Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
OT: zouden ze bij Ikea weten dat Blanda hier een andere betekenis heeft?
Het is in ieder geval een blank metaal. :lol:

Jij hebt ze al eens gezien :lol: :mrgreen: , en Dre ook.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb hem nu eens een paar keer aangezet, en het lijkt er op dat de capaciteit van de trafo misschien toch een beetje te krap is.

Gisteren liet ik het iemand zien, een toen gaf de led niet thuis, en ik hoorde niets, later ging dus na nog een poging alles naar mijn idee correct, ledje groen en relais hoorde ik klikken.

Nu vandaag weer aangesloten, en weer geen ledverlichting en geen klik ???
Display doet het gewoon, 12 volt probleem ?? :oops: :oops:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Zal wel weer een defecte 7812 zijn. :evil:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Zal wel weer een defecte 7812 zijn. :evil:
Ik kan alweer aardig met de desoldeerpomp omgaan, en die 7812 hebben ze hier in het dorp ook wel.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Te gek voor woorden dat die 7812's van Conrad allemaal defect zijn of gaan. Zeker een goedkoop partijtje in China gekocht.

Gelukkig is de 7812 inderdaad overal verkrijgbaar. Heb je al gemeten of de spanning nog 12V is?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Nog niet, ik ga eerst even de verjaardag van mijn vrouw vieren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door dre »

alleen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Ten eerste, leuk project Hans! hopelijk kunnen we nog veel van elkaar leren. Ik ben echt benieuwd wat je ervaringen zijn als je er mee aan de slag gaat.

Ten tweede, wat je omschrijft is precies wat er bij mij ook aan de hand hand was. Aangezien we de lm7812's uit dezelfde zending hebben gebruikt is dat nu goed te verklaren. Wel balen natuurlijk.

Veel plezier vanavond!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

dre schreef:
alleen? :mrgreen:
Het was best wel gezellig met 16 mensen, mannen en vrouwen :lol:
Mensen die wij al kennen vanaf ons 17e jaar tot mensen sinds 5 jaar in de kennissen en vriendenkring.
Dat het niet altijd goed gaat is ook wel eens het resultaat van andere factoren.

Een paar vriendinnen wilden wel even een sigaretje roken, en dat kan dan best even op mijn rommel/knutselkamer, alleen moet dan niet je display van het werkblad laten :twisted: vallen.
Het zou kunnen zijn dat het kapot is. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Arno »

Wat is dat voor display? Ik heb hier nog 3 Noritake vdf's liggen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Wat is dat voor display? Ik heb hier nog 3 Noritake vdf's liggen.
IMG_1229.JPG
Geen idee of die compatible zijn, maar deze info geeft niet echt aan, na een paar keer schudden wat er gedaan kan worden.
Saillant detail, de Led brand weer, en de relais hoor ik weer klikken :oops:
Ik zal eens even naar de specs kijken, misschien dat knuisje er iets meer over kan zeggen. :mrgreen:
Het zou een 16 x 2 moeten zijn naar ik vermoed.
Die Noritake is voor mij een grote onbekende, maar dat is met alle displays, nog nooit eerder 1 in mijn handen gehad.

Ik merk nu ook wel op dat die LM317 wel behoorlijk heet word.
1 geluk, ik heb nog een printje :D
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Het zit je niet mee. :?
Doodzonde van het display. Ik heb ze hier vandaan: http://nl.mouser.com/ProductDetail/Newh ... z9k33wE%3d. Daar vind je ook de datasheet.

Dat die LM317 heet wordt ligt waarschijnlijk aan het defecte display.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Da's een domper op de feestvreugde! Ik heb mijn displays voor een euro of 4 via ebay aangeschaft, het duurde wel een week of 2 trouwens.

Je kan mijn 2e display komen halen als je dat wilt. Ik heb nu toch niet direct plannen voor de 2e print, laat het maar weten!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Dat die LM317 heet wordt ligt waarschijnlijk aan het defecte display.
Dit zou wel eens kunnen kloppen alleen niet alleen bij een defecte. Destijds heb ik bij de AudioLink de LCD vervangen door een VFD en dit ook gedaan bij de print van Knuisje. De LM werd in beide gevallen warmer. Ik vermoed dat de VFD meer sap vraagt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Een vfd vraagt inderdaad meer stroom dan een lcd. Ik heb destijds mijn 2.8VA trafootje moeten vervangen voor een 8VA exemplaar omdat een vfd dermate veel stroom vraagt dat de relais niet meer schakelden. Daarom heb ik ook aan hannesie aangeraden om een wat zwaardere trafo te nemen en hij heeft dit ook gedaan.
De LM317 wordt bij mij, ook met een vfd, warm maar niet heet.

