Gebogen Line Array met Shading (volgens recept Don Keele)
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Re: Gebogen Line Array met Shading (volgens recept Don Keele
Ik vind je ontwerp echt super! Bij mij op de plank liggen ook 50 van die units dus ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar de prestaties hiervan.
Ik vraag me af of je niet in het onderste deel van de kast een kleine sub kwijt zou kunnen om het een fullrange karakter te geven ipv een losse sub.
Zoiets:
Ik vraag me af of je niet in het onderste deel van de kast een kleine sub kwijt zou kunnen om het een fullrange karakter te geven ipv een losse sub.
Zoiets:
Je hebt op zich met die drivertjes wel een aardig oppervlak. Met DSP rechttrekken tot 100 Hz zou ook moeten kunnen lijkt me? Dan maak je zoveel mogelijk gebruik van de gunstige eigenschappen van de lijn.
- Vinculum
- Contacteer:
Psies. En dan aangevuld met bijv deze woofer en een lekkere LT er op... Den kdat dat beste wel smullen is voor een zeer beperkt budget.

Peerless SLS 6.5
Ik heb deze sub thuis gehad in een bizar klein basreflex kastje en dat klonk erg impressive. Met een beetje LT DSP power moet je hier toch behoorlijk laag mee kunnen.

Peerless SLS 6.5
Ik heb deze sub thuis gehad in een bizar klein basreflex kastje en dat klonk erg impressive. Met een beetje LT DSP power moet je hier toch behoorlijk laag mee kunnen.
@Vinculum
Vandaag heb ik de weerstanden voor de Shading ontvangen en geinstalleerd. De set heeft nu veel meer rust dan voorheen en, heel opvallend, als er iemand voor de luidsprekers langsloopt hoor ik nauwelijks verschil.. Als je je realiseert met wat voor drivertjes je bezig bent, dan is het eigenlijk onwaarschijnlijk wat voor kwaliteit deze luidsprekers neerzetten. Natuurlijk wel dankzij de MiniDSP, want alles bij elkaar moet er flink wat aan geschaafd worden om het een beetje aangenaam klinkend te maken. Het kan ook nog eens spetterhard
, ik heb de grenzen van de maximale belastbaarheid nog niet opgezocht, maar tot op heden ben ik best onder de indruk. (zeker icm de subwoofer.. het Grand Organ van de City Hall in Sydney knalt er echt uit!). Ik moet nog eens iets beter en uitgebreider luisteren (zonder rondrennende kinderen
), de vorige sessie had ik nog wel het idee dat ik details miste, wellicht is dat nu verbeterd. (ik vergelijk ze stiekem met de elektrostaten van mijn vader... beetje oneerlijk denk ik..)
De ruimte in deze kast is wel erg beperkt hoor. Als je hem ook nog wil delen met een woofertje kom je wel iets van ruimte tekort. Ik zou dan eerder zoiets maken: Dan heb je wellicht al genoeg ruimte om twee woofers impuls gecorrigeerd te plaatsen.
@Ronkel
Ik zal eens kijken of ik de drivertjes naar onderen toe iets kan corrigeren.. ze vallen nogal heftig af onder de 250Hz, dus ik ben benieuwd.. Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze opzet met name interessant is boven de 250/300 Hz...
Vandaag heb ik de weerstanden voor de Shading ontvangen en geinstalleerd. De set heeft nu veel meer rust dan voorheen en, heel opvallend, als er iemand voor de luidsprekers langsloopt hoor ik nauwelijks verschil.. Als je je realiseert met wat voor drivertjes je bezig bent, dan is het eigenlijk onwaarschijnlijk wat voor kwaliteit deze luidsprekers neerzetten. Natuurlijk wel dankzij de MiniDSP, want alles bij elkaar moet er flink wat aan geschaafd worden om het een beetje aangenaam klinkend te maken. Het kan ook nog eens spetterhard
De ruimte in deze kast is wel erg beperkt hoor. Als je hem ook nog wil delen met een woofertje kom je wel iets van ruimte tekort. Ik zou dan eerder zoiets maken: Dan heb je wellicht al genoeg ruimte om twee woofers impuls gecorrigeerd te plaatsen.
