Eenvoudig Buizen Buffertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Eenvoudig Buizen Buffertje

Bericht door ray5150 »

Waar heb je die buizen library vandaan gehaald ?

Die pads op de buis footprint zijn wel heul erg groot... vooral in vergelijking met de rest.
SuperR

Bericht door SuperR »

Die library vond ik op diyaudio. Het aantal pinnen kwam overeen en de vorm van de layout ook. Ik dacht, ik neem die als uitgangspunt. De radius van de pinnen is ongeveer 2cm, dat leek me wel een aardig formaat. Heb de schuifmaat er ff bij gehad en de radius is ongeveer 12mm. Moet dus ff op zoek naar een andere..
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb eerst maar eens het schema wat verduidelijkt
Nu zit het een stuk logischer in elkaar. (naar mijn bescheiden idee... :wink: )

origineel:
1.PNG
mijn versie:
2.PNG
Morgenavond ga ik aan de layout werken.
SuperR

Bericht door SuperR »

Ziet er al een stuk netter uit dan mijn versie. Ik zie alleen nog "not saved" staan :) Ik ben benieuwd naar je layout!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Is 'tie dan :
2.PNG
01.rar
(46.83 KiB) 35 keer gedownload
Nog een paar (goedbedoelde) tips:

-Werk zoveel mogelijk met de standaard grid (raster}
Deze is in inches en de reden hiervoor is dat vrijwel alle footprints in deze van standaard componenten in deze rastermaat zijn.

-Werk bij je schema vanuit een frame. zo heb je een beter overzicht en word je gedwongen om compacter te werken.

-De autorouter heeft zoveel verschillende instellingen dat er voor een beginner niet mee te werken is, met de hand tekenen is veel netter en leezamer.

- Een draadbrug gebruiken is geen schande. het help ook om veel effiecienter te werken in plaats van allemaal omwegen te gebruiken.

-Probeer zoveel mogelijk in de layout met 2 x 45 graden hoeken te tekenen, dat etst beter dan 90 graden.

-Als je je werk af en toe opslaat, klik dan niet op "save", maar op 'save as" anders heb je zoals nu een hoofd bestand en vele subbestanden met wijzigingen.

- Geef iedere keer bij het opslaan een opeenvolgend nummer. dan kun je ook makkelijk terug naar een oudere versie als je er niet uitkomt.
nog een voordeel is dat je hele projekt dan nog maar uit twee bestanden bestaat, 1 stuks .sch en 1 stuks .brd.
SuperR

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
-Werk zoveel mogelijk met de standaard grid (raster}
-Werk bij je schema vanuit een frame. zo heb je een beter overzicht en word je gedwongen om compacter te werken.
-De autorouter heeft zoveel verschillende instellingen dat er voor een beginner niet mee te werken is, met de hand tekenen is veel netter en leezamer.
- Een draadbrug gebruiken is geen schande. het help ook om veel effiecienter te werken in plaats van allemaal omwegen te gebruiken.
-Probeer zoveel mogelijk in de layout met 2 x 45 graden hoeken te tekenen, dat etst beter dan 90 graden.
-Als je je werk af en toe opslaat, klik dan niet op "save", maar op 'save as" anders heb je zoals nu een hoofd bestand en vele subbestanden met wijzigingen.
- Geef iedere keer bij het opslaan een opeenvolgend nummer. dan kun je ook makkelijk terug naar een oudere versie als je er niet uitkomt.
Wat bedoel je met dat frame? Dat snap ik niet helemaal.

Verder super bedankt! Dat ziet er veel fraaier uit! Ik kan helaas vanavond nog niet etsen, maar zondag/na het weekend ga ik het proberen. Ik blijf het lastig vinden, layout'en. Voornamelijk na het maken van het schema is het een crime om überhaupt een fatsoenlijke plek te vinden voor je componenten, laat staan dat de paden kort zijn.