Je kan ook voorlopig een lcd nemen hannesie, die zijn inderdaad voor een paar euro op ebay te krijgen. Je kan later altijd weer een vfd inbouwen, de afmetingen en bevestigingspunten zijn hetzelfde.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Hans gaat even afwachten wat Arno heeft, tenslotte zit Arno ook met een teveel VFD's :lol:
Ik vind die VFD wel 'errug' mooi.

En de bezorgkosten vallen dan ook wel mee. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Hans gaat even afwachten wat Arno heeft, tenslotte zit Arno ook met een teveel VFD's :lol:
Ik vind die VFD wel 'errug' mooi.

En de bezorgkosten vallen dan ook wel mee. :mrgreen:
Hier twee plaatjes van de vfd. Hij past op de cd-rom controller uit de groupbuy. Meer weet ik er niet van.
Bijlagen
DSC02499.jpg
DSC02500.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Volgens Mouser is tie verouderd :lol: :lol:

Maar het lijkt mij compatible!!
http://nl.mouser.com/ProductDetail/Nori ... Ik8OgAMg==
Moeten wij maar eens over de prijs gaan praten via PB? O:) slijm slijm. :mrgreen:

Hij is alleen Blauw/groen??
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Hij is alleen Blauw/groen??
Dit is 'm:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
hannesie schreef:
Hij is alleen Blauw/groen??
Dit is 'm:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Die is mooooi :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

De VFD is binnen, maar er komt mogelijk door aanpassing van de microcontroller pas licht op de goede manier uit. :D

Dat word het 2e plusje. ++ ? :mrgreen: het kan nog wat meer worden ++++.
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door guido »

Kijk eens naar J2, 3, 5, 6 en 7. Denk dat je M68 formaat moet hebben (motorola 680x compatible).
Heb vroeger wel eens een display rechtstreeks aan een 6502 bus gehangen en dat werkte prima. 680x en 6502 bus is vergelijkbaar.

Zo te zien is niet alles 100% compatible; function register is wat anders. De helderheid komt bij een reset op 100% en je zal in de software moeten gaan wijzigen om dat aan te kunnen passen (is wel aan te raden). Datasheet maar eens goed naast elkaar gaan leggen. dit was t.o.v. een lcd. Maar hier zo te zien dezelfde aansturing van de VFDs.

Je hebt geluk hiermee. Mijn VFD was niet LCD compatible (gekoppeld aan een pic micro; veel later), daarvoor heb ik veel moeten uitzoeken (zo'n vfd is het wel waard!).
Laatst gewijzigd door guido op wo 09 mar 2011, 1:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

En anders is de originele nog gewoon te koop, maar ik wacht wel even af wat Knuisje voor elkaar krijgt. :P :roll:

Ik kan dit soort dingen zelf niet, en ben daardoor volledig aan knuisje overgeleverd, :roll: maar volgens mij vindt hij die uitdaging juist wel leuk. :mrgreen:
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door guido »

Zo te zien is de aansturing van beide displays hetzelfde. Helderheidsregeling zit waarschijnlijk al in de firmware. Wel belangrijk voor de levensduur (100% en een donker glaasje is niet de goede weg).

Als het display niet werkt kan het dus zijn dat de jumpers verkeerd staan (al zou me dat verbazen eigenlijk). Dan toch waarschijnlijk voeding (inclusief een voeding die niet goed opkomt en daardoor een slechte reset). Denk niet dat het display zelf defect is.

@arno. Bij zo'n standaard group buy controller printje gaan ze er waarschijnlijk van uit dat er een lcd aan hangt. En daarvan kan je de helderheid (meestal/helemaal) niet per sw regelen (maar extern via een potmeter een analoge spanning op de lcd zetten). Function set register is anders. Grote kans dus dat zo'n vfd op 100% helderheid draait (default bij reset). Correct?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

hannesie, kun je nog even controleren of het display goed is aangesloten? Ik zit ook wel eens mis met die flatcable. :sure:
En ziet de achterkant eruit zoals op de foto van Arno, dus geen jumper aanwezig bij JP2?
Plaats reactie