@Ronkel
Ik zal eens kijken of ik de drivertjes naar onderen toe iets kan corrigeren.. ze vallen nogal heftig af onder de 250Hz, dus ik ben benieuwd.. Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze opzet met name interessant is boven de 250/300 Hz...
Dat komt 100% door het brede, constante afstraalgedrag. Dat heb je met bijv. een dipool of rondstraler ook. Het klinkt overal goed en je merkt er inderdaad weinig van als er iemand voorlangs loopt.MH schreef:Vandaag heb ik de weerstanden voor de Shading ontvangen en geinstalleerd. De set heeft nu veel meer rust dan voorheen en, heel opvallend, als er iemand voor de luidsprekers langsloopt hoor ik nauwelijks verschil..
Dit projectje bewijst maar weer dat je ook met matige drivers een topklasse speaker kunt bouwen (zeker met DSP-correctie!).
Ik ben erg benieuwd naar het afstraalgedrag, zou fantastisch zijn als je dat een keer zou kunnen meten!
Ga ik vanavond proberen te doen. Weliswaar met mijn elcheapo meetset.. verbeteringen op dit front zijn op komst...Ronkel schreef:Dat komt 100% door het brede, constante afstraalgedrag. Dat heb je met bijv. een dipool of rondstraler ook. Het klinkt overal goed en je merkt er inderdaad weinig van als er iemand voorlangs loopt.MH schreef:Vandaag heb ik de weerstanden voor de Shading ontvangen en geinstalleerd. De set heeft nu veel meer rust dan voorheen en, heel opvallend, als er iemand voor de luidsprekers langsloopt hoor ik nauwelijks verschil..
Dit projectje bewijst maar weer dat je ook met matige drivers een topklasse speaker kunt bouwen (zeker met DSP-correctie!).
Ik ben erg benieuwd naar het afstraalgedrag, zou fantastisch zijn als je dat een keer zou kunnen meten!
Nu het setje zo leuk klinkt, moet ik maar eens overwegen of ik ze netjes ga afwerken... het hele project is opgezet als experiment, met dito uitstraling.. als het wat langer blijft staan in de huiskamer, dan moet ik mijn bijzonder charmante echtgenote niet teveel tergen met het kale MDF!
Tja, kaal MDF is natuurlijk niet alles. Er zijn wat forumleden die goede ervaringen hebben met hout-plakplastic, misschien een oplossing?
Maar erg gaaf en leuk om te horen dat het resultaat zo goed is. Ik ben benieuwd hoe het klinkt en hoe afstraalgedrag meet, zowel horizontaal als verticaal.
Wat de woofers betreft, ik zou ze niet in de kast inbouwen maar er een corner/boundarywoofer configuratie van maken.
Maar erg gaaf en leuk om te horen dat het resultaat zo goed is. Ik ben benieuwd hoe het klinkt en hoe afstraalgedrag meet, zowel horizontaal als verticaal.
Wat de woofers betreft, ik zou ze niet in de kast inbouwen maar er een corner/boundarywoofer configuratie van maken.
Net een uurtje zitten meten met mijn elcheapo set. Ik heb gevarieerd met horizontale hoek en afstand. Het meten van de verticale afstraling vraagt nog wat veel van mijn meetopstelling (lees: de rugleuning van de stoel waar de PVC buis met microfoonkapsel dmv lijmklemmen aan is bevestigd is niet hoger)
Hier de resultaten:
Allereerst het horizontale gedrag op 1 meter afstand en 70 cm hoogte (wellicht wat dichtbij voor een correcte meting??) Metingen bij verschillende afstanden op 70cm hoogte Ik zou zeggen kom maar op met de opmerkingen, conclusies, vragen etc... Ik heb nog maar weinig ervaring met het uitvoeren van metingen aan luidsprekers en line array's in het bijzonder, dus tips in deze worden gewaardeerd!
NB Ik heb nog een poging gedaan om aan de subwoofer te meten, maar dat geeft hele gekke resultaten. Is dit haalbare kaart in een huiskamer of moet ik hem op het grasveld zetten?
Hier de resultaten:
Allereerst het horizontale gedrag op 1 meter afstand en 70 cm hoogte (wellicht wat dichtbij voor een correcte meting??) Metingen bij verschillende afstanden op 70cm hoogte Ik zou zeggen kom maar op met de opmerkingen, conclusies, vragen etc... Ik heb nog maar weinig ervaring met het uitvoeren van metingen aan luidsprekers en line array's in het bijzonder, dus tips in deze worden gewaardeerd!
