Luisterervaring gevraagd Audio-GD DAC en Burson

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

dre

Re: Luisterervaring gevraagd Audio-GD DAC en Burson

Bericht door dre »

dan verkoop je je stello toch! :mrgreen:

aan de stello is ook nog wel wat te doen :wink:

maar ik ben ok op zoek naar een andere dac dus.......
dre

Bericht door dre »

woei!

da`s een prijzig dacje als je `m `netjes`op wilt bouwen......

€1000 komt eerst! :mrgreen:
Leon

Bericht door Leon »

Stereo blijft wel beneden de 1000 hoor.
dre

Bericht door dre »

maar mono heeft de voorkeur! :mrgreen:
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi allemaal,

Ik ben weer terug van weg geweest.
Ik had het een beetje druk met o.a. Lowlands enzo :)

Ik heb nog steeds geen idee wat ik beter zou vinden klinken maar technisch benaderd zou mijn voorkeur uit gaan naar een zo natuur getrouw mogelijk geluid hetgeen de ES9018 dus zou bewerkstelligen.
Dat zou dus betekenen de NFB-7 of de zelfbouw Buffalo III.
Ik denk dat het laatste het wel zal worden.
Laatst heb ik een goed stukje gelezen van Leon die hij heeft geschreven over de Buffalo II.
Helemaal omdat je nu op alles op je eigen specifieke wensen kunt laten aansluiten denk ik dat het zelfbouwen toch wel de bomb is.

Maar Leon, zo'n DAC als jij hebt gebouwt waar zou dat mee te vergelijken zijn als je het zou vergelijken met gerennomeerde merken en in welke prijscatagorie zou het vallen denk je? Gewetensvraag :sure:

Aangezien mijn ontwerp ook veel trafo's zou vereisen; zou het dan een idee zijn om die trafo's met bijvoorbeeld lood af te schermen om de EMI tegen te gaan? Wordt ie wel lekker zwaar van :D
Leon

Bericht door Leon »

De handleiding van de BIII heb ik trouwens ook af: http://www.twistedpearaudio.com/docs/co ... V1.0.1.pdf
Nog meer leesvoer voor je :)

De BII in stereo was ongeveer gelijk aan een McIntosh MCD500 (€ 9300 toen ik deze beluisterde), waarschijnlijk nog wel wat beter.
De BII in dual mono was zeker beter, en een heel stuk.
De BII in dual mono met Tridents is weer beter dan de BII in dual mono.

Als je naar de BII en BIII kijkt is alles zoveel mogelijk geoptimaliseerd: er wordt een high end clock module gebruikt (0.5ps jitter), lokale regulatie is op basis van shunt modules, je kunt shunt voedingen gebruiken, R-Cores als trafo's, etc.: je kunt alles uit de kast halen. Zoveel dat merken als McIntosh dat niet in hun hoofd halen om te gebruiken: het zou te duur worden. De MCD500 gebruikt bijvoorbeeld een heel normaal kristal als klok. En hoe leuk de NFB-7 ook zal zijn: het zal absoluut niet zo extreem zijn als een dual mono BIII. Maar die kun je wel voor ongeveer diezelfde prijs bouwen.

Trafo's: gewoon geshielde R-Cores gebruiken. Ik heb er 4 op een rij zitten, en nergens last van. Kosten relatief weinig ook.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ok... ik zat stiekem te hopen op bedragen van om en nabij de 5000 euro.
Maar tegen de 10?! haha! :D

Nu wil ik hem al helemaal zelf gaan bouwen!!
Als die dingen tzt te koop zijn natuurlijk... Ik zie steeds op de site dat dat ze uitverkocht zijn...

Ik ga je stukje meteen even lezen :)
jordo81

Bericht door jordo81 »

Damn Leon,

Dit is geen stukje meer. Dit is een zelfbouw handleiding dat je geschreven hebt!! :D
Heel goed geschreven maar het vereist wel wat verstand van zaken.

Ik las het stukje over de Tri-dent.
Ik meteen op google kijken en zie natuurlijk lucifer hooivorkjes :evil: Maar op TP zie je dat het te maken heeft met een module die uit 3 componenten staat die omhoog wijzen... Aha! "Om het laatste stukje goede stroom er uit te knijpen" staat er.... Ok.... :?:

Speaking of which.... Hier in Amsterdam heb ik er eens een kleine studie van gemaakt van de spanning die uit de muur komt.
Deze meet overdag nauwelijks 206-209 VAC en kruipt tegen de nacht op richting de 212-216 VAC.
Ik heb de NMA gecontact en dit ligt allemaal binnen de wettelijke normen. Maar aangezien alles om spanning draait.... Ik vraag mij af of het een nagatief effect heeft als de spanning lager dan 230 VAC is.
Je leest dat de input voltage nu 5.25 V is ipv 5.5. Hier spreken we dus over een voltageverschil van 0.25V.
Maar aan de andere kant; Zodra er 206 V binnen komt op de transformatoren heeft dat dan nog invloed op die componenten die om-en-nabij de 5-12 V werken vraag ik mij dan af.

