
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
In mei neem ik die kast mee! wordt leuk als er nog meer mensen een 2x10 o.i.d. meenemen.asterduc schreef:Breng je hem mee naar Breda? probeer ik mijn 2x10 setje (ondertussen bijna 20 jaar oud) mee te brengen.
Destijds heb ik veel tijd dorgebracht met David, de oprichter van Eden. Wij deelden 5 jaar lang een stand op Musik en Harmony. David had echt goede kennis wat geluid (ook HiFi trouwens) betreft en was daarnaast nog ontzettend sympathiek ook. Typisch Iowa figuur.
De huidige Eden kasten ken ik niet.
Groeten,
Ed
Cool dat je met hem een stand deelde, ik geloof best dat David Nordshow een goede kennis van geluid heeft. Alleen jammer dat hij met zijn nieuwe DNA lijn pas een low-pass voor de woofers gaat inzetten, dat had bij die Eden kasten ook wel wat gescheelt. Alleen los je daar nog steeds niet een aantal andere problemen mee op. Als ik een 4x10 of 2x10 met tweeter had willen maken dan was dat alleen gebeurd met een 44mm driver in een 8"tractrix hoorn zoals ik in 1e instantie(zie oorspronkelijke draadje van dit topic) van plan was. Dan had ik het overname punt naar 1.7khz kunnen verschuiven ipv 3.5.... dat scheelt natuurlijk enorm kwa afstraalgedrag en neutraliteit.
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Hey Arjan,
Hoe is het je verder vergaan met deze kast?
Gr rOdy
Hoe is het je verder vergaan met deze kast?
Gr rOdy
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Prima! nog steeds in gebruik en ik hoef ook niet iets anders te bouwen, werkt perfektRody schreef:Hey Arjan,
Hoe is het je verder vergaan met deze kast?
Gr rOdy
Nog niet zo lang geleden hebben een paar bekende bassisten er over gespeeld, Jay-Tee (Candy Dulfer. etc) en hij vond m te gek. En laatst heeft Sola van Motman (Total Touch) een gig er over gespeeld, en hij keek mij af en toe aan zo van wtf is dit!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Wij moeten echt een afspraak maken Arjank 
Wij krijgen ook soortgelijke gezichten met onze stack.
Deze week de reviewtekst gekregen voor het artikel wat in de volgende uitgave van "De Bassist" komt. Misschien kunnen we jouw ontwerp onder licentie ook aanbieden ofzo.
Heb trouwens nog andere belachelijke 10" gevonden. De 10" oberton zit nu in 20 liter prototype baswedge. Voor 30 liter kastje gebruiken wij een andere 10"
Wij krijgen ook soortgelijke gezichten met onze stack.
Deze week de reviewtekst gekregen voor het artikel wat in de volgende uitgave van "De Bassist" komt. Misschien kunnen we jouw ontwerp onder licentie ook aanbieden ofzo.
Heb trouwens nog andere belachelijke 10" gevonden. De 10" oberton zit nu in 20 liter prototype baswedge. Voor 30 liter kastje gebruiken wij een andere 10"
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Goed bezig!wouter schreef:Wij moeten echt een afspraak maken Arjank
Wij krijgen ook soortgelijke gezichten met onze stack.
Deze week de reviewtekst gekregen voor het artikel wat in de volgende uitgave van "De Bassist" komt. Misschien kunnen we jouw ontwerp onder licentie ook aanbieden ofzo.
Heb trouwens nog andere belachelijke 10" gevonden. De 10" oberton zit nu in 20 liter prototype baswedge. Voor 30 liter kastje gebruiken wij een andere 10"
We kunnen zeker een keer wat afspreken
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Arjan ik zou dit ontwerp willen nabouwen, kun en wil je wat details over de behuizing en de filters geven? (Mag per pm ook)
Mvg. Joram
Mvg. Joram
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
en JayTee is heel kritisch als het op goed geluid aan komt.arjank schreef:Nog niet zo lang geleden hebben een paar bekende bassisten er over gespeeld, Jay-Tee (Candy Dulfer. etc) en hij vond m te gek.
In de jaren 90 demonstreerde hij regelmatig mijn basgitaren en het was voor hem zelden goed genoeg!
Is één van de betere bassisten van Nederland. Legt een geweldige groove en kan nog mooi soleren ook, die combinatie is niet evident.
Hier speelt hij met een fretloze 5string Graphite op Eden versterking.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax
Mono of een stereo paartje?Shadow schreef:Arjan ik zou dit ontwerp willen nabouwen, kun en wil je wat details over de behuizing en de filters geven? (Mag per pm ook)
Mvg. Joram
