ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Forza

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Forza »

SSassen schreef:
Nee, dat betekent dat je een decoder for Dolby zult moeten gaan schrijven in software, of een DSP moet kiezen die dat aan boord heeft. Da's hier niet de bedoeling, dan kan je beter een surround receiver kopen, is veel goedkoper en voorzien van eindtrappen etc. in een kant-en-klaar kastje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd netspanningopschoner
Blu-ray met 7.1 analoge uitgang hebben dus een (HD) decoder ingebouwd. Er komen gewoon 8 analoge kanalen uit die versterkt en gedsp'ed moeten worden :wink: . Ik snap het uitgangspunt wel degelijk 100%. Maar dat hij een 3-weg + sub's of 7 surround speakers met een sub zou kunnen, dus niet tegelijkertijd maar in plaats van.

Het was maar een ideetje :wink: .
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Je zit wel met het feit dat één miniDSP maar 2 ingangskanalen heeft. Je hebt dan wel heel veel bordjes nodig.

Dit wordt trouwens wel een heel omvangrijk samenwerkingsproject. Ik ben benieuwd of alle oortjes dezelfde kant op komen te staan.
BertDB

Bericht door BertDB »

Ook hier wel interesse.
Ik zit al even te dromen van een 2+2.
Af en toe probeer ik wat weg te leggen voor een lyngdorf, maar daar zit ik nog lang niet aan :p
Ik spring zeker op de kar als het project een meer concretere vorm heeft, maar je mag mij alvast meerekenen :)

Wat wil ik vooral:

- Minstens 1 analoge ingang, de rest mag digitaal (liefst coaxiaal)
- Proper front van schaeffer (het oog wil ook wat, maar ik weet niet of dit in de scope van het project zit)
- 2 sub uitgangen
- 2x 2weg satelliet
- een webinterface, vind ik on-ge-loof-lijk gemakkelijk !
- mogelijkheid om meetresultaten te importeren en dSP daarnaar aan te passen

Ook ik kom dus uit op minimaal 6 DSP kanalen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Forza schreef:
SSassen schreef:
Nee, dat betekent dat je een decoder for Dolby zult moeten gaan schrijven in software, of een DSP moet kiezen die dat aan boord heeft. Da's hier niet de bedoeling, dan kan je beter een surround receiver kopen, is veel goedkoper en voorzien van eindtrappen etc. in een kant-en-klaar kastje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd netspanningopschoner
Blu-ray met 7.1 analoge uitgang hebben dus een (HD) decoder ingebouwd. Er komen gewoon 8 analoge kanalen uit die versterkt en gedsp'ed moeten worden :wink: . Ik snap het uitgangspunt wel degelijk 100%. Maar dat hij een 3-weg + sub's of 7 surround speakers met een sub zou kunnen, dus niet tegelijkertijd maar in plaats van.

Het was maar een ideetje :wink: .
Oh zo, je wilde de kanalen los gebruiken en dan gewoon full range corrigeren? Dus geen meerweg luidspreker systeem eraan knopen. Dat zou wel kunnen, echter het aantal analoge ingangskanalen is natuurlijk beperkt. Bemonstering van meer dan 2 kanalen met b.v. 48kHz vraagt toch om een krachtige DSP. Als je je dan realiseert dat Bu-ray HD audio heeft met 24-bits 192kHz resolutie dan doe je jezelf kwalitatief wel een stuk tekort als je dat met 16bit/48kHz gaat bemonsteren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

BertDB schreef:
- Proper front van schaeffer (het oog wil ook wat, maar ik weet niet of dit in de scope van het project zit)
Dat ben ik zeker met je eens, maar dan is dat iets wat meer op mijn vakgebied :oops: ligt.

Daar kan ik dan eventueel mijn inbreng doen :mrgreen: , maar zoveel smaken en kleur keuzes, maakt niet uit, het moet er toch zeker professioneel en tegelijkertijd uniek uit zien.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.s. even los van het feit dat we nog niet in de ontwerpfase verkeren, welke DSP wordt er gebruikt op de Mini-DSP en idem voor de Hypex AS2.100?

