Modulatie van coax-drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Modulatie van coax-drivers

Bericht door bas focal m180 »

richard schreef:
Als je muziek luider speelt verandert de hele verhouding tussen laag, midden en hoog. Laag en hoog zul bij luid spelen je relatief luider ervaren t.o.v. het midden.
Niet helemaal, als je speakers ontworpen gefilterd zijn bij 90db als referentie dan is dit veel minder als je een speaker ontwerpt bij 70 db.

Het verschil word als je steeds luider gaat steeds minder, met name bij lage volumes neem je minder goed laag en hoog waar.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Modulatie van coax-drivers

Bericht door markbakk »

Dat ligt niet aan de speaker, die is binnen zekere grenzen vrij lineair. Ons gehoor is dat niet. Google maar eens op Fletcher-Munson of Equal loudness Contour of 'Phon'.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Modulatie van coax-drivers

Bericht door WrineX »

ja mensen waren niet gek in de 70 en 80 jaren met de loudness knop :) veel miscbruikt overigens :) (ik natuurlijk ook toen ik 16 was lekker pompen smiley EQ)
Plaats reactie