Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste "niet gehinderd door kennis zelfbouwproject"
zat aan een kast te denken van 100x30x20 of iets in die koers.
Mooie zuiltjes.
Mooie zuiltjes.
- bartsegers
Gewoon proberen!
koop wat spaanplaat, lekker goedkoop, en maak een box van 20 en 50 liter bijvoorbeeld.
als de 50 liter véél mooier laag weergeeft, dan weet je dat je dus in die regio moet zitten.
EEn testkast van 50 liter heb je zo klaar, 6 plankies, en schroeven (of tape etc)
Gaat vooral om het volume waarin de speaker zich lekker voelt.
Maar, ff wat anders, is er niemand die weet waar Sehnneiser deze speakers in gebruikte ???
koop wat spaanplaat, lekker goedkoop, en maak een box van 20 en 50 liter bijvoorbeeld.
als de 50 liter véél mooier laag weergeeft, dan weet je dat je dus in die regio moet zitten.
EEn testkast van 50 liter heb je zo klaar, 6 plankies, en schroeven (of tape etc)
Gaat vooral om het volume waarin de speaker zich lekker voelt.
Maar, ff wat anders, is er niemand die weet waar Sehnneiser deze speakers in gebruikte ???
het lijken nogal onbekende units te zijn.
heb ze net binnen en ze zien er wel fraai uit. Mooie connussen en aandrijving, grote magneet ook. Redelijk zwaar ook. Maar ja, dat zegt niet alles natuurlijk
Een kast zit inderdaad zo in elkaar, klopt. Ik heb hier nog een oud setje LS staan,
die ga ik kannibaliseren, de tweeters haal ik daar uit en de aansluitterminals.
Die voeg ik bij het project, dan nog wat hout halen en wat spoelen en condensators.
Zo druk ik de kosten lekker. Het is een experiment en daar moet ik niet meteen op leeglopen, pas als blijkt dat ik op de goede weg ben kan ik wat meer investeren.
nog wat vragen
Ga ik de kast nog dempen met van die wol ?
en je hebt het vooral over liters inhoud van de kast, is de vorm van minder belang ?
heb ze net binnen en ze zien er wel fraai uit. Mooie connussen en aandrijving, grote magneet ook. Redelijk zwaar ook. Maar ja, dat zegt niet alles natuurlijk
Een kast zit inderdaad zo in elkaar, klopt. Ik heb hier nog een oud setje LS staan,
die ga ik kannibaliseren, de tweeters haal ik daar uit en de aansluitterminals.
Die voeg ik bij het project, dan nog wat hout halen en wat spoelen en condensators.
Zo druk ik de kosten lekker. Het is een experiment en daar moet ik niet meteen op leeglopen, pas als blijkt dat ik op de goede weg ben kan ik wat meer investeren.
nog wat vragen
Ga ik de kast nog dempen met van die wol ?
en je hebt het vooral over liters inhoud van de kast, is de vorm van minder belang ?
- bartsegers
beide correct,
dempen kun je met wat wol, (wasemkapfilters als je echt de prijs wilt drukken)
Kan de basweergave ook wat wollig maken als je een grote kast hebt al.
De kastvorm is minder van belang, zorg dat je geen grote oppervlakken hebt, dus af en toe een plankje om lengten op te breken is prettig. (in je uiteindelijke kast)
dempen kun je met wat wol, (wasemkapfilters als je echt de prijs wilt drukken)
Kan de basweergave ook wat wollig maken als je een grote kast hebt al.
De kastvorm is minder van belang, zorg dat je geen grote oppervlakken hebt, dus af en toe een plankje om lengten op te breken is prettig. (in je uiteindelijke kast)
@bart, je bent een reuze hulp,
Wat heb ik gedaan.
Ik had nog een oud tweewegsysteempje staan van ca 44hoog en ca 24 diep en breed,
ca 20 liter. Meteen mijn 20 liter testkast ! Er zit aardig wat van dat wol spul in.
De laag/mid unit daarvan was ook 200 mm, deze eruit , het filter eruit , de tweeters afgekoppeld. de sennheisers erin en spelen maar.