Het "eindversterkertje" wat achter de buffer kan komen heb ik toegevoegd. Als ik er een 2*12V 24VA trafotje aan knoop kan ik dus een 2*5 Watt (buizen)versterker maken! Het is een TPA3122 P-Dip 20 SE klasse D versterkertje.
Bijlagen
TPA3122_2.zip
(103.32 KiB) 30 keer gedownload
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een frame is dat buitenkader wat je rondom het schema van gisteren ziet staan.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zeg ray,ik mis een elko na de stabilisator :cry:
Ik heb ook 's wat in elkaar geflansd 8)
Getracht de indeling niet te veel te veranderen :sure:
Je moet de tekening zo begrijpen,vanboven de onderdelen en door de print kijkend zie je dan de sporen.
De buisvoet zit dan aan de onderkant.Als de print dan onder het chassis geschroefd zit,onderdelen naar onder,met een gat waar de buis moet komen,kan die boven uitsteken.
Ook een plaats voorzien voor een eventuele diode.Die 7812 kan wel 5% afwijken en 11,4V is wat weinig.Met de diode krijg je 0,6V meer,kortsluiten als niet nodig.
Anne
Bijlagen
BufSch.JPG
SuperR

Bericht door SuperR »

Nog een vraag;
De aarde van de uitgang van de buffer is niet gelijk aan de aarde van de voeding. (door die 7812) Als ik dus diezelfde voeding gebruik om een versterkertje te voeden heb ik dus een offset in mijn gnd. Nu kan ik wel de "+18V" en nieuwe gnd pakken om de versterker te voeden, maar belast ik die 7812 dan niet? In dat geval zou ik namelijk toch een 7912 moeten gebruiken. Dan wordt de gnd niet beinvloed en is die overal identiek.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zou gewoon vanaf de trafo aftakken en met een nieuwe gelijkrichter e.d. verdergaan.

Anne, je had gelijk. ik was de elko vergeten, zal ook diode toevoegen.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Ik wou van de week al beginnen met bouwen, maar helaas geen 12V trafo in huis. :(
Leuk om de verschillend PCB designs te zien, was ook al begonnen, maar PadsPower PCB heeft bijna geen kant en klare symbolen en of PCB shapes. Dus ben nog even niet verder gekomen met wat diodes, condensatore en weerstanden. ;)
SuperR

Bericht door SuperR »

ray5150 schreef:
Ik zou gewoon vanaf de trafo aftakken en met een nieuwe gelijkrichter e.d. verdergaan.
Maar als ik diezelfde trafo gebruik is de gnd van de afvlakking niet gelijk aan de gnd van de uitgang van de buffer, toch?

Laat ik het anders zeggen;
Ik heb een 2 keer 12 Vac trafo met centrale aftakking. Als ik die gelijkricht krijg ik +18 V -18V en 0. Dat is dezelfde 0 als die in het schema van de buffer. Echter, als we de 7812 gebruiken wordt de 0 een -6V, toch? Hij maakt een spanningsval van 0 -18 naar -6 -18? De output van de buffer heeft dus als gnd waarde -6V ten opzichte van de middenaftakking van de trafo. Deze -6 is geen zwevende voeding tov de 0 omdat het uit dezelfde trafo komt. Wat er dus (volgens mij) gebeurt wanneer ik de 0 met de -6 verbindt is een kortsluiting waardoor de 7812 de geest heeft. Dat zou hetzelfde zijn als pin 1 en 3 van de 7812 kortsluiten.
Een alternatief is om de eindtrap te voeden met de -6 als gnd en de +18 als positieve spanning. Het potentieel op pin 3 van de 7812 wordt dan de gnd van de versterker. Echter, als ik dat doe en ik wil de versterker wat vermogen laten leveren, hoe wordt de 7812 dan belast? De 7812 die ik het ua78m12, kan maar 500 mA leveren.
Volgens mij is het daarom (voor mij) een must om een 7912 te gebruiken omdat de 0 van de middenaftakking niet verandert en daardoor ik bovenstaand probleem niet heb.

