Hier een link voor de afmetingen van c-kernen: http://www.fastrongroup.com/part!show?categoryId=11mtb schreef:Beste Martin,
Als je de maten opgeeft van een iets kleinere standaardkern (ca 4x4x4 cm), kan ik het magnetisch oppervlak en de lengte bepalen, of als je die weet graag opgave. Of is er een link waar ik zelf kan kijken.
Ik gebruik schoolboekformule's voor de berekening en die kloppen aardig, ik heb 35 jaar geleden nog potkern-trafo's bij Philips ontworpen en laten wikkelen.
Verder heb ik de ESL63-trafo's uitgevlooid en dat klopt ook wel met mijn berekeningen.
Alvast bedankt,
Mvg,
Michiel.
Gebalanceerde eindtrap voor ESL-panelen.
Moderator: Beheerdersteam
-
transplanum
Re: Gebalanceerde eindtrap voor ESL-panelen.
Bedankt transplanum,zo vlug niet aan de PD500 gedacht
Een beetje extrapoleren doet vermoeden,hoogstens 1,5mA bij 10kV en Vg=0,niet erg hoopvol
.
Bij de trafo-oplossing zijn wel wat moeilijkheden te verwachten.Als je 2000 windingen hebt voor 5000V(piek?) zal dat wel in verscheidene onderling goed geisoleerde lagen moeten
De koppeling met de primaire zal daar ook wel onder lijden met (on)behoorlijke strooizelfindukties tot gevolg.En dat samen met een capacitieve belasting,zal wel flink dempen worden.
Anne
Een beetje extrapoleren doet vermoeden,hoogstens 1,5mA bij 10kV en Vg=0,niet erg hoopvol
Bij de trafo-oplossing zijn wel wat moeilijkheden te verwachten.Als je 2000 windingen hebt voor 5000V(piek?) zal dat wel in verscheidene onderling goed geisoleerde lagen moeten
De koppeling met de primaire zal daar ook wel onder lijden met (on)behoorlijke strooizelfindukties tot gevolg.En dat samen met een capacitieve belasting,zal wel flink dempen worden.
Anne
-
transplanum
Klopt, zo'n trafo, 1:10, lijkt eenvoudig maar er zitten nog de nodige addertje onder het gras. Het is niet voor niets dat sommige bedrijven 1000-den euro's rekenen voor een ontwerp, in de massaproductie moet het dan terug verdient worden.Ah!buis schreef:Bedankt transplanum,zo vlug niet aan de PD500 gedacht![]()
Een beetje extrapoleren doet vermoeden,hoogstens 1,5mA bij 10kV en Vg=0,niet erg hoopvol.
Bij de trafo-oplossing zijn wel wat moeilijkheden te verwachten.Als je 2000 windingen hebt voor 5000V(piek?) zal dat wel in verscheidene onderling goed geisoleerde lagen moeten![]()
Anne
Vandaar dat ik in een vorige post ook aangaf dat ik nog het een en ander miste in het ontwerp: "de prijs is afhankelijk hoeveel berekeningen en wikkelschema's ik zelf moet verzinnen"
Ik heb 'm toch aan de praat gekregen, de schakeling is zeer gevoelig voor parasitaire capacitieve koppelingen en op de print die ik ontworpen heb, liepen de drainsporen kennelijk te dicht langs de zeer gevoelige gate's van de MOSFET's.
Ik heb de uitgangstrafo'tjes van de print gehaald en met draadjes aangesloten en de drainspanning tegengekoppeld via R6 en R7, et voilà:
Op laagspanning werkt de schakeling nu goed, ik heb 'm zelfs beluisterd door de spanning over R15 op een versterker aan te sluiten en het klinkt goed, weinig laag natuurlijk want het is voor een mid/hi-paneel.
Nu mijn model aanpassen en kijken of ik nog wat meer kan tegenkoppelen en dan met hoogspanning op een ESL-paneel testen, maar daar ben ik nog wel even mee bezig.
Nu mijn model aanpassen en kijken of ik nog wat meer kan tegenkoppelen en dan met hoogspanning op een ESL-paneel testen, maar daar ben ik nog wel even mee bezig.
Ik heb inmiddels de simulatie aangepast:
En het klopt aardig met de werkelijkheid, het is allemaal niet zo ingewikkeld, zoals ik en anderen dachten!
De trafo'tjes hebben een slechte koppeling van ca. 0,97, omdat ze in gescheiden kamers gewikkeld zijn om 5kV-isolatie te bereiken. De strooi-inductie bedraagt daardoor ca. 125 mH, wat met de capaciteit van het ESL-paneel de top in de open-loop bij ca. 3k5 Hz verklaart.
Maar dit is eenvoudig tegen te koppelen, zoals je ziet.
In de praktijk valt het toch iets tegen, met name het oplopen tot 10 kHz, er zit kennelijk nog een afgestemde kring in, maar lijkt me niet storend.
De trafo'tjes hebben een slechte koppeling van ca. 0,97, omdat ze in gescheiden kamers gewikkeld zijn om 5kV-isolatie te bereiken. De strooi-inductie bedraagt daardoor ca. 125 mH, wat met de capaciteit van het ESL-paneel de top in de open-loop bij ca. 3k5 Hz verklaart.
Maar dit is eenvoudig tegen te koppelen, zoals je ziet.
In de praktijk valt het toch iets tegen, met name het oplopen tot 10 kHz, er zit kennelijk nog een afgestemde kring in, maar lijkt me niet storend.