voeding squeezebox
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
voor de 5V/2A die ik in m'n amp ga inbouwen lijkt me deze combo de beste prijs/kwaliteit geven:
een standaard SMPS van 7V

http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1279527
en dan dus die "super low noise" van de bezorgchinees: http://www.ebay.nl/itm/VERY-LOW-NOISE-4 ... 0667956239
die 5V was toch wel een lastige spanning als je er nog zoiets als zo'n regelaar achter wil zetten, en je niet teveel wil lopen wegstoken in die regelaar. want vrijwel alle beschikbare kant&klare voedingen (zowel schakelend als lineair) zijn of 12V of 5V. Dan kom je (met deze regelaar, die heeft genoeg aan ~½V) als ik het assorti van zowel element14 als van de grote C bekijk hierop uit.
voor de 9V van de receiver is het wat makkelijker, want geschikte 12V voedingen voldoende natuurlijk. prijstechnisch lijkt me een 3A 12V Meanwell met de zelfde super low noise regelaar de beste optie, of evt een 12V lineaire voeding (voorbeeld) met die zelfde regelaar. als je 'm krap uitlegt (oftewel precies voor de 0.5A die de receiver vraagt) dan maakt t qua prijs niet zo heel veel uit. Als je voor 3A gaat, dan wordt een lineaire voeding al snel duurder ivm de trafo die in z'n eentje al naar de 3 of 4 tientjes gaat. zijn er nog kwalitatieve aspecten die je voor het ene of t andere (schakelend of lineair) zou doen kiezen?
een standaard SMPS van 7V

http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1279527
en dan dus die "super low noise" van de bezorgchinees: http://www.ebay.nl/itm/VERY-LOW-NOISE-4 ... 0667956239
die 5V was toch wel een lastige spanning als je er nog zoiets als zo'n regelaar achter wil zetten, en je niet teveel wil lopen wegstoken in die regelaar. want vrijwel alle beschikbare kant&klare voedingen (zowel schakelend als lineair) zijn of 12V of 5V. Dan kom je (met deze regelaar, die heeft genoeg aan ~½V) als ik het assorti van zowel element14 als van de grote C bekijk hierop uit.
voor de 9V van de receiver is het wat makkelijker, want geschikte 12V voedingen voldoende natuurlijk. prijstechnisch lijkt me een 3A 12V Meanwell met de zelfde super low noise regelaar de beste optie, of evt een 12V lineaire voeding (voorbeeld) met die zelfde regelaar. als je 'm krap uitlegt (oftewel precies voor de 0.5A die de receiver vraagt) dan maakt t qua prijs niet zo heel veel uit. Als je voor 3A gaat, dan wordt een lineaire voeding al snel duurder ivm de trafo die in z'n eentje al naar de 3 of 4 tientjes gaat. zijn er nog kwalitatieve aspecten die je voor het ene of t andere (schakelend of lineair) zou doen kiezen?
Re: voeding squeezebox
Welnee...Henkjan schreef:Als je voor 3A gaat, dan wordt een lineaire voeding al snel duurder ivm de trafo die in z'n eentje al naar de 3 of 4 tientjes gaat.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=5629
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=9085
http://www.baco-army-goods.nl/component ... 120va.html
http://www.baco-army-goods.nl/component ... ?limit=all
Of je moet een nagelnieuwe ILP of R-Core nemen, dan ben je dat wel kwijt, ja.
Doe'ns nie zo moelijk, bestel gewoon een trafo, een bak onderdelen, en een paar experimenteerprinten. voor een paar tientjes zet je zelf een voeding in elkaar die net zo goed, zo niet beter presteert.
Je hebt niet voor niks een dure soldeerbout staan !
Re: voeding squeezebox
Nog even een vraag Henkjan, wellicht mosterd na de maaltijd maar toch: waarom wil je een hele mooie voeding voor je squeezebox? Ga je vooral de analoge uitgang gebruiken (dus ook de interne DAC). Zo niet dan lijkt me de meerwaarde bij uitsluitend gebruik van de digitale uitgang discutabel. Je kunt zelfs een upgrade doen zodat de squeezebox de analoge uitgang uitzet en afspelen van hoge resolutie audio mogelijk wordt: http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ital-Ouput
Na de installatie van de applet is hij geoptimaliseerd voor gebruik met externe DAC.