Zie ik beren op de weg of is dit waar?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

@SuperR,de schakeling is opgezet voor een gescheiden voeding.Als je de voeding van de bestaande versterker wil gebruiken moet het anders,maar of het kan :?:
Met 18V voor het buisje zit je wel erg krap,vooral als er nog een RC tussen moet tegen de brom,hou je nog 16V over :cry:
Je kan ook 2x18V voor de buis gebruiken maar dan zit met koppelcondensatoren aan in- en uitgang.
De 78M12 kan hier best,stroom is maar 150mA

@Ijsbier,als je een trafo wil aanschaffen kun je bij omeDick 8W 2x15V 267mA voor 4€25 vinden.De iets hogere spanning geeft de ECC82 wat meer ruimte :wink: ,die 12V is wel de bodem :(
Je moet alleen voor de 100µF/35V eentje van 50V nemen.
Kan wat beter (grotere belastbaarheid+versterking dichter bij 1x)met stroombronnen ipv weerstanden aan de kathodes.
Afregelen zodat de serieweerstanden(1k) iets tussen 1 en 1,5V krijgen.
Anne
Bijlagen
BufPrt.JPG
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Oeps, ik heb gister bij Conrad al een 2*12Volt ringkerntrafo'tje besteld. Ik kijk eerst wel even hoe met deze trafo gaat werken.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dan zal het wel niet alleen voor dit geval zijn,een ringkern voor 5W :o
Met wat meer spanning is de kans dat het met een ECC81 gaat(eigenlijk een betere keus)groter.
Het lastige is dat de grafieken tot zo'n 300V en 10mA gaan,zodat 20V/1mA ergens in een hoek zitten en nauwelijks(niet) bruikbaar.'t Bijft uitproberen.
Anne
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Over ringkerntrafos gesproken, de Piekfijn in Rotterdam zuid heeft leuke netadapters 24V, 20 W met een ringkern. Voor een euro per stuk kan je niet zonder zitten, die toepassing komt later wel.
Steven
sevenup

Bericht door sevenup »

Op marktplaats staat ook wat te koop:

http://link.marktplaats.nl/482593000
SuperR

Bericht door SuperR »

Een printje voorzien van wat componenten is toch anders dan samen tot een ontwerp komen. Ik ga dus liever verder met ons ontwerp. De 7812 wil ik toch vervangen door de 7912. Zie bijlage, alles ok zoals ik het nu heb gedaan?
Bijlagen
Buffer_7912.zip
(52.63 KiB) 43 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

'tJa je kunt het proberen,zo is er nog geen 16V over de buis :( (was 20V)
Wel de min van C2 niet voor maar na de 7912 ,dus aan -12V :o da's onderaan de kathodeweerstanden.
Zo kun je wel de gelijkrichter laten vallen en de + en -18V gebruiken.
Anne
SuperR

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
'tJa je kunt het proberen,zo is er nog geen 16V over de buis :( (was 20V)
Die 16 V kan zoveel worden als ik wil als ik een MAX1771 oid gebruik met een spoeltje en mosfet. Wat zou een ideale spanning zijn en welke waarden in het schema moeten daarvoor aangepast worden? Als we toch pcb's gaan bakken kunnen die tien componentjes er ook nog wel bij.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Ah!buis schreef:
Dan zal het wel niet alleen voor dit geval zijn,een ringkern voor 5W :o
Met wat meer spanning is de kans dat het met een ECC81 gaat(eigenlijk een betere keus)groter.
Het lastige is dat de grafieken tot zo'n 300V en 10mA gaan,zodat 20V/1mA ergens in een hoek zitten en nauwelijks(niet) bruikbaar.'t Bijft uitproberen.
Anne
Alleen ringkern vond ik ook wat weinig, dus ik heb er nog wel wat los spul bijbesteld, wat achteraf weer eigenlijk niet nodig was....
Zo te zien had ik ook nog BF245A moeten bestellen.

