En wij, in Beetsterzwaag, vertellen je dan wel of het je gelukt is...
Visaton W130S-8 en ...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Visaton W130S-8 en ...
Wouter, lijkt me een prima bouwplan.Ik kan de geplande scheifings freq. ff niet terug vinden, maar zoals je het gaat doen, zo zou ik het ook doen qua demping. Alleen ben ik al een tijdje niet meer zo van dr Baily's longhair. Heb nog ergens een zak liggen. Lekker experimenteren en laat inderdaad één zijkant los, zoals ook John P zegt. Kun je overal nog bij.

-
wouter
- Ook commercieel actief
Demping
Indien ik in Ajhorn de kast al vol gooi met demping (600 is echt veel) hoef ik niet heel delicaat aan de gang te gaan met engelenhaar of afgestudeerde schapen
Dat schot en die backwave... kan een probleem worden maar gezien de kwaliteit drivers verwacht ik niet dat dit erg gaat opvallen. De backwave van een transmissielijn wordt sowieso al meer omgebogen.
ToegangDe zijkant wordt niet afneembaar denk ik. Ik wil een demontabele onderkant maken. Het gaat qua zij- en bovenplaten onder verstek. De onderzijde en achterzijde vallen daar binnen. Iets minder praktisch misschien maar ik ga geen prototype bouwen, dus meteen een mooie kast - en daar ga ik niet in het zicht in schroeven. Maar wel bedankt voor de tips, ik had er wel over na gedacht
Schaaltekening
Even een nauwkeurige tekening waarop goed te zien is hoe de afstanden zich tot elkaar verhouden.
Heb de maten iets aangepast aan de 25x200cm meubelplaat. Dieper dan 27,5 cm mag de box echt niet worden (22cm was target)
VerloopDe lijn loopt nu van ca 140-15 cm^2. Bij de start is er 9 cm ruimte, onderin zou dat 7 zijn, daarna bovenin 5 cm, dan de laatste keer onder 3 cm en uiteindelijk openend de lijn zich in 1 cm x de breedte van 15,4
@ Sietse: Als ik de grote overlap zo eens bekijk in de reversed phase dan zou ik zeggen dat het overnamepunt rond 2800 Hz zit.
2800Hz zou moeten kunnen. Het zijn leuke basjes, maar niet veel hoger gaan is mijn ervaring.
Succes, ik blijf wel mee lezen.
Succes, ik blijf wel mee lezen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hoe zo dan, het is toch een heel leuk drivertje?
Maar zonder gekheid, aangezien ik 6dB zonder zuig- of sperkringen filter zal dat ook mijn ervaring worden.
Jouw ervaringen zijn op gehoor denk ik, en deze luidspreker laat zich niet op gehoor temmen - dat is daarvoor ongeschikt.
Maar als je even goed kijkt naar het plaatje links boven dan zie je het gedag van de driver op een ISO baffle, in een kast ingebouwd en met de werking van het filter in rood. Hobby HiFi filterde de W130S bij de high-end variant van de Mini Monitor Basic op 3200 Hz, mede vanwege de tweeter.
Mijn filter heeft niet heel sterk meer de resonantie op 7 kHz doordat ik een condensator en weerstand over de spoel heb gezet. Nadeel is wel dat de eerste orde filtering daardoor boven die frequentie verloren gaat. Een ander comprimis is dat ik geen correcte bafflestepcompensatie kan doen. Om toch alles optimaal te krijgen is hierdoor een wat aparte curve ontstaan. Die vind je daarom ook terug bij de tweeter, die het met 1 condensator en een serieweerstand eenvoudig laat compenseren. Aangezien de fase goed klopt en de baffle zorgvuldig is gedementioneerd werkt het geheel toch prima - volgens simulatie
Nu in het echt nog...
Maar zonder gekheid, aangezien ik 6dB zonder zuig- of sperkringen filter zal dat ook mijn ervaring worden.
Jouw ervaringen zijn op gehoor denk ik, en deze luidspreker laat zich niet op gehoor temmen - dat is daarvoor ongeschikt.
