Mijn Gainclone in aanbouw - II

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Corprius

Re: Mijn Gainclone in aanbouw - II

Bericht door Corprius »

RobertD schreef:
Het lijkt er toch op dat er iets verkeerd is aangesloten.
In mijn Gainclone zitten beide chips aangesloten op een gemeenschappelijke voeding. Dat moet dus kunnen.

Met je wisselspanning of gelijkspanning? Wat voor meter heb je?
Het kan ook zijn dat er een oscillatie optreedt, dat kan ook door de bedrading komen.
Ik heb ze ook op een gemeenschappelijke voeding. Ik meet gelijkspanning. Dit wordt gemeten met een €20 multimeter van de bouwmarkt (merk: ELRO). Ik heb er wel vrij lange draden aan hangen, misschien is dat het probleem
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ondanks er in de data sheet staat aangegeven dat pin 5 Not Connected is zou ik toch die verbinding tussen pin 4 en 5 weg halen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Had het niet verstandiger geweest om het geheel op een stukje gaatjesprint te monteren ? :roll:
Corprius

Bericht door Corprius »

Voor een beginneling, zoals ik, waarschijnlijk wel.
Ik heb nog een order uitstaan voor 2 kits, zie link.

http://www.ebay.co.uk/itm/Power-Amplifi ... 938wt_1441

Dit is voor mij hopelijk wat geschikter.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Leuk pakketje, prijs is ook heel redelijk.
denk dat daar de foutmarge ook wat kleiner is.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je de LM3875 chips geïsoleerd van het koelblok of heb je de geïsoleerde versie van de chip (LM3875T of LM3875F ofzo) ?
Het lijkt me een isolatie probleem.

Je hebt de volle voedingsspanning op de uitgang staan, dat zal niet aan een voedingselco liggen. Die zitten parallel aan de chip, dus zullen geen voeding doorgeven aan de uitgang.
Wanneer je het goede kanaal loshaalt van de voeding, is het tot dan toe foute kanaal dan ineens goed?

Plaats ook nog eens een overzichtsfoto van je versterker, inclusief de voeding.
De twee chips zitten wel gelijkwaardig aangesloten.

Inderdaad de niet gebruikte pinnen niet als soldeersteuntje ofzo gebruiken, vaak zit er toch iets aan vast in de chip. Ik heb de ongebruikte pinnen eraf geknipt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat is een goeie, want er staat me bij dat het koeloppervlak van die chip met de positieve voedingspin in verbinding staat.
Corprius

Bericht door Corprius »

Ik heb de geïsoleerde versie.
Wanneer je het goede kanaal loshaalt van de voeding, is het tot dan toe foute kanaal dan ineens goed?
ja dan is het foute kanaal we goed. Ik zal later nog een paar foto´s posten. ook zal ik alles eens loshalen en de ongebruikte pennen wegknippen. Ik dacht dat dit geen probleem zou zijn/worden.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

losse draad.JPG
Wat ligt daar voor losse draad?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

buiten die waarschijnlijke losse draad
Zit ik ook nog eens goed naar je foto's te kijken kan het natuurlijk verkeerd zien maar ik zie geen Massa draad van je voedings punt af komen.

Ik zie wel de plus en de min maar niet de massa die tussen de twee elco's zou moeten zitten.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De blauwe draden gaan zo te zien naar massa.
Heb je op de voeding zelf de massa ook wel aangesloten?

(ik betwijfel nog steeds of de chips wel geïsoleerd zijn. Kun je de twee koelblokken los van de behuizing op tafel zetten?)
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Het lijkt meer of die blauwe draad een lus is van weerstand naar massa punt maar daar heb je geen geen voedings massa mee
Corprius

Bericht door Corprius »

RobertD schreef:
Wat ligt daar voor losse draad?
Ik had de chips uit de versterker gehaald voor de foto's. vandaar de losse draad. Deze hoort aan de dc- op de voeding

De blauwe draden gaan inderdaad naar de massa van de voeding (de linker zit tussen de elco's) en ja de voeding is ook geaard aangesloten
(ik betwijfel nog steeds of de chips wel geïsoleerd zijn. Kun je de twee koelblokken los van de behuizing op tafel zetten?)
Ik heb de 3875TF versie (beide chips) en ja de koelblokken kunnen los van de behuizing op tafel staan. Ik denk dat je naar het punt toe wilt dat ik ze los van de behuizing aansluit. Ga ik eens proberen, weet niet of dat vanavond nog wordt....
Corprius

Bericht door Corprius »

Hier 2 foto´s van mijn versterker.
Voor diegenen die zich afvragen wat die klemmen daar moeten, ik heb de linker en rechterkanaal van de bron vastgeklemd met klemmen van mij multimeter zodat ik niet telkens het soldeerapparaat aan hoef te hebben. De koelprofielen staan nu op een envelop om ze te isoleren van de behuizing.

Ik meet nu op het linker kanaal 14 mv 36,7 mv en op het rechter kanaal 31 mv 15,7 mv. Dat is niet heel gek toch? Zouden ze dan misschien niet goed geisoleerd zijn? Ik heb nog wel wat mica plaatjes liggen. Deze kunnen er natuurlijk altijd tussen.

ps. de losse draadjes recht onderin de 1e foto liggen helemaal los in de buizing. Ik begrijp dat sommigen een beetje zenuwachtig worden van losse draadjes... :wink:
Bijlagen
Gainclone
Gainclone
Gainclone
Gainclone
Laatst gewijzigd door Corprius op za 24 dec 2011, 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het lijkt er inderdaad op dat de isolatie doorslaat. Heb je er toevallig schroefjes met conische kop ingedraaid? Dat oefent nogal wat kracht uit op het scherpe randje van het montagegat.

Even iets anders: zou je aub de afbeeldingen bij de berichten willen uploaden. Daarmee blijft ook in de toekomst duidelijk waar topics over gaan, zodat ze als naslag kunnen blijven dienen.
Corprius

Bericht door Corprius »

de afbeeldingen zijn nu allemaal als bijlage toegevoegd. :D
Ik zal ze binnenkort (na de kerst) eens op de mica plaatjes monteren en er goed voor zorgen dat de schroeven niet door de isolatie heen gaan. Alles dan nogmaals doormeten en als het dan nog goed is de boel solderen.

Hoeveel mv is acceptabel over de speakerkanalen?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dank je. O:) Er staat me bij dat je goed zit bij pakweg 50mV of minder. Graag corrigeren als ik ernaast zit.
Plaats reactie