Alvast begonnen met een printje voor de voeding:
Bijlagen
voeding_pre-amp.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een hogere spanning met een schakelende voeding,daar waag ik mij niet aan iets voor te stellen.
Het kan best,daar niet van,maar nogal kritisch bij het opstellen van de onderdelen en hoe zeker dat de HF niet in de LF doordringt,maakt kant en klare voorstellen bedenkelijk.
Als je een hogere voedingsspanning wil dan boven zo'n 50V met een ECC81 en 30V voor de ECC82.
Al eerder gezegd,eigenlijk is de 81 de betere keus,maar de gegevens voor de 82 zijn duidelijker bij heel lage spanningen.

De foto die Ijsbier hier vertoont doet bij mij de uitdrukking opwellen "hier vindt zelfs de kat z'n jongen niet terug" :lol:
Wat moeten die dikke diodes bij een voeding voor 150mA+een kruimel :?
Al die elkos lijken even dik (nou dik :-s ) ,toch zou 4,7mF (4700µF) er uit moeten springen (niet echt :wink: )
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Deze MUR860 diodes had ik nog liggen, ik heb ook nog wel kleinere liggen (LL4148 oid) maar vond het wel leuk om deze te gebruiken.
De 4700uF op de negatieve spanning had ik over het hoofd gezien. Ik heb het schema aangehouden wat ergens op de eerste pagina van dit topic staat. Toen ik later de PCB eens wat beter bekeek, zag ik de 4700uF....
Waarom eigenlijk 4700uF? De 7812 heeft toch niet zoveel nodig op z'n ingang? Ik heb geloof ik nog wel een 1000uF liggen, de rest is allemaal 16V.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Waarom eigenlijk 4700uF? De 7812 heeft toch niet zoveel nodig op z'n ingang?
Als je 12V gelijkricht krijg je hoogstens (1,4x12)-0,6V= 16,2V op de elko.Maar die ontlaadt elke keer een beetje gedurende bijna 1/100ste seconde.De stab.IC heeft 3V meer nodig dan eruit komt,dus 12,6+3=15,6V waardoor de elko niet meer dan 16,2-15,6=0,6V mag verliezen in wat minder dan 0,01 sec.
Een stroom I gedurende tijd t is de verplaatsing van een lading I.t (logisch,meer stroom=meer lading,hoe langer hoe meer)
De lading in een condensator is C.V (ook logisch,hoe dikker hoe meer en hoe hoger de spanning ook meer)
Kunnen we hier stellen C.V=I.t ofwel V=I.t/C is spanningsverlies van de elko.Afgerond, I=0,15A , t=0,01s en C=0,005F levert een V=0,3V op.Nog 0,3V over en erg ruim gerekend,zal wel gaan zeker :D
Met maar 1mF (=1000µF) is dat 5x meer ofwel 1,5V da's bijna een volt tekort :(
Met al die onzekerheden (t'ja 't moest een LAGE spanning zijn) ook nog net zoiets met wat meer spanning en dan zonder onzekerheden :sure:
Anne

Gezien de opmerking van Ijsbier verderop betreffende een plop bij aanzetten een kleine toevoeging(vertraagt opkomen negatieve spanning)gedaan.In plaats van het forum vol te zetten met weer bijna hetzelfde,schema vervangen.
Bijlagen
Cre.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 19 sep 2011, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Voor mij hoefde het geen lage spanning te zijn. ;)
Maar ik vond het wel een mooie combi; een ECC82, geen hoogspanning plus een voorversterker stond nog op m'n 'lijstje' om te bouwen.

Is het belangrijk dat de gloeispanning 'schoon' is? Wat misschien nog zou kunnen is 12Volt voor de gloeispanning gebruiken, of werkt het dan niet lekker?
Wat nog een optie zou kunnen zijn is een LM317 gebruiken en een gloeispanning van 6.3Volt.
Plaats reactie