Maar als je even goed kijkt naar het plaatje links boven dan zie je het gedag van de driver op een ISO baffle, in een kast ingebouwd en met de werking van het filter in rood. Hobby HiFi filterde de W130S bij de high-end variant van de Mini Monitor Basic op 3200 Hz, mede vanwege de tweeter.
Mijn filter heeft niet heel sterk meer de resonantie op 7 kHz doordat ik een condensator en weerstand over de spoel heb gezet. Nadeel is wel dat de eerste orde filtering daardoor boven die frequentie verloren gaat. Een ander comprimis is dat ik geen correcte bafflestepcompensatie kan doen. Om toch alles optimaal te krijgen is hierdoor een wat aparte curve ontstaan. Die vind je daarom ook terug bij de tweeter, die het met 1 condensator en een serieweerstand eenvoudig laat compenseren. Aangezien de fase goed klopt en de baffle zorgvuldig is gedementioneerd werkt het geheel toch prima - volgens simulatie
Wouter, ik zat gister avond nog ff na te denken, en toen bedacht ik dat het verstandig is om de tweet te isoleren van de rest van de binnenkant. Eigen "kamertje" zeg maar. Stop daar dan wat haar van Baily in. Dan heb je geen achterwaards afgestraalde hoge tonen in de line.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Een vraag die me niet loslaat: maakt het uit welke waarde (grootte) een weerstand heeft voor de invloed op de klank?
Ik gebruik een serie weerstand van ca 12 Ohm. In combinatie met de 1,8uF condensator levert dat een prima hoogdoorlaat op. Is zo'n grote waarde nadelig ten opzichte van een kleine waarde? Of maakt het geen verschil als beide types van dezelfde kwaliteit zijn, bijvoorbeeld MOX - 10 Watt. Het zou leuk zijn als het geen donder uit maakt, aangezien de combi van kleine condensator en grote serieweerstand hier meer componenten overbodig maakt.
Toch nog dingen om even op terug te komen, gewoon inhoudelijk even wat gedachtenspinsels...
Wees vrij om me op andere gedachten te brengen.
Nu echter mijn
Aangezien het een 2-weg is komt er midlaag van de achterkant van de driver. Het is aan het dempmateriaal om het midden eruit te filteren. De tweeter is gesloten, zoals meestal. Wat bedoel je met hoge tonen in de line?
Ik gebruik een serie weerstand van ca 12 Ohm. In combinatie met de 1,8uF condensator levert dat een prima hoogdoorlaat op. Is zo'n grote waarde nadelig ten opzichte van een kleine waarde? Of maakt het geen verschil als beide types van dezelfde kwaliteit zijn, bijvoorbeeld MOX - 10 Watt. Het zou leuk zijn als het geen donder uit maakt, aangezien de combi van kleine condensator en grote serieweerstand hier meer componenten overbodig maakt.
Toch nog dingen om even op terug te komen, gewoon inhoudelijk even wat gedachtenspinsels...
Hoe ik er bij kom weet ik niet meer precies maar baf heeft voor gesloten luidsprekers een prima werking, maar dempt dacht ik minder goed als bijvoorbeeld schapenwol - al dan niet in mat versie zoals die van visaton. BAF heeft niet de dichtheid van het geperste bondum 800, tapijt is in mijn beleving juist weer te gecomprimeerd. Ik zie bondum 800 op plekken waar ik het verwacht, zoals in de spiralino - een TL waarin weinig ruimte is voor dempmateriaal. Demping 10 is denk ik een redelijk goede backwave demper die tegelijk het paneel dempt, iets wat ik bij bondum 800 weer niet voor elkaar krijg aangezien je hooguit de buitenlaag goed vastplakt. Piramideschuim heb ik niet liggen, pritex bijvoorbeeld. Zou dat hier geschikter zijn? Het is voor demping van reflecties aan wanden maar heeft volgens mij hier net even te veel nadeel voor de laagste resonanties van de TL - die ik juist niet wil dempen. Zou het niet te ver naar binnen steken in de lijn?John P schreef:Waarom niet BAF getackerd of tapijt ipv Bondum 800? Welk nut heeft de Damping 10 op die plaats? Professor Longhairs baard kan volgens mij ook wel in BAF. Mijn ervaring met woofers die aan de achterkant vlak voor een schot uitkomen is dat zij veel last hebben van reflectie van de backwave, dit wordt nog een punt van aandacht. Wat bij mij tot nu toe het beste werkte was om de achterkant en zijkant over een groot deel te tackeren met pyramideschuim.