Met vriendelijke groet,

hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Adau 17xx en nog wat, 24/96 naar ik weet voor beiden.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Ik dacht deze: http://www.analog.com/en/audiovideo-pro ... oduct.html
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Een kritische vraag van mijn kant, wat gaat het verschil worden met de producten die er al in zeer uiteenlopende prijscategorieen te krijgen zijn?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

cobaltjeh schreef:
hannesie schreef:
Ik dacht deze: http://www.analog.com/en/audiovideo-pro ... oduct.html
Jan Peter heeft het op het topic as2.100 genoemd.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1450795
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

de 1702 is gelijk aan de 1701 alleen dan met minder geheugen en verwerkingskracht zoals ik nu kan zien. Voor die 1 dollar meer hoef je dan ook niet te sukkelen.
bertor schreef:
Een kritische vraag van mijn kant, wat gaat het verschil worden met de producten die er al in zeer uiteenlopende prijscategorieen te krijgen zijn?
Een kant een klare oplossing voor een 'redelijk' budget, met mogelijkheid tot verbeteren van de nadelen die alle huidige producten bevatten.
De hardware kost in feite niet veel, bij al deze producten betaal je de software en ontwikkeling.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dit is de setup die ik voor mijn toepassing in gedachte had. Ik denk dat de tekening voor zich spreekt.

De Lyngdorf was mijn levensontdekking. Bij film heb ik echter geen effekten achteraan.
Niet dat ik die mis hoor, maar ik ben het beu om steeds diezelfde kritiek te krijgen als er bezoek komt.
Hoezo heb jij nog geen surround?

Dus, alles wat de Lyngdorf heeft wil ik graag behouden + 2 eenvoudige en volumegeregelde fullrange kanaaltjes (al of niet langs de DSP).

De kritiek van Sander op het surround gebeuren kan ik begrijpen. Maar ik had de bedoeling om de DVD speler de decodering te laten doen, hem op 4 kanalen in te stellen (zonder sub en zonder center) en zo de 4 uitgestuurde analoge kanalen in onze DSP kast te sturen.

Wat bedoelen jullie met Webinterface?

Van volume per source ben ik geen voorstander want dat gaat de klankkwaliteit beinvloeden omdat je dit
- ofwel analoog zult moeten doen voor de DSP (dus geen direct-digital-in)
- ofwel door resolutieverlaging (en dat is not-done in onze highender).

Afstandsbediening: source, preset en volume dmv infrarood. Simpel, ouderwets en betrouwbaar!

Programering: à la Lyngdorf maar dan via USB ipv rs232. Ook meetdata import funktie staat hoog op de wensenlijst, daarmee stel je de DSP in een fractie van de tijd af. Aangezien er USB voor de DSP in de kast moet kan daar ook een meetkaartje met testsignaal op één van de bronkanalen bij, dan hoef je buiten een laptop en een microfoon verder niets aan te sluiten om de DSP af te stellen.
Bijlagen
ZBA DSP project.jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

bertor schreef:
welke DSP highend versterker met mogelijkheid voor cornerwoofers is er in de handel verkrijgbaar voor minder dan 6.000 euro en met meer als 2 front kanalen?
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 21 feb 2011, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Net was het nog 3000 euro ;)

Jij wil een DSP die geschikt is voor surround, maar van de anderen proef ik dat ze vooral een meerwegspeaker willen filteren. Die twee dingen maakt een digitale ingang al lastig. En op zich kun je voor 10000 euro wel wat kastjes aan elkaar knopen. Versterkers geintegreerd is inderdaad zeldzaam, maar is dat echt zo'n must?

Als ik me even beperk tot de zelfbouwers, zouden die niet het meest zijn gebaat met een heldere handleiding/stappenplan in het gebruik van een minidsp, hypex etc?

