Ik ben dit draadje beginnen lezen, maar van zodra het over de metingen en dergelijke begon, was ik het kwijt.
Ik heb me simpelweg nog niet voldoende hierin verdiept om enigszins te kunnen snappen wat er allemaal gemeten wordt en welke conclusies er kunnen getrokken worden en dergelijke...
Toen ik dit draadje echter zag voorbij komen in de lijst met actieve onderwerpen, dacht ik meteen: "dat is iets voor een miniDSP" en toen ik er op klikte zag ik meteen dat ik niet alleen er zo over denk.
Nu zag ik wel dat je dit eveneens combineert met een miniDIGI, maar hoe gaat dit dan in zijn werk?
Wij gaan als alles goed gaat zéér binnenkort een leuke tweedehandse Yamaha geïntegreerde versterker met pre-out/main-in aansluitingen op de achterkant ophalen (wilden we al een tijdje en toevallig dook er nu één op in de buurt voor een schappelijke prijs) om onze speakers mee aan te sturen, en de bedoeling is om daar op termijn ook sub aan toe te voegen.
Dit zouden we dus doen door de het voorversterker-gedeelte van die geïntegreerde versterker door te lussen naar de ingangen van een miniDSP waar de 2.1-plugin op staat, om dan vervolgens de "speakersignaal"-uitgangen van die miniDSP door te lussen naar het eindversterker-gedeelte van de geïntegreerde versterker en de "subwoofer"-uitgangen van de miniDSP door te lussen naar een sub-amp.
Nu zorgt deze manier van werken er natuurlijk wel voor dat er een extra A/D en D/A conversie gebeurt, wat met een miniDIGI vermeden kan worden, maar hoe doe je dit dan concreet, aangezien een digitaal signaal bij mijn weten niet in volume kan geregeld worden?
Mijn excuses als deze post als off-topic overkomt tussen het discussiëren over metingen en dergelijke door, maar dit lijkt me toch vrij belangrijk om de set bruikbaar te houden, want als je gezellig aan het aperitieven/tafelen bent onder vrienden/familie met een muziekje op de achtergrond, luister je toch op een totaal ander volume dan wanneer je onder het genot van een glas whiskey volledig aan het opgaan bent in de Carmina Burana, wat ook nog eens een ander volume is dan wanneer je tijdens het afstoffen van de meubelen en lappen van de ramen een stevig stuk zwaar metaal doorheen het hele huis wilt slingeren...
Isabelle
[DSP] Integreren van subwoofers met frontspeakers
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [DSP] Integreren van subwoofers met frontspeakers
Ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, dus ik doe het maar eventjes hier.
(is het hier totaal ongeschikt mag het verplaatst worden!)
Het schoot me namelijk even te binnen (om in te haken op het verhaal van Martijn) dat bij een MLS meting de S/N ratio beter wordt als je meerdere gemiddeldes gaat nemen.
Hier staat het allemaal mooi uitgelegd:
http://www.landtop.com/landtop/shfw/ztt ... 813710.pdf
(is het hier totaal ongeschikt mag het verplaatst worden!)
Het schoot me namelijk even te binnen (om in te haken op het verhaal van Martijn) dat bij een MLS meting de S/N ratio beter wordt als je meerdere gemiddeldes gaat nemen.
Hier staat het allemaal mooi uitgelegd:
http://www.landtop.com/landtop/shfw/ztt ... 813710.pdf