Wat zijn de bevindingen:
Het rendement moet aardig hoog zijn, want met het volume een klein beetje open gaat het al aardig hard,
een tweeter mis ik niet zo, het stereobeeld is heel aardig, detaillering en plaatsing
mits ik mooi in het midden zit en op oorhoogte. Helemaal niet verkeerd,
het midden is wat neuzelig en het laag valt nogal tegen. Net of het zwaar afvalt, komt er gewoon niet uit. zeg maar. Denk dat een gesloten kast, dwz 1 van ca 20 liter niet de ontwikkelweg is die ik verder moet volgen. Ik denk dat deze driver meer kastvolume nodig heeft. Ik ga richting de 50 liter o.i.d.
Trial & error , ben wel aan wat begonnen zeg.! Maar goed tot nu toe niet veel geinvesteerd.
Wat heb ik gedaan.
Ik had nog een oud tweewegsysteempje staan van ca 44hoog en ca 24 diep en breed,
ca 20 liter. Meteen mijn 20 liter testkast ! Er zit aardig wat van dat wol spul in.
De laag/mid unit daarvan was ook 200 mm, deze eruit , het filter eruit , de tweeters afgekoppeld. de sennheisers erin en spelen maar.
Wat zijn de bevindingen:
Het rendement moet aardig hoog zijn, want met het volume een klein beetje open gaat het al aardig hard,
een tweeter mis ik niet zo, het stereobeeld is heel aardig, detaillering en plaatsing
mits ik mooi in het midden zit en op oorhoogte. Helemaal niet verkeerd,
het midden is wat neuzelig en het laag valt nogal tegen. Net of het zwaar afvalt, komt er gewoon niet uit. zeg maar. Denk dat een gesloten kast, dwz 1 van ca 20 liter niet de ontwikkelweg is die ik verder moet volgen. Ik denk dat deze driver meer kastvolume nodig heeft. Ik ga richting de 50 liter o.i.d.
Trial & error , ben wel aan wat begonnen zeg.! Maar goed tot nu toe niet veel geinvesteerd.
- bartsegers
inderdaad dan is de 20 liter echt te kort.
Hoe zit het met de uitslag van de speaker? (gaat hij over zn nek?)
Wellicht dat je toch de TL die je zelf eerder aanhaalde kunt maken!
Het laag kan wel wat hulp gebruiken zoals ik het nu hoor.
het midden wat neuzelig, kan ook komen doordat de speaker nu hoog en vervorming van het hoog+mid-hoog weergeeft.
Zogenaamde cone-break-up. Weg maar kortweg onzuiverheden.
Met een (eenvoudig) filter kun je dit probleem wellicht eenvoudig tackelen.
Wat extra fris hoog erbij kan ook een totaal andere belevenis zijn voor het midden.
Hoe zit het met de uitslag van de speaker? (gaat hij over zn nek?)
Wellicht dat je toch de TL die je zelf eerder aanhaalde kunt maken!
Het laag kan wel wat hulp gebruiken zoals ik het nu hoor.
het midden wat neuzelig, kan ook komen doordat de speaker nu hoog en vervorming van het hoog+mid-hoog weergeeft.
Zogenaamde cone-break-up. Weg maar kortweg onzuiverheden.
Met een (eenvoudig) filter kun je dit probleem wellicht eenvoudig tackelen.
Wat extra fris hoog erbij kan ook een totaal andere belevenis zijn voor het midden.
wat bedoel je met de uitslag en gaat ie over zijn nek ?
ik zie de conus maar weinig bewegen eigenlijk.
Sluit niet uit dat ik nog tweeters toevoeg inderdaad.
Wat ik heb liggen zijn Seas softdomes 19TNF/T H305
ik zie de conus maar weinig bewegen eigenlijk.
Sluit niet uit dat ik nog tweeters toevoeg inderdaad.
Wat ik heb liggen zijn Seas softdomes 19TNF/T H305
- RobertD
- Contacteer:
Die TQWT's van de site van DHTrob zijn een aanrader. Daar kun je verschillende drivers in uitproberen.
Experimenteer met demping en de opening van de lijn onderaan de kast, zoals Rob dat beschrijft.
Leuke tweeters erbij: http://link.marktplaats.nl/482719409
Er staat nog een paartje op Marktplaats.
Experimenteer met demping en de opening van de lijn onderaan de kast, zoals Rob dat beschrijft.
Leuke tweeters erbij: http://link.marktplaats.nl/482719409
Er staat nog een paartje op Marktplaats.
Wel, eigenlijk vind ik dit een heel leuk project voor de OP.bartsegers schreef:inderdaad.