Leuk dat je meedenkt, ik blijf er ook veel mee bezig. Ben erg benieuwd naar deze TL. Hij is vrij hoog afgestemd, terwijl ik TL's altijd diep afstemde. Mijn ervaring met en 6 liter TL 2-weg die rond 60Hz was afgestemd was wel erg positief.sietse schreef:Wouter, ik zat gister avond nog ff na te denken, en toen bedacht ik dat het verstandig is om de tweet te isoleren van de rest van de binnenkant. Eigen "kamertje" zeg maar. Stop daar dan wat haar van Baily in. Dan heb je geen achterwaards afgestraalde hoge tonen in de line.
Nu echter mijn
Aangezien het een 2-weg is komt er midlaag van de achterkant van de driver. Het is aan het dempmateriaal om het midden eruit te filteren. De tweeter is gesloten, zoals meestal. Wat bedoel je met hoge tonen in de line?
Bij demping zit er maar een ding op: beginnen met wat je dacht dat goed was en dan gauw aanpassen aan wat je hoort. Als je dan tevreden bent een week wachten en dan weer veranderen. Dan na een maand enz. enz. Soms maakt het geen bal uit wat je erin doet, de andere keer is weer heel kritisch. Gewoon onbevangen aan het werk en je oren vertrouwen, veel succes.
-
wouter
- Ook commercieel actief
En voor wat betreft die weestand?
Heb een nieuwtje: hier een vrijwel identiek werkend filter, met in het hoog een kleinere weerstand en Geen condensator.
Als je het verhaal van de Paper Hatt gelezen hebt laat het je niet meer los
Het lijkt me leuk, alleen een weerstand in serie. Het gedraagt zich trouwens zo nog veel beter, de fase klopt eigenlijk altijd en de optelling is veel beter dan met een condensator. Om even uit te gaan van het eerdere definitieve filter, hieronder een vergelijk. Een spoeltje van 0,1mH met 0,075 Ohm weerstand kost trouwens ook nog geen 4 euro
Hoe lager de Rdc van de spoel hoe beter de tweeter belastbaar is. Een spoeltje met 0,5 Ohm beperkt de maximale belastbaarheid van de tweeter (vanaf 20Hz) enorm (ca. 5 Volt op 20 Hz) Een lage weerstand is dus erg belangrijk blijkbaar.
Is hier in de praktijk iets op tegen?
Heb een nieuwtje: hier een vrijwel identiek werkend filter, met in het hoog een kleinere weerstand en Geen condensator.
Als je het verhaal van de Paper Hatt gelezen hebt laat het je niet meer los
Het lijkt me leuk, alleen een weerstand in serie. Het gedraagt zich trouwens zo nog veel beter, de fase klopt eigenlijk altijd en de optelling is veel beter dan met een condensator. Om even uit te gaan van het eerdere definitieve filter, hieronder een vergelijk. Een spoeltje van 0,1mH met 0,075 Ohm weerstand kost trouwens ook nog geen 4 euro
Als er uit de versterker een kleine DC-spanning komt (niet heel ongewoon) dan blaas je de tweeter heel snel op. Ik zou uit veiligheidsoverweging altijd een condensator voor de tweeter zetten, of je moet zeker weten dat de versterker een condensator aan de uitgang heeft.
In HH heeft eens een vergelijkingstesttest gestaan van 6 nieuwe SC10n's, het resultaat was dat zij vrijwel gelijk waren alleen rond Fs waren er grotere verschillen. Door een weerstand parallel aan de tweeter te zetten kun je de impedantiehobbel rond Fs verminderen, vooral bij een slap filter van belang (Zie sticky topic standaardfilters ). Mijn advies is om een grotere condensator (4,7 uF) te nemen en dan de weestanden aan te passen. Let daarbij op de minimum weerstand en de weerstand van de tweetertak rond Fs, je kunt in boxsim de functie extra-> weichenoptimierer eens proberen.
