Dacht dat het low cost moest, solly Maar als je gewoon gaatjes print met eilandjes neemt dan hoef je helemaal niet boren. Eh....... open deuren* zijn open deuren*
Maar neem dan voor de BC'tjes ook gelijk SMD (SOT23): De 5 wordt dan een 8 in dit geval. B.v. : BC547B --> BC847B. Elco's kun je sowieso beter gewoon through hole houden. SMD is alleen maar tig keer duurder en niet beter. Mag natuurlijk wel. Maar je bent sneller klaar om het gewoon op gaatjesprint te doen
Dacht dat het low cost moest, solly Maar als je gewoon gaatjes print met eilandjes neemt dan hoef je helemaal niet boren. Eh....... open deuren* zijn open deuren*
Maar neem dan voor de BC'tjes ook gelijk SMD (SOT23): De 5 wordt dan een 8 in dit geval. B.v. : BC547B --> BC847B. Elco's kun je sowieso beter gewoon through hole houden. SMD is alleen maar tig keer duurder en niet beter. Mag natuurlijk wel. Maar je bent sneller klaar om het gewoon op gaatjesprint te doen
* lees voor deuren: gaatjes.
Ben met je eens dat met "deurtjes" print veel makkelijker en sneller klaar. Ik behoor tot de categorie "Verzorg je haar tot in de puntjes" , daarom kies ik liever "gesloten deurtjes"
Ik vind het allemaal best hoor, het is jouw feestje
Nu nog een schema voor de meetversterker LM1875 dan kunnen de onderdelen worden besteld. Er zijn heel veel soorten en maten van schema's voor de LM1875 te vinden. Als basis gebruik ik het schema van Sander:
Mijn schema voor de meetversterker ziet er dan zo uit:
Voor de koppelcondensator C5 heb ik een 2.2uF MKP gekozen. Is dit voldoende?
De behuizing wordt een platte alu kast, daarom heb ik voor de voedingsbuffer 2 x 3 stuks kleine elco's van 1000uF 50V gekozen. Is het totaal 2 x 3000uF voldoende of moet het 2x 4700uF zijn?
Voor de koppelcondensator C5 heb ik een 2.2uF MKP gekozen. Is dit voldoende?
Ja, je komt dan op een -3dB punt van 7 Hz uit. Je kunt het voor de zekerheid 4,7 uF maken (of 2x 2,2 uF parallel). Ikzelf heb die C er helemaal niet inzitten omdat er al een uitgangselco op de geluidskaart zit. Er moet nog wel een weerstand van 100K van de loper van de potmeter naar massa om kraken van de potmeter te voorkomen.
Verder heb ikzelf in serie met R3 een bipolaire elco'van 47 uF naar massa gezet. Dat scheelt een stuk in de DC off-set aan de uitgang. En aangezien dit om te meten is en geen audiofiele pretenties heeft zie ik niet waarom je die elco weg zou laten.
De behuizing wordt een platte alu kast, daarom heb ik voor de voedingsbuffer 2 x 3 stuks kleine elco's van 1000uF 50V gekozen. Is het totaal 2 x 3000uF voldoende of moet het 2x 4700uF zijn?
Dank, Wai
Ja, 3000 uF per rail is zat. Ik heb er zelf 4700 uF per rail in zitten. Wat ga je aan trafo gebruiken? 2x 18V / 35VA is genoeg voor een meetversterker is mij gebleken, zie ook hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1512125
B.t.w. Moet er niet aan denken om daar allemaal losse printjes voor gemaakt te moeten hebben. Dan was het nu nog niet af Ding is om te gebruiken
...Ja, je komt dan op een -3dB punt van 7 Hz uit. Je kunt het voor de zekerheid 4,7 uF maken (of 2x 2,2 uF parallel). Ikzelf heb die C er helemaal niet inzitten omdat er al een uitgangselco op de geluidskaart zit. Er moet nog wel een weerstand van 100K van de loper van de potmeter naar massa om kraken van de potmeter te voorkomen.....
Hoi Peter,
Dank voor de respons.
Bij Dick B is de 2.2uF 250V MKP lekker goedkoop; € 0.85 /stuk. Volgens de omschrijving is het een MKP, maar op de foto is MKT te zien. Beetje onduidelijk.