Of is het verhoudingsgewijs dat als er 206 V ipv 230 V binnen komt die de transformator terug brengt naar 5,5 (bij 230 V), de output voltage dan met eenzelfde verhouding lager is? (bijvoorbeeld 4,95 V)

En zo ja, zou er dan iets in te bouwen zijn dat dat voltage constand houdt?
Ik heb wel eens van Xindak zo'n Powerprocessor te leen gehad. Deze maakte er precies 230 V 50Hz van.
Maar zo'n ding is ook weer niet goedkoop.... Is dit voltageverschil verwaarloosbaar en zo nee, kun je dit dan ondervangen in je ontwerp?
Leon

Bericht door Leon »

Ik denk dat je even vergeet dat een AC voltage per definitie niet constant is. De voeding in het apparaat zorgt voor regulatie. Pas als de stroom heel erg grillige wijzigingen gaat krijgen ontstaan er problemen. Maar dat is meestal alleen in de buurt van zoiets als een lasbedrijf.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Of als ze het dak van de Arena dicht gaan doen ofzo.

Ja, dat is wel een hele nuchtere benadering... Dat AC per definitie niet constand is...
Het is dus een versinsel van de commercianten om een powerprocessor in je systeem op te nemen.

Het woord commerciant is immers een kruising tussen commercieel en commediant dusseh :D
jordo81

Bericht door jordo81 »

Zo las ik een stukje over OFC koper waar die laatste uitspraak in stond. Ik vond hem wel grappig.
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabel ... /ofc-1.htm
Hoe plausibel sommige 'verkoop' verhalen ook klinken, vaak blijkt het gewoon onzin.
Net als met dat OFC koper. Het is natuurlijk altijd goed om materialen uit te kiezen waar wat extra zorg aan is besteedt.
Maar of de kosten tegen de baten opwegen....

Wat denken jullie?
Je hebt ook nog varianten koper met nog langere afkortingen die eigenlijk zeggen dat het OFC koper nadat het in vorm is getrokken nog even een overntje in is geweest om te ontlaten.
Klinkt in het kader van kabels inbranden ook allemaal heel aannemelijk...
Leon

Bericht door Leon »

Ik geloof niet echt in betere kabels. Wat ik gehoord heb aan verschillen was altijd extreem klein, en niet de prijs van de duurdere kabel waard. Wat wel handig aan duurdere kabels is is de betere mantel, dat maakt hem vaak makkelijker te verwerken. En in dat opzicht vind ik het soms wel de moeite waard om betere kabel te kopen, zeker als ik hem zelf moet monteren.
Waar ik wel in geloof is heel goed contact maken: als een connector heel losjes in het chassisdeel zit zet ik daar mijn vraagtekens bij. Daarom gebruik ik bij voorkeur chassisdeel en connector van dezelfde fabrikant: als die zijn werk redelijk heeft gedaan zou dat goed op elkaar moeten aansluiten. Als het naast erg goed ook nog mooi moet zijn kom ik soms op dure combinaties uit, maar als je op dit niveau bouwt vind ik dat iets minder erg.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ik heb een keer zeer uitgebreid over een aantal weken heen verschillende RCA interlinks geprobeerd.
Dit ging dan vooral om wat kabels met verschillende materiaalsamenstellingen zoals zilver, verzilverd, zilver/goud etc.
Nu hoor ik daar echt wel verschillen in. Sommige koperen kabels creeerde ook heel veel rust. Bijvoorbeeld die van Transparant. Die heb je in 100-100.000 euro maar waren wel ok.
Van zilver worden de hoge tonen weer heel schel, vooral de 's' klanken.

Zo heb ik nu ook van Xindak een setje speakerkabels waarvan ik het verschil echt wel bemerkte qua ruimtelijkheid e.d.
Nu vergeleek ik die wel met een ander setje Xindak speakerkabels dus het zou goed kunnen dat het merk zelf bepaalde kwaliteiten weg laat bij de goedkopere kabels ipv dat de duurdere kabels uit hun segment het geluid zo veel verbeteren....
Het enige echte wat wel te zien is is dat ze zeer goed afgeschermd zijn.. Dat wel.
En verder staat er iets op als OFC en dan nog wat dat voor 'dubbel-ontlaten-tot-rustgekomen-in-een-richting-geconcentreerde-moleculen' staat ofzo..

Maar waar gaat dat over?
In principe ben ik er achter dat koper gewoon het beste resultaat geeft.
Als je een goede afgeschermde kabel hebt zie ik daar ook wel het nut van in. Maar geldt dat ook voor gebalanceerde kabels?

Toch vind ik het wel aannemelijk klinken dat gedoe op moleculair niveau.
Magnetisme wordt bewerkstelligd mede doordat er allemaal moleculen met hun plus-en-min pool dezelfde kant op wijzen.
Waarom zou dat niet ten goede komen aan de geluidskwaliteit als dat in een audiokabel ook zo toegepast wordt?....
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi allemaal,

Jep het is even stil geweest.
Dat komt omdat ik heb lopen broeden en er is het volgende uitgekomen;

Zoals met zoveel dingen moet je het zelf doen om het goed voor elkaar te krijgen :)

Daarom heb ik o.m. in overleg met Leon besloten zelf een
Dual Mono TPA BIII DAC met een
Dual Mono Hypex NCore SMPS 400 eindversterker te gaan bouwen.
Deze stop ik in een Modu (2U) casing.

E.e.a. is reeds besteld en het is nu nog even wachten op Hypex....

Ik verwacht tijdens het bouwen wel af en toe wat tijd te hebben om een nieuw draadje te openen om jullie op de hoogte te houden van de ontwikkelingen maar ook om adviezen en meningen te vragen :)

Tot dan?

Groeten,

Jordo
Plaats reactie