Accu speaker bouwen,

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door Kiwi »

How, daar zit ik dan goed naast :-#
Was een verdubbeling van spanning dan +3dB in bijvoorbeeld een versterker?
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door Martijn v »

Rendement is volgens mij ook afhankelijk van de behuizing, en een unit met een hoog rendement heeft zover ik weet ook een grotere behuizing nodig(om een beetje laag te kunnen weergeven).
Of sla ik nu de plank mis?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door JvS »

Dit gaat om een radio die in een park gebruikt gaat worden toch? Niet om een radio die in een luide omgeving knetterhard moet kunnen weergeven?

Onze radio gebruikt de TA2024 met twee watervaste visaton breedbanders en dat gaat echt meer dan hard genoeg voor gebruik in een park, op lowlands, met zeilen, etc.

Een beetje autospeaker is wel 90db/watt gevoelig en een TA2024 kan wel 10watt leveren (met weerstandmod als je er een MP3 speler op aansluit) en dan kan je dus 103db aan herrie produceren. In het kort: Dat wil je niet.

Een 7,2AH accu, een setje autospeakers en een TA2024 versterker is echt the way to go voor een parkspeaker. Dit speelt een uur of 8-10 op lekker volume.

Maar belangrijke vragen:
- Hoe lang moet het kunnen blijven spelen?
- Hoe draagbaar moet het zijn?
- Hoe hard moet het gaan?
- Hoeveel mag het kosten?
- Hoe complex mag het worden? (accu/versterker/autospeakers is het simpelst en voldoet in principe)

Ik raad ook aan om het simpel te houden. Eigenlijk wat hier eerder al is genoemd. Maar ik zie het belang van een 75watt autoversterker niet. Neem liever een TA2024 en dan heb je langer plezier van je accu :).
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door Vuurkat »

Kiwi schreef:
Was een verdubbeling van spanning dan +3dB in bijvoorbeeld een versterker?
+6dB eigenlijk 6,02...dB want P = U^2 / R (een 2x zo hoge spanning geeft een 4x zo groot vermogen).

Het aantal dB kan je precies uitrekenen met:
10*log(factor vermogen)
of
20*log(factor spanning)

Om een speaker 2x zo hard te laten klinken moet het geluid 6-10dB harder zijn.

Edit: oeps, beetje late reactie 8-[
Laatst gewijzigd door Vuurkat op vr 22 apr 2011, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door teacher »

Casper schreef:
Kiwi schreef:
Was een verdubbeling van spanning dan +3dB in bijvoorbeeld een versterker?
+6dB eigenlijk 6,02...dB want P = U^2 / R (een 2x zo hoge spanning geeft een 4x zo groot vermogen).

Het aantal dB kan je precies uitrekenen met:
10*log(factor vermogen)
of
20*log(factor spanning)

Om een speaker 2x zo hard te laten klinken moet het geluid 6-10dB harder zijn.

Goed... los van de discussie... ;)

Je hebt nodig:

watervast triplex
schroeven
verf
setje coax autospeakers (liefst met 90+dB)
ta2024
accu
aansluitspul

vergeet de acculader niet en evt een "kratsafe".
ikke26
Berichten: 6
Lid geworden op: do 31 mar 2011, 16:23

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door ikke26 »

Watervast triplex is idd handig maar niet noodzakelijk. Als je het hout een beetje netjes houdt en niet teveel krassen maakt zou je ook jachtlak kunnen overwegen. Daarmee maak je de speaker waterbestendiger.
Markligthart
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 10:07

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door Markligthart »

Maar belangrijke vragen:
- Hoe lang moet het kunnen blijven spelen?
+8 uur
- Hoe draagbaar moet het zijn?
redelijk, maar kan er ook wieltjes onder maken (mijn trolly idee)
- Hoe hard moet het gaan?
Lekker muziekje, maar wel nog verstaanbaar blijven
- Hoeveel mag het kosten?
100 euro ? Studenten zijn niet zo rijk..
- Hoe complex mag het worden? (accu/versterker/autospeakers is het simpelst en voldoet in principe)
Zou er ook wel een radio ingebouwd willen hebben ? dat als ik geen muziek of mp3 speler bij me heb dat ik alsnog muziek heb,

Roept u maar voor ideeën, en ik zal lezen en uitzoeken en vragen stellen !
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door teacher »

Idee:
Afbeelding
kleine compacte mp3 speler, met FM en AUX.

http://www.kistradio.nl/winkel/sd-en-us ... -p-47.html
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door Kiwi »

lredev
Ook commercieel actief
Berichten: 7
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 10:08
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door lredev »

ikke26 schreef:
Watervast triplex is idd handig maar niet noodzakelijk. Als je het hout een beetje netjes houdt en niet teveel krassen maakt zou je ook jachtlak kunnen overwegen. Daarmee maak je de speaker waterbestendiger.
Watervast verlijmd is maar een fractie duurder en zeker de moeite waard. Ik zou zelfs adviseren hardhoutmulitplex te gebruiken omdat het mooier is.