PS, was Lyngdorf al niet bezig met een multichannel? Hmm, gestopt: http://www.lyngdorf.com/index.php?optio ... Itemid=133
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Van volume per source ben ik geen voorstander want dat gaat de klankkwaliteit beinvloeden omdat je dit
ergens (weet niet of t nou hoer was of op diyaudio) had Matthijs van Hypex uitgelegd dat die digitale volumeregeling van hun geen kwaliteitsverlies opleverde
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

bertor schreef:
Net was het nog 3000 euro ;)
klopt, dat was de Lyngdorf, maar toen er nog 2 surroundkanalen bijkwamen vond ik geen oplossing meer onder de 10000 euro! alhoewel dat 2 Lyngdorfs de job klaren voor 6000 euro. Dus nieuwe correctie naar 6000 euro!
bertor schreef:
Jij wil een DSP die geschikt is voor surround, maar van de anderen proef ik dat ze vooral een meerwegspeaker willen filteren. Die twee dingen maakt een digitale ingang al lastig.
nee, gewoon 2 analoge kanalen door laten lopen die wel door de eindvolumeregeling worden gestuurd zodat die 2 effektkanalen samen met de frontkanalen harder en stiller kunnen geregeld worden .
bertor schreef:
Als ik me even beperk tot de zelfbouwers, zouden die niet het meest zijn gebaat met een heldere handleiding/stappenplan in het gebruik van een minidsp, hypex etc?
volgens mij wel ja.
bertor schreef:
PS, was Lyngdorf al niet bezig met een multichannel?
nee, voor meerkanaal gebruikt hij gewoon een tweede identieke versterker die hij dan digitaal triggert, uitsluitend voor de volumeregeling.
Dat is nu net het punt.
Lyngdorf doet geen volumeregeling dmv een weerstand or resolutie, maar door de spanning van de eindversterker te regelen!!! Ik heb al op alle mogelijke manier geprobeerd om dat signaal naar buiten te krijgen maar het lukt me niet. Ik zou een eindversterker kunnen bouwen met een grote volumeknop ter hoogte van de Lyngdorf volumeknop en die dmv een elastiek met elkaar verbinden, maar dan werkt het nog niet met de afstandsbediening, tenzij ... off-topic, maar je begrijpt het probleem nu wel denk ik!
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

asterduc schreef:
De dsp gaat ingebouwd, de mogelijkheid geven om een website te tonen. Intellingen kunnen via een internet browser gedaan worden. Het grote voordeel hiervan is dat er geen software nodig is op de pc. Iedere pc die op het netwerk aangesloten is kan gebruik maken van deze interface voor de configuratie. In het geval van een draadloos netwerk kan dit zelfs draadloos.

Het bijkomende voordeel is ook dat deze interface meteen te gebruiken is op tablets en telefoons zoals bijvoorbeeld een ipad of android toestel. Bijkomend voordeel van de webinterface is dat de software eigenlijk op ieder besturingssysteem kan werken.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

asterduc schreef:
Lyngdorf doet geen volumeregeling dmv een weerstand or resolutie, maar door de spanning van de eindversterker te regelen!!! Ik heb al op alle mogelijke manier geprobeerd om dat signaal naar buiten te krijgen maar het lukt me niet. Ik zou een eindversterker kunnen bouwen met een grote volumeknop ter hoogte van de Lyngdorf volumeknop en die dmv een elastiek met elkaar verbinden, maar dan werkt het nog niet met de afstandsbediening, tenzij ... off-topic, maar je begrijpt het probleem nu wel denk ik!
Da's simpel, rotary encoder erop en dan een stappenmotor aan de andere kant die exact de positie van de volumeknop volgt :D

Met vriendelijke groet,

cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

bertor schreef:
De minidsp is leuk, maar heeft redelijk wat nadelen en is niet echt ´high end´. Als voorbeeld een 3 of 4 weg of meer is alleen met een omgang mogelijk. Daarnaast is de print gewoon niet helemaal lekker uitgewerkt, zoals de inschakelplop - uitschakelplop. Ik ben er zelf nu eentje in een kast aan het bouwen en het is voor zijn prijs een werkelijk geweldig product, maar het mag net wat beter.