Misschien zelfs een hoorn![]()
Leuk knutselen met wat spaanderplaat, en je kan later de luidspreker upgraden.
- bartsegers
Ikzelf luister ook naar een TL, dus dan zou ik voor de tqwt gaan +1

ja, denk dat dat um gaat worden
het ontwerp spreekt me wel aan,
de maten in de tekening zijn binnenmaten. is iets van 90 liter maar het is dan ook geen gesloten kast.ik maak hem wel van mdf , dan maar wat meer uitgeven
stel je voor dat het in 1x klankmatig goed is dan is het zonde als ik een spaanplaat gedrocht heb gebouwd. Want als ik ze in spaanplaat uitvoer en het is goed dan wil ik ook voor het oog wat moois. Dan kan ik 2x gaan bouwen en is het per saldo weer duurder. En valt het tegen dan ga ik op zoek naar de philips of fostex units die bij dit ontwerp iig goed passen. Die wil ik dan ook niet in een spaanplaat kast zetten.
Nog even over de tweeter. Ik had het idee die in een aparte losse behuizing erboven op te zetten. Maar kan ik hem ook onder de FR plaatsen in het front ?erboven is geen ruimte op de baffle. Heeft een tweeter nog een eigen kamertje nodig ? Als ik zo eens naar een tweeter kijk
een soft dome in dit geval heeft zo'n dingetje geen afstraling naar achteren.
Maakt de plaats in de baffle t.o.v de andere unit veel uit ?
het ontwerp spreekt me wel aan,
de maten in de tekening zijn binnenmaten. is iets van 90 liter maar het is dan ook geen gesloten kast.ik maak hem wel van mdf , dan maar wat meer uitgeven
stel je voor dat het in 1x klankmatig goed is dan is het zonde als ik een spaanplaat gedrocht heb gebouwd. Want als ik ze in spaanplaat uitvoer en het is goed dan wil ik ook voor het oog wat moois. Dan kan ik 2x gaan bouwen en is het per saldo weer duurder. En valt het tegen dan ga ik op zoek naar de philips of fostex units die bij dit ontwerp iig goed passen. Die wil ik dan ook niet in een spaanplaat kast zetten.
Nog even over de tweeter. Ik had het idee die in een aparte losse behuizing erboven op te zetten. Maar kan ik hem ook onder de FR plaatsen in het front ?erboven is geen ruimte op de baffle. Heeft een tweeter nog een eigen kamertje nodig ? Als ik zo eens naar een tweeter kijk
Ik zou je tweeter juist onder de breedbandluidspreker plaatsen.ff lunche schreef:Nog even over de tweeter. Ik had het idee die in een aparte losse behuizing erboven op te zetten. Maar kan ik hem ook onder de FR plaatsen in het front ?erboven is geen ruimte op de baffle. Heeft een tweeter nog een eigen kamertje nodig ? Als ik zo eens naar een tweeter kijk
Is je tweeter gesloten aan de achterkant? Wellicht wel, en dan kan ie gewoon in de voorplaat.
Beide dicht bij elkaar is het beste.
Typisch zijn speakers het best verticaal ge-aligneerd, dat geeft een mooie symmetrie in het afstraalgedrag. Anderzijds, als je tweeter heel klein is, dan kan je hem ook met een dunne draadbrug juist voor het centrum van je breedbrandspeaker plaatsen, dan heb je een coaxiale oplossing - de fase zal niet perfect zijn maar echt erg zal dat niet zijn.
maak misschien eerst 1 kast uit goedkope spaanderplaat met de tweeter er ook in. Hou het filter buiten de kast (draden via de onderste opening), dan kan je wat experimenteren tot het evenwichtig klinkt. Daarna bouw je de mdf kast met het definitieve filter er in.
@dagon
goede tips
de tweeters zijn seas tweetertjes van een cm of 8 in doorsnede denk ik zo
de achterkant is gesloten.
voor de rest klinkt het wel logisch, vlak bij de andere unit. Het filter extern houden had ik al bedacht. Dan kan ik nog componenten daarvan wisselen.
en 1 test kast bouwen ? ik snap de gedachte maar lijkt mij moeilijk zo 1 kast te beoordelen.
de klank is wel te beoordelen maar geen stereo beeld natuurlijk. Wel iets om over na te denken.
