MiniDSP + Amps

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: MiniDSP + Amps

Bericht door MichaelB »

Marp schreef:
Anderzijds: wil je per kanaal meerdere identieke versterkers gebruiken, dan kan je misschien ook beide kanalen van zo'n dualchip aan 1 kanaal toewijzen, als de kanaalscheiding je iets te nadelig uitpakt.
Het is inderdaad de bedoeling om per kanaal (ik gebruik de termen misschien door elkaar heen), dus links en rechts, 1 LM4780 of 2 LM3886'en in te zetten (totaal dus 2 x LM4780 of 4 x LM3886). Ik vroeg me dan ook af of het nog wel uitmaakt dat de kanaalscheiding iets minder is.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: MiniDSP + Amps

Bericht door Marp »

Op zich is een dB of 70 voor de kanaalscheiding prima. Ik geloof niet dat het je stereobeeld merkbaar doet afnemen.

Ter indicatie:
  • analoge opnamen zijn vaak met 30 dB minder gescheiden, en een platenspeler komt vaak niet eens verder dan een scheiding van 25-30dB. Toch is het stereobeeld de minst gehoorde klacht bij goede platen en ADD/AAD CD's en DVD's.
  • top luidsprekerdrivers voegen nog altijd meer vreemd geluid (vervorming) toe dan dat er identiek geluid van het ene kanaal naar het andere vloeit bij zo'n kanaalscheiding.
  • probeer maar eens om in een doodstille ruimte naar muziek te luisteren met een volume van -70 dB, om een idee te krijgen hoe zacht dat is.
Plaats reactie