In HH heeft eens een vergelijkingstesttest gestaan van 6 nieuwe SC10n's, het resultaat was dat zij vrijwel gelijk waren alleen rond Fs waren er grotere verschillen. Door een weerstand parallel aan de tweeter te zetten kun je de impedantiehobbel rond Fs verminderen, vooral bij een slap filter van belang (Zie sticky topic standaardfilters ). Mijn advies is om een grotere condensator (4,7 uF) te nemen en dan de weestanden aan te passen. Let daarbij op de minimum weerstand en de weerstand van de tweetertak rond Fs, je kunt in boxsim de functie extra-> weichenoptimierer eens proberen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Hm, interessant. Nooit over nagedacht.
De elektrische belastbaarheid is trouwens wel bijna gelijk aan de variant met een condensator voor de tweeter, volgens de simulatie. Zou de Paper Hatt dit risico dan ook hebben?
Verder heb ik een voorbeeldje uit de oude doos van de aluminium strip en ik heroverweeg de kastindeling ten gunste van de backwave. Of het ook gaat werken zal puzzelen worden, de verhouding lengte van de lijn en plaatsing van de driver daarin komt vrij nauwkeurig voor een goede werking
De elektrische belastbaarheid is trouwens wel bijna gelijk aan de variant met een condensator voor de tweeter, volgens de simulatie. Zou de Paper Hatt dit risico dan ook hebben?
Verder heb ik een voorbeeldje uit de oude doos van de aluminium strip en ik heroverweeg de kastindeling ten gunste van de backwave. Of het ook gaat werken zal puzzelen worden, de verhouding lengte van de lijn en plaatsing van de driver daarin komt vrij nauwkeurig voor een goede werking
Laatst gewijzigd door wouter op zo 21 aug 2011, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik stem op het tweede, de woofer heeft meer ruimte om te ademen in de kast. Ik zet er echter geen geld op dus doe vooral wat je zelf wil.
-
wouter
- Ook commercieel actief
http://www.stereophile.com/standloudspe ... index.htmlwouter schreef:Heb een nieuwtje: hier een vrijwel identiek werkend filter, met in het hoog een kleinere weerstand en GEEN condensator.
Toevallig kwam in het topic over 1e orde filters de Sonus Faber Extrema voorbij. Deze heeft ook een weerstand + spoel als hoogdoorlaat. Ik meen me te herinneren dat er op de achterkant een enorm koellichaam zat om de weerstand te koelen. Ik verwacht dat de W130S met z'n softe ophanging eerder een handdoek in de ring gooit.
Aangezien de filterwerking redelijk lijkt op de versie met condensator vraag ik me af of deze dan even weinig bescherming biedt tegen DC-signaal. En of dit wezenlijk anders is dan bij de Paper Hatt.
Voor het binnenwerk ga ik maar eens wat knippen en plakken met een tapse lijn van papier
Ik had de spoel parallel aan de tweeter niet gezien.
Maar goed, het verhaal is nu dat gelijkstroom door de spoel moet lopen en niet door de tweeter, de dc weerstand van de spoel moet dus factoren lager liggen als de Rc (=6?) van de tweeter. Het voordeel theoretisch van deze constructie is dat de helling iets steiler is als 3 dB, het nadeel dat de filterwerking afhankelijk is van de versterker (uitgansimpedantie?). Kortom je doet het ook nooit goed of er is wel iets mis mee: Tony Gee werkt vaak met deze filters, anderen verafschuwen ze.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ik doe graag gewoon blond, en kom er empirisch achter dan een lage weerstand noodzakelijk is voor de filterflank.wouter schreef:Een spoeltje van 0,1mH met 0,075 Ohm weerstand kost trouwens ook nog geen 4 euroHoe lager de Rdc van de spoel hoe beter de tweeter belastbaar is. Een spoeltje met 0,5 Ohm beperkt de maximale belastbaarheid van de tweeter (vanaf 20Hz) enorm (ca. 5 Volt op 20 Hz) Een lage weerstand is dus erg belangrijk blijkbaar.