Ik ga ervan uit dat de "S" van de potmeter de loper is en het schema ziet dan zo uit:
Pjotr schreef:
...Verder heb ikzelf in serie met R3 een bipolaire elco'van 47 uF naar massa gezet. Dat scheelt een stuk in de DC off-set aan de uitgang. En aangezien dit om te meten is en geen audiofiele pretenties heeft zie ik niet waarom je die elco weg zou laten......
Ik probeer zoveel mogelijk onderdelen te kopen bij Dick B. Daar is de bipolaire elco helaas alleen leverbaar in 10uF. Mag ik hiervoor 2 of meer van zo'n Dick's bipolaire elco in parallel gebruiken?
Het weerstandje van 100K tussen de loper en ground van de potmeter moet onlosmakelijk met de "+" ingang van de versterker verbonden zijn. Dus NIET zoals je nu gedaan hebt achter dat connectortje. Het moet op het printje bij het IC komen. Die weerstand dient er voor om de bias stroom van de ingang van het IC ergens naar toe te laten gaan als die ingang per ongeluk nergens aan vast zit. B.v. door een slecht loper contact of een los connectortje, dan gaat uitgang naar de volle voedingsspanning.
gniaw schreef:
Ik probeer zoveel mogelijk onderdelen te kopen bij Dick B. Daar is de bipolaire elco helaas alleen leverbaar in 10uF. Mag ik hiervoor 2 of meer van zo'n Dick's bipolaire elco in parallel gebruiken?
Dank, Wai
Ja, dat kun je doen. Als je er 4 parallel zet heb je 4 x 10uF = 40uF
Met uitzondering van de ringkerntrafo zijn de onderdelen voor de printjes besteld. Ik heb hier nog een Amplimo 68014 2x18Vac 225VA liggen en deze gebruik ik voorlopig voor de meetversterker.
Het viel nog niet mee in Eagle een board te tekenen . Hieronder mijn eerste aanzet voor het printje Microphone Preamp:
Van een ander project heb ik nog smd weerstand over en deze worden ook hier gebruikt.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Groetjes, Wai
Met de bovenstaande board layout heb ik nog de volgende vragen:
- T1 en T2 zien anders uit. Welke package (TO92 of TO92-EBC) moet ik gebruiken?
- Voor de breedte van de sporen heb ik 0.024 inch ingesteld. Is dit voldoende?
Zoek dat nu eens zelf op in de datasheet .... als je het typenummer nij Google intypt heb die zo.
Hoi Peter,
Dat heb ik ook gevonden, beide transistors heb ik hier liggen en hebben een package van TO-92. Als ik in Eagle package TO92 (pinnen in driehoek) kies dan moet ik de middelste pin iets buigen en bij TO92-EBC (pinnen recht naast elkaar) de 2 buitenste pinnen iets buigen. Hier op het forum zie ik de TO92-EBC wordt door de meeste gebruikt. Ik vroeg me daarom af of er verschillen zijn, of is het een persoonlijke keus?
Op die manier. Je kunt het op 2 manieren doen: EBC op een rijtje en EBC in een driehoekje. Dat is i.d.d. een keus die je zelf maakt. In een driehoekje (de footprint op het printje) staat het wat stabieler op de print, dat is wat ik meestal doe.
Ze komen i.d.d. w.d.b. in allerlei varianten en soms moet je i.d.d. de pootjes wat verbuigen om ze passend te krijgen. Zou wel voor beide de zelfde footprint nemen. Oh, en pas op dat je E en C niet verwisselt (Is een veel gemaakte vergissing)
Op die manier. Je kunt het op 2 manieren doen: EBC op een rijtje en EBC in een driehoekje. Dat is i.d.d. een keus die je zelf maakt. In een driehoekje (de footprint op het printje) staat het wat stabieler op de print, dat is wat ik meestal doe.
Ze komen i.d.d. w.d.b. in allerlei varianten en soms moet je i.d.d. de pootjes wat verbuigen om ze passend te krijgen. Zou wel voor beide de zelfde footprint nemen. Oh, en pas op dat je E en C niet verwisselt (Is een veel gemaakte vergissing)
Dank Peter..
Dan kies ik voor het "driehoekje".
Wat betreft de E en C van beide transistors zal ik tijdens het solderen extra aandacht besteden.