De hypex plate amps vond ik ergens niet aantrekkelijk, ook al klinken deze toch goed. En het high end systeem van hypex vond ik nogal duur, en dit lijkt tevens ook weer een systeem wat niet echt in de toekomst mee gaat zoals draadloze besturing - webinterface etc.

Steeds vaker wil ik met mijn muziek bezig zijn zonder daar een complete pc voor nodig te hebben.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

cobaltjeh schreef:
asterduc schreef:
De dsp gaat ingebouwd, de mogelijkheid geven om een website te tonen. Intellingen kunnen via een internet browser gedaan worden. Het grote voordeel hiervan is dat er geen software nodig is op de pc. Iedere pc die op het netwerk aangesloten is kan gebruik maken van deze interface voor de configuratie. In het geval van een draadloos netwerk kan dit zelfs draadloos.

Het bijkomende voordeel is ook dat deze interface meteen te gebruiken is op tablets en telefoons zoals bijvoorbeeld een ipad of android toestel. Bijkomend voordeel van de webinterface is dat de software eigenlijk op ieder besturingssysteem kan werken.
Ik denk dat omwille van de haalbaarheid van dit project de eerste stap zal moeten zijn configuratie via USB, als je via TCP/IP wil configureren heb je een complete webserver e.d. embedded nodig compleet met TCP/IP stack etc. dat stelt nogal wat eisen aan de gebruikte microcontroller. Daarbij ben je dan meer tijd kwijt aan het programmeren daarvan dan aan de feitelijke besturing van de DSP.

Met vriendelijke groet,

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
asterduc schreef:
ergens (weet niet of t nou hoer was of op diyaudio) had Matthijs van Hypex uitgelegd dat die digitale volumeregeling van hun geen kwaliteitsverlies opleverde
natuurlijk niet, waarom zouden zij beweren dat hun volumeregeling kwaliteitsverlies geeft. Dat is commercieel onverantwoord.
Diezelfde Hypex stuurt mijn Subwoofermodule defect terug omdat ze het niet waard vinden een transistor te vervangen.
Die lui zijn niet meer met techniek bezig, maar met handel!
Een digitale volumeregeling moet toch op de resolutie ingrijpen, en al helemaal als je op laag volume gaat instellen. Waarom gebruikt Wadia 4 manuele voorinstellingen op hun 'digitale' volumeregeling?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

cobaltjeh schreef:
asterduc schreef:
Intellingen kunnen via een internet browser gedaan worden.
oei, dan hoop ik dat er in Breda internet ter beschikking is, anders kunnen deze systeem niet afgesteld worden!
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als je 24 bitjes hebt, heb je volgens mij nog wel wat speelruimte voordat het hoorbaar wordt. Op het moment dat het theoretisch relevant zou kunnen worden, zit je al bij een dermate laag geluidsniveau dat het waarschijnlijk al ver in de ruisvoer gezakt is.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

SSassen schreef:
asterduc schreef:
Lyngdorf doet geen volumeregeling dmv een weerstand or resolutie, maar door de spanning van de eindversterker te regelen!!!
Da's simpel, rotary encoder erop en dan een stappenmotor aan de andere kant die exact de positie van de volumeknop volgt :D
nee Sander, want dan werkt het niet via de afstandsbedineing. Enige manier is, ofwel digitale trigger ontcijferen ofwel de voedingsspanning van de eindtrappen meten en overeenkomstig (met het juiste logaritme) een motoraangedreven potmeter in de additionele versterker aansturen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

asterduc schreef:
SSassen schreef:
asterduc schreef:
Lyngdorf doet geen volumeregeling dmv een weerstand or resolutie, maar door de spanning van de eindversterker te regelen!!!
nee Sander, want dan werkt het niet via de afstandsbedineing. Enige manier is, ofwel digitale trigger ontcijferen ofwel de voedingsspanning van de eindtrappen meten en overeenkomstig (met het juiste logaritme) een motoraangedreven potmeter in de additionele versterker aansturen.
Oh, ik ging er gemakshalve vanuit dat de potmeter motoraangedreven was, jammer ...

Met vriendelijke groet,

Plaats reactie