Zo te zien hoe ik me geen zorgen te maken. Hooguit voor de weerstand, misschien eentje met een koellichaam. Ik heb nog zo'n 20 Watter daarvan. En een folieweerstand met koellichaam is nog steeds goedkoper dan een sjieke condensator
eh... ik ga uit van gebruik van een transistor versterker. Of dat nu een dikke eindversterker is of een kleine (4 Ohm stabiele) geintegreerde moet eigenlijk niet uitmaken. Ga ik dan een probleem krijgen? En 3dB helling lijkt me zwak, maar omdat ik naar het resultaat kijk in boxsim lijkt het me een prima optie/variant van het eerste orde electrische filter. Door de serieweerstand te vervangen met een L-pad moet ik naar veel meer componenten om deze curve te benaderen.John P schreef:Het voordeel theoretisch van deze constructie is dat de helling iets steiler is als 3 dB, het nadeel dat de filterwerking afhankelijk is van de versterker (uitgansimpedantie?).
Ik ga daarom liever eerst voor de weerstand + condensator OF spoel. Mijn vraag blijft trouwens 'maakt het voor de geluidskwaliteit nog uit of je een grote serieweerstand gebruikt, of is het gebruik van een weerstand (ongeacht de componentwaarde) allemaal even invloedrijk. Ik hoop dat een 2,2 Ohm weerstand van een bepaald type niet beter klinkt dan een 12 Ohm van hetzelfde type.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Zo gezegd, zo gedaan. Indeling 2 - om het maar even zo te noemen - kan met wat kleine consessies (:lol:) in de kast met 25 cm wanddiepte. De driver komt wat verder in de lijn, maar ook dat is geen probleem. De backwave zal zo minder problemen geven is de verwachting. Waar een beetje commentaar niet toe kan leiden he?wouter schreef:Voor het binnenwerk ga ik maar eens wat knippen en plakken met een tapse lijn van papier
Commentaar is gewenst
-
wouter
- Ook commercieel actief
Als dat voor jou een vraag is kun je beter hier kijkensietse schreef:Kijk Wouter, hoe filter je speakers![]()
Het mag duidelijk zijn dat het filter waar ik na lang ontwerpen de praktijk mee in ga stappen niet na te volgen is volgens de basis theorie uit de bib. En dat geldt ook voor de HP TL constructie. Eigenlijk begrijp ik niet waarom je het post.
Wat bedoelde je hier trouwens mee?sietse schreef:Wouter, ik zat gister avond nog ff na te denken, en toen bedacht ik dat het verstandig is om de tweet te isoleren van de rest van de binnenkant. Eigen "kamertje" zeg maar. Stop daar dan wat haar van Baily in. Dan heb je geen achterwaards afgestraalde hoge tonen in de line.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of er iets tegen is op de weerstand + spoel hoogdoorlaat, maar voor zover ik begrepen had heeft John P zich vergist. De invloed van de grootte van de weerstand is nog wel iets wat me bezig houdt...
Ik heb nooit uitgeprobeerd in hoeverre een tweet iets naar achteren uitstraald. Maar ik zal zowie zo zo'n ding afsluiten van de line.
Een tweeter filteren met alleen een serie weerstand en een spoel parallel als ik het goed snap? Je veranderd dan de impedantie van de tweet dat de versterker "ziet". Bovendien zal de tweet sneuvelen mocht de versterker stuk gaan en er daardoor DC spanning op de uitgang zou komen te staan.
Nee, gewoon ouwerwets, condensator in serie en serie/par. weerstand na de C indien nodig. Heel simpel.
Maar het is je eigen keus.
Een tweeter filteren met alleen een serie weerstand en een spoel parallel als ik het goed snap? Je veranderd dan de impedantie van de tweet dat de versterker "ziet". Bovendien zal de tweet sneuvelen mocht de versterker stuk gaan en er daardoor DC spanning op de uitgang zou komen te staan.
Nee, gewoon ouwerwets, condensator in serie en serie/par. weerstand na de C indien nodig. Heel simpel.
Maar het is je eigen keus.
-
wouter
- Ook commercieel actief
De tweeter is van zichzelf gesloten en kost zo weinig dat ik me niet zorgen maak over de tweeter mocht mijn eindversterker de geest geven
Maar bedankt voor de uitleg.
