Simpel, maar goed voorversterker ontwerp gezocht.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Ik ben ook van plan om eventueel volgend jaar een BOSOZ voorversterker te gaan bouwen. Op het moment gebruik een oude zelfbouw buizenvoorversterker die het geluid van mijn GeenKloons, naar mijn mening, aanzienlijk prettiger maken om naar te luisteren. Daarnaast is er natuurlijk het voordeel van inputkeuze en een stereo volumeknop.

Over het dubio passief/actief zat ik laatst wel te filosoferen en ik vroeg me af of er niet een chip bestaat, of een schema, die elk input signaal zo versterkt dat het "goed" aankomt bij de versterker. Nadat het natuurlijk door een inputschakelaar is gegaan en een volumeknop, en daarna nog door interlinks naar de eindbak moet. Wellicht is het probleem ook wel op te lossen als je een geintegreerde versterker bouwt. :?:
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

Digidoo schreef:
Ik ben ook van plan om eventueel volgend jaar een BOSOZ voorversterker te gaan bouwen. Op het moment gebruik een oude zelfbouw buizenvoorversterker die het geluid van mijn GeenKloons, naar mijn mening, aanzienlijk prettiger maken om naar te luisteren. Daarnaast is er natuurlijk het voordeel van inputkeuze en een stereo volumeknop.

Over het dubio passief/actief zat ik laatst wel te filosoferen en ik vroeg me af of er niet een chip bestaat, of een schema, die elk input signaal zo versterkt dat het "goed" aankomt bij de versterker. Nadat het natuurlijk door een inputschakelaar is gegaan en een volumeknop, en daarna nog door interlinks naar de eindbak moet. Wellicht is het probleem ook wel op te lossen als je een geintegreerde versterker bouwt. :?:
En dan? Dan heb je dezelfde ''interlinks'', maar dan in het slechtste geval via een printbaan. Ik zie het verschil niet echt in. Vergelijk het met mijn Marantz PM-78, die heeft ook gewoon een passieve VV (mits je de processoren overbrugt).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik speel compleet zonder VV, gewoon de (geregelde) uitgang van m'n Denon CD speler op de actieve speakers. klinkt prima, heb t alleen niet kunnen vergelijken met een traditionele opzet omdat de speakers actief zijn en m'n oude versterker geen pre-out heeft.
Barry

Bericht door Barry »

Henkjan schreef:
ik speel compleet zonder VV, gewoon de (geregelde) uitgang van m'n Denon CD speler op de actieve speakers. klinkt prima, heb t alleen niet kunnen vergelijken met een traditionele opzet omdat de speakers actief zijn en m'n oude versterker geen pre-out heeft.
Dat zou ik in principe ook wel willen, maar mijn Denon Cd speler kan niet helemaal stil.

Overigens heb ik achter op mijn Parasound EV 2 potmeters zitten, voor links en rechts. Als ik die draden daarvan los haal en met een mooi XLR chassisdeel vastzet aan mijn amp, is het dan mogelijk om beiden kanalen met een enkele (stereo) potmeter (van dezelfde waarde) te regelen?

Die potmeter zou ik dan gewoon in een klein kastje kunnen bouwen en op de Parasound aansluiten met een XLR kabel oid. Het voordeel is dan dat ik links en rechts niet apart moet regelen en dat de regelaar gemakkelijk te bedienen is.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

SSassen schreef:
Rudy,
Weer een reden om hier een kleine modificatie uit te voeren, of gewoon zelf een versterker te bouwen die deze beperking niet heeft. Overigens is het ook wel nuttig om even te vermelden waarom deze ingangscapaciteit er zit, de meeste van deze versterkers zouden namelijk zonder deze ingangscapaciteit spontaan gaan oscilleren doordat ze niet van zichzelf stabiel zijn. Dit zegt m.i. meer over de ontwerpfilosofie erachter dan de vormgeving of het prijskaartje.
Met dat "modificeren" van die ingangscondensator zou ik voorzichtig zijn.
Dat ding zit er nl. om de sneltste signalen die de versterker nog kunnen bereiken, nog (ruim) onder de grens van de te verwerken frequentie van de versterker zelf te brengen (anti-slewing filter).
Dat houdt tevens in dat dit filter een hoop HF rommel uit oa. DACs tegenhoudt, hetgeen in mijn ogen alleen maar zinvol en heilzaam is.

