OK, mooi, dank je, en zo lekker snel !!?
Ik heb nog even zitten googelen en zie overal draadjes van audio klooioos als ik die met het zelfde probleem worstelen en rode oortjes hadden.
Voel ik me al weer iets beter.
PhonoDude in nieuw jasje
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: PhonoDude in nieuw jasje
Dat snelle was toeval denk ikRudolf schreef:OK, mooi, dank je, en zo lekker snel !!?
Ik heb nog even zitten googelen en zie overal draadjes van audio klooioos als ik die met het zelfde probleem worstelen en rode oortjes hadden.
Voel ik me al weer iets beter.
Zo, nu werkt de 12 Volt gloeivoeding die ik inmiddels in elkaar heb gezet ook prima; alleen een groter koelblokje regelen en pasta (niet Bolognese maar koelpasta voor er tussen). Met een (te) klein blokje wordt het wel heel erg heet met een belasting van een 12V autolamp van 21Watt; dat is zo ongeveer wat de gloeidraadjes van de buisjes (5755/5751) bij elkaar trekken meen ik te hebben gelezen, 4x 0,35A =1,4A, dit is 1,6A
Eerste bouwstappen gezet. Ik had maar 3 dingen fout gedaan en zelluf defouten weer gevonden. En dit was dan een makkelijk onderdeeltje,
maar ja, ik word steeds beter zullen we maar zeggen.
Eerste bouwstappen gezet. Ik had maar 3 dingen fout gedaan en zelluf defouten weer gevonden. En dit was dan een makkelijk onderdeeltje,
- RobertD
- Contacteer:
Goed bezig!!
Ik zal eens kijken of ik van de week de rest van de spullen even bij je kan afleveren.
Ik zal eens kijken of ik van de week de rest van de spullen even bij je kan afleveren.
Ja gaat lekker, langzaam maar lekker en zo hoort het ook; ik doe het voor mijn lol he.
Heb ik mijn sommetjes met de Amperes goed gedaan? Ik las in de specs dat de spanningsregelaar 15V MOET hebben; dan is het goed, groter koelblokje dan maar, zie ik bij alle fotoos van Phono Dudes, dus dat zal wel kloppen.
Welke zekering moet er voor een trafo die 14 Volt 2,5 A levert? 2,5 A of moet ik dat terugrekenen naar 230Volt en 1/16 daarvan nemen ? (zeg 150mA?)
Heb ik mijn sommetjes met de Amperes goed gedaan? Ik las in de specs dat de spanningsregelaar 15V MOET hebben; dan is het goed, groter koelblokje dan maar, zie ik bij alle fotoos van Phono Dudes, dus dat zal wel kloppen.
Welke zekering moet er voor een trafo die 14 Volt 2,5 A levert? 2,5 A of moet ik dat terugrekenen naar 230Volt en 1/16 daarvan nemen ? (zeg 150mA?)
- RobertD
- Contacteer:
Een zekering is er vooral om tegen kortsluitingen te beveiligen. 150mA is misschien wat krap om het inschakelen van de transformator te weerstaan. Kies bijvoorbeeld 250mA, dan zit je veilig en springt de zekering niet gelijk bij inschakelen.
Het sommetje is inderdaad goed. Het gaat om het vermogen, dus het product van spanning en stroom. Dat is aan beide kanten van de trafo nagenoeg gelijk. (Bij een ideale transformator is het gelijk.)
Houdt er bij je sommetje ook rekening mee wat er daadwerkelijk gevraagd wordt aan stroom.
Dit paar buisjes zullen niet de volledige 2,5A consumeren.
De transformator die ik voor je klaar heb liggen heeft een 6,3V wikkeling die je mooi kunt gebruiken voor de gelijkrichter buis. Dan kun je de versterker buisjes op de gelijkgerichte spanning laten gloeien.
Het sommetje is inderdaad goed. Het gaat om het vermogen, dus het product van spanning en stroom. Dat is aan beide kanten van de trafo nagenoeg gelijk. (Bij een ideale transformator is het gelijk.)
Houdt er bij je sommetje ook rekening mee wat er daadwerkelijk gevraagd wordt aan stroom.
Dit paar buisjes zullen niet de volledige 2,5A consumeren.
De transformator die ik voor je klaar heb liggen heeft een 6,3V wikkeling die je mooi kunt gebruiken voor de gelijkrichter buis. Dan kun je de versterker buisjes op de gelijkgerichte spanning laten gloeien.
Mooi, dank je, dat was het plan ja; de zekeringen voor een trafo in ieder geval Traag, dat heb ik al geleerd.
Fijn dat ik een paar sommetjes goed heb. Sommige dingen zijn gelukkig een beetje logisch.
Omdat sommige bestellingen nog moeten komen ga ik maar eens bezig met een vierkant gat boren voor de net entree.
Fijn dat ik een paar sommetjes goed heb. Sommige dingen zijn gelukkig een beetje logisch.
Omdat sommige bestellingen nog moeten komen ga ik maar eens bezig met een vierkant gat boren voor de net entree.