Vandaag gelukkig het zaagwerk kunnen doen. De voorplaat is 22 mm MDF, die ik zwart wil maken zoals bijvoorbeeld de Idunn++ baffle.
De rest van het binnenwerk is 12 mm MDF en de buitenzijden hardhout meubelplaat. De aluminium strips zijn 2mm dik en worden 2 mm vanaf de rand verlijmd tussen voorplaat en de kast.
Edit: Moet ik nog ergens op letten bij het verlijmen? Het zou onbehandeld hardhout moeten zijn. Ik was van plan witte houtlijm te gebruiken voor het verlijmen van het hardhout, MDF en het aluminium.
Vandaag gelukkig het zaagwerk kunnen doen. De voorplaat is 22 mm MDF, die ik zwart wil maken zoals bijvoorbeeld de Idunn++ baffle.
De rest van het binnenwerk is 12 mm MDF en de buitenzijden hardhout meubelplaat. De aluminium strips zijn 2mm dik en worden 2 mm vanaf de rand verlijmd tussen voorplaat en de kast.
Edit: Moet ik nog ergens op letten bij het verlijmen? Het zou onbehandeld hardhout moeten zijn. Ik was van plan witte houtlijm te gebruiken voor het verlijmen van het hardhout, MDF en het aluminium.
Laatst gewijzigd door wouter op wo 24 aug 2011, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- roozeboom
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
ziet er goed uit wouter ,goed bezig ik vind dit een interessant topic
grtn bas
grtn bas
-
wouter
- Ook commercieel actief
N.a.v. een vraag van B_force over waarom ik geen basreflex maak werd duidelijk dat er een groot verschil is tussen de metingen van HOBBY HiFi en visaton zelf. De Vas is ca 30% hoger bij visaton, Fs lager. Qe geen 0,8 maar 0,59 en Qm geen 3 maar 2,26. Met een Qts van 0,47 i.p.v. 0,63 (HH) is wellicht iets te zeggen voor de basreflex - al zou die nog steeds te groot worden. Om te voorkomen dat ik dat ga doen heb ik snel maar alles gezaagd
Zonder gekheid: al ligt de waarheid in het midden, beide uitersten zijn ook zeer acceptabel. De visaton gegevens zouden een klein feestje waard zijn, indien waarheid. In ieder geval geen noodzaak het concept om te gooien:
Oja, het te verlijmen hardhout is massief nyatoh. Leuke naam voor het speakertje
http://www.praxis.nl/assortiment/hout/meubelpanelen
Voor 2 kastjes heb ik 1 meubelplaat a 20,- gekocht van 25x200 cm (18mm) en voor 6,- aan 12 mm MDF (61x122). Een stukje 22 mm voor de voorplaat had ik nog. Aan aluminium was ik ongeveer 4,- kwijt. Komt nog verfbenodigdheden voor de zwarte baffle bij maar het zal niet in de papieren lopen deze Dutch Trick
Zonder gekheid: al ligt de waarheid in het midden, beide uitersten zijn ook zeer acceptabel. De visaton gegevens zouden een klein feestje waard zijn, indien waarheid. In ieder geval geen noodzaak het concept om te gooien:
Oja, het te verlijmen hardhout is massief nyatoh. Leuke naam voor het speakertje
http://www.praxis.nl/assortiment/hout/meubelpanelen
Voor 2 kastjes heb ik 1 meubelplaat a 20,- gekocht van 25x200 cm (18mm) en voor 6,- aan 12 mm MDF (61x122). Een stukje 22 mm voor de voorplaat had ik nog. Aan aluminium was ik ongeveer 4,- kwijt. Komt nog verfbenodigdheden voor de zwarte baffle bij maar het zal niet in de papieren lopen deze Dutch Trick
- bartsegers
mooi werk!
als ik ooit nog eens iets ga bouwen dan moet het klein worden, dus dit is zeker een leuk topic.
Ben benieuwd wat de Tl gaat doen.
als ik ooit nog eens iets ga bouwen dan moet het klein worden, dus dit is zeker een leuk topic.
Ben benieuwd wat de Tl gaat doen.