NB Ik heb nog een poging gedaan om aan de subwoofer te meten, maar dat geeft hele gekke resultaten. Is dit haalbare kaart in een huiskamer of moet ik hem op het grasveld zetten?
Vroeger heb ik ook wel eens iets beplakt, hoe kan ik die folie 'de bocht om' plakken? Moet ik hem dan föhnen ofzo?bertor schreef:Tja, kaal MDF is natuurlijk niet alles. Er zijn wat forumleden die goede ervaringen hebben met hout-plakplastic, misschien een oplossing?![]()
Ik heb de mijne maandenlang getergd met kasten van tweedehands, vies, kaal mdf. Met als gevolg dat ze gewoon blij was met de gietmortel kasten die pontificaal op de vesterbank kwamen te staanMH schreef:als het wat langer blijft staan in de huiskamer, dan moet ik mijn bijzonder charmante echtgenote niet teveel tergen met het kale MDF!
Goed plannen dus
Euuuhmm... mijn vorige 'projectjes' gemaakt van een fraaieArno schreef:Ik heb de mijne maandenlang getergd met kasten van tweedehands, vies, kaal mdf. Met als gevolg dat ze gewoon blij was met de gietmortel kasten die pontificaal op de vesterbank kwamen te staanMH schreef:als het wat langer blijft staan in de huiskamer, dan moet ik mijn bijzonder charmante echtgenote niet teveel tergen met het kale MDF!![]()
Goed plannen dus
Laat haar in alle rust wat van haar favoriete muziek horen. Als het écht goed is, merkt ze dat best en wordt ze hééél tolerant. Om mijn eigen duifje te citeren: "Zucht. Doe die lelijke dingen maar weer, ze zijn inderdaad beter." 
Is hier nog nieuws te melden?
Hoe is de soundstage van deze dingen eigenlijk? Zou je er eens een beschrijving op willen wagen?
Hoe is de soundstage van deze dingen eigenlijk? Zou je er eens een beschrijving op willen wagen?
Ik heb de afgelopen maanden niet heel veel kunnen luisteren (de zomervakantie is voorbij... het normale leven is weer begonnen). Wat me tot op heden wel is opgevallen dat de luidsprekers op een bescheiden luisterniveau eigenlijk erg goed klinken. Ze zetten een relatief rustig en ruimtelijk beeld neer, stemmen doen het gewoon erg goed. Wat ook opvalt is dat er met de DSP erg aan getrokken is om de weergave een beetje binnen het redelijke te krijgen. De drivertjes hebben duidelijk hun beperkingen, want bij een hogere geluidssterkte wordt het geluidsbeeld anders. Hogere tonen worden meer benadrukt dan lage tonen. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de hoge elektrische Q. Dit valt op bij dynamische muziekstukken op een wat hoger geluidsniveau. Al met al ben ik wel enthousiast over het principe. Ik heb nog wel overwogen om een soort tweede versie te maken met drivers die iets ruimer in hun jasje zitten. Helaas kom je dan ook aan nogal forse bedragen (72 tweeters per kant tikt nogal aan..), bovendien krijg ik een dergelijke speaker niet helemaal ingepast in onze huiskamer (WAF=subzero)
De luidsprekers staan nu niet meer in de woonkamer, daar viel op dat het geluidsbeeld tamelijk ongevoelig was voor bewegende huisgenoten. Nu staan ze in de slaapkamer, niet optimaal, want bij de rechter speaker zit het bed in het pad van de onderste speakers. Dit hoor je dus wel. Links is minstens 3dB luider dan rechts. Je mist aan de rechterkant de reflectie.
NB Ik heb nog wel wat plannen om aan deze speakers te meten, maar daarna voorzie ik dat deze jongens richting zolder gaan om daar stof te gaan verzamelen. Ik wil ze met alle plezier een keer meenemen naar een luister-event in het zuiden des lands. Mocht er iemand zijn die zelf met deze jongens wil experimenteren, stuur maar een PB!
