Server installeren

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Server installeren

Bericht door Pjotr »

Asut alleen voor muziek afspelen, muziek opslag en data opslag is (documenten en foto's) heb je toch helemaal geen snelheid nodig? Met films wordt het een ander verhaal: Een aantal 10 GB - 20 GB aan HD films over sjouwen gaat dan wel even duren.

Zoiets kost tijd of geld. Hier draait nu 2 jaar 24/7 een klein Netgear nasje zonder omkijken er naar en dat stookt met twee 1TB Green schijven tussen de 12W en 18W (gemeten aan de netstekker). Is geen snel ding maar voorziet probleemloos het hele huis van muziek :D

Het nut van Raid is i.d.d. betrekkelijk. Het enige waartegen dat beschermt is een schijf crash. Crasht een schijf dan zet je een nieuwe in die automatisch gemirrord wordt met de nog goede schijf. Ik heb hem in Raid 1 staan voor het geval dat.... Tegen schrijffouten help het i.d.d. niet en ook niet tegen een crash van het mobo. Daar helpt alleen een back-up. Maar ja, wie doet dat iedere week met 1 TB via USB of over een netwerk? :roll: B.t.w. Windows schrijffouten naar een server in het (thuis)netwerk ben ik nog niet tegen gekomen in al die jaren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Server installeren

Bericht door Henkjan »

met de readynas is een backup toch juist erg makkelijk? een maal job instellen en toewijzen aan de knop voorop, op de knop drukken en de bu loopt, met een mailtje als die klaar is. ik heb daar een externe schijf voor die aan de usb poort van de nas zit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Server installeren

Bericht door Pjotr »

Klopt, maar erg snel gaat dat niet. Op een 500 GB staat ie toch wel een dag te knorren. O.k. een incrementele back-up gaat sneller maar het liefst maak je steeds een full back-up.

Wat ik ook een minpunt vind is dat je een externe USB HD niet naar STB gaat als ie klaar is. Die kun je er dus niet continue aan laten hangen en/of aan laten staan. En dat is nou juist wel wat je wilt met scheduled back-up's.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Server installeren

Bericht door blueznl »

Dat kan ook aan de USB drive zelf liggen. Heb hier twee 3.5 en 1 2.5 USB drive. De 2.5 spint down (maar niet bij elke PC), mijn beide 3.5's nooit. Een kennis van me heeft een 3.5 welke wel netjes stopt met draaien na verloop van tijd, maar alleen maar bij hem. Op mijn machine aangesloten blijft het ding gewoon draaien... Wie het weet mag het zeggen...
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”