het meten van een lage weerstand

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het meten van een lage weerstand

Bericht door Pjotr »

johan283 schreef:
Je vergeet de onzekeherheid van de kalibratiebron.....
???? Dat is toch niet relevant bij een ratiometrische meting?

Overigens als je mOhms wilt meten zou ik mij maar meer zorgen maken over fouten door thermospanningen. Maar goed daar ging de vraag niet over, die ging over het eenvoudig meten van lage weerstanden inde orde van enkele ohms.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: het meten van een lage weerstand

Bericht door b_force »

Zo fftjes oude koe uit de sloot halen :mrgreen:
@johan283 , er bestaat ook een "edit-knop" :wink:

Wat je met de relatieve onnauwkeurigheid doet, is uitgaan van worst-case scenario.
Naar mijn mening zul je dan altijd wel goed zitten.

Onzekerheid van de kalibratiebron snap ik niet helemaal.
Het doel was met een huis-tuin-en-keuken multimeter lage weerstanden te kunnen meten.
In feite heb je dan enkel de onnauwkeurigheid van je multimeter (DVM of DMM) nodig.
(Er van uitgaande dat die kloppend is)
Vervolgens moet je onnauwkeurigheid van je schakeling doorrekenen.

Een andere manier is controleren met een (veel) betere meter.
Maarja, wat is het nut dan van zo'n schakeling? :P

Als je naar gemiddelde specs kijkt van een goedkope multimeter, kun je eigenlijk al snel genoeg zien dat een weerstand kleiner dan tienden Ohm niet te doen is.
(ook niet met spanning of stroom methode)

Overigens neem ik nu voor het gemak thermische ruis en dat soort dingen niet mee.
Hoewel ik denk dat het ook niet heel erg significant bijdraagt. (zit meestal in orde van grootte van uV)
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: het meten van een lage weerstand

Bericht door johan283 »

b_force schreef:
Zo fftjes oude koe uit de sloot halen :mrgreen: :D
@johan283 , er bestaat ook een "edit-knop" :wink:


Onzekerheid van de kalibratiebron snap ik niet helemaal.


Overigens neem ik nu voor het gemak thermische ruis en dat soort dingen niet mee.
Hoewel ik denk dat het ook niet heel erg significant bijdraagt. (zit meestal in orde van grootte van uV)
Klopt, mijn denkfout: De Kalibratiebron is alleen van belang bij absolute metingen, ingeval van relatieve metingen valt de onzekerheid van de kalibratie bron weg.
Plaats reactie