Zo fftjes oude koe uit de sloot halen
@johan283 , er bestaat ook een "edit-knop"
Wat je met de relatieve onnauwkeurigheid doet, is uitgaan van worst-case scenario.
Naar mijn mening zul je dan altijd wel goed zitten.
Onzekerheid van de kalibratiebron snap ik niet helemaal.
Het doel was met een huis-tuin-en-keuken multimeter lage weerstanden te kunnen meten.
In feite heb je dan enkel de onnauwkeurigheid van je multimeter (DVM of DMM) nodig.
(Er van uitgaande dat die kloppend is)
Vervolgens moet je onnauwkeurigheid van je schakeling doorrekenen.
Een andere manier is controleren met een (veel) betere meter.
Maarja, wat is het nut dan van zo'n schakeling?
Als je naar gemiddelde specs kijkt van een goedkope multimeter, kun je eigenlijk al snel genoeg zien dat een weerstand kleiner dan tienden Ohm niet te doen is.
(ook niet met spanning of stroom methode)
Overigens neem ik nu voor het gemak thermische ruis en dat soort dingen niet mee.
Hoewel ik denk dat het ook niet heel erg significant bijdraagt. (zit meestal in orde van grootte van uV)