Nieuwe bovenfrees?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door MechanicalAnimal »

SSassen schreef:
Ik ben van plan een nieuwe bovenfrees aan te schaffen
Ik heb een Festool OF1010.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik met andere merken géén ervaring heb buiten het veelvuldig afwegen van de ergonomie wat betreft vasthouden. Tidjens een workshopje frezen heb ik wel nog met een Festool OF1400 en OF2200 heb mogen frezen (wat een monsters!)

Ik vindt het een superfijn apparaat, speilingsvrij, nauwkeurig en veel accesoires.

Een enorm voordeel is het eenhandig kunnen bedienen van de frees!

Sucses met je keuze, ik ben erg benieuwd wat 't wordt.

En ja, Festool ovedrijft misschien dan wel een beetje met hun prijsbeleid maar daar staan wel een enorme bak R&D tegenover. Kijk maar eens bij de gemiddelde nieuwbouwwijk naar binnen als de timmerman/keukenboer aan het werk is, allemaal groen/grijze kisten. Vanwege mijn job kom ik bij een hoop bouwbedrijven, timmerwerkplaatsen, keuken-en meubelmakers binnenkijken en het gros werkt met Festool.

edit: ff de eenhandige bediening benadrukt.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op zo 27 mar 2011, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Arno »

Ik vind het zo raar dat er zo weinig bovenfrezen zijn met zo'n handgreep ala Festool of Scheer. Als je dat eenmaal hebt mogen proberen wil je niet anders meer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door dre »

wat weet jij daar nou van? :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door MechanicalAnimal »

:-#
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Pjotr »

Mwah hoezo R&D? Wat ik recentelijk bekeken heb van Festools is toch niet meer de degelijkheid van pak em beet 15 jaar geleden. Het is is gewoon niet beter dan die Bosch die Leon/Dre aangaf, wel 2x zo duur. Maar jah, vertel dat maar eens tegen een Festofiel :mrgreen:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Leon »

voor thuisgebruik zou ik een iets handzamer modelletje uitkiezen.
Dat zou ik niet doen. Voor deze machine had ik een lichter model, en mijn ervaring is dat die een stuk gevaarlijker zijn om mee te werken. Een zwaardere machine is stabieler, en zal door zijn grotere vermogen makkelijker overweg kunnen met harder materiaal.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door dre »

een bovenfrees gevaarlijk? :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
een bovenfrees gevaarlijk? :lol:
Jah, moet er niet op gaan zitten maar dat moet je bij een fornuis ook niet :lol:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Leon »

een bovenfrees gevaarlijk?
Waarom denk je dat je de meeste bovenfrezen met 2 handen moet bedienen?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door sander1238 »

ik heb sinds enkele weken een nieuwe bosch 1200 sinds mijn kinzo het begaf, heerlijke machine voor net geen 100 euro
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Mphus »

kinzo het begaf
bij jou ook al.... (bij mij niet de motor of zo maar de diepte afstelling).

gebruik nu een Makita 3620 erg fijn en zeker beter als de Kinzo, kan erg nauwkeurig werken, maar mis de toeren instelling.....

Groeten Daan
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door sander1238 »

de koolborstels vlogen in het rond, het anker is ingesleten en het kinzo magazijn is falliet, maar na een aantal weken met die bosch gewerkt te hebben heb ik spijt niet eerder zo'n ding te hebben gekocht, maar wel een hoop mee geleerd met zo'n kinzooi

sander
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door SSassen »

Even voor mijn info, hoe kan je een bovenfrees met één hand bedienen? Ik zie mezelf niet me één hand een afronding aanbrengen op een baffle bijvoorbeeld?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Mphus »

Nou, die van mij gaat gewoon aan door 1 knopje in te drukken (of je dat bedienen noemt is iets anders.... :roll:)

groeten Daan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door SSassen »

Mphus schreef:
Nou, die van mij gaat gewoon aan door 1 knopje in te drukken (of je dat bedienen noemt is iets anders.... :roll:)

groeten Daan
Ik bedoelde inderdaad niet aan/uit zetten, maar bewegen over het werkstuk :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Arno »

SSassen schreef:
Even voor mijn info, hoe kan je een bovenfrees met één hand bedienen? Ik zie mezelf niet me één hand een afronding aanbrengen op een baffle bijvoorbeeld?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Er zijn best veel situaties waarbij je idd met één hand kan werken. Een flare aan een baspoort bijvoorbeeld. :D
Toevallig ben ik nu met een klus bezig voor de plaatselijke brandweerkazerne. Daar zitten honderden ventilatiegaten van rond 50mm in berken laderompjes. Bij al deze gaten moet het scherpe eraf. Dat doe je dus met één hand, en zoiets is echt geen pretje met zo'n klassiek model bovenfrees.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Sassiness »

Goed, Triton 1400W bovenfrees en set met toebehoren besteld, voor het geld en gezien de vele positieve reacties op houtbewerkingsfora leek me dit geen verkeerde keus. Ik heb als particulier besteld, dus ik heb recht op retour als hij niet bevalt, alhoewel ik denk dat het zo'n vaart niet gaat lopen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander

Ik hoop dat je er tevreden over kunt zijn.

Particulier? Kan dat tegenwoordig dan bij Borenco? Of heb je hem in Engeland besteld? Ik hoop dat je wel ge-checked hebt of alle metrische spantangen er bij zitten, dat was bij mij eerst twijfelachtig.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Sassiness »

Pjotr schreef:
Hoi Sander

Ik hoop dat je er tevreden over kunt zijn.

Particulier? Kan dat tegenwoordig dan bij Borenco? Of heb je hem in Engeland besteld? Ik hoop dat je wel ge-checked hebt of alle metrische spantangen er bij zitten, dat was bij mij eerst twijfelachtig.
Via Borenco inderdaad, zolang je via iDeal betaald kan je ook als particulier bestellen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Henkjan »

Sassiness schreef:
.... zolang je via iDeal betaald kan je ook als particulier bestellen.
:roll: SSassen maakte minder schrijffouten :lol:
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Sassiness »

Henkjan schreef:
Sassiness schreef:
.... zolang je via iDeal betaald kan je ook als particulier bestellen.
:roll: SSassen maakte minder schrijffouten :lol:
Dat komt door de stress van de ban en alles eromheen ... :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door MechanicalAnimal »

:lol: een kloon die spontaan van zijn dicks.....dyk......dyck......dislec*KUCH*......af is


wel uitgebreid verslagje doen he van die Triton. :rock:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Wowly »

Ik ben ook erg benieuwd naar die triton!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar die triton!
Op de vorige pagina is daar al e.e.a. over geschreven. Hij doet wat ie moet doen en dat doet ie goed. Wat moeten er meer over gezegd worden? Ok dan, het oranje kleurtje is tot op heden niet verschoten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Wowly »

Ik bedoelde meer of hij ook in de praktijk goed bevalt. Soms heb je op papier fantastische spullen maar zijn de IRL erg plastic en is de robuustheid niet wat het op plaatjes lijkt.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”