En ja, ik bouw mijn spulletjes ook zelf, en probeer die vermaledijde C ook zo klein mogelijk te houden.
Toch is die nog steeds 680 pF voor een kantelfreq. van 90 kHz, terwijl de versterker een bandbreedte van over de 200 kHz heeft.

Passief kan best, mits >10kohm potmeter of DACT en (zeer) korte, capaciteitsarme kabel.
Ik gebruik RG-58U van 67 pF/m en daarvan 70 cm.
Vergeleken met de (ook aanwezige) kathodevolger (ECC82) trap erachter, vind ik passief mooier spelen.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Rudy schreef:
En niemand die de nadelen van passief volumeregelen kent ... ?
Ik heb er redelijk wat over gelezen, en terugkerende klachten over passief vv t.o.v. aktief is dat het passief allemaal nogal doods gaat klinken, dat er weinig leven in zit. (2 x hetzelfde...)
weidok

Bericht door weidok »

Digidoo schreef:
Dit is ook een leuke voorversterker

http://www.autocostruire.com/catalog/pr ... cde6052680

Hoop dat ik em binnenkort mag beluisteren :wink: :wink:
Rob Dingen
Contacteer:

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Ik vind dat er nogal vooringenomen stellingen worden gebracht hier op het forum.
De uitspraken van minder is beter is geen feit.
Ook is het zo dat een goede voorversterker zeker wel kan bijdragen aan een beter resultaat.
Een 50K potmeter met een interlink er achter is een regelbaar hoog filter wat duidelijk hoorbaar is en al rond de 60Khz zit wat niet zo prettig is voor bijv SACD.
Je hoort me ook niet zeggen dat het niet kan passief maar meestal is een mooie voortrap beter.

Rob
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Rudy schreef:
En niemand die de nadelen van passief volumeregelen kent ... ?
Jazeker!
Ten eerste zijn er eindeversterkers die niet zo gevoelig zijn en dan heb je tekort gain.

Met een ingangs impedantie van 10K op de eindversterker gaat het ook al niert echt lukken.

Passieve regelunits zijn vaak kabel gevoelig, bedenk dat de uitgangs imedantie van de volume regelaar varieert met de stand en dat er in combinatie met de kabel en eindtrap en complex regelbaar filter ontstaat.

Vaak gaat het wel goed als de eindversterker een ingangs impedantie heeft van 100K en de volume potmeter zelf ca 20K, wel heb je in combinatie met de kabel een laagdoorlaat filter zodat het hoog hoorbaar wat getemperd wordt, dat wordt vaak als positief ervaren......
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rob Dingen schreef:
Een 50K potmeter met een interlink er achter is een regelbaar hoog filter wat duidelijk hoorbaar is en al rond de 60Khz zit wat niet zo prettig is voor bijv SACD.
Niet om lullig te doen, maar 60 kHz hoor je never nooit, en ook SACD zal op 60 kHz vooral veel ruis produceren. SNR van een SACD stijgt met stijgende freuqentie dramatisch hard. Op 60 Khz blijft er niet zo heel veel meer over. Daarnaast wordt een SACD meestal op 50 Khz stijl afgefilterd.

Wil echter niet zeggen dat ik het verder niet met je eens ben ;)
6H30

Bericht door 6H30 »

Rudy schreef:
Moet je aan hun vragen ...

Moet je wel mee opletten, passief via transformatoren gaat dus wel.
( maarja $$$$$ )
Ik vind het wel meevallen. Tenslotte zijn DACT switches ook niet goedkoop.
http://www.sowter.co.uk/acatalog/SOWTER ... RS_13.html

Met vriendelijke groet,
Erwin
richard

Bericht door richard »

6H30 schreef:
Rudy schreef:
Moet je aan hun vragen ...

Moet je wel mee opletten, passief via transformatoren gaat dus wel.
( maarja $$$$$ )
Ik vind het wel meevallen. Tenslotte zijn DACT switches ook niet goedkoop.
http://www.sowter.co.uk/acatalog/SOWTER ... RS_13.html

Met vriendelijke groet,
Erwin
Je hebt daar nog wel een goede stappenschakelaar bij nodig. Een Elma is ook niet goedkoop.
Plaats reactie