MDF is in ieder geval uit den boze, of je moet het in de epoxy willen zetten (JvS ;) ) MDF trekt altijd vocht aan en dit zal uiteindelijk je behuizing beschadigen.

Multiplex en jachtlak heeft een erg luxe uitstraling. Heb zelf nu ook een "parkspeaker" in aanbouw en die wordt opgebouwd uit multiplex met jachtlak :)
Markligthart schreef:
Maar belangrijke vragen:
- Hoe lang moet het kunnen blijven spelen?
+8 uur
Een TA2024 en een 7 Ah gel accu doen het makkelijk 15 uur op lekker volume. 8 uur op overlast stand.
- Hoe draagbaar moet het zijn?
redelijk, maar kan er ook wieltjes onder maken (mijn trolly idee)
Van een oude kinderwagen van de kringloop kan je een leuk trolley gebeuren maken, zoiets als dit:
162746 (1).jpg
- Hoe hard moet het gaan?
Lekker muziekje, maar wel nog verstaanbaar blijven
Met een modded ta2024 kan het onaangenaam hard. Deze zijn via ebay veel te koop of via fterheide of ondergetekende.

Om je een beeld te geven van hoe asociaal je met een TA2024 kan zijn:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LIYJ8Ap5T00[/youtube]

De afstand die gelopen wordt geeft wel een goede indruk van het mogelijke volume...
(Modded TA2024, iPod, Pioneer 6"x9" luidsprekers)
- Hoeveel mag het kosten?
100 euro ? Studenten zijn niet zo rijk..
Geen probleem
- Hoe complex mag het worden? (accu/versterker/autospeakers is het simpelst en voldoet in principe)
Zou er ook wel een radio ingebouwd willen hebben ? dat als ik geen muziek of mp3 speler bij me heb dat ik alsnog muziek heb,

Roept u maar voor ideeën, en ik zal lezen en uitzoeken en vragen stellen !
Bouw wel een voltmeter in of een accubeveiliging. Een gelaccu gaat kapot als die te ver ontladen wordt. Dit moet je in de gaten kunnen houden. Een voltmetertje is goedkoper dan een accu en een accusafe is lekker makkelijk :)
vacuphile
Ook commercieel actief
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 16 mar 2011, 15:01
Locatie: Den Haag

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door vacuphile »

Voor een portable systeem zou ik zeker met klasse D werken en met zo efficient mogelijke speakers. Met klasse D wel uitkijken dat er grote verschillen bestaan in de watjes die ze opsnoepen als ze relatief weinig vermogen leveren. Meestal zit je tussen de 1-4 watt. Een rendament van 82% bij vermogen zegt dan niet zoveel als er een idle current is die bij 1 Watt het rendament verlaagt tot 10%. Wat dat betreft is het sure bordje met een Tripath 2024 een hele goeie, want dat trekt weinig vermogen om de zaak gaande te houden. Dat werkt perfect op 12 V. Als 2x15 watt onvervormd nog niet genoeg is, zou ik eerder de zaak dubbelen (dus met 2 stereoversterkertjes i.p.v. 1), dan dat ik voor baterijgebruik hanteerbare voltages zou gaan verhogen zoals in autoverstekers gebeurt. Dat vreet stroom.

Tot slot: LiPo batterijen zoals in de modelbouw worden gebruikt zijn in prijs gekelderd, en wegen een fractie van loodaccu's per A/h. Way to go.
lredev
Ook commercieel actief
Berichten: 7
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 10:08
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door lredev »

Dat is mij niet bekend, maar de Klasse D's die ik ken hebben hier volgens mij niet zoveel last van, in ieder geval niet beperkend voor een accu-speaker. De idle-current is ook zeer laag, dus niet van hele grote invloed op de efficiëntie.

Ik zal zo nog eens meten :)
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door JvS »

Het was toch allang duidelijk dat de TA2024 de enige en juiste keus is?

Mijn kist heeft er twee (een voor de sub en een voor de fronts) en dat speelt echt als een zonnetje!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door Pjotr »

teacher schreef:
Idee:
Afbeelding
kleine compacte mp3 speler, met FM en AUX.

http://www.kistradio.nl/winkel/sd-en-us ... -p-47.html
Dazelfde dingetje staat voor nog geen €10 bij DealExtreme: http://www.dealextreme.com/p/digital-au ... -lcd-57558

Iets luxere versie: http://www.dealextreme.com/p/digital-au ... -lcd-57557
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door Heatside »

JvS schreef:
Het was toch allang duidelijk dat de TA2024 de enige en juiste keus is?

Mijn kist heeft er twee (een voor de sub en een voor de fronts) en dat speelt echt als een zonnetje!
Sub met DVC of zijn deze bordjes wel te bruggen?
lredev
Ook commercieel actief
Berichten: 7
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 10:08
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Accu speaker bouwen,

Bericht door lredev »

Niet te bruggen, dus dvc idd
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”