Als je ze in een driehoek zet vergis je je juist niet zo makkelijk met solderen, maar is het extra oppassen dat je je niet vergist bij de print layout.
I.i.g. altijd de datasheet erbij pakken. EBC is wel het meest gebruikt maar is niet standaard. BCE en ECB komt ook voor bij sommige typen transistoren.
Als je ze in een driehoek zet vergis je je juist niet zo makkelijk met solderen, maar is het extra oppassen dat je je niet vergist bij de print layout.
I.i.g. altijd de datasheet erbij pakken. EBC is wel het meest gebruikt maar is niet standaard. BCE en ECB komt ook voor bij sommige typen transistoren.
Je maakt me angstig!!
Ik heb beide transistors en datasheets nog eens bekeken.
Op de bovenkant van de T1 BC547B zie ik een "-" teken rechts (ronde zijde boven). Uit de datasheet is gebleken dat deze een EBC (pin 123 met ronde zijde boven) is.
Op de bovenkant van de T2 BC560C zie ik een "-" teken links. Uit de datasheet is gebleken dat deze een CBE (pin 123 met ronde zijde boven) is.
Ja, dat is altijd goed opletten en goed kijken. I.i.g. is de layout van beide hetzelfde: Als je er van de onderkant tegenaan kijkt (dus tegen de pootjes aan kijkt) en met de ronde kant naar boven is het EBC voor beide typen (NPN en PNP).
Ja, dat is altijd goed opletten en goed kijken. I.i.g. is de layout van beide hetzelfde: Als je er van de onderkant tegenaan kijkt (dus tegen de pootjes aan kijkt) en met de ronde kant naar boven is het EBC voor beide typen (NPN en PNP).
Oeps.... ik heb dus fout geïnterpreteerd
bc547b.jpg (44.83 KiB) 476 keer bekeken
bc590c.jpg (39.32 KiB) 476 keer bekeken
Laten we opnieuw doen volgens jouw methode (van kijken):
T1 BC547B NPN: Nummering van de pins van links naar rechts: 1 2 3 = EBC
T2 BC560C PNP: Nummering van de pins van links naar rechts: 3 2 1 dus ook EBC (lees pin 1 2 3)
Volgens mij praten wij nu Chinees . Maar ik begrijp het wel!!!
Je moest eens weten hoe vaak ook ervaren lay-outers hier nog de mist ingaan. Mahjah die begrijpen ook geen Chinees
Eagle maakt het ook niet eenvoudiger. Zie afbeeldingen:
Beide met TO92-EBC package. Eén gezien vanuit de top EBC ander gezien vanuit de pins EBC.
Nu begin ik te twijfelen. Welke versie heb ik hier liggen? Deze BC560C heb ik gekocht bij Dick B.
Heeft het "-" teken een betekenis? Is er een meetmethode?
Ja is lastig. Die libraries zijn doorgaans prut. Uiteindelijk is het meestal met de hand de juiste pinnen aan de juiste signalen knopen, dus in het schema de juiste pin nummers toewijzen.
Ik werk zelf niet met Eagle maar met Protel en daar maak ik meestal een eigen library aan die bij de print hoort met daarin alle footprints gecorrigeerd waar nodig.
Ja is lastig. Die libraries zijn doorgaans prut. Uiteindelijk is het meestal met de hand de juiste pinnen aan de juiste signalen knopen, dus in het schema de juiste pin nummers toewijzen.
Ik werk zelf niet met Eagle maar met Protel en daar maak ik meestal een eigen library aan die bij de print hoort met daarin alle footprints gecorrigeerd waar nodig.
Hoi Peter,
Dank voor je antwoord.
In Eagle controleer ik nu idd op pin niveau en dat kom ik wel uit.
Is er een meetmethode om achter te komen welke type mijn trasistortje is? Mag ook na het opbouwen van de schakeling, zoals spanning op bepaalde pins.
Wat bedoel je precies? Als het goed is staat het typenummer er op gedrukt of er ingegraveerd.
Er staat idd het typenummer BC560C op. Behalve een "-" teken kon ik verder geen aanduidingen vinden voor de pinnen. De datasheets die ik heb zijn afkomstig van www en geven geen garantie dat deze overeenkomen met mijn transistortjes. Daarom twijfel ik aan de type van mijn transistortjes.
Voor het gebruik van de schakeling wil ik liever nog een keer checken door een meting.