Kost weinig extra moeite en levert wellicht veel op.
goede tips
de tweeters zijn seas tweetertjes van een cm of 8 in doorsnede denk ik zo
de achterkant is gesloten.
voor de rest klinkt het wel logisch, vlak bij de andere unit. Het filter extern houden had ik al bedacht. Dan kan ik nog componenten daarvan wisselen.
en 1 test kast bouwen ? ik snap de gedachte maar lijkt mij moeilijk zo 1 kast te beoordelen.
de klank is wel te beoordelen maar geen stereo beeld natuurlijk. Wel iets om over na te denken.
Kost weinig extra moeite en levert wellicht veel op.
owja, over dit forum.
De hulpvaardigheid valt me hier echt op, geweldig!
en de aanwezige kennis is zeer waardevol.
ik zit ook op een ander forum, voor de volvo480 liefhebbers.
en daar gaat het net zo. Als je je maar netjes voorstelt en de "netiquette" een beetje respecteert.
grtz
Peter
De hulpvaardigheid valt me hier echt op, geweldig!
en de aanwezige kennis is zeer waardevol.
ik zit ook op een ander forum, voor de volvo480 liefhebbers.
en daar gaat het net zo. Als je je maar netjes voorstelt en de "netiquette" een beetje respecteert.
grtz
Peter
- bartsegers
mooie tweeter!
Veel bouwplezier ermee!
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 19tnft.pdf
mooi vlak verloop, ik zou hem vanaf 4khz inzetten. (dan zijn zijn 2e harmonische lekker laag, zie grafiek 2)
Je hebt echter wel plaats om hem boven de unit te zetten. (kwestie van een schotje in de transmissielijn zetten)
maar, je gaat dan boven 120cm en dat is een fijne zaagmaat van het plaatmateriaal.
Eronder is dus wellicht het best.
Als je echt uit je bol wilt gaan, kun je de tweeter faceplate nog bewerken.
als je er een maantje uitfreesd kun je hem nog strakker tegen de breedbander zetten.
Laat je ons zien wat het is geworden?
Veel bouwplezier ermee!
http://www.seas.no/images/stories/vinta ... 19tnft.pdf
mooi vlak verloop, ik zou hem vanaf 4khz inzetten. (dan zijn zijn 2e harmonische lekker laag, zie grafiek 2)
Je hebt echter wel plaats om hem boven de unit te zetten. (kwestie van een schotje in de transmissielijn zetten)
maar, je gaat dan boven 120cm en dat is een fijne zaagmaat van het plaatmateriaal.
Eronder is dus wellicht het best.
Als je echt uit je bol wilt gaan, kun je de tweeter faceplate nog bewerken.
als je er een maantje uitfreesd kun je hem nog strakker tegen de breedbander zetten.
Laat je ons zien wat het is geworden?
tweeter al vanaf 4000 khz inzetten
wat betekent dat voor mij filter, dan zal ik er met de waarden voor een condensator en spoel die je eerst noemde niet komen. Maar ik kijk wel op die rekenhulp. moet lukken toch ?
jazeker als ik zo ver ben maak ik wel ploatjes om te posten.
kan even duren maar ik ga zeker aan de slag
ohja, en de maten, dat klopt MDF 122x244 ,met een beetje slim puzzelen is zo'n plaat efficient te benutten.
wat betekent dat voor mij filter, dan zal ik er met de waarden voor een condensator en spoel die je eerst noemde niet komen. Maar ik kijk wel op die rekenhulp. moet lukken toch ?
jazeker als ik zo ver ben maak ik wel ploatjes om te posten.
kan even duren maar ik ga zeker aan de slag
ohja, en de maten, dat klopt MDF 122x244 ,met een beetje slim puzzelen is zo'n plaat efficient te benutten.
Hee ff Lunche,
Ik had het even niet gevolgd maar ik zie dat de TL oftewel TQWT er gaat komen? Daar ben ik wel enthousiast over, ik had toevallig laatst nog een leuk hoorn ontwerpje gevonden voor een 8" en meteen opgeslagen, dacht misschien kun je er wat mee maar wat mij betreft is een TQWT sowieso een betere keuze. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!
Mvg Reinder
Ik had het even niet gevolgd maar ik zie dat de TL oftewel TQWT er gaat komen? Daar ben ik wel enthousiast over, ik had toevallig laatst nog een leuk hoorn ontwerpje gevonden voor een 8" en meteen opgeslagen, dacht misschien kun je er wat mee maar wat mij betreft is een TQWT sowieso een betere keuze. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!