Na de installatie van de applet is hij geoptimaliseerd voor gebruik met externe DAC.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
de aanleiding is dat ik omdat ik met de nw 4 kanaals versterker voor in de woonkamer de kans heb om ook de kabelarij wat netter te doen, dat ik dacht om de SB voeding in die te integreren, om zo niet meer de wall-wart te hebben. en van daar uit wat doorgedraaidjeroen_d schreef:Nog even een vraag Henkjan, wellicht mosterd na de maaltijd maar toch: waarom wil je een hele mooie voeding voor je squeezebox? Ga je vooral de analoge uitgang gebruiken (dus ook de interne DAC). Zo niet dan lijkt me de meerwaarde bij uitsluitend gebruik van de digitale uitgang discutabel.
da's leuk voor mensen met een touchjeroen_d schreef:Je kunt zelfs een upgrade doen zodat de squeezebox de analoge uitgang uitzet en afspelen van hoge resolutie audio mogelijk wordt: http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ital-Ouput Na de installatie van de applet is hij geoptimaliseerd voor gebruik met externe DAC.
Re: voeding squeezebox
@ Jeroen
Dat is volgens mij voor de SB Touch, die kun je inderdaad dusdanig tweaken, dat hebben Gijs en ik ook hier gedaan bij het vergelijk.
Dat leverde duidelijk niet of geen resultaat op.
De voeding van de SB Classic ( die HenkJan heeft) is wel duidelijk en ander verhaal, men heeft er metingen van laten zien, en die zijn echt negatief te noemen.
Vandaar dat de voeding die ik nu nog wel gebruik voor de Touch minder van invloed is.
Edit : ik zie dat het al word genoemd.
Dat is volgens mij voor de SB Touch, die kun je inderdaad dusdanig tweaken, dat hebben Gijs en ik ook hier gedaan bij het vergelijk.
Dat leverde duidelijk niet of geen resultaat op.
De voeding van de SB Classic ( die HenkJan heeft) is wel duidelijk en ander verhaal, men heeft er metingen van laten zien, en die zijn echt negatief te noemen.
Vandaar dat de voeding die ik nu nog wel gebruik voor de Touch minder van invloed is.
Edit : ik zie dat het al word genoemd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
En hoe zit t met de Receiver (Duet dus), is het daar wel de moeite?hannesie schreef:@ Jeroen
Dat is volgens mij voor de SB Touch, die kun je inderdaad dusdanig tweaken, dat hebben Gijs en ik ook hier gedaan bij het vergelijk.
Dat leverde duidelijk niet of geen resultaat op.
De voeding van de SB Classic ( die HenkJan heeft) is wel duidelijk en ander verhaal, men heeft er metingen van laten zien, en die zijn echt negatief te noemen.
Re: voeding squeezebox
Eerlijk gezegd weet ik dat niet, ik heb er weinig over gehoord en/of gelezen.
Hier wel een linkje.
http://forums.slimdevices.com/showthrea ... SU-upgrade
Het enige is dat ik weet dat die dan weer op 9V werkt, duidelijk afwijkend, want de Touch die volgde, was dus weer 5V....
Hier wel een linkje.
http://forums.slimdevices.com/showthrea ... SU-upgrade
Het enige is dat ik weet dat die dan weer op 9V werkt, duidelijk afwijkend, want de Touch die volgde, was dus weer 5V....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
ik lees daar:
maar verder vind ik de discussie daar weinig inzicht geven en nog minder blijk geven van kennis van de materie, het is meer van "als t beter moet, koop een transporter en hou nou verder je kop"The digital section in the Duet is powered off an internal switching power supply that is feed by the external wall wart. Changing the external supply to battery DC versus regulated DC is not going to clean anything up when there are internal switching supplies!
The only solution even remotely worth thinking about is to disable and bypass the internal switchers and feed each voltage need from an external power supply with separate regulated feeds of the proper voltages. I took the time to do this using HP regulated power supplies for each required voltage. There was no overwhelming noticeable difference.
Re: voeding squeezebox
Inderdaad...!
Dus, .........gewoon de standaard voeding gebruiken en een externe Dac kan geen kwaad.
Dus, .........gewoon de standaard voeding gebruiken en een externe Dac kan geen kwaad.
Re: voeding squeezebox
Even oprakelen.
Als je over een Touch-voeding spreekt mag je zeker de ideeën van John Swenson niet vergeten.
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=82648
Als je over een Touch-voeding spreekt mag je zeker de ideeën van John Swenson niet vergeten.
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=82648