De luidsprekers staan nu niet meer in de woonkamer, daar viel op dat het geluidsbeeld tamelijk ongevoelig was voor bewegende huisgenoten. Nu staan ze in de slaapkamer, niet optimaal, want bij de rechter speaker zit het bed in het pad van de onderste speakers. Dit hoor je dus wel. Links is minstens 3dB luider dan rechts. Je mist aan de rechterkant de reflectie.
NB Ik heb nog wel wat plannen om aan deze speakers te meten, maar daarna voorzie ik dat deze jongens richting zolder gaan om daar stof te gaan verzamelen. Ik wil ze met alle plezier een keer meenemen naar een luister-event in het zuiden des lands. Mocht er iemand zijn die zelf met deze jongens wil experimenteren, stuur maar een PB!
Kan ook je ruimte zijn die dichtloopt. Zeker als je een wat hardere ruimte hebt en de speakers relatief dicht bij de wand staan.MH schreef:De drivertjes hebben duidelijk hun beperkingen, want bij een hogere geluidssterkte wordt het geluidsbeeld anders. Hogere tonen worden meer benadrukt dan lage tonen. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de hoge elektrische Q. Dit valt op bij dynamische muziekstukken op een wat hoger geluidsniveau.
Meenemen naar Breda zou echt top zijn. Ik denk dat er veel geinteresseerden voor zijn!NB Ik heb nog wel wat plannen om aan deze speakers te meten, maar daarna voorzie ik dat deze jongens richting zolder gaan om daar stof te gaan verzamelen. Ik wil ze met alle plezier een keer meenemen naar een luister-event in het zuiden des lands. Mocht er iemand zijn die zelf met deze jongens wil experimenteren, stuur maar een PB!
Wat betreft imaging, enige comment op de dimensies? Breedte, diepte, hoogte, formaat van phantom sources? Scherpte van de afbeelding?
Dan moet ik ze toch weer eens naar beneden halen en aan een luistersessie onderwerpen.Ronkel schreef:Kan ook je ruimte zijn die dichtloopt. Zeker als je een wat hardere ruimte hebt en de speakers relatief dicht bij de wand staan.MH schreef:De drivertjes hebben duidelijk hun beperkingen, want bij een hogere geluidssterkte wordt het geluidsbeeld anders. Hogere tonen worden meer benadrukt dan lage tonen. Ik heb het vermoeden dat dit komt door de hoge elektrische Q. Dit valt op bij dynamische muziekstukken op een wat hoger geluidsniveau.
Meenemen naar Breda zou echt top zijn. Ik denk dat er veel geinteresseerden voor zijn!NB Ik heb nog wel wat plannen om aan deze speakers te meten, maar daarna voorzie ik dat deze jongens richting zolder gaan om daar stof te gaan verzamelen. Ik wil ze met alle plezier een keer meenemen naar een luister-event in het zuiden des lands. Mocht er iemand zijn die zelf met deze jongens wil experimenteren, stuur maar een PB!
Wat betreft imaging, enige comment op de dimensies? Breedte, diepte, hoogte, formaat van phantom sources? Scherpte van de afbeelding?
Over het dichtlopen van de ruimte, dat zou een oorzaak kunnen zijn. Wat ik mij laatst ook zat te bedenken, ik trek ze nu ongeveer vlak. Ik lees dat veel systemen met DSP licht aflopend naar het hoog worden gecorrigeerd. Het zou dus ook kunnen zijn dat het hoog gewoon teveel heb opgepept.
Als ik in de gelegenheid ben wil ik ze met alle plezier meenemen naar Breda, moet ik mij tegen die tijd dan ergens aanmelden? Wellicht heb ik tegen die tijd ook subwoofers die ik kan meenemen.
Met phantom sources worden de virtuele bronnen tussen de speakers bedoeld. Het was meer een vraag naar hoe "groot" de performers en instrumenten leken.MH schreef:bedoel jij dit met phantom sources? Of doel je dan op de reflecties?
De luisterdag is altijd in mei geloof ik. Er komt tzt wel een topic over waar je je kunt aanmelden.Als ik in de gelegenheid ben wil ik ze met alle plezier meenemen naar Breda, moet ik mij tegen die tijd dan ergens aanmelden? Wellicht heb ik tegen die tijd ook subwoofers die ik kan meenemen.
Zijn hier nog ontwikkelingen? Het lijkt me erg leuk om eens met een dergelijke setup te experimenteren!