Mvg Reinder
- bartsegers
FF lunche,
Waar woon je?
Wellicht dat er een forumlid in de buurt woont die je kan helpen met filteronderdelen etc.
Ik zou zelf kiezen voor een relatief laag crossoverpunt naar de tweeter. (voor een breedbander dan)
Een tweeter is wat betreft massa en aandrijfkracht superieur tov een "zware conus"
En aangezien niemand precies weet hoe netjes deze speakers in het hoog zijn, zou ik voor het zekere gaan.
Waar woon je?
Wellicht dat er een forumlid in de buurt woont die je kan helpen met filteronderdelen etc.
Ik zou zelf kiezen voor een relatief laag crossoverpunt naar de tweeter. (voor een breedbander dan)
Een tweeter is wat betreft massa en aandrijfkracht superieur tov een "zware conus"
En aangezien niemand precies weet hoe netjes deze speakers in het hoog zijn, zou ik voor het zekere gaan.
Zeg maar rond de 2,5khz bijvoorbeeld, dat is wel gebruikelijk.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- bartsegers
(op aanraden van seas, wellicht ietsje hoger ivm de vervorming van de tweeter)
grafiekje nr.2 van de geposte link
grafiekje nr.2 van de geposte link
Hmmm zal volgende keer eerst op de link kijken dan roepen 
Mvg Reinder
Mvg Reinder
- bartsegers
zal ik eens zeggen dat die speakers waarschijnlijk van TESLA / TVM zijn.
Doen me namelijk kwa chassis erg aan hun stijl denken.
zie bv de ronde gaten in de korf, en de directe montage van aansluitingen op de korf.
Zal eens zoeken in hun oude database!
Doen me namelijk kwa chassis erg aan hun stijl denken.
zie bv de ronde gaten in de korf, en de directe montage van aansluitingen op de korf.
Zal eens zoeken in hun oude database!
Joh, ik kom er wel uit hoor met bouwen
alle tips verwerk ik. wat valt er niet te snappen ?
ik plaats een bestelling voor mdf, hopelijk vd week en dan gaat het wel lopen.
ik ga filteren op 4 khz voor de tweeter met een 6db filter bestaande uit een condensator en een spoel. Het filter houd ik eerst extern vanwege aanpassingen. Solderen beheers ik wel en met hout werken ook. Dat is niet zo spannend.
Ik bouw de kasten en plaats de tweeter in het front dichtbij de FR unit en houd me aan het bouwontwerp
het enige wat ik nog mis is tijd. Maar ook daar moet iets op te bedenken zijn
alle tips verwerk ik. wat valt er niet te snappen ?
ik plaats een bestelling voor mdf, hopelijk vd week en dan gaat het wel lopen.
ik ga filteren op 4 khz voor de tweeter met een 6db filter bestaande uit een condensator en een spoel. Het filter houd ik eerst extern vanwege aanpassingen. Solderen beheers ik wel en met hout werken ook. Dat is niet zo spannend.
Ik bouw de kasten en plaats de tweeter in het front dichtbij de FR unit en houd me aan het bouwontwerp
het enige wat ik nog mis is tijd. Maar ook daar moet iets op te bedenken zijn
- bartsegers
Dat is nog het allersimpelste van alles!
Tijd kun je namelijk maken
Komt helemaal goed hier, ik lees het al.
kopse MDF kanten leveren wel veel nawerk op, maar dat weet je dan misschien al.
Veel plezier, en maak er wat moois van he
Tijd kun je namelijk maken
Komt helemaal goed hier, ik lees het al.
kopse MDF kanten leveren wel veel nawerk op, maar dat weet je dan misschien al.
Veel plezier, en maak er wat moois van he
Al is het een oude fullrange driver, ik zou toch eerst hoger filteren dan 4khz, zo rond 7 of 8 khz bijvoorbeeld.
En probeer eerst de fullrange speaker ongefilterd te laten spelen met enkel een filter voor de tweeter. Trouwens, 4khz lijkt me laag voor een 6db filter, er is kans dat je je tweeter dan beschadigt. Daarom zou ik met een 6 db filter hoger filteren.
En probeer eerst de fullrange speaker ongefilterd te laten spelen met enkel een filter voor de tweeter. Trouwens, 4khz lijkt me laag voor een 6db filter, er is kans dat je je tweeter dan beschadigt. Daarom zou ik met een 6 db filter hoger filteren.