Momenteel geen ontwikkelingen, ze staan stof te verzamelen op zolder. Je mag ze wat mij betreft overnemen om eens te rommelen! Stuur maar een PB als je interesse hebt.
<edit 06-01-2013: inmiddels staan deze alweer een poosje bij Martijn M!>
<edit 06-01-2013: inmiddels staan deze alweer een poosje bij Martijn M!>
Laatst gewijzigd door MH op zo 06 jan 2013, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe heb je destijds de curve bepaald?
Welke curve? De elektrische of de mechanische?blueznl schreef:Hoe heb je destijds de curve bepaald?
Beide
Vooral de mechanische. Ik heb het in mijn hoofd gehaald om eens iets te gaan proberen met een 'reverse curved SLA' en een kleine CBT. Maar hoe wordt de boog radius bepaald?
Ik wilde in een eerste test vooral even zonder extra tweeters gewoon eens uitproberen hoe het met de richtingsgevoeligheid zit. Vandaar.
Vooral de mechanische. Ik heb het in mijn hoofd gehaald om eens iets te gaan proberen met een 'reverse curved SLA' en een kleine CBT. Maar hoe wordt de boog radius bepaald?
Ik wilde in een eerste test vooral even zonder extra tweeters gewoon eens uitproberen hoe het met de richtingsgevoeligheid zit. Vandaar.
Oke danblueznl schreef:Beide![]()
De mechanische radius heb ik 'backwards engineered'
Trouwens deze poster is ook erg leuk:
http://www.audioartistry.com/brochures/ ... 20v8.1.pdf
De CBT 36 is 1m55 hoog en als je er dan wat goniometrie op loslaat kun je samen met de 36 graden uitrekenen dat de straal ca 2,6m moet zijn. Met al mijn ontwerpen blijf ik tot op heden in die buurt. Keele heeft zelf ook prototypes gemaakt die veel kleiner zijn.
In de papers staat ook de formule om de Legendre shading uit te rekenen (er is een benadering mbv een reeks), ik heb dit zelf in een excelsheetje gezet en kan vrij eenvoudig de shading uitrekenen. Dat sheetje wil ik eventueel wel een beetje toegankelijker maken en online zetten.
Laatst gewijzigd door MH op di 08 jan 2013, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb er stevig in zitten bladeren, maar ik kan het zo niet vinden...
Voor zover ik kan zien zijn er een paar factoren welke van toepassing zijn:
1. Afstand bron / bron ie. tweeter / tweeter. Als deze kleiner is dan de golflengte dan is er geen 'lobing' probleem. Effrectief betekent dit lobing boven een frequentie af te leiden van de hart / hart afstand van de gebruikte drivers.
2. Totale afmetingen van de CBT. De laagste frequentie voortgebracht door de CBT lijkt (?) een relatie te hebben met de afmeting. Hier vond ik wel ergens een regeltje tekst over, maar nergens een hard getal.
Ik ben bang dat ik ergens iets mis / over het hoofd zie. Is er nergens een formule oid. te vinden voor optimale afmetingen?
1. Afstand bron / bron ie. tweeter / tweeter. Als deze kleiner is dan de golflengte dan is er geen 'lobing' probleem. Effrectief betekent dit lobing boven een frequentie af te leiden van de hart / hart afstand van de gebruikte drivers.
2. Totale afmetingen van de CBT. De laagste frequentie voortgebracht door de CBT lijkt (?) een relatie te hebben met de afmeting. Hier vond ik wel ergens een regeltje tekst over, maar nergens een hard getal.
Ik ben bang dat ik ergens iets mis / over het hoofd zie. Is er nergens een formule oid. te vinden voor optimale afmetingen?
Ik kan mij ook maar een enkel zinnetje herinneren over de afmetingen van zijn eerste modellen ( 69 cm geloof ik) en dit zou dan twee keer de golflengte op 1000Hz zijn en vanaf dat punt heeft de afstraling het gewenste gedrag. Dat was een volledige boog, geen halve boog. Bij de CBT 36 kom je aan 440 Hz (twee keer de golflengte), maar met het spiegelbeeld erbij weer op 220 Hz. Ik zal de papers er eens op naslaan of je hier inderdaad iets van terug ziet.blueznl schreef:Heb er stevig in zitten bladeren, maar ik kan het zo niet vinden...